Gå til innhold

8 mars - Kvinnedagen eller Ytre Venstre dagen ?


NatNat

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Apis said:

Syntes det er synd at kvinnedagen kom til å handle om konflikten Israel/Palestina, den bør handle om kvinnene, og der bør vel kristne og jødiske kvinner løfte frem sine muslimske søstre, det er vel de som lever under mest patriarkalske holdninger? 

Om man skal bekjempe patriarkalske holdninger:

Da skal man ikke fortelle kristne og jødiske kvinner hva de heller "bør" gjøre 8. mars.

På samme måte som man ikke skal nekte kvinner å i det hele tatt delta i et 8. mars-tog.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er, bortsett fra de kurdiske kvinnene, ønsker medlemmene i utvalget selv et fokus på patriarkalske holdninger? 

Jeg må legge til, hvor er fokuset på de kurdiske feministene som er under angrep fra Nato-landet Tyrkia?

Dessverre har spesielt den feministiske venstresiden , et alt for naivt syn på kulturer som bærer på patriarkalske holdninger, 

Alle sviktet Kurderne etter at de kjempet mot IS,  Har jobbet med kurdiske sykepleiere i Norge og de fremstår rimelig sekulære. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Svava said:

De ble vist video av Rødt Ungdoms leder som hadde vært til stede og ropt "Ingen sionister i våre gater!" til gruppen med de norske jødiske kvinnene som hadde møtt opp i toget for å vise støtte til jødiske ofre for seksuelle overgrep i krig. Konfrontert med hva hun mente med det under debatten, så ble det tydelig at hun ikke ante hva sionist betydde. En pinlig affære. Hva med å lære seg hva begreper betyr før man kommer med tilrop mot en minoritet? 
 

Ungdommer og andre som stemmer Rødt forstår heller ikke hva kommunisme er, ellers hadde de stemt noe annet. 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker, brudd på underforumets retningslinjer, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (12 timer siden):

Dette er heller ikke en kilde jeg ville lest om det ikke var linket til den her av samme årsaker som deg. Men i tillegg til sitatene som du nevner, så stiller jeg meg bak at media tier om antisemittismen de jødiske kvinnene ble møtt med. Det er trist at omtrent det eneste stedet det skrives om hva de jødiske kvinnene opplevde, er i slike kilder eller i kristne aviser. Ellers ser man en liten notis der det hele dysses ned til at det "oppstod uenigheter mellom partene", ikke ett ord om at det var antisemittiske tilrop som "skadedyr" og "barnemordere" - eller som artikkelen påpeker: NRK omtaler det som rop til støtte for Palestina. 

Det er ikke relatert til hendelsene på kvinnedagen, men så endelig at det også i mer etablert media omtales hvordan antisemittisme forties: 
https://e24.no/naeringsliv/i/rlBB4m/langt-over-streken

Så bra av Rød Isachsen. Han har de samme poengene som jeg har hatt i flere tråder med å «call out» antisemmitisme. :

-Blodanklage, ex rope til de jødiske kvinnene at de er barnemordere

-Å tillegge jødene egenskaper ala at de er mer intelligente enn andre, for ikke å si konspiratoriske. Forestillingen om at sentralt plasserte jødiske ledere visste om angrepet, og at de tom var med på å orkestrere det er en slik trope. Så dette også etter 9/11.
 

-å utnytte holocaust til et våpen mot jøder/det israelske folk. Selv om det er forferdelig det som har skjedd med palestinske sivile i Gaza (og her sier jeg ikke at alt Israel gjør er fint og flott, det er det ikke og det er all grunn til å rette kritikk) men fex bildebruk der davidsstjernen morfes til å ligne et hakekors er soleklar antisemittisme. 
 

ALLE DISSE TRE og især de to første er eldgamle antisemmitistiske troper vi som har levd en stund og kan litt historie fryser på ryggen av. 
 

Til slutt har vi ropene «Ingen sionister i våre gater».

Jeg forstår hva dere mener, palestinagjengen, men man kan ikke bare finne på nye betydninger av ordet etter som det passer ens eget narrativ. 
Dette skader venstresida. Jeg tror Torkel Brekke har rett, vi vil få flere valg i europeiske valg nå fremover der partier langt ute på høyresida vil gjøre det meget godt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Madame Butterfly said:

Den karkelakk saken burde aldri ha vært ført, og vedkommende burde aldri ha blitt dømt. 

Håper politiet med denne saken begynner en slik praksis, og heller konsentrerer seg om de virkelige kriminelle. Er det ikke en tråd her, og mange avisartikler og TV program som har fokus på kvinner og voldsalarm. Voldsalarmer som ikke fungerer, kvinner som ikke får voldsalarmer fordi politiet ikke har kapasitet, politi som er gor trege til å rykke ut til voldsalarmer etc av kapasitetshensyn? 

Om man har litt perspektiv, å bli kalt for kakerlakker eller svin, er ikke det verste som kan skje, fordi om det er svært lite hyggelig. 
Sosial misbilligelse har vært relativt effektivt mot vulgær oppførsel, og er på mange vis der det hører hjemme.
Snakker da selvsagt ikke om oppfordring til vold. 
Politiet har ikke kapasitet til all verden, og ønsker vi straff, domstoler og politi gjennomsyre samfunnet vårt? 

Jeg har ikke en formening om kakerlakksaken, men jeg mener hatparagrafen skal bestå. Du kan ikke bare skade et menneske fysisk, men også psykisk. Det har vært en økning i antisemittiske hendelser i Norge, så dette er ikke en enkeltstående hendelse. Det blir ulevelig for jøder dersom de ikke kan bevege seg ute uten å risikere tilrop og hets. Det må finnes en form for beskyttelse av alle utsatte grupper. 

Gjennom historien har hatefulle holdninger også gitt grobunn for forfølgelse. Vi er ikke der i Norge ennå, men i andre land i Europa har det vært angrep mot jøder. I Norge har vi riktignok terrorangrepet rettet mot homofile. Slikt hat må stoppes før det ender der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Svava said:

Jeg har ikke en formening om kakerlakksaken, men jeg mener hatparagrafen skal bestå. Du kan ikke bare skade et menneske fysisk, men også psykisk. Det har vært en økning i antisemittiske hendelser i Norge, så dette er ikke en enkeltstående hendelse. Det blir ulevelig for jøder dersom de ikke kan bevege seg ute uten å risikere tilrop og hets. Det må finnes en form for beskyttelse av alle utsatte grupper. 

Gjennom historien har hatefulle holdninger også gitt grobunn for forfølgelse. Vi er ikke der i Norge ennå, men i andre land i Europa har det vært angrep mot jøder. I Norge har vi riktignok terrorangrepet rettet mot homofile. Slikt hat må stoppes før det ender der.

Du kan ha rett, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo SV velger, men mener hverken israelvenner eller gazavenner hadde noe å gjøre i toget. Krigen på Gaza skyldes ikke kvinner. Kvinner har blitt seksuelt misbrukt i israelske fengsler i mange tiår, og israelske kvinner ble misbrukt i fjor, men disse folkene som deltar bryr seg om konflikten og ikke kvinner spesielt. 

Synes forøvrig drap mot kvinner i Norge heller ikke var så relevant i toget da det har vært like mange partnerdrap fra kvinner mot menn den siste tiden- ihvertfall blant etnisk norske. Vold mot kvinner hadde vært langt mer relevant

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Majer said:

Jeg er jo SV velger, men mener hverken israelvenner eller gazavenner hadde noe å gjøre i toget. Krigen på Gaza skyldes ikke kvinner. Kvinner har blitt seksuelt misbrukt i israelske fengsler i mange tiår, og israelske kvinner ble misbrukt i fjor, men disse folkene som deltar bryr seg om konflikten og ikke kvinner spesielt. 

Synes forøvrig drap mot kvinner i Norge heller ikke var så relevant i toget da det har vært like mange partnerdrap fra kvinner mot menn den siste tiden- ihvertfall blant etnisk norske. Vold mot kvinner hadde vært langt mer relevant

Nå var jo nettopp parolen disse kvinnene gikk under "Støtt kvinners fredsarbeid - bekjemp voldtekt som våpen". Det at de gikk med plakater om de israelske ofrene og gislene som holdes, er jo fordi voldtekt ble systematisk brukt som våpen mot kvinner under angrepet 7. oktober og det pågår fremdeles trolig for gislene. Det var således ikke et tog for Israelvenner, men for kvinner som voldtas. 

Jeg har sett påstander om at både IDF og israelske fengsler bruker voldtekt systematisk, men jeg har aldri sett dokumentasjon på det og jeg stiller meg svært kritisk til at det skulle skje i en rettsstat hvor en slik handling vilĺe ført til fengselsstraff. Har du dokumentasjon på påstandene dine?

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (41 minutter siden):

Nå var jo nettopp parolen disse kvinnene gikk under "Støtt kvinners fredsarbeid - bekjemp voldtekt som våpen". Det at de gikk med plakater om de israelske ofrene og gislene som holdes, er jo fordi voldtekt ble systematisk brukt som våpen mot kvinner under angrepet 7. oktober og det pågår fremdeles trolig for gislene. Det var således ikke et tog for Israelvenner, men for kvinner som voldtas. 

Jeg har sett påstander om at både IDF og israelske fengsler bruker voldtekt systematisk, men jeg har aldri sett dokumentasjon på det og jeg stiller meg svært kritisk til at det skulle skje i en rettsstat hvor en slik handling vilĺe ført til fengselsstraff. Har du dokumentasjon på påstandene dine?

Tror du virkelig det var derfor de selverklærte sionistene gikk der? Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til CIA som organisasjon, men ser du på stillingsutlysningene vil du se at de i hovedsak søker mennesker innenfor seks områder. Innenfor området clandestine jobber man gjerne under Special Activities Center (tidligere Special Activities Division). Der igjen har man to grupper. Den ene fokuserer på spesialoperasjoner og den andre politiske operasjoner. Den Arabiske Våren var et eksempel på en tid der denne gruppen fikk muligheten til å skape stor innflytelse. 

Man trenger ikke engang tilhøre "hysjhysj" for å benytte seg av disse metodene. En kjent metode er det disse selverklærte sionistene holdt på med. Det var genialt. 

Hvordan skal man dokumentere påstandene om voldtekter i israelske fengsler? Det er jo nettopp fengsler. Israel lar ikke journalister slippe til i krigen nå engang. Spørsmålet er vel heller hvor sannsynlig er det at mennesker som lever i en æreskultur står frem og sier de ble voldtatt dersom det ikke skjedde? 

Endret av Majer
skriveleif
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 12.3.2024 den 22.35):

8 mars - Kvinnedagen eller Ytre Venstre dagen ?

Jeg tror de færreste har noen illusjoner om at markeringen av kvinnedagen, i alle fall toget i hovedstaden, først og fremst er for mennesker med "riktig" politiske overbevisning, gjerne (men ikke nødvendigvis) kvinner. Tidligere har vi sett stygge eksempler på ikke "rettroende" kvinner som blir behandlet svært dårlig, som da en 17 år gammel jente ble bedt av Kvinnegruppa Ottar sin representant om å "suge pikk ti ganger i døgnet", da prostituerte forsøkte å delta og ble jaget vekk eller som her når jødene blir kjeppjaget. 

Når relativt marginale grupper som Kvinnegruppa Ottar eller Kvinnefronten er toneangivende må en nok regne med at kvinner flest representeres temmelig dårlig. 

https://www.nrk.no/norge/kari-jaquesson_-_jeg-synes-du-skal-prove-a-suge-pikk-ti-ganger-i-dognet_-1.12801444

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Majer said:

Tror du virkelig det var derfor de selverklærte sionistene gikk der? J

Du bruker "sionist" som et skjellord.. Husk at noen som er sionist bare mener at Jødene har rett til eget land.

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (54 minutter siden):

Husk at noen som er sionist bare mener at Jødene har rett til eget land.

Problemet er heller å mene det i en situasjon hvor det strengt tatt ikke var noe "ledig" land noe sted.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Majer said:

En kjent metode er det disse selverklærte sionistene holdt på med. Det var genialt. 

Kan du utdype? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (33 minutter siden):

Problemet er heller å mene det i en situasjon hvor det strengt tatt ikke var noe "ledig" land noe sted.

«Var» er vel stikkordet her. Man kan mene mye om måten Israel ble opprettet på, i ettertid er det vel ganske klart at det ikke var noen god ide. Igjen; VAR. 
Den verdenen som muliggjorde (gjen)opprettelsen av Israel i Midtøsten eksisterer på mange måter ikke lenger.

Men å påberope seg «antisionisme» i betydningen at Israel må avvikles som stat, det toget har gått. Dette kan ikke gjøres om etter 76 år. Det vil ha uante konsekvenser for menneskene som bor i Israel. Da kan man virkelig begynne å snakke om folkemord og brudd på humanitærretten.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, PeeWee said:

Problemet er heller å mene det i en situasjon hvor det strengt tatt ikke var noe "ledig" land noe sted.

Vel det var jo det landet de var i, der de bodde, de som gikk sammen om å danne er styresett og en stat, da de som satt med statsmakten gav den fra seg. 

Det var jo ingen andre som sto klar til å ta over, Al Husseini hadde rømt fra husarrest i Europa, og var i Kairo og gjemte seg for Nürnberg prosessen.

Hvem skulle styrt der, mener du? Hvem skulle britene gitt styret til? En tilfeldig mann på gata, eller noen som hadde giddet å organisere seg, hadde en plan og individer utpekt for en lovgivende, utøvende, og dømmende makt, en plan for struktur for samfunnsbygging. 

Representanter for en ikke ubetydelig minoritet, som bodde, virket og levde i landområdet, med flere tusen år tilknytning til landet? 

Majoriteten sin ledergruppe, ansvarlige for organiseringen gjemte seg for å bli dømt for deltagelse i Holocaust, resten var ikke engasjert eller ikke enig om noe.  
 

I den østre delen av det palestinske mandatet som het Trans-Jordan fikk en utenforstående konge dyttet på seg. Det har vel ikke gått så strålende bra for det landet heller. 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (2 timer siden):

Du bruker "sionist" som et skjellord.. Husk at noen som er sionist bare mener at Jødene har rett til eget land.

Jeg brukte ikke sionist som et skjellsord her. Noen mener jo de kaller seg sionister kun fordi de støtter at staten Israel skal eksistere. Andre mener det betyr at jøder som bor i området skal ha flere rettigheter enn andre. Jeg brukte i dette tilfeller ordet sionist siden det var det de på debatten kalte seg selv

Madame Butterfly skrev (36 minutter siden):

Kan du utdype? 

Gjøre seg selv til ofre, virke uvitende osv. Det gjøres fordi det fungerer

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Majer said:

Jeg brukte ikke sionist som et skjellsord her. Noen mener jo de kaller seg sionister kun fordi de støtter at staten Israel skal eksistere. Andre mener det betyr at jøder som bor i området skal ha flere rettigheter enn andre. Jeg brukte i dette tilfeller ordet sionist siden det var det de på debatten kalte seg selv

 

okie 😌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Majer said:

Gjøre seg selv til ofre, virke uvitende osv. Det gjøres fordi det fungerer

Jeg er nok like uvitende og naiv, siden jeg trodde det var helt legitimt å erklære sympati å støtte til ALLE  kvinner utsatt for seksualisert vold i krig, uavhengig av etnisitet.

Mener du at disse demonstrantene skulle forstått at det ikke var velkomment å erklære støtte til israelske kvinner utsatt for seksualisert vold i krig, i den norske hovedstaden i 2024? 

Ikke bare skulle de forstå det ikke var velkomment, de forsto også at de kom til å bli vist vekk, og planla dette så de kunne gå til media for å fremstille seg selv som offer? Som et PR stunt? 

161 dager nå, på sexslavene i Gaza. 161 dager. Denne ondskapen vil vi helst ikke bli minnet på, det er vel derfor de ikke var velkommen. 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Majer said:

Tror du virkelig det var derfor de selverklærte sionistene gikk der? Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til CIA som organisasjon, men ser du på stillingsutlysningene vil du se at de i hovedsak søker mennesker innenfor seks områder. Innenfor området clandestine jobber man gjerne under Special Activities Center (tidligere Special Activities Division). Der igjen har man to grupper. Den ene fokuserer på spesialoperasjoner og den andre politiske operasjoner. Den Arabiske Våren var et eksempel på en tid der denne gruppen fikk muligheten til å skape stor innflytelse. 

Man trenger ikke engang tilhøre "hysjhysj" for å benytte seg av disse metodene. En kjent metode er det disse selverklærte sionistene holdt på med. Det var genialt. 

Hvordan skal man dokumentere påstandene om voldtekter i israelske fengsler? Det er jo nettopp fengsler. Israel lar ikke journalister slippe til i krigen nå engang. Spørsmålet er vel heller hvor sannsynlig er det at mennesker som lever i en æreskultur står frem og sier de ble voldtatt dersom det ikke skjedde? 

Dette blir en avsporing, men klarer ikke la konklusjonene dine stå umotsagt: 

Du er altså enig i at det ikke finnes bevis for systematisk voldtekt av palestinere. Den naturlige konklusjonen ville da være at det er løgn? Spesielt tatt i betraktning at Hamas har blitt tatt i flere løgner. Blant avslørte løgner kan det nevnes angrepet utenfor sykehuset som Israel be beskyldt for (rakett fra Islamsk Jihad), Israel ble beskyldt for å ha beskutt og drept over 100 mennesker i en matkø (tusenvis omringer lastebilene, det bryter ut panikk og de begynner å kjøre over mennesker), påstander om ingen voldtekter under 7. oktober (forklaringsproblem på hvorfor det er skader i underlivene på likene). 

Det finnes dog et fåtall enkeltstående hendelser, men de har blitt straffet hardt slik som i dette tilfellet hvor mannen ble dømt til 11 års fengsel i Israel: 
https://www.timesofisrael.com/ending-censorship-idf-admits-officer-jailed-in-2017-raped-a-palestinian-woman/

I alle befolkninger vil det finnes voldteksforbrytere, og noen av de vil finne veien til militæret også, så at det finnes palestinske kvinner som har blitt voldtatt bestrider jeg ikke. Forskjellen ligger i at det i Israel har vært et fåtall tilfeller og de skyldige straffes med lange fengelsstraffer. 

Endret av Svava
Skrivefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...