Gå til innhold

8 mars - Kvinnedagen eller Ytre Venstre dagen ?


NatNat

Anbefalte innlegg

Ramona skrev (5 minutter siden):

Ja, selvsagt har de rett på sympati! Hvorfor mener du at jeg ikke mener det?

Debatten har blitt nevnt i denne tråden, og jeg synes det var rart at man ikke nevnte at det var masse bøllete menn fra ytre høyre som holdt bilder av IDF-soldater og var kvalmende glade da noen holdt en appell om et pågående folkemord. I tillegg til il at de hang rundt det israelske flagget til damene, og det så ut som om alle var der sammen.

De snakket bare om de jødiske kvinnene, men nevnte ikke hvorfor det hadde oppstått bråk.

Det ble bare fremstilt som om det var tre jødiske kvinner selv m ble utsatt for hat på 8.mars. det stemmer jo ikke.

 Jeg har ikke sagt du mener det, jeg spør fordi det virker som at det er gjengs stemning blant deltakerne om å utestenge de jødiske kvinnene. Og kommentarer fra politiet jeg har Google meg frem til, og linket to ganger til, viser at igså politiet var frustrert over arrangørene og de andre deltakernes oppførsel, uten å komme med kritikk mot de jødiske kvinnene. 

Merkelig at det er så ulike oppfatninger av hva som har skjedd her. Veldig merkelig

Endret av Topsi
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ofte jeg sitter igjen med en uggen følelse etter en tv-debatt, men etter dette programmet skjedde det. En av argumentene for at de jødiske kvinnene ble nektet var at den ene parolen kunne minne om et Israelsk flagg og slike symboler var ikke ønsket. Hvor mange gikk med Palestina skjerf i det toget?

"Ingen sionister" gir fort en gjenklang av "ingen jøder" i våre gater. Det er dessverre vanskelig å komme unna. Så 8, mars komitten har kommet svært dårlig ut av dette og på grunn av andre saker i forbindelse med dem kommer jeg aldri til å støtte dem.

Vold er forkastelig uansett hvem den rammer og det er synd at de ikke klarer å se kvinner på andre siden av grensen som ofre også.

  • Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (7 minutter siden):

Igjen: hvilken parole gikk de under?

Det hevdet jeg heller ikke; jeg gjentar:

Og du hevder nå at:

Så i følge deg har "nynazister, sian-medlemmer, pro-israelere jublet og lagd bråk".

Kan du vise til noen på dette bildet?

rxzHQXPMWVN5I2caDShoggrU0AYDcIqO-sOovBGY

(Kilde til foto: se under)

Minner om uttalelsene fra politiet som var til stede den 8. mars, om hva som foregikk:

(Min utheving) https://www.nrk.no/norge/markerte-stotte-til-jodiske-kvinner-_-fikk-ikke-delta-i-8.-mars-toget-1.16796604

Edit: ser nå at @Topsi siterer samme uttalelse.

Ja, men takk for at du fant en mer spiselig kilde enn jeg gjorde....

Disse kvinnene ble kalt barnemordere og skadedyr, jeg håper virkelig at disse kommentarene politianmeldes som den hat kriminalitet det faktisk er

Endret av Topsi
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bysummerfall said:

Hvor mange gikk med Palestina skjerf i det toget?

Ikke bare i toget men også i debatten ! Den gamle Blitz-eren hadde en kjempe stor en rundt halsen ! Og en av damene også.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ichiko said:

å i følge deg har "nynazister, sian-medlemmer, pro-israelere jublet og lagd bråk".

Det har vi i hverfall ikke sett på NRK ! Og NRK hadde vist dette med glede ....

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Topsi said:

Jeg vil bare si at jeg ikke ellers ville linket til HRS, jeg ser dem som ekstremister, men her siterer de en politimann som var tilstede

https://www.rights.no/2024/03/du-skulle-sett-hatet-i-oynene-deres-ett-intenst-hat/

– Politiet kommer ikke til å gripe inn i noen form for ytringsfrihet, og vi ga klar beskjed om at vi var her for det ordensmessige, sier Tore Barstad.

 

– Nå ble de fysisk hindret i å delta i toget, så sånn sett oppnådde både 8. mars-komiteen og de andre som var motstandere det som var formålet. Det er likevel trist for politiet å se at kvinners rettigheter ikke blir ivektlagt, uansett hvem man tilhører.

Dette er heller ikke en kilde jeg ville lest om det ikke var linket til den her av samme årsaker som deg. Men i tillegg til sitatene som du nevner, så stiller jeg meg bak at media tier om antisemittismen de jødiske kvinnene ble møtt med. Det er trist at omtrent det eneste stedet det skrives om hva de jødiske kvinnene opplevde, er i slike kilder eller i kristne aviser. Ellers ser man en liten notis der det hele dysses ned til at det "oppstod uenigheter mellom partene", ikke ett ord om at det var antisemittiske tilrop som "skadedyr" og "barnemordere" - eller som artikkelen påpeker: NRK omtaler det som rop til støtte for Palestina. 

Det er ikke relatert til hendelsene på kvinnedagen, men så endelig at det også i mer etablert media omtales hvordan antisemittisme forties: 
https://e24.no/naeringsliv/i/rlBB4m/langt-over-streken

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp avsporing - en kommentar om nazister - Fatah-talsmann Yasser Abu Sido har blant annet dette å si:

Quote

Jeg er ingen fan av Hitler men han begikk Holocaust av åpenbare grunner; jødene og den globale sionismen planla å kontrollere Tyskland, og begynte å svekke økonomien og de moralske verdier.

Sido sier også at jødene har forvrengt Torah, og at det er araberne som er semitter; ikke jødene.

https://www.memri.org/tv/fatah-official-yasser-abu-sido-no-fan-hitler-holocaust-reasons-jews-control-germany

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (1 time siden):

Kjapp avsporing - en kommentar om nazister - Fatah-talsmann Yasser Abu Sido har blant annet dette å si:

Sido sier også at jødene har forvrengt Torah, og at det er araberne som er semitter; ikke jødene.

https://www.memri.org/tv/fatah-official-yasser-abu-sido-no-fan-hitler-holocaust-reasons-jews-control-germany

Ja, det er jo forsåvidt vanlig for nazister/ny-nazister å støtte palestinerne, ikke fordi de liker brune mennesker og muslimer,  men fordi de hater jøder. Aldri hørt om at nynazister har tatt parti med jøder, noengang

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Topsi said:

Ja, men takk for at du fant en mer spiselig kilde enn jeg gjorde....

Disse kvinnene ble kalt barnemordere og skadedyr, jeg håper virkelig at disse kommentarene politianmeldes som den hat kriminalitet det faktisk er

Jeg søkte opp hun jødiske kvinnen som under Debatten fortalte hun hadde blitt kalt et jævla sionistsvin under parolemøtet før 8. mars. Ser hun anmeldte saken, men politiet konkluderte med intet straffbart forhold. Håper de ikke slipper unna med "skadedyr" også. 

https://inyheter.no/23/02/2024/det-er-ikke-straffbart-a-kalle-noen-sionistsvin/

Endret av Svava
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart, og jeg får det ikke til å henge sammen.

Parolen gikk på Voldtekt som våpen i krig. Israel ble før jul angrepet og erklært krig mot, med et angrep og en krig som i høyeste grad er preget sv bruk av seksuslisert vold mot kvinner. Det var visst svært problematisk at deres flagg ble brukt.

Demonstrasjonen var preget av flagg, fra Ukraina til Palestina, og det var visst helt greit. Tross at det var Palestina som angrep Israel. 
Folk skal respektere Palestina på kvinnedagen? Det mest kvinneundertrykkende sharia regime, for palestinske kvinner og jenter, som i tillegg hadde instruks til sine soldater som angrep Israel om å voldta. 

Dette er for meg rart, svært rart. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Svava said:

Jeg søkte opp hun jødiske kvinnen som under Debatten fortalte hun hadde blitt kalt et jævla sionistsvin under parolemøtet før 8. mars. Ser hun anmeldte saken, men politiet konkluderte med intet straffbart forhold. Håper de ikke slipper unna med "skadedyr" også. 

https://inyheter.no/23/02/2024/det-er-ikke-straffbart-a-kalle-noen-sionistsvin/

Den karkelakk saken burde aldri ha vært ført, og vedkommende burde aldri ha blitt dømt. 

Håper politiet med denne saken begynner en slik praksis, og heller konsentrerer seg om de virkelige kriminelle. Er det ikke en tråd her, og mange avisartikler og TV program som har fokus på kvinner og voldsalarm. Voldsalarmer som ikke fungerer, kvinner som ikke får voldsalarmer fordi politiet ikke har kapasitet, politi som er gor trege til å rykke ut til voldsalarmer etc av kapasitetshensyn? 

Om man har litt perspektiv, å bli kalt for kakerlakker eller svin, er ikke det verste som kan skje, fordi om det er svært lite hyggelig. 
Sosial misbilligelse har vært relativt effektivt mot vulgær oppførsel, og er på mange vis der det hører hjemme.
Snakker da selvsagt ikke om oppfordring til vold. 
Politiet har ikke kapasitet til all verden, og ønsker vi straff, domstoler og politi gjennomsyre samfunnet vårt? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (36 minutter siden):

Den karkelakk saken burde aldri ha vært ført, og vedkommende burde aldri ha blitt dømt. 

Håper politiet med denne saken begynner en slik praksis, og heller konsentrerer seg om de virkelige kriminelle. Er det ikke en tråd her, og mange avisartikler og TV program som har fokus på kvinner og voldsalarm. Voldsalarmer som ikke fungerer, kvinner som ikke får voldsalarmer fordi politiet ikke har kapasitet, politi som er gor trege til å rykke ut til voldsalarmer etc av kapasitetshensyn? 

Om man har litt perspektiv, å bli kalt for kakerlakker eller svin, er ikke det verste som kan skje, fordi om det er svært lite hyggelig. 
Sosial misbilligelse har vært relativt effektivt mot vulgær oppførsel, og er på mange vis der det hører hjemme.
Snakker da selvsagt ikke om oppfordring til vold. 
Politiet har ikke kapasitet til all verden, og ønsker vi straff, domstoler og politi gjennomsyre samfunnet vårt? 

Problemet er vel når de som driver med hatptat blir forsvart og støttet, og ikke uglesett. Som i denne saken. Da kan det utvikle seg, fort

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Madame Butterfly said:

Det er veldig rart, og jeg får det ikke til å henge sammen.

Parolen gikk på Voldtekt som våpen i krig. Israel ble før jul angrepet og erklært krig mot, med et angrep og en krig som i høyeste grad er preget sv bruk av seksuslisert vold mot kvinner. Det var visst svært problematisk at deres flagg ble brukt.

Demonstrasjonen var preget av flagg, fra Ukraina til Palestina, og det var visst helt greit. Tross at det var Palestina som angrep Israel. 
Folk skal respektere Palestina på kvinnedagen? Det mest kvinneundertrykkende sharia regime, for palestinske kvinner og jenter, som i tillegg hadde instruks til sine soldater som angrep Israel om å voldta. 

Dette er for meg rart, svært rart. 

Jeg skulle postet denne før, beklager! Her er 8. mars-video fra IDF:

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 8. mars har blitt en dag for kun venstresiden så får vel noen organisere en motdemonstrasjon. :)

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt den dagen noen av feministvenner ble snurt og fornærmet fordi jeg ikke kunne delta i 8 mars tog fordi jeg måtte gå på jobb den dagen.  Altså,  smak litt på ironien i det.  

Endret av Laraa
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Ramona said:

De hadde bare møtt opp og gikk under samme parole eller sto rett ved.

 

Jeg sier ikke at de jødiske kvinnene hadde planlagt det.

 

Men det var pro-isralere som var der og jublet og lagde bråk.

Det var INGEN av de jødiske kvinnene som var der som jublet eller lagde noe bråk. Heller ingen pro-israelere. 
 
Vi sto heller ikke under samme parole eller i nærheten av nynazister eller Sian-medlemmer. 
 

Jeg er så lei av løgn etter løgn som palkom serverer om oss i stedet for å faktisk prøve å ta innover seg fakta. 

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre venstre har enerett på dehumanisering og kansellering

De kan kalle mennesker for skadedyr og barnemordere fordi de er jøder som vil minne verden på jødiske ofre 

Få reagerer 

De kan kalle ufødte liv for verdiløse fostre ( ser det her inne), celleklumper, parasitter, og i SV sitt nye stunt, totalt cancellere dem. 

Ingen reagerer. For venstresiden er sett på som de gode. Deres dehumanisering ses på som moralsk riktig og godt.

Ofrene deres, de betyr ingenting fordi det blir ansett som moralsk overlegent å være på venstresiden 

Hadde høyresiden sagt de samme tingene om andre grupper mennesker ville politiet vært inne i bildet for lengst. 

Nå er jeg direkte, men venstresiden, den siste tiden, har vist seg fra sin styggeste side. Og overraskende få tar til motmæle 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er synd at kvinnedagen kom til å handle om konflikten Israel/Palestina, den bør handle om kvinnene, og der bør vel kristne og jødiske kvinner løfte frem sine muslimske søstre, det er vel de som lever under mest patriarkalske holdninger? 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 minutter siden):

Syntes det er synd at kvinnedagen kom til å handle om konflikten Israel/Palestina, den bør handle om kvinnene, og der bør vel kristne og jødiske kvinner løfte frem sine muslimske søstre, det er vel de som lever under mest patriarkalske holdninger? 

Spørsmålet er, bortsett fra de kurdiske kvinnene, ønsker medlemmene i utvalget selv et fokus på patriarkalske holdninger? 

Jeg må legge til, hvor er fokuset på de kurdiske feministene som er under angrep fra Nato-landet Tyrkia?

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...