Gå til innhold

8 mars - Kvinnedagen eller Ytre Venstre dagen ?


NatNat

Anbefalte innlegg

Har akkurat sett på Debatten. Er det bare meg eller er noe kvinner mer verdt enn andre ? Alt jeg så var pro-Palestina militanter i toget.

Hvor var de andre ? hvem organiser kvinnedagen i Norge ?  og hva er deres tanke om Debatten i kveld ?
(Personlig,  forelsket jeg meg litt i den tøffe jødiske dame med lang krøllete hår. Tøff, rolig og smart-)

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var debatten om de jødiske demonstrantene som ble kalt barnemordere og bortvist fordi de ville demo strere for de stakkars gislene som blir voldtatt av hamas?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Topsi said:

Var debatten om de jødiske demonstrantene som ble kalt barnemordere og bortvist fordi de ville demo strere for de stakkars gislene som blir voldtatt av hamas?

Ja ! De som ble nektet å delta i toget

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

Ja ! De som ble nektet å delta i toget

Er snarere andre deltakere i det toget jeg ville kalt barnemordere tatt en annen debatt her inne i betraktning, enn stakkars kvinner som vil rette oppmerksomheten mot kvinner som blir voldtatt av terrorister men blir hatet for.sin etnisitet og nasjonalitet

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Topsi said:

Er snarere andre deltakere i det toget jeg ville kalt barnemordere tatt en annen debatt her inne i betraktning, enn stakkars kvinner som vil rette oppmerksomheten mot kvinner som blir voldtatt av terrorister men blir hatet for.sin etnisitet og nasjonalitet

Prøv å se debatten hvis mulig, det må være på NRK et sted. Det var latterlig, det var en som var i tvil om Hamas hadde virkelig voldtatt noen.. 😕 
her :
https://tv.nrk.no/serie/debatten

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (Akkurat nå):

Prøv å se debatten hvis mulig, det må være på NRK et sted. Det var latterlig, det var en som var i tvil om Hamas hadde virkelig voldtatt noen.. 😕 
her :
https://tv.nrk.no/serie/debatten

Takk, da kan jeg se det imorgen. De har det på NRK-appen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ble vist video av Rødt Ungdoms leder som hadde vært til stede og ropt "Ingen sionister i våre gater!" til gruppen med de norske jødiske kvinnene som hadde møtt opp i toget for å vise støtte til jødiske ofre for seksuelle overgrep i krig. Konfrontert med hva hun mente med det under debatten, så ble det tydelig at hun ikke ante hva sionist betydde. En pinlig affære. Hva med å lære seg hva begreper betyr før man kommer med tilrop mot en minoritet? 

Man kan også si komitémedlemmene og vaktene kan trenge noe opplæring. Gruppen hadde på forhånd fått tillatelse til å bære jødiske symboler. En truse og en blodig trekant som sammen utformet en davidsstjerne ble derimot ikke godtatt. 

Kvinnedagen er dessverre tatt over av ytterste venstre. Med den intoleransen de utviser, så er det ikke plass til støtte for voldtektsofre som tilhører en viss etnisitet. Det ble vel argumentert for at det motstred parolen til støtte for palestinere. Jeg må spørre, hvordan vil frigjørelse av de jødiske gislene som voldtas gå på bekostning av palestinske kvinners rettigheter?

  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Svava said:

Kvinnedagen er dessverre tatt over av ytterste venstre. Med den intoleransen de utviser, så er det ikke plass til støtte for voldtektsofre som tilhører en viss etnisitet.

Det ble kun plass til Gaza fra hva jeg så .. Hva har politiske saker som Gaza, Ukraina, etc.. å gjøre på Kvinnedagen ???? Hvor mange kvinner kommer til å marsjere ? Kun de med de "riktige" meninger ?

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

Det ble kun plass til Gaza fra hva jeg så .. Hva har politiske saker som Gaza, Ukraina, etc.. å gjøre på Kvinnedagen ???? Hvor mange kvinner kommer til å marsjere ? Kun de med de "riktige" meninger ?

Ja, her må du ha riktige meninger, det er helt sikkert. Jeg stemte Rødt ved lokalvalget, det skjer aldri igjen. De har en del bra ting, men her har de virkelig vist sitt sanne ansikt.

Dette er en dag, ikke for kvinner, men for noen kvinner, de som har de rette meningene. Det er ikke en internasjonal kvinnedag slik det praktiseres her 

Dette er flaut og pinlig for arrangørene,.og de ser det ikke selv. De har latt antisemittisme og jødehat skjemme ut Norge internasjonalt på en dag som skulle handle om solidaritet.

  • Liker 10
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, NatNat said:

Har akkurat sett på Debatten. Er det bare meg eller er noe kvinner mer verdt enn andre ? Alt jeg så var pro-Palestina militanter i toget.

Hvor var de andre ? hvem organiser kvinnedagen i Norge ?  og hva er deres tanke om Debatten i kveld ?
(Personlig,  forelsket jeg meg litt i den tøffe jødiske dame med lang krøllete hår. Tøff, rolig og smart-)

Jeg har ikke sett Debatten; men som svar på noe av det du spør om, her er listen over medlemmene av arbeidsutvalget i årets 8. mars-komité:

- Trude Håland, Kvinnegruppa Ottar

- Maiken Sætran Lium, Kvinnefronten

- Natalie Roshauw, Kvinneaktivistene

- Kim Helene Olsen, LO i Oslo og fylkessekretær ved Fellesorganisasjonen

- Ayat Saeid, Kvinnenettverket i Palestinakomitéen

- Sairan Morafi, kurdisk kvinnekampaktivist

- Sareedo Ali, Rødt Oslo

- Sidsel Fjelltun, Kvinnepolitisk leder i Oslo SV

- Tone Brekke, Kvinnenettverket i Oslo Arbeiderparti

https://www.8marsoslo.no/arbeidsutvalget

Her er oversikt over årets hoveparoler og program:

https://www.8marsoslo.no/

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, NatNat said:

Det ble kun plass til Gaza fra hva jeg så .. Hva har politiske saker som Gaza, Ukraina, etc.. å gjøre på Kvinnedagen ???? Hvor mange kvinner kommer til å marsjere ? Kun de med de "riktige" meninger ?

Nå er jo kvinnesak også politisk, og jeg tenker at å sette lys på kvinners levekår, vanskeligheter og undertrykkelse de utsettes for, er nettopp det dagen handler om. Og da gjelder det kvinner over hele verden.

Irans kvinner var ett tema i årets tog i Oslo, noe som bare skulle mangle. Iranske kvinnesaks- og menneskerettsforkjempere støtter forresten Israels kamp mot Hamas - fordi iranerne ser Hamas som en del av den samme undertrykkelsen det iranske presteregimet utsetter iranere for, da spesielt kvinnene.

Skulle noen virkelig stått opp for Gazas kvinner, da skulle de fordømt Hamas-regimet som med sitt mangeårige terrorvelde er alt annet enn kvinnevennlig.

Mer enn en markering for menneskerettigheter for kvinner, framsto årets 8. mars-dag i hovedstaden som enda en anti-semittisk, anti-Israel, pro-Palestina/pro-Hamas-markering.

Og sist søndag ble det holdt et barnetog i Stavanger kalt "Barnetog for fred", der det blant annet ble ropt gjentatte ganger i megafon: "From the river to the sea Palestine will be free". Eller som den lokale Palestinakomiteen beskrev det: "I dag deltok barn i Stavanger i et varmt barnetog for å vise solidaritet og kjærlighet til barna i Gaza".

Kilder:

(betalingsmur) https://www.aftenbladet.no/direkte/i/BJjxb0/aftenbladets-nyhetsstudio?pinnedEntry=202526

https://www.facebook.com/reel/1612552029510603/

Endret av Ichiko
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det debatten ikke nevnte var at det var nynazister og sian-medlemmer som møtte opp og gikk under samme parole og lagde bråk. 

I tillegg jublet de da det ble nevnt i en appell at mange palestinere hadde dødd.

 

Synes det var veldig spesielt at det ikke ble nevnt i debatten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ramona said:

Det debatten ikke nevnte var at det var nynazister og sian-medlemmer som møtte opp og gikk under samme parole og lagde bråk. 

I tillegg jublet de da det ble nevnt i en appell at mange palestinere hadde dødd.

Synes det var veldig spesielt at det ikke ble nevnt i debatten.

Nynazister og sian-medlemmer gikk under samme parole som hvem?

Det var Ayat Saeid, medlem av PalKom og Rødt, som påsto på Debatten at jødene jublet da noen holdt tale om palestinske døde.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ramona skrev (30 minutter siden):

Det debatten ikke nevnte var at det var nynazister og sian-medlemmer som møtte opp og gikk under samme parole og lagde bråk. 

I tillegg jublet de da det ble nevnt i en appell at mange palestinere hadde dødd.

 

Synes det var veldig spesielt at det ikke ble nevnt i debatten.

Det er selvsagt ikke nynazister som går sammen med jødiske kvinner. Det er en latterlig påstand! Og det andre du sier er grundig tilbakevist av de som var der. 

Det som ikke er tilbakevist er at de jødiske kvinnene ble kalt udyr og barnemordere

 

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre venstre (og islamister) har tydeligvis kapret kvinnedagen. Så står de og kritiserer symboler, når de dukker opp med Palestina skjerf i debatten? Hun fra Rødt kunne ikke en gang svare konkret på enkle spørsmål.

Jeg er redd disse er på vei til å bli de nye nazistene, uten at de helt forstår det selv. Håper oppegående folk som ser på Debatten, tar kloke valg i politikken, og skviser ut den slags.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (28 minutter siden):

Nynazister og sian-medlemmer gikk under samme parole som hvem?

Det var Ayat Saeid, medlem av PalKom og Rødt, som påsto på Debatten at jødene jublet da noen holdt tale om palestinske døde.

De hadde bare møtt opp og gikk under samme parole eller sto rett ved.

 

Jeg sier ikke at de jødiske kvinnene hadde planlagt det.

 

Men det var pro-isralere som var der og jublet og lagde bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ramona skrev (4 minutter siden):

De hadde bare møtt opp og gikk under samme parole eller sto rett ved.

 

Jeg sier ikke at de jødiske kvinnene hadde planlagt det.

 

Men det var pro-isralere som var der og jublet og lagde bråk.

Mener du at jødiske kvinner som blir voldtatt av. Hamas har rett på sympati og oppmerksomhet på kvinnedagen, hvis du var der? 

Jeg spør fordi dette ser åpenbart ut som en svært antisemittisk handling fra arrangørens side, når tilogmed politiet ifølge de jødiske kvinnene reagerte på oppførselen til de andre i toget

https://www.vl.no/religion/2024/03/12/politiet-problematisk-at-ytringsfriheten-ikke-blir-ivaretatt-for-alle/

Får ikke lest artikkelen, men leser nok utav det første 

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Mener du at jødiske kvinner som blir voldtatt av. Hamas har rett på sympati og oppmerksomhet på kvinnedagen, hvis du var der? 

Jeg spør fordi dette ser åpenbart ut som en svært antisemittisk handling fra arrangørens side, når tilogmed politiet ifølge de jødiske kvinnene reagerte på oppførselen til de andre i toget

Ja, selvsagt har de rett på sympati! Hvorfor mener du at jeg ikke mener det?

Debatten har blitt nevnt i denne tråden, og jeg synes det var rart at man ikke nevnte at det var masse bøllete menn fra ytre høyre som holdt bilder av IDF-soldater og var kvalmende glade da noen holdt en appell om et pågående folkemord. I tillegg til il at de hang rundt det israelske flagget til damene, og det så ut som om alle var der sammen.

De snakket bare om de jødiske kvinnene, men nevnte ikke hvorfor det hadde oppstått bråk.

Det ble bare fremstilt som om det var tre jødiske kvinner selv m ble utsatt for hat på 8.mars. det stemmer jo ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg ikke ellers ville linket til HRS, jeg ser dem som ekstremister, men her siterer de en politimann som var tilstede

https://www.rights.no/2024/03/du-skulle-sett-hatet-i-oynene-deres-ett-intenst-hat/

– Politiet kommer ikke til å gripe inn i noen form for ytringsfrihet, og vi ga klar beskjed om at vi var her for det ordensmessige, sier Tore Barstad.

 

– Nå ble de fysisk hindret i å delta i toget, så sånn sett oppnådde både 8. mars-komiteen og de andre som var motstandere det som var formålet. Det er likevel trist for politiet å se at kvinners rettigheter ikke blir ivektlagt, uansett hvem man tilhører.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ramona said:

De hadde bare møtt opp og gikk under samme parole eller sto rett ved.

Igjen: hvilken parole gikk de under?

16 minutter siden, Ramona said:

Jeg sier ikke at de jødiske kvinnene hadde planlagt det.

Det hevdet jeg heller ikke; jeg gjentar:

46 minutter siden, Ichiko said:

Det var Ayat Saeid, medlem av PalKom og Rødt, som påsto på Debatten at jødene jublet da noen holdt tale om palestinske døde.

Og du hevder nå at:

16 minutter siden, Ramona said:

Men det var pro-isralere som var der og jublet og lagde bråk.

Så i følge deg har "nynazister, sian-medlemmer, pro-israelere jublet og lagd bråk".

Kan du vise til noen på dette bildet?

rxzHQXPMWVN5I2caDShoggrU0AYDcIqO-sOovBGY

(Kilde til foto: se under)

Minner om uttalelsene fra politiet som var til stede den 8. mars, om hva som foregikk:

Quote

- Nå ble de fysisk hindret i å delta i toget, så sånn sett oppnådde både 8. mars-komiteen og de andre som var motstandere det som var formålet.

Det er likevel trist for politiet å se at kvinners rettigheter ikke blir ivektlagt, uansett hvem man tilhører.

(Min utheving) https://www.nrk.no/norge/markerte-stotte-til-jodiske-kvinner-_-fikk-ikke-delta-i-8.-mars-toget-1.16796604

Ikke én gang har jeg sett politiet nevne med ett ord noen av de aktørene du hevder var tilstede på markeringen og lagde bråk.

 

Edit: ser nå at @Topsi siterer samme uttalelse.

Endret av Ichiko
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...