Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da pålegger du deg selv mer jobb enn du må. Jeg bruker ikke tid på å sjekke, jeg vasker hver torsdag. Og jeg er renholder. Ingen som dør i eget hjem med kjente bakterier av en flekk. Anderledes om det er omgangssyke ihus. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Ingen som dør? Er det der du setter standarden for renhold i hjemmet? 😅

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imsdalen skrev (Akkurat nå):

Ingen som dør? Er det der du setter standarden for renhold i hjemmet? 😅

Jeg har ikke bakteriefobi og vasker fordi hodet mitt sier det er ekkelt. Jeg vasker så det er helsemessig rent, og man tåler mye før det går på helsa løs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har vasket mange offentlige doer og der finner man mye grising.  For å nevne noe.

Full dobørsteholder med urin. Urin flekker og søl, på doring, doen, dolokket, gulvet, veggen, døra. Og det stopper ikke der, tisseflekker i vasken og på speilet. Kan jeg legge til bæsj på papir i avfallsdunken. Åja, vi vasket hver eneste dag. 

Dame doen var stort sett like fin dagen etter vask, med noen få unntak. Det finnes grisete damer også, men de har mye å ta igjen for å måle seg med mennene.

Jeg bare skjønte iallefall ikke poenget med å tisse full dobørste beholderen hver dag....

Anonymkode: 4a298...f7a

Jeg er enda en som har vasket både doer tilknyttet kontorer, fabrikker  og offentlige doer (bibliotek) og herretoaletter var ekle overalt, men jeg fant ikke brunt og gult klin opp langs vegger i herretoaletter andre steder enn de offentlige, men fabrikkdoene (kun herredoene) tok likevel lengst tid å vaske for her gikk man mer med utesko. Helst skulle de kunnet blitt sprayet med vaskemidler og høytrykksspylt og tørket, men var aldri sluk i gulvet. 

Ikke ETT sted (hadde vaskejobber som sommerjobb i ulike byer og firmaer) var herredoene fine selv om de ble vasket HVER dag.   Selv i «prestsjebedrift» kunne jeg finne gigantkabler i do uten papir… 

Anonymkode: 35ddf...1de

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så har vi menn som er petimetere med støv på hjernen, som mener at DAMA skal vaske etter deres standard, for det er jo en kvinneoppgave å vaske :D 

Anonymkode: 423df...acd

Jepp. Slik var min egen mann. Krevde høy standard, men jeg skulle stå for den. Han bidro kun til å støvsuge en sjelden gang, men kritiserte både mat om det var for enkel middag etter hans ønsker og at jeg ikke hadde ryddet og vasket godt nok etter hans standard, om jeg ikke rakk over alt. 

Jeg jobbet og tjente forøvrig mest også. 

Ble brudd. Selvfølgelig. 

Anonymkode: a2b96...9a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ironisk nok må doen vaskes mye oftere når man lever med en mann, men mannen skal altså likevel bestemme at den skal vaskes sjeldnere? 

Man kan absolutt med fordel lage avtaler om ting, men boforhold må være på et minstemål som medfører at det er beboelig for begge. Tiss lukter! Man kan absolutt få avtenning om mannen er grisete. Migrene er ikke nødvendig for det. 

Men altså. Hva er egentlig problemet? Hvis jeg kommer til en do jeg synes er ekkel, så tørker jeg over den. Sannsynligvis ville jeg kommentert til partner at han burde vaske bort etter seg, men jeg hadde jo ikke gjort det til en diskusjon om vask av hele føkkings badet og hvor ofte det skal gjøres. Min samboer etterlater ikke doen med urin her og der, så det er en ukjent problemstilling hos oss, men han ser ikke samme poenget med klor i skålen innimellom som meg. Men det er jo zero problem for meg å helle en skvett i doen og dra kosten over selv, så hvorfor lage en stor sak ut av det?

Jeg har et vennepar som har absolutt alt milimeterlikt, og det må være så ufattelig slitsomt å føre regnskap over hvem som gjør hva og nå absolutt hele tiden. Med mindre man har valgt helt feil partner som fullstendig mangler oppdragelse hjemmenfra så blir det ganske likt på det jevne tenker jeg. 

Hos oss fordeler vi oppgaver litt mer ut fra hva vi liker, og det ingen av oss liker, gjør vi sammen. Og jevnt over blir fordelingen ganske lik. Hvis jeg får ånden over meg en dag så betyr ikke det at han må piskes rundt han også for at det skal være rettferdig. På samme måte kan jeg sitte på ræva når han jobber, om jeg ikke føler for å gjøre det han setter i gang med. 

Og dette fungerer som sagt fordi vi har gjensidig respekt og enighet om hva som kreves når man skal ha et hjem sammen. Jeg hadde jo også klikket i vinkel om samboeren min sjelden eller aldri bidro med noe som helst i noen sammenhenger. Men når jeg aldri klipper plenen, kan jeg ikke bli gretten fordi han aldri pusser vinduer. Og når han er den som skifter på sengen, så er det helt ok at det er meg som drar over doen en ekstra gang. Osv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke bakteriefobi og vasker fordi hodet mitt sier det er ekkelt. Jeg vasker så det er helsemessig rent, og man tåler mye før det går på helsa løs. 

Exactly. Det finnes en gråsone mellom :

1. De mest pertentlige, og

2. Barnevern/helsemyndigheter må kobles inn

Mest sannsynlig finner man de fleste av oss et sted på dette «spektrumet», og ikke ved ytterkantene.

Om Lise synes at det er greit med litt støv i vinduskarmen og Tore krever at det er mulig å stryke en hvit hanske langs lista uten å se et støvkorn så har paret en utfordring.

Noen debattanter ser ikke dette som en utfordring. Det er «my way or the highway». Livet er binært. Either you are with us or against us.

På en måte så misunner jeg dem å være så enkle i sin instilling. Så tenker jeg på hvor mye smerte de må ha i sosiale relasjoner, og da er jeg ikke sjalu lengre.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så har vi menn som er petimetere med støv på hjernen, som mener at DAMA skal vaske etter deres standard, for det er jo en kvinneoppgave å vaske :D 

Slike menn vil slite med mindre de finner en dame med støv på hjernen som er enig i den standarden. Jeg har en venninne med en mann som har støv på hjernen. Han krever ikke at hun skal vaske etter hans standard, men han går over og vasker en gang til etterpå. Det er ikke mindre irriterende det da…. Han polerer granittbenkeplaten flere ganger til dagen (fingertrykk vet du) og rydder deg ut av huset når du er på besøk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (2 minutter siden):

Men altså. Hva er egentlig problemet? Hvis jeg kommer til en do jeg synes er ekkel, så tørker jeg over den. Sannsynligvis ville jeg kommentert til partner at han burde vaske bort etter seg, men jeg hadde jo ikke gjort det til en diskusjon om vask av hele føkkings badet og hvor ofte det skal gjøres. Min samboer etterlater ikke doen med urin her og der, så det er en ukjent problemstilling hos oss, men han ser ikke samme poenget med klor i skålen innimellom som meg. Men det er jo zero problem for meg å helle en skvett i doen og dra kosten over selv, så hvorfor lage en stor sak ut av det?

Jeg har et vennepar som har absolutt alt milimeterlikt, og det må være så ufattelig slitsomt å føre regnskap over hvem som gjør hva og nå absolutt hele tiden. Med mindre man har valgt helt feil partner som fullstendig mangler oppdragelse hjemmenfra så blir det ganske likt på det jevne tenker jeg. 

Hos oss fordeler vi oppgaver litt mer ut fra hva vi liker, og det ingen av oss liker, gjør vi sammen. Og jevnt over blir fordelingen ganske lik. Hvis jeg får ånden over meg en dag så betyr ikke det at han må piskes rundt han også for at det skal være rettferdig. På samme måte kan jeg sitte på ræva når han jobber, om jeg ikke føler for å gjøre det han setter i gang med. 

Og dette fungerer som sagt fordi vi har gjensidig respekt og enighet om hva som kreves når man skal ha et hjem sammen. Jeg hadde jo også klikket i vinkel om samboeren min sjelden eller aldri bidro med noe som helst i noen sammenhenger. Men når jeg aldri klipper plenen, kan jeg ikke bli gretten fordi han aldri pusser vinduer. Og når han er den som skifter på sengen, så er det helt ok at det er meg som drar over doen en ekstra gang. Osv. 

Slik fungerer det også her nå, men dette forutsetter at man har en noenlunde oppegående mann, som ikke forventer at kona skal holde grei levestandard, mens han blåser i det. 

Med mann som virker er ikke dette verken et problem eller overhodet et tema. Min mann nå tar naturlig sin del av totalen, så da blir det uvesentlig hvem som vasker doen. Jeg gjør det nok alltid, uten at det plager meg, for han tar såpass annet at dette er helt uvesentlig. 

Når det å vaske doen, et behov menn øker, kommer på toppen av å måtte gjøre det meste av absolutt alt, da blir slikt til irritasjon og konflikter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg må bare spørre igjen og igjen for jeg når ikke igjennom:

Alice og Bob bor sammen. Alice vil at vinduene skal vaskes når lysgjennomgangen er 99%. Bob vil at de skal vaskes når lysgjennomgangen er 97%.  Alice mener at Bob på eget initiativ må vaske vinduet når _hennes_ krav til lysgjennomgang ikke lengre er tilfredsstilt.

Er dette rimelig av henne?

Dette eksempelet er utopisk, da vanlige mennesker ikke klarer å se forskjell på 97 og 99 prosent. Men du klarer å se forskjell på store, skjoldete striper, fingeravtrykk og lignende, og fravær av disse.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da pålegger du deg selv mer jobb enn du må. Jeg bruker ikke tid på å sjekke, jeg vasker hver torsdag. Og jeg er renholder. Ingen som dør i eget hjem med kjente bakterier av en flekk. Anderledes om det er omgangssyke ihus. 

Nettopp. Mens jeg ønsker ikke å tisse i do full av andres bæsj. Tror du dama synes det er delikat og tennende å se bæsjen din titt og ofte? Jeg hadde blitt kvalm.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har heller ikke bakteriefobi, men jeg synes at det å sitte på en do tilgriset med andres tiss og bæsj, er motbydelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slik fungerer det også her nå, men dette forutsetter at man har en noenlunde oppegående mann, som ikke forventer at kona skal holde grei levestandard, mens han blåser i det. 

Med mann som virker er ikke dette verken et problem eller overhodet et tema. Min mann nå tar naturlig sin del av totalen, så da blir det uvesentlig hvem som vasker doen. Jeg gjør det nok alltid, uten at det plager meg, for han tar såpass annet at dette er helt uvesentlig. 

Når det å vaske doen, et behov menn øker, kommer på toppen av å måtte gjøre det meste av absolutt alt, da blir slikt til irritasjon og konflikter. 

Godt sagt med færre ord. Poenget er å finne en oppegående partner som virker. For man kan kun endre seg selv, ikke andre. Så å finne en slabbedask og tro man skal endre ham/henne er rimelig dødfødt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette eksempelet er utopisk, da vanlige mennesker ikke klarer å se forskjell på 97 og 99 prosent. Men du klarer å se forskjell på store, skjoldete striper, fingeravtrykk og lignende, og fravær av disse.

Sett inn 99/97, 95/72, 50/40 eller hvilket som helst par av tall. Hvor mange sider må jeg bruke for å få svar på et enkelt og betimelig spørsmål, heller enn harme og forsøk på å ro seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Exactly. Det finnes en gråsone mellom :

1. De mest pertentlige, og

2. Barnevern/helsemyndigheter må kobles inn

Mest sannsynlig finner man de fleste av oss et sted på dette «spektrumet», og ikke ved ytterkantene.

Om Lise synes at det er greit med litt støv i vinduskarmen og Tore krever at det er mulig å stryke en hvit hanske langs lista uten å se et støvkorn så har paret en utfordring.

Noen debattanter ser ikke dette som en utfordring. Det er «my way or the highway». Livet er binært. Either you are with us or against us.

På en måte så misunner jeg dem å være så enkle i sin instilling. Så tenker jeg på hvor mye smerte de må ha i sosiale relasjoner, og da er jeg ikke sjalu lengre.

Eller at vi ikke er slik som Tore. De fleste av oss, særlig i småbarnsfasen, tåler en del. Jeg er mer i "grisehjørnet" enn i "petimeterhjørnet". Likevel har jeg hatt menn som lot søppelposer stå i gangen og dunste i fire (!) dager, inntørket oppvask fra en hel ukes matlaging sto på kjøkkenbenken da jeg kom hjem fra ferie med barna, masse piss overalt i doen, sånne små, inntørkede dråper, og så videre. Poenget er at det er ekkelt, slitsomt og urettferdig. I tillegg tar det mye lengre tid og innsats å skrape bort noe som er inntørket enn å tørke av noe som er ferskt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utopisk ja. Og hvorfor må begge vaske vinduer? Hvorfor kan ikke den som mener vinduene må vaskes oftest bare gjøre det, og så kan den som er litt mer tilgivende mht fingeravtrykk gjøre en annen jobb?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sett inn 99/97, 95/72, 50/40 eller hvilket som helst par av tall. Hvor mange sider må jeg bruke for å få svar på et enkelt og betimelig spørsmål, heller enn harme og forsøk på å ro seg unna?

Mitt svar er at man klarer fint å se skjolder, fingermerker og skitt på et vindu. De aller fleste jeg kjenner, vasker vinduer en gang i kvartalet innvendig og en til to ganger utvendig. Det er ikke akkurat "ofte" og "petimeter".

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HSV50 skrev (Akkurat nå):

Utopisk ja. Og hvorfor må begge vaske vinduer? Hvorfor kan ikke den som mener vinduene må vaskes oftest bare gjøre det, og så kan den som er litt mer tilgivende mht fingeravtrykk gjøre en annen jobb?

Nettopp. Men hvis den som mener at vinduene aldri trenger å vaskes, heller ikke bryr seg om søppelstank, dritt i doen eller skittent, stinkende sengetøy, så blir det urimelig fordeling av arbeidsbyrde. For menn flest liker å gå i rene klær, sitte i en sofa uten smuler og gå over kjøkkengulvet uten av sokkene blir svarte under. De liker å se på TV uten masse flekker på, at det er fat og bestikk de kan bruke å spise med, og at senga ikke stinker gammel sæd, svette og døde hudceller. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Godt sagt med færre ord. Poenget er å finne en oppegående partner som virker. For man kan kun endre seg selv, ikke andre. Så å finne en slabbedask og tro man skal endre ham/henne er rimelig dødfødt. 

Utfordringen er jo ofte at mennene virker, og holdet en bra standard selv, til forholdet er etablert og ting gradvis bare skyves over på kvinnen. Samt at forsøk på å da ta det opp avfeies som mas, og mannen blir sur istedenfor å ta til seg at han har utviklet seg ugreit. 

Mannen som i mitt tilfelle ble utrolig lat var nærmest petimeter i egen bolig da vi møttes. Det var absolutt ingenting som tilsa at han skulle bli en slabbedask utover i vårt forhold. Han var veldig opptatt av rent og ryddig. Så ble dette bare dyttet ufint over på meg. Samme høye standard, men når jeg ba ham bidra til dette ble det kalt mas og jeg "var blitt kjerring". 

Jeg tok også utarbeidet og tjente mest. Han utspilte rett og slett sin egen rolle i forholdet, og ble en sur og kritisk belastning. Når jeg tok opp problemene ble han sur og furt, men forventet likevel at jeg skulle tenne på ham fremdeles. En sur og furt mann som stadig kritiserte, men ikke bidro. Nei jeg tente ikke på ham lenger da! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (3 minutter siden):

Slike menn vil slite med mindre de finner en dame med støv på hjernen som er enig i den standarden. Jeg har en venninne med en mann som har støv på hjernen. Han krever ikke at hun skal vaske etter hans standard, men han går over og vasker en gang til etterpå. Det er ikke mindre irriterende det da…. Han polerer granittbenkeplaten flere ganger til dagen (fingertrykk vet du) og rydder deg ut av huset når du er på besøk. 

Jeg er også enig i at det gir mening å finne en partner som har lignende krav som seg selv.

Uansett hvor godt du leter så vil det antagelig være _noen_ forskjeller dere imellom. Å trene seg på å akseptere kompromisser og å se det store bildet tror jeg kan være lurt for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden får meg til å tenke:

De typiske (etter samfunnets normer) manne oppgavene i hjemmet er oppgaver/tjenester som enkelt og oftest betales for.. (Dekk, større vedlikehold av huset, klippe plen/hekk osv)

Men typiske (etter samfunnets normer) kvinne oppgaver som omsorg og DAGLIG husarbeid, sjeldent eller aldri betales for! (Vaske-/hus hjelp kan leies ja, men hvor mange kjenner noen som har det daglig?) Aupair ordningen fjernes jo, pga sosial dumping og grov utnyttelse!) 

Ironisk at det å ha Aupair og ikke betale den nok, anses som ulovlig.( Jeg er selvsagt for at de skal få rettferdig betaling!)

Så når en annen skal gjøre noe av ‘’kvinnens jobb’’ i hjemmet, så må staten regulere det, men det forventes av kvinnen i huset, i tillegg til at kvinnen må forsvare hva hun gjør hjemme????? 
Hun blir også sett ned på for det hun ikke bidrar nok økonomisk🤷‍♀️

Ofte er argumentasjonen at det er ‘’kos’’ å gå hjemme, og ‘’det kreves ikke spesiell kunnskap’’ å ta vare på egne barn.. 
Men det kreves for de gjenerelle manne oppgavene(rørlegger, maler, mekaniker) 

Likevel så virker det som om mange (ikke alle) menn NEKTER å utføre disse kose oppgavene som ikke trenger noe kunnskap🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 4a4b3...7ce

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...