Gå til innhold

"Fattige" lever i luksus i Norge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ung ufør og lever i luksus. Har et sted å bo, mat på bordet og litt penger til overs hver mnd. Sparer når jeg kan og kan reise off season til utlandet på ferie hvis jeg føler for det. Jeg har virkelig ingenting å klage over og er takknemmelig for at jeg bor i Norge. Helsevesenet er også ekstremt billig. Tar for tiden høyere utdanning og håper på å bli kvitt trygda på sikt.

Anonymkode: 14caa...7c1

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo bare tull ; fordi om andre har det verre så har man lov å kjenne på at livet er veldig vanskelig. Man får det ikke bedre fordi om andre har det verre. 

Anonymkode: e8f5a...1cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig mange som mener forskjellig om hva luksus egentlig er i denne tråden. Mat på bordet og tak over hodet er ikke definisjonen på luksus. Mulig det bare er uvitenhet,men kan godt forklare det:

Luksus (fra latin luxus) er et fremmedord for det som er overdådig og ekstra flott. Det kan gjelde overdreven prakt og en livsstil som er preget av nytelse og behag, eller en tjeneste, et forbruk og materielle forhold som går ut over det som er rimelig eller strengt nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/3/2024 at 9:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir provosert av de som skriver de føler de har blitt fattige.

Dette fordi jeg har sett på nært hold hvordan folk lever i U-land.

Selv de fattigste i Norge lever i luksus sammenlignet med vanlige familier i f.eks. Bangladesh og Kambodsja.

Anonymkode: 0c579...9b5

Jeg har bodd og arbeidet i fattige land i mange år gjennom jobben min, og er helt enig.

Jeg trur mange nordmenn hadde hatt godt av en god gammeldags dannelsesreise.

Anonymkode: a4b86...0eb

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at om du er utelatt fra samfunnet på endel områder fordi du ikke har råd, ja så er du fattig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 21.43):

 

Det er nok verre for familien i Bangladesh som ikke har penger til mat...

I Norge får alle penger fra Nav til mat...

TS

Anonymkode: 0c579...9b5

Folk kan være fattige selv om de har råd til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ung ufør og lever i luksus. Har et sted å bo, mat på bordet og litt penger til overs hver mnd. Sparer når jeg kan og kan reise off season til utlandet på ferie hvis jeg føler for det. Jeg har virkelig ingenting å klage over og er takknemmelig for at jeg bor i Norge. Helsevesenet er også ekstremt billig. Tar for tiden høyere utdanning og håper på å bli kvitt trygda på sikt.

Anonymkode: 14caa...7c1

Så fint at du har det sånn. Jeg er også ung ufør og mangler ingenting. Men jeg evner å se at min livssituasjon ikke snakker for alle.

Når man er alenemor til tre barn så er kanskje situasjonen litt annerledes. Ting blir ikke alltid sånn som man hadde tenkt. MANGE foreldre som går sultne i Norge for at barna skal få mat. Det er ikke luksus selv om de har det enda verre i Bangladesh.

 

Anonymkode: c7408...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fint at du har det sånn. Jeg er også ung ufør og mangler ingenting. Men jeg evner å se at min livssituasjon ikke snakker for alle.

Når man er alenemor til tre barn så er kanskje situasjonen litt annerledes. Ting blir ikke alltid sånn som man hadde tenkt. MANGE foreldre som går sultne i Norge for at barna skal få mat. Det er ikke luksus selv om de har det enda verre i Bangladesh.

 

Anonymkode: c7408...735

Er jo ganske tydelig at personen her snakker om seg selv,og bare seg selv. Betyr dermed ikke at vedkommende ikke evner å forstå at andre ikke har så bra som det som vedkommende har. Men det er jo en gjenganger på dette forumet. Enkelte evner bare ikke se lenger en sin egen navle. Det er alltid noen som har det bedre en andre.

Det virker dog som de som skryter av livet sitt (eller sier de har det så godt og flott) får mer positiv tilbakemelding en de som sier at de ikke har det bra. De blir i all hovedsak ikke hørt. Tror ikke Nordmenn generelt evner (eller orker) å høre om andre som sliter. De sliter gjerne selv,på en eller annen måte. Noe som jo gjør det vanskeligere å gi empati til andre. 

De aller fleste vil jo synes en sammenligning med et uland blir totalt feil. Har selv familje i et fattigere land i Asia,og det er så og si ingenting som kan sammenlignes med det å være Nordmann. En hverdag der er fullstendig annerledes. Hjelper ikke skrive at du har så og så mye erfaring med å være i et slikt land. Jeg vet! Det er umulig å sammenligne.

 

Endret av Fant80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 9.14):

Når matpakke på skolen er et problem, kan du tenke deg hvordan det er for de som må velge om barna skal jobbe så familien kan få mat ELLER gå på skole🙄

Anonymkode: a63ea...793

Eller de foreldrene som må velge hvilken unge de skal selge til prostitusjon?

Hvilken datter som må giftes bort? 

Om de skal ta vare på det nyfødte barnet, og dermed tvinge barna til å dele den lille maten de har med enda et barn, eller om de må legge fra seg den lille forsvarsløse babyen sin i skogen. 

Hvilken av barna som skal få den livsnødvendige medisinen de bare har råd til en dose av. 

 

Sier ikke at fattigdom i Norge ikke er fælt, men det er UTROLIG naivt, kunnskapsløst og flaut å sammenligne fattigdom i Norge med land med absolutt fattigdom. Det viser bare hvor utrolig heldig og bekymringsløse vi er i dette landet. 

Endret av IDGAF
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, IDGAF said:

Eller de foreldrene som må velge hvilken unge de skal selge til prostitusjon?

Hvilken datter som må giftes bort? 

Om de skal ta vare på det nyfødte barnet, og dermed tvinge barna til å dele den lille maten de har med enda et barn, eller om de må legge fra seg den lille forsvarsløse babyen sin i skogen. 

Hvilken av barna som skal få den livsnødvendige medisinen de bare har råd til en dose av. 

 

Sier ikke at fattigdom i Norge ikke er fælt, men det er UTROLIG naivt, kunnskapsløst og flaut å sammenligne fattigdom i Norge med land med absolutt fattigdom. Det viser bare hvor utrolig heldig og bekymringsløse vi er i dette landet. 

Det er trådstarter som sammenligner oss med Bangladesh. 

Anonymkode: 0497c...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 3.3.2024 den 23.35):

Norge er ikke et u-land. Fattigdom i Norge er noe annet enn fattigdom i u-land. Det er ikke sammenlignbart. 

Det har heller ingenting for seg å sette to elendige sitasjoner opp mot hverandre og trekke konklusjoner om hva som er verst. Begge deler er verst på hver sin unike måte. 

Det ene trenger ikke bære bedre enn det andre, og uansett hvilken situasjon du lever i så har du det jævlig. 

Blir litt som å slå seg i armen kontra å få den revet av.  Man har vondt uansett, bare på forskjellige måter.  Det er virkelig provoserende at folk er så arrogante, nedlatende og tanketomme at de benekter fattigdom i Norge i 2024.  Det er jo verre en på flere årtier!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (27 minutter siden):

Blir litt som å slå seg i armen kontra å få den revet av.  Man har vondt uansett, bare på forskjellige måter.  Det er virkelig provoserende at folk er så arrogante, nedlatende og tanketomme at de benekter fattigdom i Norge i 2024.  Det er jo verre en på flere årtier!!

Ja, er dessverre en del av høyrebølgen som stormer framover nå til dags. 

"Jeg har det godt, så alle andre har det derfor godt. Derfor må vi kutte til de som har minst!"

Er så bakvendt som du får det.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fant80 said:

Tydelig mange som mener forskjellig om hva luksus egentlig er i denne tråden. Mat på bordet og tak over hodet er ikke definisjonen på luksus. Mulig det bare er uvitenhet,men kan godt forklare det:

Luksus (fra latin luxus) er et fremmedord for det som er overdådig og ekstra flott. Det kan gjelde overdreven prakt og en livsstil som er preget av nytelse og behag, eller en tjeneste, et forbruk og materielle forhold som går ut over det som er rimelig eller strengt nødvendig.

Det er nok ikke luksus for deg men det er luksus for meg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så fint at du har det sånn. Jeg er også ung ufør og mangler ingenting. Men jeg evner å se at min livssituasjon ikke snakker for alle.

Når man er alenemor til tre barn så er kanskje situasjonen litt annerledes. Ting blir ikke alltid sånn som man hadde tenkt. MANGE foreldre som går sultne i Norge for at barna skal få mat. Det er ikke luksus selv om de har det enda verre i Bangladesh.

 

Anonymkode: c7408...735

Ja det er nok sant det du sier. Det blir fort vanskelig når man har større forpliktelser. Det er nok mange familier som sliter her til lands. Selv så jeg dyrtiden komme og har bevisst valgt livet jeg har, sånn at jeg kan leve godt og kose meg.

Anonymkode: 14caa...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 21.21):

Trygd på 14000, boutgifter på 12000. Leve på 2000kr i måneden. Ja, hipp hurra for folk som har det værre i u-land. 

Anonymkode: 91aa2...4ac

Da bor du over evne, mest sannsynlig også på feil sted.

Klart at som uføretrygdet er ingen tjent med å bo i Oslo eller en av de andre storbyene hvor boutgiftene er høye.

Du kan takke deg selv den situasjonen, strategisk må du slutte å dumme deg ut som dette og endre situasjonen. Ta grep, flytt og forvalt det lille du har bedre.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (1 time siden):

Da bor du over evne, mest sannsynlig også på feil sted.

Klart at som uføretrygdet er ingen tjent med å bo i Oslo eller en av de andre storbyene hvor boutgiftene er høye.

Du kan takke deg selv den situasjonen, strategisk må du slutte å dumme deg ut som dette og endre situasjonen. Ta grep, flytt og forvalt det lille du har bedre.

Så man skal flytte langt unna familie og venner, et sted med elendig offentlig transport, og man har ikke råd til bil. Da komme seg til lege og behandling, det går ikke lenger.

Nå er ikke jeg hun du siterte, men jeg bor ikke i noen av de store byene, og her får du leie ca 30 m2, for 12 000 kr. Men det går bra nok offentlig transport, så man slipper og ha bil.

Anonymkode: c1a3a...cef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så man skal flytte langt unna familie og venner, et sted med elendig offentlig transport, og man har ikke råd til bil. Da komme seg til lege og behandling, det går ikke lenger.

Nå er ikke jeg hun du siterte, men jeg bor ikke i noen av de store byene, og her får du leie ca 30 m2, for 12 000 kr. Men det går bra nok offentlig transport, så man slipper og ha bil.

Anonymkode: c1a3a...cef

De som mener en bare kan flytte har ikke verken venner eller familie de liker å være sammen med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du hade hatt en samfunnsvitenskapelig mastergrad ts så hadde du forstått at relativ fattigdom ofte er langt verre enn absolutt. Jeg tjener godt, men jeg misunner de som bor i samfunn der man slipper å ta lån for å skaffe seg en bolig. Jeg vil heller slippe lån og jobbe med å sortere søppel og sulte enn å tjene en million og være gjeldsslave

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (2 timer siden):

De som mener en bare kan flytte har ikke verken venner eller familie de liker å være sammen med.

Ofte må en gi opp dette. Er man pank, så er det slik.

Anonymkode: da9cb...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 21.29):

Få deg en jobb da vel?..Hvis man hadde tatt trygda fra alle som var trygdet, så hadde 99 prosent av dem funnet seg en jobb. 

Anonymkode: 2f21c...098

Høyreregjeringen gjorde dette da de tok AAP fra syke folk som ikke var blitt ferdig avklart innen fristen på 3 år da de innførte karensåret i 2018.  Da trodde de at alle syke skulle løpe avsted og finne seg jobb.  Selvfølgelig gikk ikke det.  De fikk ikke flere ut i jobb, men ganske mange hjemløse og familier som gikk i oppløsning, de syke ble sykere, noen selvmord fulgte også, og andre tragedier.  De har ennå ikke lært, så karensåret kommer nok tilbake om de vinner neste valg.

 

Endret av Øyne
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Majer said:

Dersom du hade hatt en samfunnsvitenskapelig mastergrad ts så hadde du forstått at relativ fattigdom ofte er langt verre enn absolutt. Jeg tjener godt, men jeg misunner de som bor i samfunn der man slipper å ta lån for å skaffe seg en bolig. Jeg vil heller slippe lån og jobbe med å sortere søppel og sulte enn å tjene en million og være gjeldsslave

Du kan vel leie?

Anonymkode: 7292a...8c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...