Gå til innhold

"Fattige" lever i luksus i Norge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Faktisk enig i dette. Jeg leide på bygda for 6000 i måneden. Fikk bolig med 2 soverom for dette.

Anonymkode: 8ce3d...29b

I hvilket århundre? Jeg leide også en leilighet på bygda for 6000 kr. Men det begynner å bli 10 år siden nå. Den samme leiligheten leies ut til  10 000 nå. Og den er i skikkelig rotten standard, med mugg de bare hadde malt over. Ruter det dugger på og overgrodd hage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Begge deler er verst på sin unike måte. 

Men det virker ikke som du har innsikt til å forstå det. Folk som ikke er fattig selv gjør som regel ikke det. 

Har du opplevd begge deler? Jeg er selv vokst opp med fattig alenemor. Det var ikke fett, men heldigvis bor jeg i Norge, så i dag har jeg god utdanning og lønn. Hadde valgt å være fattig i Norge og fremfor Norge 10/10 ganger, det tror jeg du og alle fattige i Norge også ville.

Anonymkode: ff36c...ec2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du opplevd begge deler? Jeg er selv vokst opp med fattig alenemor. Det var ikke fett, men heldigvis bor jeg i Norge, så i dag har jeg god utdanning og lønn. Hadde valgt å være fattig i Norge og fremfor Norge 10/10 ganger, det tror jeg du og alle fattige i Norge også ville.

Anonymkode: ff36c...ec2

I Norge framfor Bangladesh•

Anonymkode: ff36c...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du opplevd begge deler? Jeg er selv vokst opp med fattig alenemor. Det var ikke fett, men heldigvis bor jeg i Norge, så i dag har jeg god utdanning og lønn. Hadde valgt å være fattig i Norge og fremfor Norge 10/10 ganger, det tror jeg du og alle fattige i Norge også ville.

Anonymkode: ff36c...ec2

Se der ja. 

Noen med god utdanning og god lønn skal belære fattige i Norge om at de ikke har det så fælt, for det finnes visstnok bakgårdsslummer i u-land som skal ha det værre, selv om det ikke kan sammenlignes. 

Ganske usjarmerende og rart, spør du meg. 

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorene på dette forumet fjerner aldri slike tråder som dette. Men prøv å snakk dritt om vaksiner. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Se der ja. 

Noen med god utdanning og god lønn skal belære fattige i Norge om at de ikke har det så fælt, for det finnes visstnok bakgårdsslummer i u-land som skal ha det værre, selv om det ikke kan sammenlignes. 

Ganske usjarmerende og rart, spør du meg. 

Nei, det er ikke usjarmerende og rart å påpeke at alle nordmenn tross alt har det bedre enn mennesket uten tilgang til rent vann, skole, medisiner og som lever i krig. Og jeg har ikke sagt at fattige i Norge ikke har det fælt. Men når du skriver at det er like ille å være fattig i Norge som i Bangladesh må du tåle å få reaksjoner. 

Min fattige mor hadde aldri, aldri sammenlignet seg selv med verdens fattigste. Fy faen så flaut det hadde vært. 

Anonymkode: ff36c...ec2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ænema skrev (9 minutter siden):

I hvilket århundre? Jeg leide også en leilighet på bygda for 6000 kr. Men det begynner å bli 10 år siden nå. Den samme leiligheten leies ut til  10 000 nå. Og den er i skikkelig rotten standard, med mugg de bare hadde malt over. Ruter det dugger på og overgrodd hage

Nei dette var på 1700 - tallet det da 😵...

2 år siden var det.  Så er det et ganske stort spenn fra 12.000 i måneden til 6.000 i måneden. Om man ikke finner noe bra til 6.000 nå er det ikke dermed sagt at man må opp til 12.000. 

Anonymkode: 8ce3d...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke usjarmerende og rart å påpeke at alle nordmenn tross alt har det bedre enn mennesket uten tilgang til rent vann, skole, medisiner og som lever i krig. Og jeg har ikke sagt at fattige i Norge ikke har det fælt. Men når du skriver at det er like ille å være fattig i Norge som i Bangladesh må du tåle å få reaksjoner. 

Min fattige mor hadde aldri, aldri sammenlignet seg selv med verdens fattigste. Fy faen så flaut det hadde vært. 

Anonymkode: ff36c...ec2

Det blir som en frisk skal si til en alvorlig syk og pleietrengende pasient at "du har det ikke så fælt, for det finnes folk som er på et terminalt stadie". 

Skjønner du hvor jeg vil? Begge deler er fælt på hver sin unike måte. 

Ingen grunn for å rette pekefinger her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Det blir som en frisk skal si til en alvorlig syk og pleietrengende pasient at "du har det ikke så fælt, for det finnes folk som er på et terminalt stadie". 

Skjønner du hvor jeg vil? Begge deler er fælt på hver sin unike måte. 

Ingen grunn for å rette pekefinger her. 

Sammenligningen din treffer ikke i det hele tatt. Jeg kan heller komme med en bokstavelig sammenligning som faktisk treffer: Den ene bor i en pitteliten og utdatert leilighet i en trygg norsk by/bygd, mens den andre lever i et skur uten innlagt vann og kloakk, med rotter og farlige insekter, så sier den som bor i den små leiligheten «meg og det har det like fælt på hver vår måte».

Anonymkode: ff36c...ec2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk på AAP skal vel i teorien kunne prøve andre jobber. Kan du ikke vaske mer, hva med resepsjon osv. 

Unge folk faller utenfor arbeidslivet med psykiske diagnoser. Fagmiljøet på dette er de store byene. 

Anonymkode: 800cb...069

Noen av de driver med reptiler.

Anonymkode: da9cb...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

Det er nok verre for familien i Bangladesh som ikke har penger til mat...

I Norge får alle penger fra Nav til mat...

TS

Anonymkode: 0c579...9b5

Enig med deg Ts. Å bli født i Norge er som å vinne i Lotto. Man har garantert å slippe å bo på gata, mat og medisiner.

Anonymkode: 381b9...3a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg blir provosert av de som skriver de føler de har blitt fattige.

Dette fordi jeg har sett på nært hold hvordan folk lever i U-land.

Selv de fattigste i Norge lever i luksus sammenlignet med vanlige familier i f.eks. Bangladesh og Kambodsja.

Anonymkode: 0c579...9b5

Alt er relativt vet du.

Anonymkode: 9e241...4a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må på ingen måte koste 12000 å bo, vi leier ut tre leiligheter i Kristiansand, en nybygd i 2023 med ett soverom, (40 kvm) en med 2 soverom og en med tre soverom. Alle med god standard, og alle innen ti minutt gange til byen. To-romsen koster 8500, treromsen 10000, og den med tre soverom 12000. Et kvarter ut av byen med buss, så er prisene mye lavere. Det er ikke i alle byer det lønner seg å leie ut. 

Anonymkode: e6520...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Trygd på 14000, boutgifter på 12000. Leve på 2000kr i måneden. Ja, hipp hurra for folk som har det værre i u-land. 

Anonymkode: 91aa2...4ac

Men herlighet du kan da ikke leve sånn, du har da rettigheter hos husbanken og nav? ALLE har krav på 5500kr å leve på i livsopphold (mat, vaskemidler, personlig hygiene osv). Legeregninger har du også krav på å få dekket UTENOM disse 5500kr. Jeg har levd på 11.000 selv, og hadde jeg hatt boutgifter på 10.000kr hadde jeg krav på 4500kr ekstra fra sosialen på nav hver måned. Jeg slipper det nå siden jeg økte til 17.000kr netto når jeg ble 25, og leier billig med samboer. Så sitter med 11 igjen i mnd etter alt er betalt. Men jeg har levd i 3 år med 11, noe som er helt villt lite å klare seg på, for oss som er kronisk syke. Du har rettigheter!

Anonymkode: f9597...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er tre matbutikker her 😉

Anonymkode: e9f19...168

Ja, men de er jo samla på ett sted. Trøgstad er en del større. Det var liksom poenget mitt da. Men hvis man finner leilighet akkurat der så er det jo billigere enn Oslo selvfølgelig. Hvis man ikke er avhengig av støtteapparat.

Men så fint av det finnes billig Maxi taxi. Er selv ufør (med bil), og ingen som har kasta den informasjonen etter meg akkurat. 
Jeg er gift og har ikke behov for den tjenesten, men veldig fint at det finnes for de som er alene med minstesats. Godt å høre.

Anonymkode: c7408...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du er klar over at du ikke kan sammenligne de som bor i Norge med de som bor i Bangladesh og Kambodsja?

Her i Norge må vi faktisk ha en bolig som er isolert, vi må kunne varme opp boligen på vinteren, barna har skoleplikt og må ha med matpakke på skolen. Skolen legger også opp til aktiviteter der de må ha endel utstyr. Vi kan ikke ha en ku, geit eller gris gående å gresse i hagen for å sikre oss kjøtt. Er ikke alle som har en hageflekk en gang. Skal man dyrke korn, grønnsaker og frukt så må man kunne lagre dette, å det er det ikke alle som har mulighet til. 

Anonymkode: a163b...a02

Når matpakke på skolen er et problem, kan du tenke deg hvordan det er for de som må velge om barna skal jobbe så familien kan få mat ELLER gå på skole🙄

Anonymkode: a63ea...793

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan vi ikke bare fjerne alt av NAV og tygdesystem her i landet? Vi bor jo tross alt ikke i Bangladesh 🏳

Bor i passe stor kommune uten noen form for byer i. Leieprisene på kollektiv og hybler er fra 5-8000. Skal man ha leilighet må man opp i 12000 + 3 mnd depositum.

Anonymkode: 4bc2e...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hvor privilegerte vi er som bor i Norge! Nordmenn forbruker mest av alle mennesker på denne jorda. Vi er blitt bortskjemte,late og fete. Vi syter og klager samtidig som små barn en flytur unna sulter ihjel. Det er faktisk helt tragisk.... verden er så urettferdig.

Anonymkode: fe587...714

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (9 timer siden):

Moderatorene på dette forumet fjerner aldri slike tråder som dette. Men prøv å snakk dritt om vaksiner. 

Pga det er ingen grunn til å fjerne den.

Anonymkode: da9cb...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle tror at på bygda er så langt unna alt. Flytt til Trøgstad feks. Trekvarter unna Lillestrøm. Alså dere som tror bygda bare er midt i skogen har seriøse midt i Oslo og ring 3 tilstander. Har bodd begge steder.

Anonymkode: e9f19...168

God ide. Flytt alle trygdede til Trøgstad. Dette tror jeg Trøgstad kommune hadde satt veldig stor pris på. Eller hvorfor ikke flytte alle trygdede til en øy der de må klare seg selv. De kommer til å dø som fluer, men er ikke det et ønske da?

Anonymkode: a163b...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...