Gå til innhold

"Fattige" lever i luksus i Norge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare til å provosere seg det! Vær så god. Det endrer lite. Det beste hadde jo vært å søke kunnskap og søke å gjøre endringer i systemene som tillater/fører til disse forskjellene. Det hjelper jo ikke å la seg provosere over individer og deres virkelighetsforståelse. Hvordan tenker du å endre dette? Beklager, men du virker ikke klok nok til å gjøre noe annet enn å hause opp deg selv og andre. Igjen, anbefaler deg å søke kunnskap om temaet. Det er absolutt behov for folk som brenner for å endre urettferdighet, undertrykkelse og utnyttelse av folk og ressurser, men man kommer dessverre til kort når man kommer inn med helt tonedøve argumenter. 

Anonymkode: b1fd2...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh jo. Det er latterlig å kutte ut fatttige land, bare for å føle seg bedre.

Anonymkode: da9cb...7fe

Kutte ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Kutte ut? 

Å ikke ta de med i beregningen om hvor bra vi "skal" ha det

Anonymkode: da9cb...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ikke ta de med i beregningen om hvor bra vi "skal" ha det

Anonymkode: da9cb...7fe

Er ikke det jeg gjør. Jeg bare mener det er feil å sammenligne et rikt land med et fattig land når det kommer til å måle fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Er ikke det jeg gjør. Jeg bare mener det er feil å sammenligne et rikt land med et fattig land når det kommer til å måle fattigdom.

Det er ikke feil. Men mange setter seg selv veldig høyt.

Anonymkode: da9cb...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke feil. Men mange setter seg selv veldig høyt.

Anonymkode: da9cb...7fe

Det blir feil for det blir ikke det samme. Lever du i et land der majoriteten lever i fattigdom så blir jo det noe heeelt annet enn å f eks leve i et nabolag der alle unntatt en familie har det bra økonomisk. Da faller den fattige familien utenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Det blir feil for det blir ikke det samme. Lever du i et land der majoriteten lever i fattigdom så blir jo det noe heeelt annet enn å f eks leve i et nabolag der alle unntatt en familie har det bra økonomisk. Da faller den fattige familien utenfor

Ok, du forstår ikke poenget her men fortsetter på ditt.

Anonymkode: da9cb...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, du forstår ikke poenget her men fortsetter på ditt.

Anonymkode: da9cb...7fe

Nei jeg forstår ikke poenget. Hva er det at alle fattige skal ha det like jævlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at relativ fattigdom er verre enn absolutt. En som tjener 400 000 og bor på landet vil ofte ha det bedre enn en som tjener det samme og bor i Oslo. Det er såpass mange overdoser og selvmord i Norge at det blir feil å late som om folk med lite penger har det bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 21.19):

Jeg blir provosert av de som skriver de føler de har blitt fattige.

Dette fordi jeg har sett på nært hold hvordan folk lever i U-land.

Selv de fattigste i Norge lever i luksus sammenlignet med vanlige familier i f.eks. Bangladesh og Kambodsja.

Anonymkode: 0c579...9b5

Det er alltid noen som har det verre. En vurderer ut i fra egen situasjon og eget ståsted. Det må være lov å si at man føler man har lite, selv om andre har mindre. 

Anonymkode: 081d5...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 21.36):

Du tuller nå ja?! "Er ikke alle som har en hageflekk en gang". Du mener at fattige i Norge har det verst fordi ikke alle her en hageflekk??? 

Tror du fattige i Bangladesh og Kambodsja har sin egen hageflekk med en geit beitende utenfor? 😂

Why Bangladesh is Poor

Fighting Poverty Effectively in Bangladesh - LightCastle Partners

Eradicating extreme poverty in Bangladesh

Anonymkode: 39f45...c2a

Hva mener du, egentlig? Er du ikke fornøyd før de fattige i Norge dør av Polio, drikker kloakkvann og blir giftet bort som barn for å sikre neste måltid til familien? Er velferdsstat noe som klinger dårlig i dine ører?

Du kan si at det å ha lite penger til mobilregningen er "luksus" sett i forhold til slummen i Bangladesh, men prøv selv å ikke ha nett i lomma (eller hjemme), og  kom deg rundt med buss/tog, logg deg inn på bank/post/helse/offentlige tjenester. Se hvordan barna dine blir "annenrangs" fordi du ikke har nubbtjangs til å sende dem på aktiviteter med de andre ungene. "Bo billigere", "Få deg en jobb", sier du. Jo, men da må folk bo der jobbene er, og der er det dyrt å bo. Du kan jo prøve å være avhengig av NAV for depositumsgaranti, og se hvor enkelt det er å få seg et anstendig sted å leie. Svaret sier seg selv. Så da sitter du der, da, med barn i hus, og færre tusenlapper enn du kan telle på én hånd å leve for. Så blir det vinter, og strømmen både tripler og kvadrupler seg. Legger vi til en psykisk diagnose eller to, og kanskje en rygg som verker dag ut og dag inn, så er vi der. Apropos den ryggen...egenandelen hos legen og hundrelappen til Paracet velter matbudsjettet over ende. Bare prøv, så tar vi en oppdatering på din mentale helse etter et halvt år. Mulig du kommer fram til at å sutre litt over økonomien er på sin plass. Høres det ut som det er helt ok å leve sånn (som du gir inntrykk av), så foreslår jeg at du legger deg permanent på det nivået og lar resten gå til de som virkelig trenger det, i Bangladesh. Ikke trenger du bil, egentlig ikke sykkel heller. Finn noe drivved i fjæra til fyring, for strøm har man jo bare hatt en liten promille av menneskets eksistens. Du klarer deg helt utmerket uten, og ikke minst finner du massevis av gratis mat hvis du begynner med dumpsterdiving. 

Eller...så må du se fattigdom i riktig kontekst. I et samfunn der vi lever online, er avhengige av varme klær, varme boliger, dyr mat (de aller fleste må kjøpe alt), 250-300kr for en times togtur, hundrevis av søkere på utlyste jobber osv osv, så er man fattig om man av en eller annen grunn ikke får hengt med overalt. Da er man i en ufrivillig underklasse. 

Jeg synes det er temmelig ufint å sitte der med alt man trenger, og klage på at de som ikke har det de trenger, klager. Jeg velger heller å se det fra motsatt side. Når jeg kommer hjem til mitt eget hus med en bærepose fersk mat i hver arm, fyller kjøleskapet for den neste uka med ting jeg har råd til, setter meg ned i en behagelig temperert stue og slapper av før jeg legger meg i en myk, god seng der jeg våkner helt uthvilt neste dag...kanskje med litt vondt i ryggen, men pytt, det fikser legen, da er jeg faen meg takknemlig, og føler sterkt på hvor sjukt heldig jeg er. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi bor i Norge,  er de fattige i forhold til folk flest i det samfunnet de lever i, dvs de har lavere levestandard enn det som folk i Norge har. De har dårligere boforhold, økonomi og inntekt. Det igjen betyr at det går utover barna, deres oppvekst og muligheter i livet. Du kan ikke sammenligne en fattig i Norge, med en fattig i India. 

Anonymkode: e9fcb...ba8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 21.29):

Få deg en jobb da vel?..Hvis man hadde tatt trygda fra alle som var trygdet, så hadde 99 prosent av dem funnet seg en jobb. 

Hvorfor er det et mål i seg selv at alle skal jobbe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PeeWee skrev (29 minutter siden):

Hvorfor er det et mål i seg selv at alle skal jobbe? 

Hvorfor skulle det ikke være det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (8 timer siden):

Hvorfor skulle det ikke være det?

Fordi i et samfunn med høy grad av arbeidsdeling, har folk i snitt det bedre om det målet er tonet noe ned. Der hvor det ligger særlig høyt er mange arbeidende folk fattige og/eller har elendige arbeidsforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å fortelle. Ja vi har det bedre enn i u-land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor sier Støre og Vedum at vi må stramme inn livreima nå, når andre land klarer å Alle andre land klarer å opprettholde en god standard innen blant annet helse, utdannelse og samferdsel uten et oljefond? Men i Norge skal man tydeligvis spare seg til fant.     

I tillegg kan de presse nordmenn for mest mulig penger i form av høyest mulig strøm-priser, og så kan myndighetene late som om de er veldig snille og gir littegrann strøm-støtte. Det er vel også en måte å kontrollere en befolkning på: å gjøre folk avhengige av ymse "goder" fra staten.        

Anonymkode: baeba...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...