Gå til innhold

"Fattige" lever i luksus i Norge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

A new man skrev (16 minutter siden):

Er man på AAP, så kan man få seg jobb. Jobbene er i sentrale strøk, altså de fleste jobbene og utvalget av jobber en kanskje vil klare? 

Ikke hvis man er for syk.

 

Håpløst at man skal sette de svake gruppene opp mot hverandre og late som at det løser noe som helst.

Anonymkode: c7408...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt relevansen ved denne kommentaren ut fra det jeg skreiv. Det nytter ikke å sende syke folk på jobb. Ikke uten tilrettelegging, og det er arbeidsgivere og staten ikke villig til å gjøre,  fordi det gjerne koster mer å tilrettelegge enn å uføretrygde folk. 

Men jeg er enig i at man må gjøre alt i vår makt for å få flest mulig ut i jobb. Det er bra for den enkelte, og bra for samfunnet.

Anonymkode: 8ce3d...29b

Folk på AAP skal vel i teorien kunne prøve andre jobber. Kan du ikke vaske mer, hva med resepsjon osv. 

Unge folk faller utenfor arbeidslivet med psykiske diagnoser. Fagmiljøet på dette er de store byene. 

Anonymkode: 800cb...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle tror at på bygda er så langt unna alt. Flytt til Trøgstad feks. Trekvarter unna Lillestrøm. Alså dere som tror bygda bare er midt i skogen har seriøse midt i Oslo og ring 3 tilstander. Har bodd begge steder.

I oslo leide jeg en så råtten leilighet, så når vi tilslutt klagde på trekk, og det kom snekkere som brøyt opp de nederste listene så så vi rett ut på asfalten utenfor. Er mye verre leiligheter i Oslo sentrum enn det er rundt omkring, skikkelig østblokkland tilstander. Det var så ille så vi kunne ikke ha på varmeovn og vaskemaskin før strømmen gikk.

Tror det er bedre å bo i Kiev enn i Oslo. Leiegårdpå Grunerløkka feks 😆😆

Ja da, nærme nok til en råtten bar og cafe, men hva skal man med det?

Anonymkode: e9f19...168

Selv hvis man bor i Trøgstad må man bo i relativt nærhet til f.eks matbutikk hvis man ikke skal ha bil. I hvert fall hvis man er syk på en måte som gjør forflytning utfordrende. 
Og hvis du skal til legen (som syke/trygda ofte må) så går vel ikke bussen til Mysen særlig ofte? Også har du da kanskje familie og støtteapparat i Oslo da. Hvis det var der du bodde som frisk. Alt er ikke så enkelt som du setter det opp her.

Anonymkode: c7408...735

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bo billigere.

Anonymkode: da9cb...7fe

Skal vedkommende bo i en falleferdig rønne da mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke hvis man er for syk.

 

Håpløst at man skal sette de svake gruppene opp mot hverandre og late som at det løser noe som helst.

Anonymkode: c7408...735

Selvsagt ikke. De syke skal ikke måtte jobbe. 
Jeg setter ingen opp mot hverandre, vil bare at alle som trenger hjelp får det. Men at målet selvsagt er at flest mulig klarer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (Akkurat nå):

Selvsagt ikke. De syke skal ikke måtte jobbe. 
Jeg setter ingen opp mot hverandre, vil bare at alle som trenger hjelp får det. Men at målet selvsagt er at flest mulig klarer seg selv.

Ja, den siste setningen det var egentlig ment til hele tråden, ikke til deg. Det skulle jeg kanskje skrevet.

Anonymkode: c7408...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (1 minutt siden):

Skal vedkommende bo i en falleferdig rønne da mener du?

Det er ikke selvsagt at man må bo i en falleferdig rønne bare fordi man bor noe billigere.

Anonymkode: 8ce3d...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bombasi skrev (13 minutter siden):

Norge er ikke et u-land. Fattigdom i Norge er noe annet enn fattigdom i u-land. Det er ikke sammenlignbart. 

Det har heller ingenting for seg å sette to elendige sitasjoner opp mot hverandre og trekke konklusjoner om hva som er verst. Begge deler er verst på hver sin unike måte. 

Det ene trenger ikke bære bedre enn det andre, og uansett hvilken situasjon du lever i så har du det jævlig. 

Jeg skjønner poenget ditt, og det er sikkert veldig ille og ydmykende å være fattig i Norge. Men reagerer likevel på kommentaren din «begge deler er verst på hver sin unike måte». NEI, bare nei. Nå må folk få hodet ut av egen ræv og se sannheten. Det er selvfølgelig mye, mye verre å ikke ha mat, rent vann, bo i et trygt land og kunne sende barn på skole og sykehus. Fattige i Norge burde være takknemlige for godene de får her, selv om systemet er langt fra perfekt. 

Anonymkode: ff36c...ec2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk på AAP skal vel i teorien kunne prøve andre jobber. Kan du ikke vaske mer, hva med resepsjon osv. 

Unge folk faller utenfor arbeidslivet med psykiske diagnoser. Fagmiljøet på dette er de store byene. 

Anonymkode: 800cb...069

I teorien så skal man jo prøve å finne jobb som passer, men mange på AAP har ikke arbeidsevne.

Det er liksom litt motsigende der mange mener at fattige skal flytte ut av byene, mens fagmiljøene og behandlingene finnes i byene. 

Anonymkode: a163b...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 

Jeg skjønner poenget ditt, og det er sikkert veldig ille og ydmykende å være fattig i Norge. Men reagerer likevel på kommentaren din «begge deler er verst på hver sin unike måte». NEI, bare nei. Nå må folk få hodet ut av egen ræv og se sannheten. Det er selvfølgelig mye, mye verre å ikke ha mat, rent vann, bo i et trygt land og kunne sende barn på skole og sykehus. Fattige i Norge burde være takknemlige for godene de får her, selv om systemet er langt fra perfekt. 

Anonymkode: ff36c...ec2

Så bra at du ser poenget mitt. 

Men det handlet ikke om ydmykende.

Det handlet om at folk ikke får dekket sine grunnleggende behov her også.

Tror du ikke helt selv vet hvordan det er å være skikkelig fattig i Norge. Du tror visst bedre om tilstanden enn hva det er. 

Skal du sammenligne fattige i Norge med slum i u-land, så må du også tenke slum i Norge og hva det innebærer. 

Å være fattig er ikke det samme som å ha dårlig råd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I teorien så skal man jo prøve å finne jobb som passer, men mange på AAP har ikke arbeidsevne.

Det er liksom litt motsigende der mange mener at fattige skal flytte ut av byene, mens fagmiljøene og behandlingene finnes i byene. 

Anonymkode: a163b...a02

Noen av de på AAP vil havne på uføretrygd. Det er likevel viktig å prøve nær sagt alt annet. Uføre er dritdyrt for samfunnet, men vi bør etter min mening ta oss råd til å ta vare på dem. 
De med noe arbeidsevne bør få bo i sentrale strøk der det finnes et utvalg av jobber. Det er derfor ikke veldig smart å få de til å flytte på bygda. 

Å være ufør er ikke nødvendigvis fattig. Men det er heller ikke fett. Det kan det ikke være, så lenge det skal lønne seg å jobbe. Da må uføre få mindre enn de dom jobber. 
 

Det finnes mange fattige som ikke er uføre. Dette er en gedigen avsporing. 
 

Trådstarter mente at fattige i andre land har det verre. Det er nok sant, men dette er ikke et race to the bottom. 
Er det noen som vil at Norge skal bli Bangladesh? Jeg håper de er i mindretall for all fremtid. 

Anonymkode: 800cb...069

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (Akkurat nå):

Så bra at du ser poenget mitt. 

Men det handlet ikke om ydmykende.

Det handlet om at folk ikke får dekket sine grunnleggende behov her også.

Tror du ikke helt selv vet hvordan det er å være skikkelig fattig i Norge. Du tror visst bedre om tilstanden enn hva det er. 

Skal du sammenligne fattige i Norge med slum i u-land, så må du også tenke slum i Norge og hva det innebærer. 

Å være fattig er ikke det samme som å ha dårlig råd. 

Jeg vet det, men det er likevel to verdener som på ingen måte kan sammenlignes. Fattige barn i Norge får gå på skole, har en fremtid foran seg med høyere utdanning og får en av verdens beste helsehjelp hvis de blir syke. Det kan IKKE sammenlignes. Blir litt flau på nordmenns vegne når noen sier sånt.

Anonymkode: ff36c...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet det, men det er likevel to verdener som på ingen måte kan sammenlignes. Fattige barn i Norge får gå på skole, har en fremtid foran seg med høyere utdanning og får en av verdens beste helsehjelp hvis de blir syke. Det kan IKKE sammenlignes. Blir litt flau på nordmenns vegne når noen sier sånt.

Anonymkode: ff36c...ec2

To verdener som ikke kan sammenlignes, ja. Der sa du det jeg sier 😉 Hvorfor gjør du det da når det ikke er sammenlignbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Få deg en jobb da vel?..Hvis man hadde tatt trygda fra alle som var trygdet, så hadde 99 prosent av dem funnet seg en jobb. 

Anonymkode: 2f21c...098

99 prosent er ganske overdrevet. Med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

To verdener som ikke kan sammenlignes, ja. Der sa du det jeg sier 😉 Hvorfor gjør du det da når det ikke er sammenlignbart?

Det er du som skriver «begge deler er verst på sin unike måte». Det er ikke like ille på hver sin måte nei, langt ifra. Men da er vi kanskje enige.

Anonymkode: ff36c...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Selv hvis man bor i Trøgstad må man bo i relativt nærhet til f.eks matbutikk hvis man ikke skal ha bil. I hvert fall hvis man er syk på en måte som gjør forflytning utfordrende. 
Og hvis du skal til legen (som syke/trygda ofte må) så går vel ikke bussen til Mysen særlig ofte? Også har du da kanskje familie og støtteapparat i Oslo da. Hvis det var der du bodde som frisk. Alt er ikke så enkelt som du setter det opp her.

Anonymkode: c7408...735

Er tre matbutikker her 😉

Anonymkode: e9f19...168

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er tre matbutikker her 😉

Anonymkode: e9f19...168

Er man syk så søker man om tt kort. Går busser til Lillestrøm og mysen.

Anonymkode: e9f19...168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er du som skriver «begge deler er verst på sin unike måte». Det er ikke like ille på hver sin måte nei, langt ifra. Men da er vi kanskje enige.

Anonymkode: ff36c...ec2

Begge deler er verst på sin unike måte. 

Men det virker ikke som du har innsikt til å forstå det. Folk som ikke er fattig selv gjør som regel ikke det. 

Jeg gjør heller ikke det. Men så er det ikke jeg som later som det her. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Selv hvis man bor i Trøgstad må man bo i relativt nærhet til f.eks matbutikk hvis man ikke skal ha bil. I hvert fall hvis man er syk på en måte som gjør forflytning utfordrende. 
Og hvis du skal til legen (som syke/trygda ofte må) så går vel ikke bussen til Mysen særlig ofte? Også har du da kanskje familie og støtteapparat i Oslo da. Hvis det var der du bodde som frisk. Alt er ikke så enkelt som du setter det opp her.

Anonymkode: c7408...735

Går også noe som heter flexx i hverdagene, da kommer det en maxitacx og henter deg der du bor til 40 kr per tur.Er gitte tidspunkter.

Anonymkode: e9f19...168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxitaxi*

Anonymkode: e9f19...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...