Gå til innhold

Samboer sier hun savner «dype samtaler»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og jeg er ett av de parene som snakker mye med hverandre og har stor glede av det. Vi snakker om alt fra kultur, politikk, familie, filmer, bøker, ferier vi vil dra på, barndomsopplevelser. Det er aldri sånn at vi setter oss ned og bestemmer oss for at vi skal snakke, det bare er sånn mellom oss, og grunnen til det er vel at vi begge liker det slik og har lett for å prate. 

Så på en måte forstår jeg kjæresten din veldig godt. På den annen side er det jo begrenset hvor mye og fritt dere får pratet når du ikke vet hva du vil snakke om, og ikke engang virker å like det så veldig. Så kanskje hun bare blir nødt til å avfinne seg med at deres forhold består av noe annet.

Anonymkode: 7923b...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Forresten. Det er ikke mulig å ha ”dyp” samtale med ei kvinne fordi følelsene dere hindrer hele greie. Menn er nødt til tilpasse seg og vurdere hva de sier etter hvor i syklusen dere er. 

Anonymkode: c7e39...007

Hehe. Ingenting er artigere enn menn som tror de er representative for alle menn.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er veldig gott spørsmål. Kanskje du er en enhjørning? 

Anonymkode: c7e39...007

Kjæresten kaller meg faktisk det🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det litt omvendt - kanskje litt rart for det bruker jo å være vi damer som skravler ivei. Han har opplevd mye dritt i barndommen mens jeg er litt mer som deg - er liksom ikke så mye å si. Vi har holdt ilag i mange mange år, så jeg kan alle historiene hans inn ut, så da gjelder det å komme med noen innspill eller spørsmål. Jeg trenger feks. bare å nevne et lite minne fra min barndom - så tar han over samtalen og driver den fremover 😄 Og det er helt greit, for selv om jeg har hørt historiene før, så kan jeg da komme med små oppfølgingsspørsmål. Jeg har funnet ut at det oftes ikke er samtalen som er viktigst for de som skal prate og analysere alt, men mer det å bli lyttet til og hørt, kanskje er dette noe de har manglet i sin barndom. «Gå til psykolog heller», vil kanskje noen si, men her er det mer snakk om å ha noen man stoler på og kan snakke åpent med. Skjer det aldri noe på jobben din? Som du kan snakke om, og som kan sette igang en samtale som hun kan ta del i? Evt. kan du ta initiativ til en aktivitet dere kan gjøre sammen - alt fra noe fysisk - feks klatring, isbading, telte ute på vinteren, strikkhopp, eller judo,  eller hvis dere er interessert i historie, brettspill, film osv. Finn på noe sammen, lag opplevelser sammen og snakk om det. Hvis du ikke finner på så mye å snakke om - la henne snakke, men lytt aktivt; kom med kommentarer, spørsmål og finn andre vinklinger som gjør at hun kanskje blir utfordret på egne tanker. Bare noen tips fra meg ☺️

Anonymkode: a71f9...90c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er veldig forskjellig fra partneren, og det kan være vanskelig å forstå og akseptere. Det tok litt tid for meg å skjønne at mannen min faktisk ikke tenkte så mye på ting og ikke følte på så mye, haha! Jeg trodde at han ikke ville dele ting med meg, og forstod ikke at det faktisk går an å tenke på ingenting. Jeg trodde også at alle trengte å snakke om det når de hadde en kjip dag, og det var vanskelig å akseptere at folk bearbeider ting ulikt.
Nå som jeg har forsonet meg med at han faktisk ikke har de samme behovene som meg for å dele ting, og ikke fungerer på samme måte, så har det blitt mye lettere. 
 

Men det er jo noe som dere kan ha dype samtaler om, du kan fortelle hvordan du fungerer og hvordan det er for deg når hun etterspør bedre samtaler. Spør henne hva hun har behov for ifbm samtalene hun savner. Hva konkret kan dere begge gjøre for å møte hverandres behov?

vi leste en ekteskapsbok med spørsmål til hvert kapittel, og det ga oss både språk til å snakke om ting og mye å tenke på og diskutere. Det finnes også samtalekort, anbefaler det veldig!!! 

Jeg og mannen kan diskutere samfunnsspørsmål og snakke om følelser og prate i ett sett, men vi kan også sitte helt stille ved middag og ikke ha så mye å si. Det hun ser av andre par er bare et lite øyeblikksbilde. 

håper dere finner ut av dette sammen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 16.14):

Skjønner ikke helt hva hun mener med dette. Hun sier hun savner en følelsesmessig tilknytning, og det å ha gode samtaler med hverandre. Hun har flere ganger kommentert at hun stadig ser par på restauranter osv hvor det virker som skravla går i ett, der vi ikke har så mye å snakke om.

Er det noe jeg går glipp av her? Hun er av den følelsesmessige typen, som tenker og analyserer mye. Jeg er mer en «happy go lucky» type.

Hun har opplevd en del vondt i livet som vi har hatt en del samtaler om (spesielt i starten av forholdet, vært sammen lenge). Mens hun føler visstnok ikke at hun kommer helt inn på meg. Men jeg har ikke noe spesielt å dele?

Kan noen hjelpe meg å skjønne hva hun mener?

Anonymkode: b34a7...e4e

Hun savner at du er intressert i hva hun føler og hvorfor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du lar hun prate , det er det som menes her. Du må bare høre på og huske alt 

Anonymkode: b769e...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...