Gå til innhold

Samboer sier hun savner «dype samtaler»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skjønner ikke helt hva hun mener med dette. Hun sier hun savner en følelsesmessig tilknytning, og det å ha gode samtaler med hverandre. Hun har flere ganger kommentert at hun stadig ser par på restauranter osv hvor det virker som skravla går i ett, der vi ikke har så mye å snakke om.

Er det noe jeg går glipp av her? Hun er av den følelsesmessige typen, som tenker og analyserer mye. Jeg er mer en «happy go lucky» type.

Hun har opplevd en del vondt i livet som vi har hatt en del samtaler om (spesielt i starten av forholdet, vært sammen lenge). Mens hun føler visstnok ikke at hun kommer helt inn på meg. Men jeg har ikke noe spesielt å dele?

Kan noen hjelpe meg å skjønne hva hun mener?

Anonymkode: b34a7...e4e

Hva med å kjøpe en "fuelbox for par"? Er en boks med mange ting å snakke om for par. Fint å begynne et sted: bli bedre kjent der man er akkurat nå. Ikke alt man får med seg med årene for å si det sånn så da er det greit å begynne med noe sånt som dette. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WhisperingWind

Jeg og kjæresten kan prate om alt fra krig til seneste nyheter, fra dype ting som følelser og drømmer. For å så prate om trash tv og le av en teit vits🤷🏻‍♀️😅

Med eks innser jeg at vi faktisk aldri hadde noe å prate om annet enn overfladiske ting eller hverdagsting. Prøvde jeg å prate om annet ble han alltid offensiv eller defensiv og ble påståelig, bastant og kranglete. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (15 timer siden):

Det handler vel om at hun ønsker å samtale om mye forskjellig, at man deler av interesser, tanker og meninger.

Min eks var som deg, og det var dørgende kjedelig. Lite stimulerende for hjernen, rett og slett. 

Helt enig.

Det er ikke som at mannen min og jeg rekker å snakke så mye om annet enn praktiske ting i hverdagen, men i helgene skrur vi gjerne av TVen, setter på ei plate og tar noen glass vin. Og snakker om alt fra likestilling til aktuelle samfunnsspørsmål til arbeidsmiljø. Hadde vært et mindre rikt liv uten disse samtalene. Det trenger ikke nødvendigvis å handle om fortid eller oppvekst, men mer det å snakke om noe annet enn det rent hverdagslige.

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så viktig å møte partnerens intellektuelle og mentale behov for å unngå at noen kjeder seg eller føler seg vedvarende ensom, for da kan den personen lett begynne å melde seg emosjonelt ut av forholdet.

For oss har det vært en greie vi har måttet jobbe med, at vi skal invitere inn i hverandres drømmer, tanker og bekymringer.  Jeg tror vi er på rette vei, men vi har måttet snakke om det over tid. Det engasjementet må være likt fordelt og likeverdig.

Anonymkode: 45155...071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det likt! Litt generaliserende, men røflig:

Damer trenger emosjonell nærhet i form av gode og dype samtaler, bli lyttet til og lytte til det som rører seg på det emosjonelle. Dette er vel så viktig som sex, om ikke mer viktig.

Her har mannen savnet sex, gir meg en kos kun når han er kåt. Holder meg aldri i hånden for å vise kjærlighet. Snakker jeg om følelser eller forsøker å høre hvordan hans syke mor har det, blir han dritsur.

Dette gjør at jeg føler meg som et objekt og mister lysten på sex totalt. 

Skal vi snakke er det på hans premisser og om han to temaer av interesse. Snakker jeg om noe, driiiiter han i å høre etter og tar heller oppvasken. 

Menn som styres av annet enn kåthet, er i grunn hyggelig, ja! Tenk deg med deg selv om noen du anser som nære kun spurte deg om å låne penger og dreit en lang masj i hvordan du har det. Feks. din mor. Hvordan hadde det vært?

Så spør henne om hvordan hun har det! Vis omsorg. Lytt uten å gi råd. Bry deg om henne 

Anonymkode: 17036...9f4

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis dere har veldig lite å snakke om kan det være en idé å lese seg opp på et par tema og snakke om det. Vi har for eksempel hatt det veldig gøy med å snakke om AI og relatere det til jobb og fremtid.

Anonymkode: 9fa73...7a2

Heter kjæresten din Strümke til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kjenner jeg meg sånn igjen i, altså fra motsatt perspektiv. Det oppleves som at en viktig dimensjon av en selv som menneske ikke blir sett og verdsatt. Mannen min kan snakke mye om og dele noe han syns er interessant. Men jeg savner hans innsikter, refleksjoner og erfaringer, ikke bare gjenfortelling av noe spennende han har hørt.. Han forstår dessuten ikke konseptet om å lytte og validere, uten å evaluere om det jeg sier er "riktig", eller om han er enig. Jeg trenger beundring for å være seksuelt tiltrukket, og manglende relasjonelle ferdigheter er veldig turn off; å ikke bli møtt emosjonelt, eller når man prøver å gå i dybden og så er det ingenting der å hente. 

Anonymkode: d8dde...7bc

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei ut av et forhold der praten aldri ble dyp. Det er litt som #47 skriver, det han sier er ofte gjenfortelling av ting han har lest eller hørt, ispedd internaliserte tanker om saken. Sistnevnte høres selvsagt ut som hans tanker, men det er ikke noe refleksjon der. Det er ikke noen videre fundering på om det er "noe hold i denne bastante meningen min", eller "hvorfor jeg føler så sterkt rundt dette". Det kastes bare ut sterke meninger uten at han selv har sjekket om de egentlig er hans til og med. Det virker ikke som det foregår noe særlig reflekterende og selvgranskende tenkning, noensinne om noe tema som helst. Ikke engang om relasjoner og hva man selv bidrar med. 

Min eks har også jattet med, som noen foreslår her. Ikke bevisst, men fordi han har den ubevisste strategien at han alltid er enig med forrige taler. Noe som gjør at jeg tror at vi er helt enige om noe, men når tanken skal overføres til handling så gjør han motsatt av hva vi snakket om. Eller når han skal utføre en handling som viser hans verdier og holdninger, så er handlingen annerledes enn jeg forventet ut fra hva han har sagt. Fordi det han sier ikke har røtter i han selv. Han tror at han sier sin mening, men jeg som har levd tett innpå ser at det ikke stemmer. Så sammen med "dype samtaler" MÅ faktisk den andre parten som ikke klarer det så lett, reflektere mer. Over hva den sier, hva den gjør, hva den egentlig står for, hva som er viktige verdier, hva den ønsker i livet, hva som gjør at den blir stolt, at den ser opp til noen, hvordan den støtter og drar opp andre, hvordan den drar andre ned osv. Jeg tror ikke min eks vet dette selv, om seg selv, og da kan jeg aldri bli ordentlig kjent med han heller. Og da kan vi aldri ha genuine samtaler av betydning. 

Anonymkode: 89c9b...f8c

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår din samboer. Deler du tanker og følelser? Min mann deler praktiske ting, snakker om det. Aldri om hva han føler, spør heller aldri hva jeg føler. Når jeg spør ham hva han føler ang noe, svarer han at han vet ikke, så kommer han med en praktisk løsning. Jeg vil gjerne ha innblikk i hans indre. Og dele mitt. Det indre handler ikke om praktiske løsninger, men om tanker å følelser. 

Anonymkode: 74b06...b5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det jo ofte sånn at en mann kan snakke uavbrutt om ting som interesserer han, og mener dét er gode nok samtaler. Men det blir enveiskjøring, og ikke stimulerende. For tiden har vi absolutt INGEN dype samtaler, men jeg har hørt i timesvis om den nye jobben hans. Det er supert at han forteller om dette, men etter snart ett år begynner altså min interesse til å høre på det, å dabbe av. Og hver gang JEG prøver fortelle noe, forsvinner han inn i mobilen, for å sjekke jobb-ting eller gå på YouTube.. 

DET er oppskrift på skilsmisse, det.. 

Anonymkode: cba8d...1c9

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dype samtaler….. fy flate for noe skvip. Kvinner vet ikke hva det betyr. Det de egentlig mener er at de savner å prate med noen de er seksuelt tiltrukket av. Da er de investert i samtalene (dyp). Som vanlig vet jo ikke kvinner hva det er dem egentlig mener eller savner, og klarer heller ikke artikulere det på et forståelig vis. 
 

Uansett hva kvinner sier så handler det om at de enten er tiltrukket seksuelt eller ikke. Det er fasiten i alle problemer.

Anonymkode: 5e68c...c03

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dype samtaler….. fy flate for noe skvip. Kvinner vet ikke hva det betyr. Det de egentlig mener er at de savner å prate med noen de er seksuelt tiltrukket av. Da er de investert i samtalene (dyp). Som vanlig vet jo ikke kvinner hva det er dem egentlig mener eller savner, og klarer heller ikke artikulere det på et forståelig vis. 

Uansett hva kvinner sier så handler det om at de enten er tiltrukket seksuelt eller ikke. Det er fasiten i alle problemer.

Anonymkode: 5e68c...c03

Du er ihvertfall ikke særlig dyp. 

Anonymkode: 73d16...1da

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dype samtaler….. fy flate for noe skvip. Kvinner vet ikke hva det betyr. Det de egentlig mener er at de savner å prate med noen de er seksuelt tiltrukket av. Da er de investert i samtalene (dyp). Som vanlig vet jo ikke kvinner hva det er dem egentlig mener eller savner, og klarer heller ikke artikulere det på et forståelig vis. 
 

Uansett hva kvinner sier så handler det om at de enten er tiltrukket seksuelt eller ikke. Det er fasiten i alle problemer.

Anonymkode: 5e68c...c03

Trivelig type du. Har du i det hele tatt klart å lese tråden? For jeg vil si at det er noen veldig presise og tydelige forklaringer på hva det betyr.

Anyway, jeg er veldig seksuelt tiltrukket av eksen. Hadde det handlet om det så hadde forholdet vært perfekt. Sikker på at du ikke projiserer i innlegget ditt, og mener at for deg så handler alt om det seksuelle og tiltrekning eller ikke? Ordlyden din gjør i alle fall at du selv virker som en slik type. 

Anonymkode: 89c9b...f8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jaja, damer faker det i senga for å tilfredsstille menn, så da kan menn fake det i samtaler for å tilfredsstille dama. Skjønner virkelig ikke hvorfor du lager en så stor sak ut av rådene jeg gir med beste intensjon. Jeg prøver bare å få denne mannen til å lykkes i forholdet. Så lenge kvinnen i relasjonen blir fornøyd og føler seg sett og hørt, så er mye gjort. Og det oppnår man ved å fortelle dama at man forstår, og at man virker interessert i det hun sier og at man ihvertfall later som at man bryr seg

Anonymkode: cbb44...e3d

Vi som har oppriktig gode og sterke forhold faker ikke verken i senga eller i dialog. 

I vårt forhold er det forøvrig mannen som har størst behov for å snakke om sine erfaringer, observasjoner, tanker og refleksjoner. Jeg lytter aktivt, og kommer med egne tanker og innspill angående det han snakker om, og faker det ikke, selv om jeg ikke bestandig har like mye på hjertet. Jeg er rett og slett ikke like observant i hverdagen, og reflekterer ikke så mye over ulikt rundt meg. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke kan delta aktivt i samtaler om det han kommer med, og reflektere sammen med ham der og da. Jeg er jo ikke tanketom og språkløs selv om jeg ikke er like observant på ting rundt oss som han er. Jeg kan likevel lytte til hans observasjoner og komme med innspill angående temaet han tar opp. 

Jeg faker ikke seksuelt heller nei. 

Anonymkode: d9d56...83b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Dype samtaler….. fy flate for noe skvip. Kvinner vet ikke hva det betyr. Det de egentlig mener er at de savner å prate med noen de er seksuelt tiltrukket av. Da er de investert i samtalene (dyp). Som vanlig vet jo ikke kvinner hva det er dem egentlig mener eller savner, og klarer heller ikke artikulere det på et forståelig vis. 
 

Uansett hva kvinner sier så handler det om at de enten er tiltrukket seksuelt eller ikke. Det er fasiten i alle problemer.

Anonymkode: 5e68c...c03

Ja, og for noen av oss henger emosjonell modenhet, dybde, refleksjon og selvinnsikt sammen med beundring - som vi trenger for seksuell tiltrekning. Enkle, bastante forklaringsmodeller, slik du forfekter, er nettopp det motsatte. 

Anonymkode: d8dde...7bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er er dypt samtale?

Anonymkode: c7e39...007

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

WhisperingWind skrev (9 timer siden):

Jeg og kjæresten kan prate om alt fra krig til seneste nyheter, fra dype ting som følelser og drømmer. For å så prate om trash tv og le av en teit vits🤷🏻‍♀️😅

Med eks innser jeg at vi faktisk aldri hadde noe å prate om annet enn overfladiske ting eller hverdagsting. Prøvde jeg å prate om annet ble han alltid offensiv eller defensiv og ble påståelig, bastant og kranglete. 
 

 

Et spørsmål, kunne du snakke med eksen din uten å bli sinnt av å høre på hans sine "dype" synspunkter?

Anonymkode: c7e39...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Et spørsmål, kunne du snakke med eksen din uten å bli sinnt av å høre på hans sine "dype" synspunkter?

Anonymkode: c7e39...007

Problemet var at han aldri ville lytte. Jeg lyttet, men om jeg kom med mine tanker og refleksjoner eller hadde et annet synspunkt ble han sur og nærmest brølte 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Et spørsmål, kunne du snakke med eksen din uten å bli sinnt av å høre på hans sine "dype" synspunkter?

Anonymkode: c7e39...007

Med kjæresten nå kan vi bli både opphetet og se ting på forskjellige måter, men vi er da interessert i å høre på hverandres tanker og meninger om emnet og har en morsom samtale der vi kan sparre litt uten drama eller å prøve å overbevise den andre om at ens egen mening er det eneste rette.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ganske enkelt, la henne prate om seg selv og få dele sine tanker. Så jatter du bare med. Hver eneste gang hun kommer med noe hun sliter med så svarer du "ja, jeg forstår". Aldri tilby å løse problemene. Bare la hun dumpe tankene og følelsene sine over på deg. I og med at du er enig og forståelsesfull, så vil dette gi henne følelsen av at dere har noe til felles, og at dere har hatt dype samtaler hvor dere kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: cbb44...e3d

Prate om seg selv? Så utrolig lite givende! Og spesielt en som bare jatter med. Snakk om å generalisere og ikke forstå problemstillingen i det hele tatt. Hadde du vært kjæresten min, hadde jeg gjennomskuet deg for lenge siden. For meg handler det om mye mer om å snakke om følelser. Ja, det handler om å forstå og snakke om følelser og det som binder oss emosjonelt, men det viktigste er jo at vi kan diskutere, samtale om ulike tema og rett og slett utfordre hverandre. Jeg liker å snakke om politikk, historie, litteratur, vitenskap, brettspill, interesser osv. Å da jatte med eller bare snakket svada, som du da altså sier man skal gjøre (indirekte), ville vært ekstremt avtennende. En mann som ikke vet hva han vil, som ikke klarer å snakke om andre ting enn én enkelt interesse, er virkelig ikke noe for meg. Det hjelper ikke å si  at "ja, jeg forstår", når man ønsker mer enn forståelse. ;) 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du trenger å ty til personangrep. Jeg beskriver bare en fremgangsmåte som fungerer. Dette er ikke noe jeg selv har kommet frem til, men har lært av andre menn. Jeg har også brukt min begrensede forståelse av kvinner til å vurdere hvorvidt det vil fungere eller ikke. Når jeg ser på hva kvinner sier og gjør, så gir fremgangsmåten mening. Kvinner er bare sammen med menn for å tilfredsstille sine egne behov, og tar kun kontakt med folk om de trenger noe. I dette tilfellet trenger dama hans å føle at de er et par gjennom "dype" samtaler, så da har jeg gitt han en oppskrift på hvordan han burde gå frem. Hun vil være fornøyde, han veit hva han skal gjøre, og forholdet vil komme styrket ut av det.

Anonymkode: cbb44...e3d

Hva er det du snakker om? Slutt å snakke om kvinner som om vi er ensartet.

Jeg er sammen med min kommende mann fordi jeg elsker ham, fordi han er en fantastisk person, fordi han ser meg, han klarer å resonnere og utfordre meg intellektuelt, fordi han er intelligent og spennende, fordi han gir meg mye glede og fordi han gir jeg muligheten til å elske ham og gi ham alt jeg kan og har. Jeg elsker å være den beste personen i hans liv, og at han er det for meg.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jaja, damer faker det i senga for å tilfredsstille menn, så da kan menn fake det i samtaler for å tilfredsstille dama. Skjønner virkelig ikke hvorfor du lager en så stor sak ut av rådene jeg gir med beste intensjon. Jeg prøver bare å få denne mannen til å lykkes i forholdet. Så lenge kvinnen i relasjonen blir fornøyd og føler seg sett og hørt, så er mye gjort. Og det oppnår man ved å fortelle dama at man forstår, og at man virker interessert i det hun sier og at man ihvertfall later som at man bryr seg

Anonymkode: cbb44...e3d

Nei. Det gjør vi ikke. Noen kvinner faker, det gjelder virkelig ikke alle. Jeg har absolutt aldri faket i senga. Det er det ikke behov for. Og heldigvis har min samboer aldri faket en samtale, for det er det ikke behov for. Som han sier: jeg er den første som ser han, som ser den han virkelig er. Og det er nettopp det som er viktig: å se hverandre og klare å tilfredsstille hverandre - ikke bare énsidig.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...