Gå til innhold

Samboer sier hun savner «dype samtaler»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp den der fuelbox for par, da kan dere ha noen kvelder med å stille hverandre spørsmål 👍🏻

Anonymkode: 02101...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skravla går i ett sett hos mannen og meg når vi er på restaurant, går tur, trener sammen osv. 

Men vi har aldri dype, emosjonelle samtaler der vi har lange avhandlinger om våre indre følelser. Vi snakker sjeldent/aldri om hva vi føler. Jeg nevnte at jeg var redd og engstelig da landet stengte ned og da det ble krig mellom Russland og Ukraina, utover det er det ingen følelsessnakk. 

Vi snakker om ting som opptar oss: politikk, ungene, fritid og hobbyer, reising, jobb, forskning og hus. 

Anonymkode: 4f58b...61e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SPOCA said:

Nei. Har du problemer med leseforståelsen? Det står ingenting her om å trenge/må. Det handler om å klare og ville gi. Det er en vesenforskjell.

Men klart, du er bare en mann.

Du sier jo at du trenger mannen din for intellektuell stimuli ++. At han "utfordrer" deg (lol for noe teit å si). Du hadde ikke vært sammen med han med mindre han var nyttig. Derfor mener jeg at du roter veldig her. Jeg skjønner jo greia. Du vil overbevise deg selv om at forholdet er basert på "kjærlighet" eller noe sånt tull, og at forholdet deres liksom er unikt fra absolutt alle andre forhold i verden der de for det meste er sammen fordi det er praktisk. Sier ikke at det ikke eksisterer forhold hvor følelsene er sentrale, men i de fleste slike forhold så er følelsene sterke nettopp fordi begge parter utfyller hverandre.

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg hadde virkelig ikke svart dersom jeg ikke svarte på bakgrunn av at jeg er i et velfungerende forhold hvor vi begge setter oppriktig pris på hverandre på mange måter.

Å fungere godt sammen må være ekte. Når ting er uekte fungerer det bare dårlig, til det ikke fungerer lenger. Tro meg, med et over to tiårs langt ekteskap, hvor ting både har gått galt og ordnet seg ved å ta tak i ting, er det å fake noe ikke noe alternativ for at forholdet skal bevares godt. Ingen faker noe godt nok til at det kan erstatte å være ekte. 

Anonymkode: d9d56...83b

Joda, jeg skal ta selvkritikk om at jeg kanskje ikke skulle ha lagt for mye vekt på at han faker det. Noe oppriktighet bør han ha. Men å tro at han skal ta alt hun sier like seriøst uten å fake det er en vrangforestilling. Det er ikke alt det dere sier som er interessant for menn å lytte til. Og da må man fake det.

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn liker stort sett ikke at kvinner faker i senga heller, så hvorfor skal kvinner godta at menn faker sine kommunikative evner eller medfølelse og forståelse?

Å bare jatte med og nikke bekreftende til partner resulterer ikke i dype samtaler og denne taktikken vil de aller fleste oppegående kvinner gjennomskue relativt raskt. Noen av oss liker menn som aktivt lytter, validerer følelsene våre (ikke bare later som), evaluerer det vi sier, kommer med spørsmål og samtidig deler sine egne tanker og følelser. En mann som ts og menn som fører din taktikk ville jeg ha blitt lei av temmelig raskt. De fleste vil ha noen som genuint er interessert i oss, ikke som «virker interessert»…

Heldigvis finnes det mange menn som evner å føre og delta i slike samtaler. Menn som er interesserte og dedikerte i partners tanker og følelser. Menn som også ønsker en partner som gir det samme tilbake. Det bør være toveiskommunikasjon i et forhold, ikke monolog fra den ene parten. 

Anonymkode: 87510...ff5

Dere er virkelig ikke så interessante som dere tror. Det samme tror jeg også gjelder andre veien. Det er mye menn snakker om og bryr seg om som dere ikke bryr dere nevneverdig om.

Dere er bare irriterte fordi jeg knuser illusjonen om at menn virkelig bryr seg dypt om alt det dere sier. At det er 100% drevet av noe større, istedenfor at begge parter i en relasjon av og til faker det. Det er ikke alt som er like spennende eller givende til enhver tid og da må man fake det fordi man er glad i motparten, og vil at motparten skal føle seg sett/hørt/verdsatt.

Anonymkode: cbb44...e3d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):
WhisperingWind skrev (29 minutter siden):

Jeg søker faktisk etter alt i en kjæreste. Partner, bestevenn og elsker. Og for kjæresten min hadde det heller ikke funket om han ikke kunne ha dype samtaler med meg. 
 

Hele poenget med en livsledsager er jo å kunne dele alt sammen. Vi kan prate i tlf nonstop i flere timer dagen etter vi har vært sammen. Vi utfordrer hverandre på alle plan og det er noe vi begge trenger i en partner. Med det vokser vi sammen og vokser som mennesker.
 

På lik linje velger jeg også venner der vi faktisk har ting å prate om. 

Du trenger å lese Esther Perel. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjøp den der fuelbox for par, da kan dere ha noen kvelder med å stille hverandre spørsmål 👍🏻

Anonymkode: 02101...66a

Eller kanskje spille Trivial Pursuit?

Anonymkode: c7e39...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere som har greie på dype samtaler gi oss et eksempel hvordan en dyp samtale fer frem? 
 

Er det; jeg lurer på hvordan det er å være en fisk, å kunne svømme i kalt vann uten å føle kulden….
 

 

Anonymkode: c7e39...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Det er ikke mulig å ha ”dyp” samtale med ei kvinne fordi følelsene dere hindrer hele greie. Menn er nødt til tilpasse seg og vurdere hva de sier etter hvor i syklusen dere er. 

Anonymkode: c7e39...007

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier bare at han må tilfredsstille behovene til dama, selv såkalte "dype" samtaler. Gutta veit det her. Ofte må man gjøre ting med dama som man egentlig ikke har lyst til. F.eks å ha sofaduty med dama. Det er prisen man betaler for å kunne ha mus i hus

Anonymkode: cbb44...e3d

Det som du skriver her er så fjernt fra min hverdag og min mann. Jeg ser på ham som min elskede, som tar vare på meg. Det er ofte han som tar initiativ til de dypere samtalene, ved at han skrur av TVen, henter et glass vin til meg og at vi blir sittende å skravle til sent på natt.

Han gjør ting for meg som å måke av bilen før jeg skal av gårde, gjør klar hjemmekontoret for meg så det er klart til jeg skal logge på og henter meg gjerne et glass vin mens jeg slapper av når han lager mat.

Og jeg gjør selvsagt ting for ham også. Sørger for at han alltid har rent tøy i skapet, rydder og vasker opp så han kan kan slappe av etter middagen, tar med ungene ut så han kan drive med hobbyen sin, måker av bilen dersom jeg drar før ham. Og sier aldri nei til sex. Som jeg har skjønt er en utfordring for mange. Men jeg gjør ikke det mot egen vilje, men fordi jeg alltid har lyst på ham. Han er en spennende person som jeg også kan snakke med.  Han kan bare ta litt på rumpa mi om natta, så får jeg lyst på ham.

Vi har vært sammen i snart 20 år, og jeg er ikke lei.

 

Anonymkode: ea1eb...2fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 17.47):

At dere ønsker å bli sett og hørt, skal være sikkert og visst.

Anonymkode: a381b...2ab

Sa han, som fortsatt ikke skjønner hvorfor han er single.

Anonymkode: fd306...0c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forresten. Det er ikke mulig å ha ”dyp” samtale med ei kvinne fordi følelsene dere hindrer hele greie. Menn er nødt til tilpasse seg og vurdere hva de sier etter hvor i syklusen dere er. 

Anonymkode: c7e39...007

Dype samtaler handler ikke bare om følelser 🤭🙄

Det handler om å kunne prate om masse forskjellige temaer og deler tanker og ideer, gjerne hypotetiske ting. Leke litt med tanker og synspunkt. 
 

Prate om mer enn hverdagslige ting. Utfolde og utfordre hjernen og intellektuellet. 
 

Men forstår du ikke er en av dem en kan det med siden du tydeligvis ikke forstår hva vi mener 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ganske enkelt, la henne prate om seg selv og få dele sine tanker. Så jatter du bare med. Hver eneste gang hun kommer med noe hun sliter med så svarer du "ja, jeg forstår". Aldri tilby å løse problemene. Bare la hun dumpe tankene og følelsene sine over på deg. I og med at du er enig og forståelsesfull, så vil dette gi henne følelsen av at dere har noe til felles, og at dere har hatt dype samtaler hvor dere kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: cbb44...e3d

Du er kanskje egentlig inne på noe. Både menn og kvinner har nok et grunnleggende behov for å bli sett og hørt. Hvis man har en partner som er flink til å lytte, og som kan ta imot det man har å si uten å diskutere, gi "gode råd" osv. så føler man seg sett og hørt. Men samtidig tror jeg at for å få full uttelling så må begge jobbe med å gjøre dette, så man ikke bare føler seg sett og hørt, men at man også ser og hører den andre.

Lett å si dette selvsagt, men det er nok ikke bare kvinner som har behov for både å bli sett og hørt, og føle at de ser og hører noe andre. Jeg har ingen fasit på hvordan man eventuelt skal få det til. Begge må kanskje være bevisste på det og interessert i å jobbe med det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

...Dere er bare irriterte fordi jeg knuser illusjonen om at menn virkelig bryr seg dypt om alt det dere sier. At det er 100% drevet av noe større, istedenfor at begge parter i en relasjon av og til faker det...

Anonymkode: cbb44...e3d

Selvsagt gir mange menn jamt faen. Men ikke alle ønsker en sånn relasjon. Det må være opp til enhver om de vil ha et mer overfladisk forhold. Akkurat som noen ønsker venner de kan dra på fest med mens andre ønsker vennskap som dekker andre ting. 

Anonymkode: 73d16...1da

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Forresten. Det er ikke mulig å ha ”dyp” samtale med ei kvinne fordi følelsene dere hindrer hele greie. Menn er nødt til tilpasse seg og vurdere hva de sier etter hvor i syklusen dere er. 

Anonymkode: c7e39...007

Mens kvinner må tilpasse seg at menns følelser endrer seg med jobben, økonomien, om fotballaget har vunnet eller tapt mm. 

Anonymkode: 73d16...1da

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avhengig av å ha en mann som jeg kan ha meningfullt intellektuelt samkvem med. Lange og inngående samtaler om litteratur, filosofi, kunst, politikk, vitenskap osv.. er essensielt for min kjærlighet. Vi er selvsagt som andre - nødt til å forholde til hverdagslige temaer omring hus, barn, matlaging, rengjøring og denslags, men jeg kunne ikke vært sammen med en mann som primært er opptatt av praktiske ting (uansett hvor snill, handy og kjærlig han måtte være).

Anonymkode: 60298...124

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier jo at du trenger mannen din for intellektuell stimuli ++. At han "utfordrer" deg (lol for noe teit å si). Du hadde ikke vært sammen med han med mindre han var nyttig. Derfor mener jeg at du roter veldig her. Jeg skjønner jo greia. Du vil overbevise deg selv om at forholdet er basert på "kjærlighet" eller noe sånt tull, og at forholdet deres liksom er unikt fra absolutt alle andre forhold i verden der de for det meste er sammen fordi det er praktisk. Sier ikke at det ikke eksisterer forhold hvor følelsene er sentrale, men i de fleste slike forhold så er følelsene sterke nettopp fordi begge parter utfyller hverandre.

Joda, jeg skal ta selvkritikk om at jeg kanskje ikke skulle ha lagt for mye vekt på at han faker det. Noe oppriktighet bør han ha. Men å tro at han skal ta alt hun sier like seriøst uten å fake det er en vrangforestilling. Det er ikke alt det dere sier som er interessant for menn å lytte til. Og da må man fake det.

Dere er virkelig ikke så interessante som dere tror. Det samme tror jeg også gjelder andre veien. Det er mye menn snakker om og bryr seg om som dere ikke bryr dere nevneverdig om.

Dere er bare irriterte fordi jeg knuser illusjonen om at menn virkelig bryr seg dypt om alt det dere sier. At det er 100% drevet av noe større, istedenfor at begge parter i en relasjon av og til faker det. Det er ikke alt som er like spennende eller givende til enhver tid og da må man fake det fordi man er glad i motparten, og vil at motparten skal føle seg sett/hørt/verdsatt.

Anonymkode: cbb44...e3d

Vi tror ikke vi er så spennende eller interessante, men to mennesker som lever sammen i et godt forhold har likevel interesse for hverandre. Har man ikke interesse for hverandre har man et problem. Da sklir man fra hverandre. 

Hos oss går skravla når vi er sammen. Det vi prater om er ikke nødvendigvis dypt eller av stor interesse for andre, men vi trives oppriktig sammen og prater i vei. Mye som to venne, bare at praten også inneholder seksuell flørt og fleip jevnlig, og har også andre elementer som ikke er så naturlig ovenfor venner. 

Uansett er det en interesse for hverandre, helt naturlig, som ikke krever annet enn å være sammen og prate sammen. Når ene av oss er bortreist forteller vi hverandre mer inngående om våre opplevelser enn det som blir naturlig ovenfor en venn/venninne, akkurat fordi vi to har en større interesse for hverandre på et bredere plan enn for andre mennesker. En større kjennskap til hverandre også, som gjør at det er mer ulikt vi kan snakke om enn det er naturlig å prate med andre om. 

Anonymkode: d9d56...83b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du sier jo at du trenger mannen din for intellektuell stimuli ++. At han "utfordrer" deg (lol for noe teit å si). Du hadde ikke vært sammen med han med mindre han var nyttig. Derfor mener jeg at du roter veldig her. Jeg skjønner jo greia. Du vil overbevise deg selv om at forholdet er basert på "kjærlighet" eller noe sånt tull, og at forholdet deres liksom er unikt fra absolutt alle andre forhold i verden der de for det meste er sammen fordi det er praktisk. Sier ikke at det ikke eksisterer forhold hvor følelsene er sentrale, men i de fleste slike forhold så er følelsene sterke nettopp fordi begge parter utfyller hverandre.

Joda, jeg skal ta selvkritikk om at jeg kanskje ikke skulle ha lagt for mye vekt på at han faker det. Noe oppriktighet bør han ha. Men å tro at han skal ta alt hun sier like seriøst uten å fake det er en vrangforestilling. Det er ikke alt det dere sier som er interessant for menn å lytte til. Og da må man fake det.

Dere er virkelig ikke så interessante som dere tror. Det samme tror jeg også gjelder andre veien. Det er mye menn snakker om og bryr seg om som dere ikke bryr dere nevneverdig om.

Dere er bare irriterte fordi jeg knuser illusjonen om at menn virkelig bryr seg dypt om alt det dere sier. At det er 100% drevet av noe større, istedenfor at begge parter i en relasjon av og til faker det. Det er ikke alt som er like spennende eller givende til enhver tid og da må man fake det fordi man er glad i motparten, og vil at motparten skal føle seg sett/hørt/verdsatt.

Anonymkode: cbb44...e3d

Nei, det er ikke alt jeg sier som er interessant for MENN, men for MIN MANN er det det. Og samme går andre veien. Du merker godt om noen bare jatter med eller om de virkelig lytter og tenker over det du sier. Hvis ene parten bare jatter med så stopper samtalen til slutt. Den kommer ikke videre. Så grunnen til at jeg vet at min mann faktisk lytter og bryr seg er at samtalen stopper aldri opp. Vi er sammen store deler av fritiden og snakker sammen på telefonen i løpet av arbeidsdagen. Det trenger ikke å være følelser eller "dype ting", men vi kan gå i dybden på det vi prater om. Snakker om hverdagen, barna, opplevelser, logistikk, jobb, ting vi har lest, ting vi har hørt, politikk, musikk, filmer, ønsker for fremtiden, planer, behov, hvordan vi har det og mye sexprat. Han deler sine tanker og han kommer med svar som fører samtalen videre.

Vi finner hverandre interessante og derfor går vi fortsatt ikke tom for ting å prate om, selv etter 16 år sammen. Hadde ikke kommet hit med nikk og smil. 

Anonymkode: 87510...ff5

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (11 timer siden):

Dype samtaler handler ikke bare om følelser 🤭🙄

Det handler om å kunne prate om masse forskjellige temaer og deler tanker og ideer, gjerne hypotetiske ting. Leke litt med tanker og synspunkt. 
 

Prate om mer enn hverdagslige ting. Utfolde og utfordre hjernen og intellektuellet. 
 

Men forstår du ikke er en av dem en kan det med siden du tydeligvis ikke forstår hva vi mener 🤷🏻‍♀️

Og kan du det, uten å følelsene dine kommer i veien. Det er ikke mange som klarer det og det gjelder begge kjønn.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mens kvinner må tilpasse seg at menns følelser endrer seg med jobben, økonomien, om fotballaget har vunnet eller tapt mm. 

Anonymkode: 73d16...1da

Ja så klart, det går begge veier det.

Anonymkode: c7e39...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 16.14):

Skjønner ikke helt hva hun mener med dette. Hun sier hun savner en følelsesmessig tilknytning, og det å ha gode samtaler med hverandre. Hun har flere ganger kommentert at hun stadig ser par på restauranter osv hvor det virker som skravla går i ett, der vi ikke har så mye å snakke om.

Er det noe jeg går glipp av her? Hun er av den følelsesmessige typen, som tenker og analyserer mye. Jeg er mer en «happy go lucky» type.

Hun har opplevd en del vondt i livet som vi har hatt en del samtaler om (spesielt i starten av forholdet, vært sammen lenge). Mens hun føler visstnok ikke at hun kommer helt inn på meg. Men jeg har ikke noe spesielt å dele?

Kan noen hjelpe meg å skjønne hva hun mener?

Anonymkode: b34a7...e4e

Lytt og grav! Og vi er noen som snakker om alt og ingenting ute, men merker oss at de fleste andre par ikke snakker sammen, mange sitter på tlf feks eller utveksler ikke ord. Så alle gjør ikke det nei!

Anonymkode: ff754...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at du spør, og har fått mange tips her. Jeg har vært sammen med en mann som aldri pratef, og nå med en som elsker å prate. Og det er stor forskjell. Begge er intelligente, samfunnsengasjerte, har spennende jobber og er voksne. Men min ex orket ikke å bruke tid å energi på å snakke om noe som helst utover det daglige, og skulle bare sitte og se dokumentarer på ipad med ørepropper, elleg gå ut og gjøre ting på egenhånd. Om vi hadde prosjekter, f.eks, så jattet han med, som first price terapauten her inne mener er en god ide, og når jeg da var klar til å sette i gang, nei da skulle han ikke gjøre det slik likevel. Da jeg forstod at det gikk mot brudd og det VIRKELIG ble behov for de gode samtalene, så ble alle personlige spørsmål besvart med "vet ikke". Jeg gav opp. Nå er jeg sammen med en fantastisk mann som jeg kan prate med om alt. Vi kan sitte på en parkbenk og glo på folk og lure på hvem de er og hvilket liv de har, diskutere vårt felles arbeidsfelt, eller se en dokumentar sammen som trigger engasjement. Og vi har lik humor. Det siste er kanskje det viktigste. Han finnes heller ikke konfliktsky, og vi tar ting underveis om det er noe vi er uenige om. Vi kommuniserer, mao, og det er ikke jatting, han setter like stor pris på det som meg. 

Anonymkode: 9dc77...c90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og kan du det, uten å følelsene dine kommer i veien. Det er ikke mange som klarer det og det gjelder begge kjønn.

Ja så klart, det går begge veier det.

Anonymkode: c7e39...007

Ja, hvorfor skal jeg bli sur om noen ser ting på en annen måte enn meg?🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (1 time siden):

Ja, hvorfor skal jeg bli sur om noen ser ting på en annen måte enn meg?🤷🏻‍♀️

Det er veldig gott spørsmål. Kanskje du er en enhjørning? 

Anonymkode: c7e39...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...