Gå til innhold

Samboer sier hun savner «dype samtaler»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt hva hun mener med dette. Hun sier hun savner en følelsesmessig tilknytning, og det å ha gode samtaler med hverandre. Hun har flere ganger kommentert at hun stadig ser par på restauranter osv hvor det virker som skravla går i ett, der vi ikke har så mye å snakke om.

Er det noe jeg går glipp av her? Hun er av den følelsesmessige typen, som tenker og analyserer mye. Jeg er mer en «happy go lucky» type.

Hun har opplevd en del vondt i livet som vi har hatt en del samtaler om (spesielt i starten av forholdet, vært sammen lenge). Mens hun føler visstnok ikke at hun kommer helt inn på meg. Men jeg har ikke noe spesielt å dele?

Kan noen hjelpe meg å skjønne hva hun mener?

Anonymkode: b34a7...e4e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Del noen opplevelser fra barndommen som formet deg feks

Anonymkode: 7fc7a...8af

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har så mye å dele så tror jeg det vil hjelpe at du er mer interessert. Grav i hennes mening om ting, ikke nødvendigvis traumer, men mer hvordan hun ser på verden.

Anonymkode: cdb53...346

  • Liker 31
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om at hun ønsker å samtale om mye forskjellig, at man deler av interesser, tanker og meninger.

Min eks var som deg, og det var dørgende kjedelig. Lite stimulerende for hjernen, rett og slett. 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. For min del er det å kunne snakke om "alt og ingenting", at du lytter til det hun sier uten å avbryte, viser interesse og stiller spørsmål om det hun forteller om. Vi damer ønsker ofte å bli sett og hørt utover den dagligdagse samtalen. 

I tillegg ønsker hun nok det samme tilbake til deg. At du svarer når hun stiller spørsmål, reflekterer over det hun spør om, og ikke bare svarer kort for å bli ferdig med det. 

Ta tilbake samtalene dere hadde i starten, der dere var superinteressert i å bli kjent med hverandre. Skjønner jo at dere har blitt det etter mange år sammen, men det er disse samtalene hun ønsker. Der dere viser interesse for hverandre og ønsker bli bedre kjent.

Anonymkode: cba8d...1c9

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat om et eventuelt veiskille i livet som har endret kursen din, tanker du har gjort deg på et dypere plan om meningen med livet, hvorfor dere er ført samme og slike ting… jeg er god på det , fått mye bra tilbakemelding ,men ræva på å forklare, kommer naturlig da jeg er oppvokst kun med kvinner.  Når hun åpner seg så grav i det emosjonelle, hva følte henne da? Hva føler henne nå? Ikke gjør deg til men vær nysgjerrig på partnere din på et dypere emosjonelt plan !

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke noen felles interesser som dere kan prate om? 
Noen betraktninger eller meninger om hva som foregår rundt dere og eller i samfunnet ellers?  
Hvis du ikke har evnen til å møte partneren din mentalt så er det ikke helt bra. 
Da blir det nesten som en blir «storebroren» i familien , og det mister en både følelser og interesser for lenge før en ønsker 

Anonymkode: 27f69...826

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig fint du spør her inne, det viser at du bryr deg og vil møte din kjære sine behov. Bare det er halve jobben omtrent. 

Du har fått gode svar fra flere, så jeg skal ikke repetere det samme. Men kan si at jeg og min kjære snakker om alt mellom himmel og jord. Vi leser begge aviser og kan snakke om noe som rører seg i nyhetsbildet, politisk, verdensøkonomien, fortelle historier/episoder fra eget liv spontant om noe skjer som minner oss om det, eller spiser mat som minner oss om en tur, noe morsomt, noe fra barndommen, crazy venninnekveld, etc. Vi er begge interessert i musikk, snakker om det og planlegger neste konsertopplevelse, planlegger turer, eller bare drømme oss bort. 

Vi snakker også om oss. Er vi der vi vil være, har vi vært gode kjærester i det siste, gode foreldre, noe vi vil endre på, finne på noe med venner, osv.

I tillegg elsker vi sport, snakker mye om det.

Har dere noen felles interesser?

Anonymkode: 57d14...7f2

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår henne godt. Overfladiske partnere er lite stimulerende og veldig kjedelig i lengden. 
 

Du kan jo starte med å vise litt interesse for hennes liv? Stille henne spørsmål, oppriktig forsøke å forstå hvem hun er. 
 

Jeg tipper forholdet deres kommer til å gå i oppløsning etter hvert pga dette. Det gjorde mitt forhold… Helsigvis fant jeg en ny mann som var interessert i noe mer enn fotball og sin egen navle 😊

Anonymkode: 37d83...903

  • Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere ikke passer sammen. Det blir feil å presse deg til å ha dype samtaler hvis du er grunn (ikke ment som kritikk av deg, folk er ulike). Om hun blir lykkelig av å filosofere, så kan det bli ulidelig for deg. En kollega nevner stadig hvordan han gruer seg til å dra hjem til kona fordi hun vil snakke om følelser. 

Min mann er heller ikke så glad i dype samtaler, så jeg får ut det behovet hos venninner. Mannen min har så mange andre gode egenskaper at det ikke er et problem i vårt forhold. Men jeg ser at det er et av de punktene som kan føre til konflikter og brudd.

Anonymkode: 377e6...72b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne meg igjen i din kjære. Og slike utsagn. 

For meg handlet det om at jeg følte meg ikke sett. Jeg har et rikt indre liv, og jeg forstår at en partner ikke kan være med på alt, men det ble ensomt i forholdet at partneren min ikke ville stille spørsmål til meg, spør meg om hva jeg mente, tenkte om ting, hva jeg drømte om. Som en annen her sier, det ble også kjedelig. Jo, vi kan se en serie, vi kan gå på et fjell, vi kan dra på en tur, spise god mat, erfare ting sammen, men for meg er livet minst like mye inni meg og jeg vil dele det med en annen, og ikke minst ønsker jeg at den som elsker meg skal elske meg for den delen av meg, siden det er en av de delene jeg liker best ved meg selv. 

Du kan absolutt jobbe med dette, samtidig ser jeg at det er gjerne vanskelig om du ikke av deg selv er den nysgjerrige typen som ønsker å stille "dypere" spørsmål. Det kan være enkle ting som "hva synes du om at Kongen skal komme hjem for 2 millioner?" eller "hva har du alltid drømt om som reisemål?" og så å følge opp den samtalen. 

Problemet er lett at siden du ikke har den iboende nysgjerrigheten på henne, så blir det ofte oppkonstruert og det føles vondt ut likevel. 

Anonymkode: f3414...dc4

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel. For min del er det å kunne snakke om "alt og ingenting", at du lytter til det hun sier uten å avbryte, viser interesse og stiller spørsmål om det hun forteller om. Vi damer ønsker ofte å bli sett og hørt utover den dagligdagse samtalen. 

I tillegg ønsker hun nok det samme tilbake til deg. At du svarer når hun stiller spørsmål, reflekterer over det hun spør om, og ikke bare svarer kort for å bli ferdig med det. 

Ta tilbake samtalene dere hadde i starten, der dere var superinteressert i å bli kjent med hverandre. Skjønner jo at dere har blitt det etter mange år sammen, men det er disse samtalene hun ønsker. Der dere viser interesse for hverandre og ønsker bli bedre kjent.

Anonymkode: cba8d...1c9

At dere ønsker å bli sett og hørt, skal være sikkert og visst.

Anonymkode: a381b...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har veldig lite å snakke om kan det være en idé å lese seg opp på et par tema og snakke om det. Vi har for eksempel hatt det veldig gøy med å snakke om AI og relatere det til jobb og fremtid.

Anonymkode: 9fa73...7a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happy go lucky kan være fint det. Men er du veldig ung siden du ikke har opplevd noe som er viktig for deg?

Jeg og kjæresten har feks begge mistet en forelder, og har snakket en del om at det er et "før" og et "etter" den opplevelsen. 

Anonymkode: 73d16...1da

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

At dere ønsker å bli sett og hørt, skal være sikkert og visst.

Anonymkode: a381b...2ab

Regner med du er en mann som ønsker forbli dypt nedgravd i din egen verden, der ingen trenger hverken se eller høre deg?

Anonymkode: cba8d...1c9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regner med du er en mann som ønsker forbli dypt nedgravd i din egen verden, der ingen trenger hverken se eller høre deg?

Anonymkode: cba8d...1c9

Litt av en antagelse.

Anonymkode: a381b...2ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut av mitt langvarige samboerskap grunnet denne utfordringen. Ble ensom og tom i forholdet. Mistet til slutt følelsene siden jeg ikke kjente på noe interesse fra hans side. Det er fint å snakke med venninner, samtidig så er det for meg elementært å dele følelser og tanker med det som skal være sin aller kjæreste. Siden vi manglet den mentale nærheten forsvant også den naturligr intime nærheten fra min side.

Anonymkode: 69f4a...a54

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt, la henne prate om seg selv og få dele sine tanker. Så jatter du bare med. Hver eneste gang hun kommer med noe hun sliter med så svarer du "ja, jeg forstår". Aldri tilby å løse problemene. Bare la hun dumpe tankene og følelsene sine over på deg. I og med at du er enig og forståelsesfull, så vil dette gi henne følelsen av at dere har noe til felles, og at dere har hatt dype samtaler hvor dere kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: cbb44...e3d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske enkelt, la henne prate om seg selv og få dele sine tanker. Så jatter du bare med. Hver eneste gang hun kommer med noe hun sliter med så svarer du "ja, jeg forstår". Aldri tilby å løse problemene. Bare la hun dumpe tankene og følelsene sine over på deg. I og med at du er enig og forståelsesfull, så vil dette gi henne følelsen av at dere har noe til felles, og at dere har hatt dype samtaler hvor dere kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: cbb44...e3d

Hun er vel ikke 6 år?

Anonymkode: 73d16...1da

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...