Gå til innhold

Samboer sier hun savner «dype samtaler»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er vel ikke 6 år?

Anonymkode: 73d16...1da

Nei hun er nok mye eldre. Poenget er jo at hun skal bli tilfredsstilt emosjonelt, og da må mannen stille opp. Alternativet til at han jatter med er jo at han utfordrer følelsene og tankene hennes. Dette mener jeg vil være kontraproduktivt. For da vil hun føler mer ubehag, når det heller er gode følelser hun søker. Forøvrig så må han også kunne gi motstand og utfordre hennes følelser og tanker om hun gir uttrykk for det. Hvis ikke, bare jatte med og få henne til å dumpe tankene og følelsene sine over på deg. Da er mye gjort.

Anonymkode: cbb44...e3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei hun er nok mye eldre. Poenget er jo at hun skal bli tilfredsstilt emosjonelt, og da må mannen stille opp. Alternativet til at han jatter med er jo at han utfordrer følelsene og tankene hennes. Dette mener jeg vil være kontraproduktivt. For da vil hun føler mer ubehag, når det heller er gode følelser hun søker. Forøvrig så må han også kunne gi motstand og utfordre hennes følelser og tanker om hun gir uttrykk for det. Hvis ikke, bare jatte med og få henne til å dumpe tankene og følelsene sine over på deg. Da er mye gjort.

Anonymkode: cbb44...e3d

Hvorfor si at man ikke skjønner normal sosiale omgang uten å si det. 

Anonymkode: 73d16...1da

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor si at man ikke skjønner normal sosiale omgang uten å si det. 

Anonymkode: 73d16...1da

Nja, jeg påpekte bare hvordan han skal kunne komme i mål med å tilfredsstille hennes behov for "dype" samtaler. Har du noen konkrete forslag? Sett fra et mannlig perspektiv så fungerer det jeg sier 100%. Dama veit ikke bedre, men vil føle seg bedre etter at han har gjort som jeg sier.

Anonymkode: cbb44...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ganske enkelt, la henne prate om seg selv og få dele sine tanker. Så jatter du bare med. Hver eneste gang hun kommer med noe hun sliter med så svarer du "ja, jeg forstår". Aldri tilby å løse problemene. Bare la hun dumpe tankene og følelsene sine over på deg. I og med at du er enig og forståelsesfull, så vil dette gi henne følelsen av at dere har noe til felles, og at dere har hatt dype samtaler hvor dere kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: cbb44...e3d

Du har skjønt det, forstår jeg🙄 Er du virkelig så underutviklet kommunikasjonsmessig? Kondolerer, må jeg vel bare si.

Anonymkode: bfe4d...5c4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke helt hva hun mener med dette. Hun sier hun savner en følelsesmessig tilknytning, og det å ha gode samtaler med hverandre. Hun har flere ganger kommentert at hun stadig ser par på restauranter osv hvor det virker som skravla går i ett, der vi ikke har så mye å snakke om.

Er det noe jeg går glipp av her? Hun er av den følelsesmessige typen, som tenker og analyserer mye. Jeg er mer en «happy go lucky» type.

Hun har opplevd en del vondt i livet som vi har hatt en del samtaler om (spesielt i starten av forholdet, vært sammen lenge). Mens hun føler visstnok ikke at hun kommer helt inn på meg. Men jeg har ikke noe spesielt å dele?

Kan noen hjelpe meg å skjønne hva hun mener?

Anonymkode: b34a7...e4e

Jeg har hatt en periode hvor jeg «aldri» hadde noe å snakke med noen om. Var som om jeg bare var der, men aldri klarte å holde en samtale eller føre samtalen videre. 

Slik har jeg ikke vært, men nå i retrospekt så har jeg oppdaget at jeg var deprimert og langt nede.

Min erfaring er at hvis man har det bra med seg selv og en egen psyke, da har man lettere for å holde samtaler og bare snakke «løst» om ting.

Slenger det ut, siden du sier du aldri har noe spesielt å dele.

Anonymkode: 905cf...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har skjønt det, forstår jeg🙄 Er du virkelig så underutviklet kommunikasjonsmessig? Kondolerer, må jeg vel bare si.

Anonymkode: bfe4d...5c4

Skjønner ikke hvorfor du trenger å ty til personangrep. Jeg beskriver bare en fremgangsmåte som fungerer. Dette er ikke noe jeg selv har kommet frem til, men har lært av andre menn. Jeg har også brukt min begrensede forståelse av kvinner til å vurdere hvorvidt det vil fungere eller ikke. Når jeg ser på hva kvinner sier og gjør, så gir fremgangsmåten mening. Kvinner er bare sammen med menn for å tilfredsstille sine egne behov, og tar kun kontakt med folk om de trenger noe. I dette tilfellet trenger dama hans å føle at de er et par gjennom "dype" samtaler, så da har jeg gitt han en oppskrift på hvordan han burde gå frem. Hun vil være fornøyde, han veit hva han skal gjøre, og forholdet vil komme styrket ut av det.

Anonymkode: cbb44...e3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min mann er heller ikke så glad i dype samtaler, så jeg får ut det behovet hos venninner. Mannen min har så mange andre gode egenskaper at det ikke er et problem i vårt forhold. Men jeg ser at det er et av de punktene som kan føre til konflikter og brudd.

Men dere snakker om viktige følelser som oppstår i livene deres, når man opplever alt fra nydelige situasjoner til veldig vanskeliger situasjoner? Dere snakker sammen og støtter hverandre hvis det skulle være noe? Det er jo noe av det viktigste i et forhold, mener jeg, det å støtte hverandre og være der for hverandre, som et team, hverandres bestevenn og klippe. Men da må man snakke om følelser.

Anonymkode: bfe4d...5c4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

forholdet vil komme styrket ut av det.

På falske premisser, isåfall. Vet du hvorfor det hjelper å si at man forstår? Har du lurt på hvorfor? Det dreier seg om validering av følelser, det å bli sett og forstått, lyttet til, tatt vare på. Om man bare sier «jeg forstår» uten å egentlig forstå… vel, det er isåfall begynnelsen på slutten.

Anonymkode: bfe4d...5c4

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dere snakker om viktige følelser som oppstår i livene deres, når man opplever alt fra nydelige situasjoner til veldig vanskeliger situasjoner? Dere snakker sammen og støtter hverandre hvis det skulle være noe? Det er jo noe av det viktigste i et forhold, mener jeg, det å støtte hverandre og være der for hverandre, som et team, hverandres bestevenn og klippe. Men da må man snakke om følelser.

Anonymkode: bfe4d...5c4

Menn flest er ikke alltid eksperter på å dele egne følelser. Måten han over her svarte fikk meg til å tenke på at x eller kons hans er 10 år. Kvinner trenger mer enn forståelse. De vil være med på avgjørelser, samtidig som at mannen tar styringen i tøffe valg eller livssituasjoner. Ett par trenger ikke være enige i alt, men må forstå hverandres perspektiver. De må stole på hverandre❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

På falske premisser, isåfall. Vet du hvorfor det hjelper å si at man forstår? Har du lurt på hvorfor? Det dreier seg om validering av følelser, det å bli sett og forstått, lyttet til, tatt vare på. Om man bare sier «jeg forstår» uten å egentlig forstå… vel, det er isåfall begynnelsen på slutten.

Anonymkode: bfe4d...5c4

Jaja, damer faker det i senga for å tilfredsstille menn, så da kan menn fake det i samtaler for å tilfredsstille dama. Skjønner virkelig ikke hvorfor du lager en så stor sak ut av rådene jeg gir med beste intensjon. Jeg prøver bare å få denne mannen til å lykkes i forholdet. Så lenge kvinnen i relasjonen blir fornøyd og føler seg sett og hørt, så er mye gjort. Og det oppnår man ved å fortelle dama at man forstår, og at man virker interessert i det hun sier og at man ihvertfall later som at man bryr seg

Anonymkode: cbb44...e3d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at du bryr deg nok til å stille spørsmålet her inne.

Men kanskje du nettopp burde spørre henne? Ta denne muligheten til å si at du ble bekymret over at du ikke møter hennes behov og gjerne vil vite mer. Del hva du selv tror du kan/ikke kan bidra med, og hør på hva hun sier til det. 

Man vil jo gjerne føle at man er partnere og sammen om livet. Dersom man aldri deler de dype tingene/refleksjonene rundt livet, så kan det fort føles ensomt. 

Er du der du vil være i livet? Er hun der hun vil være? Har dere noen prosjekter dere kan oppdatere hverandre på eller hjelpe hverandre med? 

Lykke til!

Anonymkode: 7d0f0...928

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i den parten som savner den dype samtalen. Vel for meg trenger det ikke være superdypt, som religion, filosofi, «krig og fred og sånn», men jeg savner interesse og at han forteller sin hverdag og er interessert i min. Bare det hvis jeg har vært ute med venninner som han kjenner. Jeg hadde elsket om han spurte litt om dem f.eks, og virket genuint interessert i noen jeg er veldig glad i. Eller bare det å «bounce of eachother» (kommer ikke på det norske ordet) men det at samtalen flyter og det er interesse begge veier. Eller at han deler fra barndom/ungdom som ikke kun er det «happy go lucky» greiene, eller drømmer om framtiden.

En litt annen diskusjon men mht validering, det er faktisk ikke alltid en forstår, men en kan prøve å forstå og det betyr jo mye. Du trengeer ikke si «jeg forstår», men mer «jeg skjønner det må ha vært xxxx for deg», «ikke rart at du ble xxxx når hun sa xxxx». Dette er setninger jeg har lært på emosjonsfokusert foreldreveiledning, men det funker vel så bra på voksne har jeg sett. Validering handler ikke om at du nødvendigvis skal forstå alt, men bekrefte/gyldiggjøre følelsen. Kan derfor være greit å unngå ordet forstå for noen.  for å ikke gå i fellen «Men du forstår jo fortsatt ikke!» for de hvor det ordet er en trigger.

Anonymkode: 5e3d1...234

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jaja, damer faker det i senga for å tilfredsstille menn, så da kan menn fake det i samtaler for å tilfredsstille dama. Skjønner virkelig ikke hvorfor du lager en så stor sak ut av rådene jeg gir med beste intensjon. Jeg prøver bare å få denne mannen til å lykkes i forholdet. Så lenge kvinnen i relasjonen blir fornøyd og føler seg sett og hørt, så er mye gjort. Og det oppnår man ved å fortelle dama at man forstår, og at man virker interessert i det hun sier og at man ihvertfall later som at man bryr seg

Anonymkode: cbb44...e3d

Lager stor sak ut av? Jeg sier bare hva jeg mener. Og ts er oppriktig når han spør, og ønsker oppriktig å lære mer om dette med kommunikasjon. Du og jeg befinner oss på to ulike planeter, men hvis du finner ei jente der dette fungerer, så bra for deg. Jeg hadde ikke kunnet vært i et forhold med en som drev den taktikken, det hadde jeg avslørt rimelig fort. Jeg ser om folk er genuine eller ei. 

Anonymkode: bfe4d...5c4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lager stor sak ut av? Jeg sier bare hva jeg mener. Og ts er oppriktig når han spør, og ønsker oppriktig å lære mer om dette med kommunikasjon. Du og jeg befinner oss på to ulike planeter, men hvis du finner ei jente der dette fungerer, så bra for deg. Jeg hadde ikke kunnet vært i et forhold med en som drev den taktikken, det hadde jeg avslørt rimelig fort. Jeg ser om folk er genuine eller ei. 

Anonymkode: bfe4d...5c4

Hvordan mener du han burde gå frem da? siden du mener min løsning på det hele var dårlig

Anonymkode: cbb44...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jaja, damer faker det i senga for å tilfredsstille menn, så da kan menn fake det i samtaler for å tilfredsstille dama. Skjønner virkelig ikke hvorfor du lager en så stor sak ut av rådene jeg gir med beste intensjon. Jeg prøver bare å få denne mannen til å lykkes i forholdet. Så lenge kvinnen i relasjonen blir fornøyd og føler seg sett og hørt, så er mye gjort. Og det oppnår man ved å fortelle dama at man forstår, og at man virker interessert i det hun sier og at man ihvertfall later som at man bryr seg

Anonymkode: cbb44...e3d

Jeg er dame og enig med deg. Mye dreier seg om å føle seg sett og hørt. Det skal noe til for at menn alltid skal forstå damene og motsatt. Men en kan liksom ikke flyte på den og tenke en ikke trenger å forstå, da vil det på et eller annet tidspunkt slå feil. Tror allikevel en kan komme langt med den løsningen, men ville som påpekt lenger oppe unngått ordet «forstå». For hvis du sier det og blir avslørt, ja da er du på vei inn i noe som kan være vanskelig å komme seg ut av… Og så er det lurt å faktisk prøve å forstå innimellom også, men uten at du skal gi en løsning.

Anonymkode: 5e3d1...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, jeg påpekte bare hvordan han skal kunne komme i mål med å tilfredsstille hennes behov for "dype" samtaler. Har du noen konkrete forslag? Sett fra et mannlig perspektiv så fungerer det jeg sier 100%. Dama veit ikke bedre, men vil føle seg bedre etter at han har gjort som jeg sier.

Anonymkode: cbb44...e3d

First Price-terapeuten har talt. 

Anonymkode: 73d16...1da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jaja, damer faker det i senga for å tilfredsstille menn, så da kan menn fake det i samtaler for å tilfredsstille dama. 

Anonymkode: cbb44...e3d

Så du tror at ts ikke er god i senga OG ikke kan prate med dama si?

Anonymkode: 73d16...1da

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er dame og enig med deg. Mye dreier seg om å føle seg sett og hørt. Det skal noe til for at menn alltid skal forstå damene og motsatt. Men en kan liksom ikke flyte på den og tenke en ikke trenger å forstå, da vil det på et eller annet tidspunkt slå feil. Tror allikevel en kan komme langt med den løsningen, men ville som påpekt lenger oppe unngått ordet «forstå». For hvis du sier det og blir avslørt, ja da er du på vei inn i noe som kan være vanskelig å komme seg ut av… Og så er det lurt å faktisk prøve å forstå innimellom også, men uten at du skal gi en løsning.

Anonymkode: 5e3d1...234

Ja man må kanskje være litt forsiktig med å alltid si at man forstår hele tiden, men poenget jeg skulle ha frem var at hun skal føle seg hørt og at han bryr seg. At hun føler hun ikke står alene om det hun tenker og bærer på. Jeg har også lært at man som mann ikke skal prøve å løse problemet hennes heller. Det er bare at hun dumper det hun har over på mannen og så er de liksom enige om hvor kjipt/kult det hun føler og snakker om er. Og så vil hun som konsekvens føle at de er nærmere hverandre.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du tror at ts ikke er god i senga OG ikke kan prate med dama si?

Anonymkode: 73d16...1da

Nei det har jeg ikke sagt. Les innleggene mine en gang til. 

Anonymkode: cbb44...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja man må kanskje være litt forsiktig med å alltid si at man forstår hele tiden, men poenget jeg skulle ha frem var at hun skal føle seg hørt og at han bryr seg. At hun føler hun ikke står alene om det hun tenker og bærer på. Jeg har også lært at man som mann ikke skal prøve å løse problemet hennes heller. Det er bare at hun dumper det hun har over på mannen og så er de liksom enige om hvor kjipt/kult det hun føler og snakker om er. Og så vil hun som konsekvens føle at de er nærmere hverandre.

Nei det har jeg ikke sagt. Les innleggene mine en gang til. 

Anonymkode: cbb44...e3d

Jeg skjønner tankegangen, det vil kanskje hjelpe litt på kort sikt, men da lyver man jo (jeg er motstander av faking også).

Kvinner forsøker ikke å "dumpe" følelsene over på mannen, men å dele de. Mannen min syntes også det var rart å skulle lytte til og validere følelser i starten, men han har blitt ganske god til det. På samme måte som jeg har måttet trene meg opp til å lytte til ting han har gjort på jobben, eller til å lære om den nyeste tekniske interessen hans. 

"Men menn flest er jo ikke interessert i å lytte til masse problemer uten å løse de" tenker du kanskje. Det stemmer nok, men når man er glad i hverandre strekker man seg jo litt for at den man elsker skal føle seg sett. Derfor blir det så veldig feil å late som man forstår - hvorfor heller ikke lytte og prøve å forstå? Høre på det hun deler, og prøve å forstå hvorfor dette får henne til å føle seg slik, hvorfor dette er viktig/plagsomt eller hva det er? Det er jo derfor hun deler følelsene, fordi hun vil du skal forstå henne ordentlig, og da blir det jo feil å bare "jatte med". På samme måte som det er feil å lide seg gjennom sex og si det var digg, når man isteden kan få det digg sammen.

Nå er det ikke nødvendigvis dette dama til ts mener, det kan være hun bare savner prat generelt. Altså følelsene av at samtalen flyter, at man har ting man bryr seg om og vil snakke om, og ikke bare er "naboer som har sex, men ikke kjenner hverandre "

 

 

Anonymkode: 22760...f12

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ganske enkelt, la henne prate om seg selv og få dele sine tanker. Så jatter du bare med. Hver eneste gang hun kommer med noe hun sliter med så svarer du "ja, jeg forstår". Aldri tilby å løse problemene. Bare la hun dumpe tankene og følelsene sine over på deg. I og med at du er enig og forståelsesfull, så vil dette gi henne følelsen av at dere har noe til felles, og at dere har hatt dype samtaler hvor dere kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: cbb44...e3d

I mitt indre liv dukker det nå opp bilde av en kar i crocks på vei til den lokale kaféen for å finne stambordet sitt sammen med gutta for å drøfte lokale verdensproblemer Skjønner ikke hvorfor - sikkert bare noe tull jeg overtenker. 

Anonymkode: ddef3...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...