Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Tiuren skrev (2 timer siden):

Men håper noen tenker på at denne personen også er et menneske, trolig et sårbart menneske med ufordragelige sider, slik at vi ikke får "signalfeil" på toget i området. 

Det er vel ingen som ønsker livet av noen. Men handlinger har konsekvenser. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiuren skrev (2 timer siden):

Men håper noen tenker på at denne personen også er et menneske, trolig et sårbart menneske med ufordragelige sider, slik at vi ikke får "signalfeil" på toget i området. 

Nå er vel Norge kjent for å ta bedre vare på gjerningsperson enn ofrene, så det går nok bra.

Jeg har ikke den største sympati for denne personen som har tråkket på mennesker i sorg, tråkket på folk pga legning, psyke, økonomisk situasjon og en god del annet. 

Det er så stygt og ondsinnet gjort, håper personen får straff for det hun har gjort. Med mindre hun er syk, men det skal vel noe til å være syk i så mange år uten at noen rundt henne oppdager det. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (11 minutter siden):

Det er vel ingen som ønsker livet av noen. Men handlinger har konsekvenser. 

Nemlig. Og handlingene hennes har fått store konsekvenser for flere av ofrene. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske trist at det skal et sånn TV-program til for å faktisk se ting i sammenheng altså. 

For eksempel se om noen få personer kan kjenne alle de som har mottatt brev, er vel noe politiet burde ha sett på for evigheter siden. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, StinkySocks said:

Ganske trist at det skal et sånn TV-program til for å faktisk se ting i sammenheng altså. 

For eksempel se om noen få personer kan kjenne alle de som har mottatt brev, er vel noe politiet burde ha sett på for evigheter siden. 

Mulig jeg overtolket, men det virket nesten som det var litt motvilje fra Politiets påtaleansvarlig når TV2-folka fortalte at de trolig hadde løst saken. Fikk meg til å lure på om "noen" helst vil ha den uløst...

"ehhh... det er jo kjempeflott" liksom.

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (5 minutter siden):

Det var relativt nylig at det kom fram at flere på Fagernes hadde fått brev. Høsten 2022 var det vel kun fire som til sammen hadde varslet om brevene. Det var først etter ar Åsted Norge åpnet sak at andre sto fram med dette. https://www.avisa-valdres.no/flere-kvinner-star-fram-med-nye-brev-det-er-helt-sykt-at-en-anonym-person-kan-fortsette-a-sjikanere-folk-pa-denne-maten/s/5-54-750079

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miss Anthropy skrev (6 timer siden):

Det var relativt nylig at det kom fram at flere på Fagernes hadde fått brev. Høsten 2022 var det vel kun fire som til sammen hadde varslet om brevene. Det var først etter ar Åsted Norge åpnet sak at andre sto fram med dette. https://www.avisa-valdres.no/flere-kvinner-star-fram-med-nye-brev-det-er-helt-sykt-at-en-anonym-person-kan-fortsette-a-sjikanere-folk-pa-denne-maten/s/5-54-750079

Artikkelen er lukket for de som ikke er abonnenter av Avisa Valdres, å ta heller screenshot 😉.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (6 timer siden):

Mulig jeg overtolket, men det virket nesten som det var litt motvilje fra Politiets påtaleansvarlig når TV2-folka fortalte at de trolig hadde løst saken. Fikk meg til å lure på om "noen" helst vil ha den uløst...

"ehhh... det er jo kjempeflott" liksom.

De ble vel litt tatt på senga over at en tv-detektiv og en journalist løste en oppgave politiet med litt mer innsats burde ha løst selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle hva de sa på Åsted Norge man/tirs? Jeg var på jobb og fikk ikke sett. Løste de saken? Hvem var det, osv. plis skriv alt som foregikk 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisanna skrev (På 10.3.2024 den 13.48):

Hvor står det? Eneste jeg ser er "Jørn og reporter Iris mener de kan ha løsningen på hvem som har sendt hatbrev i 23 år til innbyggerne på Fagernes. Politiet blir koblet på."

Kan... 🤔

Saken er så godt som løst, men saken er henlagt av politiet så de må vurdere om de vil gjenoppta saken, deretter blir det ny etterforskning fra politiets side før en evt strafferettssak. Men hat- og trusselbrevene har hatt store negative psykiske konsekvenser for flere av ofrene, så vedkommende burde idømmes både en fengselsstraff samt å betale ofrene økonomisk gjenoppreisning.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (14 minutter siden):

Kan noen fortelle hva de sa på Åsted Norge man/tirs? Jeg var på jobb og fikk ikke sett. Løste de saken? Hvem var det, osv. plis skriv alt som foregikk 😭

Åsted Norge har ikke myndighet til å straffeforfølge noen eller avsløre identiteten til noen, men de har funnet ut hvem den skyldige er, så er det opp til  politiet om de vil gjenoppta saken. Gjør de det, blir det ny etterforsking før en evt strafferettssak. Identiteten til vedkommende vil nok aldri bli offentliggjort (i Norge er deg ytterst sjelden at identiteten til gjerningspersonen blir avslørt; ikke en gang ved grove og særdeles bestialske drap med noen få unntak. Det eneste Åsted Norge kunne si var at det var en godt voksen kvinne fra Fagernes. Måten de fant fram til vedkommende på, var at de fant ut at det var en person som var en fellesnevner for alle de som hadde fått brev, deretter fant de konvolutter og papirer som denne personen hadde skrevet på og fikk skriftekspert Reidun Wilhelmsen til å sammenligne dem med skriften i hatbrevene, og hun konkluderte med at det var stor sannsynlighet for at det var samme person.

• Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Åsted Norge har ikke myndighet til å straffeforfølge noen eller avsløre identiteten til noen, men de har funnet ut hvem den skyldige er, så er det opp til  politiet om de vil gjenoppta saken. Gjør de det, blir det ny etterforsking før en evt strafferettssak. Identiteten til vedkommende vil nok aldri bli offentliggjort (i Norge er deg ytterst sjelden at identiteten til gjerningspersonen blir avslørt; ikke en gang ved grove og særdeles bestialske drap med noen få unntak. Det eneste Åsted Norge kunne si var at det var en godt voksen kvinne fra Fagernes. Måten de fant fram til vedkommende på, var at de fant ut at det var en person som var en fellesnevner for alle de som hadde fått brev, deretter fant de konvolutter og papirer som denne personen hadde skrevet på og fikk skriftekspert Reidun Wilhelmsen til å sammenligne dem med skriften i hatbrevene, og hun konkluderte med at det var stor sannsynlighet for at det var samme person.

tusen takk!! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (På 9.3.2024 den 20.31):

Jeg synes også det er rart at dette ikke er mulig å løse. Jeg tror noen kjenner igjen denne skriften, og måten å tenke på. Det er jo veldig rart å bruke tid på å sende hatbrev til fremmede, men jeg tror ikke brevsenderen kjenner mottakerene personlig. Dette er mine refleksjoner:

Jeg tror det er en mann på grunn av fokuset på kvinnelige kjønnsdeler

Jeg tror personen har dårlig digital kompetanse, da brevene er håndskrevet. 

Jeg tror personen er født på 50-tallet +/- på grunn av at personen mestrer tegnsetting, særskriving og sier ting som «stoff» Og på grunn av g-ene. Jeg tror noen skrivefeil kan være plantet. Det kan også se ut som personen vanligvis skriver i kursiv. 

Denne personen sliter åpenbart med mye indre frustrasjon, og jeg er enig med dem som sier at dette kan handle om en religiøs person. 

Synes ikke vedkommende virker mye religiøs, i så fall må det være tidenes hykler. Det virker mest som ei sur og bitter enslig kjerring som tar igjen på alt og alle og sprer eder og galle fordi hun er misfornøyd med sitt eget liv.

Tror ikke vedkommende har verken mann eller barn eller særlig mange venner, ei heller særlig høyere utdanning (jfr skrivefeilene).

Endret av Grüner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (8 minutter siden):

Takk for bidraget! 🙏

Men dette må da få konsekvenser i nærmiljøet i alle fall, selv om de ikke går ut med navn. Kan ikke forstå annet enn at andre folk i omegn der nå vet. Vet ikke hva jeg ville gjort jeg om jeg fikk vite hvem som hadde utsatt meg og folk jeg bryr meg om for noe sånt. Om det ikke blir straffeforfulgt kanskje hun i det minste ikke kan fortsette sitt liv der. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (På 27.2.2024 den 22.23):

Jeg skjønner det heller ikke. Er politiet der helt tafatte eller hva er greia? Jeg skulle glatt løst det der innen to uker hvis jeg fikk alle som hadde fått hatbrev i ett rom sammen.

- Hun ene hadde ikke brukt etternavnet sitt på mange mange år, så nærstående å tro det var noen som vokste opp i samme "kull" som henne (passer ca årsmessig med hun moren til han som døde i 2018 kanskje? Dvs noen som er enten ca samme alder eller i generasjonen mellom de to.)

-De har kjennskap til psykiatri/NAV/helse/legning. 

-De har muligens 1 sønn (men flere enn 1 barn?) som også har vært innom rusmiljøet, ref det brevet til hun som mistet sønnen sin. Må da være rimelig lett å se på hvilke av guttene i hans kull/generasjon som slet med rus samtidig/etter hennes sønn? Politiet vet jo stort sett hvem og hva som rører seg. 

De skriver ting som "sykriati" eller hva det var. Som kan være et skalkeskjul, men kan også vitne om at det ikke akkurat er den skarpeste kniven i bøgda.

Jeg er helt sikker på at hvis alle som fikk brev går sammen, så hadde de løst det der for lenge siden. Og det er garantert noen der som vet noe. Noen som for eks har venn eller familiemedlem som sitter og syder og koker av hat og kommenterer på "lesber og mongoer" osv. 

Tafatte kanskje, men husk at lommemannen i Bergen ble beskyttet pga familiære bånd til politiet...

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble alle brevene levert rett i postkassen til folk? Eller ble de sendt med frimerker i posten? 

Folk sjekker kanskje postkassene sin hver dag / annen hver dag, eller minst ett par ganger hver uke? Så det høres jo temmelig risikabelt ut å personlig levere sånne brev, i tilfelle noen legger merke til denne personen rundt postkassene deres rundt de tidspunktene de har mottatt brev på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bacteria skrev (På 9.3.2024 den 23.47):

Hvem som har fått utført abort? Det er veldig sensitiv informasjon, som typisk kun leger og andre ansatte på legekontor kjenner til. 
Men søkt om diverse støtteordninger.. det har ikke noe med legekontor å gjøre. Hmmm

Desverre er det folk som bryter taushetsplikten sin selv om de jobber på legekontor, jeg vet om kjente som har tatt abort oga at folk har brutt taushetsplikten. 

Så her kan det nok fint være noen som kjenner noen som jobber på legekontor og er glad i å plapre også 

Dette burde faktisk tas tak i hvis det er noen som har brutt taushetsplikten,  det er svært alvorlig, ift alle ting 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 9.3.2024 den 23.47):

Hvem som har fått utført abort? Det er veldig sensitiv informasjon, som typisk kun leger og andre ansatte på legekontor kjenner til. 
Men søkt om diverse støtteordninger.. det har ikke noe med legekontor å gjøre. Hmmm

Men når man søker støtteordninger må man vel også ha en erklæring fra legekontoret feks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granita skrev (1 time siden):

Men når man søker støtteordninger må man vel også ha en erklæring fra legekontoret feks? 

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (1 time siden):

Ble alle brevene levert rett i postkassen til folk? Eller ble de sendt med frimerker i posten? 

Folk sjekker kanskje postkassene sin hver dag / annen hver dag, eller minst ett par ganger hver uke? Så det høres jo temmelig risikabelt ut å personlig levere sånne brev, i tilfelle noen legger merke til denne personen rundt postkassene deres rundt de tidspunktene de har mottatt brev på. 

Sendt med frimerke og stempel. Vedkommende har trolig brukt munnbind og hansker fordi de fant verken fingeravtrykk eller DNA på det siste brevet. Noen som åpenbart ikke opererer impulsivt, men planmessig ..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...