Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?


Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Janzypants skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker at første bud burde vært å få samlet alle som har mottatt hatbrev siden 2001, og kartlagt hvor de handler, jobber, hvilket legekontor de bruker, frisør etcetc, for å se om det er noe krysningspunkt her som er felles for dem alle.  Finner de dét, så er jo saken mye lettere å løse. 

Denne hateren må jo få informasjonen hen sitter på fra et sted. I det første brevet som var postet litt lenger opp, der vedkommende har skrevet med små bokstaver, skriver hen jo dette: "Kjenner ei i kommuna som har snakka om hva dere forlanger." Nå vet jeg ikke når dette brevet er sendt, men hvis det er sant at det er en kommuneansatt som snakker om folk til venner og bekjente, så kan det jo ikke være noen stor gåte å finne ut hvem som er hateren? Den kommuneansatte burde jo vite hvem hen har prata med, og dermed skjønne hvem som skriver disse brevene - men hen har jo brutt taushetsplikten så til de grader at hen neppe vil stå frem og innrømme det. 

Nei, jeg håper at Åsted Norge gjør en litt grundigere jobb enn politiet i denne saken. Jeg så på teaseren til neste uke at de har hentet inn skriftgransker Reidun Wilhelmsen som bl.a har 7 års erfaring fra Kripos. Jeg så henne i "Eides språksjov" på Nrk (sendt 6.april 2023, dersom noen ønsker å se det😊), og det var utrolig interessant og fascinerende å se! 

Jeg festet meg også ved denne setningen, men tolket det ikke bokstavelig. Slo meg heller at hateren selv muligens kan jobbe et sted  i kommunen med tilgang til opplysninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det lureste for skribenten nå er å gå å melde seg selv, slik at saken blir opplart raskt og evnt slippe gravinga de gjør på åsted Norge.  Større sjanse for mindre straff også om personen melder seg og avgir en forklaring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en mann, jeg vil tippe han er et sted mellom 55 og 70 år.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Krokenguri said:

Jeg tenker at det lureste for skribenten nå er å gå å melde seg selv, slik at saken blir opplart raskt og evnt slippe gravinga de gjør på åsted Norge.  Større sjanse for mindre straff også om personen melder seg og avgir en forklaring. 

Straffen her vil ikke være av det juridiske slaget, men vanære i lokalsamfunnet.  Men jeg tror vedkommende har mye å tape, hun (for jeg er rimelig sikker det er en "kvinne") anser seg nok som en godt ansett person i lokalsamfunnet. 

Jeg tror og man bør ta en titt på når brevene begynte å komme. Var det noen som ble utsatt for noe da, et ydmykende brudd eller offentlig ydmykelse. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første brevet med små bokstaver skiller seg litt ut, føler jeg. Rett og slett usikker på om det er samme person? Men om det er det, ser skriften veldig feminin ut. Jeg kjenner ingen menn som skriver sånn a'er, men det var i hvert fall veldig populært å skrive sånne blant jentene i klassen min på ungdomsskolen og videregående på 90-tallet/tidlig 2000.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk umiddelbart følelsen av at det var en kvinne når jeg så innslaget på Åsted Norge også. Jeg vet mange sier det må være en mann pga at personen er kvinnefiendtlig og opphengt i kjønnsorganer osv, men det virker jo også litt som at personen prøver å være så drøy og sårende som overhodet mulig. Så det sier jo ikke nødvendigvis så mye om kjønn... Noen kvinner kan jo også ha et veldig hat mot andre kvinner.

Blir spennende å høre om skriftforskeren mener det er samme person (hvis det første brevet også er med i neste episode.) Jeg fikk følelsen av at det var en person i 60+alderen av de første brevene, men jeg synes skriften ser yngre ut (40+) i brevet med små bokstaver. Uansett en sjokkerende sak!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (33 minutter siden):

Straffen her vil ikke være av det juridiske slaget, men vanære i lokalsamfunnet.  Men jeg tror vedkommende har mye å tape, hun (for jeg er rimelig sikker det er en "kvinne") anser seg nok som en godt ansett person i lokalsamfunnet. 

Jeg tror og man bør ta en titt på når brevene begynte å komme. Var det noen som ble utsatt for noe da, et ydmykende brudd eller offentlig ydmykelse. 

Jeg bare så det var en jurist som snakket om evnt strafferamme. Som nevnte intil 2 års fengsel eller bøter. Og at man kan straffes for de gamle brevene eller ikke, kom an på om man så hver sak separat, da vil de elste være foreldet. Men det kunne også sees på som en sak fra første til siste brev som en pågående hendelse. 

Ja, man blir nok ikke så populær i bygda tror jeg.

Men ved å melde seg selv, vil nok trykket dempes en god del, enn at hele etterforskninfen kommer frem på åsted Norge.  Samt kommer du selv, så er det som regel lavere juridisk straff. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Cookiesandcream said:

.

Blir spennende å høre om skriftforskeren mener det er samme person (hvis det første brevet også er med i neste episode.) Jeg fikk følelsen av at det var en person i 60+alderen av de første brevene, men jeg synes skriften ser yngre ut (40+) i brevet med små bokstaver. Uansett en sjokkerende sak!

Men første brevet som vises her, er fra 2015. Så det er jo noen år imellom det første brevet og to siste. Men eldste kjente brevet skal være fra 2001. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (20 minutter siden):

Men første brevet som vises her, er fra 2015. Så det er jo noen år imellom det første brevet og to siste. Men eldste kjente brevet skal være fra 2001. 

 

Ja, men det brevet fra 2001, var det skrevet med blokkbokstaver eller små og store bokstaver? Var det det som også ble lest opp i innslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RedFox81 said:

Men første brevet som vises her, er fra 2015. Så det er jo noen år imellom det første brevet og to siste. Men eldste kjente brevet skal være fra 2001. 

 

Det finnes helt sikkert flere brev, men de berører så følsomme punkt (legning/utroskap/svik/.../osv) at folk har kastet/brent dem og ikke vil snakke om det. 

Endret av Tiuren
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enten det eller kommer de gradvis med flere i løpet av neste episoder? 

Det er ihvertfall snakk om 20 talls brev totalt, av de som kom frem med brevene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ewna skrev (5 timer siden):

Det er nok en person på minst 55+, sannsynligvis 60+

Tror heller ikke at personen er spesielt datakyndig - skriver for hånd (ville vært tryggere å skrive på maskin så skriften ikke kan kjennes igjen). Så jeg tror ikke denne personen skriver noe særlig på Facebook.

Jeg tror personen er i arbeid, i hvert fall har vært i arbeid inntil nylig (kan være pensjonist nå). Med tanke på hvor nedlatende den snakker om folk som «snylter på samfunnet». Enig i at det nok er et serviceyrke, siden vedkommende får med seg så mye sladder. En som bare holder seg for seg selv og går hjemme uten jobb får ikke med seg så mye…

Uenig i det siste. Ingen får med seg mer enn de som er på kafé halve døgnet, og observerer og slarver om alle som går forbi. Mange pensjonister og uføre har faste ruter med ulike steder å drikke kaffe gjennom uka, så de får møtt flest mulig. De er nådeløse datasentraler de kaffehjernene.

Tror også at brevskriveren er nær seksti.

Tipper at dette mennesket har temmelig påfallende adferd og utsagn ellers også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Andro said:

Uenig i det siste. Ingen får med seg mer enn de som er på kafé halve døgnet, og observerer og slarver om alle som går forbi. Mange pensjonister og uføre har faste ruter med ulike steder å drikke kaffe gjennom uka, så de får møtt flest mulig. De er nådeløse datasentraler de kaffehjernene.

Tror også at brevskriveren er nær seksti.

Tipper at dette mennesket har temmelig påfallende adferd og utsagn ellers også.

Ett skudd fra hofta (konspirasjonsteori): Denne personen er betydelig mer resurssterk en mange tror, og/eller nært knyttet til en "untouchable". Kona til en respektert og godt likt  person, en man ikke vil miste eller mistenke.

Endret av Tiuren
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 minutter siden):

Ett skudd fra hofta (konspirasjonsteori): Denne personen er betydelig mer resurssterk en mange tror, og/eller nært knyttet til en "untouchable". Kona til en respektert og godt likt  person, en man ikke vil miste eller mistenke.

...også den kategorien står ofte utenfor arbeidslivet, men har et stort sosialt nettverk, og rik tilgang til informasjon.

Og sånn ellers: Alt om alle finnes vel på sosiale medier etter hvert, så ikke rart folk vet mye om andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøttaa skrev (10 timer siden):

Magefølelsen min sier at dette er en mann. Og skriften minner veldig om min egen far, han er født i 1960 og blir dermed 64 i år. Tror denne hatbrevskriveren er ca samme alder. Og at vedkommende drikker mye, evt er alkoholiker. Jeg kjenner folk som bor i Valdres, er fristende å ta en tur å starte egen "etterforskning". Blir forbanna av råtne folk som sitter i skjul og ødelegger psyken til folk på denne måten. 

Enig i alder. Min far er i slutten av 60- årene og skriver A og U på lik måte som brevsenderen (flat bunn/topp). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk om den skyldige jobber i politiet 😮 Eller kjenner noen der. Blir spennende å følge med på neste Åsted Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (11 timer siden):

Akkurat det tenkte jeg også. Usikker på hva lokalavisa i Valdres heter, men jeg antar at samme person som har skrevet brev har vært aktiv i diskusjonsgrupper på facebook og kanskje skrevet innlegg der. 

Brevene som har blitt sendt er veldig personlige, og personen virker sint og ustabil. Hadde vært så interessant å vite hva motivet er. Jeg er veldig opptatt av psykologi og hvorfor vi er som vi er. Det er bare så unormal oppførsel, hva er poenget med å skrive disse brevene? 

For å skremme kanskje? Eller har historikk med mobbing og/ eller psykisk ustabile omsorgspersoner? Kan ikke være en som har det godt inni seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (1 minutt siden):

For å skremme kanskje? Eller har historikk med mobbing og/ eller psykisk ustabile omsorgspersoner? Kan ikke være en som har det godt inni seg

Noe psykiatri er det helt klart. Normale mennesker holder ikke på sånn, over så mange år. Og det er ekstremt personlige ting som nevnes i brevene, dette med etnisitet/legning/narkoman sønn +++. Da er man bare slem. Så det må være en person med et stort nettverk tror jeg. 

Hva tror dere kunne blitt straffen for dette om de blir tatt? Så noen nevne 2 år. Jeg tenker en god straff ville vært å reise rundt på skoler og fortelle om hvorfor de har oppført seg som de har gjort. "Mitt liv som brevskrivende hetser" eller noe sånn. Har de ikke et fag som heter psykisk helse eller noe i skolen nå? Dette ville jo vært en perfekt oppgave for ungdommen. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (26 minutter siden):

Noe psykiatri er det helt klart. Normale mennesker holder ikke på sånn, over så mange år. Og det er ekstremt personlige ting som nevnes i brevene, dette med etnisitet/legning/narkoman sønn +++. Da er man bare slem. Så det må være en person med et stort nettverk tror jeg. 

Hva tror dere kunne blitt straffen for dette om de blir tatt? Så noen nevne 2 år. Jeg tenker en god straff ville vært å reise rundt på skoler og fortelle om hvorfor de har oppført seg som de har gjort. "Mitt liv som brevskrivende hetser" eller noe sånn. Har de ikke et fag som heter psykisk helse eller noe i skolen nå? Dette ville jo vært en perfekt oppgave for ungdommen. 

De har ett fag om helse og livsmestring i hvert fall. Ja, samfunnstjeneste med å holde foredrag mot mobbing/ trakassering hadde vært god straff. Sånn som tidligere rusavhengie gjorde på 90- tallet. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...