Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?


Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Personen sier «ødelagt sønnen min» så jeg tror dette er en forelder som ikke har kontakt med barnet sitt, og opplever at det er «alle andres» skyld. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene1982 skrev (26 minutter siden):

Personen sier «ødelagt sønnen min» så jeg tror dette er en forelder som ikke har kontakt med barnet sitt, og opplever at det er «alle andres» skyld. 

Det tror ikke jeg nødvendigvis.

I et annet brev anklaget personen en småbarnsfamilie for å ha smittet brevskriverens barn med vannkopper. Påsto at hen hadde barn som gikk i samme klasse. 
Jeg tror ikke noe på det. Tror det er bare noe vedkommende skriver. Hvis det var hold i noe av dette, burde skribenten ha vært tatt for lengst. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (15 minutter siden):

Det tror ikke jeg nødvendigvis.

I et annet brev anklaget personen en småbarnsfamilie for å ha smittet brevskriverens barn med vannkopper. Påsto at hen hadde barn som gikk i samme klasse. 
Jeg tror ikke noe på det. Tror det er bare noe vedkommende skriver. Hvis det var hold i noe av dette, burde skribenten ha vært tatt for lengst. 

Jeg har bare lest de to brevene i saken - skulle gjerne lest flere for å få et bedre overblikk. Det begrensede geografiske området er interessant, men det du skrev fikk meg til å lure på om det stort sett er rettet til kvinner med barn? (Jeg vet ikke dette, da jeg bare har lest to brev).

Endret av Helene1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (24 minutter siden):

Jeg har bare lest de to brevene i saken - skulle gjerne lest flere for å få et bedre overblikk. Det begrensede geografiske området er interessant, men det du skrev fikk meg til å lure på om det stort sett er rettet til kvinner med barn? (Jeg vet ikke dette, da jeg bare har lest to brev).

De brevene jeg har sett er det ja. Brevskriver er også veldig ute etter folk hen mener «snylter» på velferdsstaten, «vannkoppefamilien» har visstnok barn med utfordringer og brevskriver mente å vite at de forlangte ting av kommunen noe vedkommende mislikte sterkt. «Ta dere av unga deres selv slik som vi andre må».

Et lesbisk par med barn har også fått brev, samt en kvinne som hadde vært en del sykmeldt pga psyken. 
Pluss hun som hadde mista sønnen. 
 

Vedkommende høres bitter og empatifattig ut. Veldig intolerant. 
Uansett kjønn så hater personen kvinner, og mest av alt kvinner som mottar sosiale tjenester.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (10 minutter siden):

De brevene jeg har sett er det ja. Brevskriver er også veldig ute etter folk hen mener «snylter» på velferdsstaten, «vannkoppefamilien» har visstnok barn med utfordringer og brevskriver mente å vite at de forlangte ting av kommunen noe vedkommende mislikte sterkt. «Ta dere av unga deres selv slik som vi andre må».

Et lesbisk par med barn har også fått brev, samt en kvinne som hadde vært en del sykmeldt pga psyken. 
Pluss hun som hadde mista sønnen. 
 

Vedkommende høres bitter og empatifattig ut. Veldig intolerant. 
Uansett kjønn så hater personen kvinner, og mest av alt kvinner som mottar sosiale tjenester.

Det kan være en dame, og hva motivet er vil jo være spekulasjon, men jeg tror nok brevene kan inneholde noen svar, da det er veldig uforsiktig å sende så mange håndskrevne brev. Om det er en kvinne, lurer jeg på om hun ikke har barn selv (eller ikke har kontakt eller omsorg for barna) og at hun er uføretrygdet selv, og mener at andre (med barn) fratar henne det hun fortjener. Jeg synes også det er interessant med den store skriften. Er hun/han svaksynt eller er det «caps lock»? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn Lier Horst peker nå på at det skal være en person som er fellesnevner for alle sakene og en person ganske nær. Han peker også på at brevene kan ha kommet forbindelse med medieoppslag eller liknende. Den ene damen fikk vel brev etter å ha blitt med på fra Bølle til Bestevenn på NRK. Hva med de andre? Kan det ha vært saker i lokalavisa om disse- alt fra bryllupsbilder, nekrologer, bursdagsbilder eller andre saker? Men om dette har vært triggere må jo vedkommende ha visst mye om ofrene - som at barnet med Downs syndrom gikk på skolen med vannkopper, hvem som har vært sykemeldt og fått stønader. Hatet går mye på at noen får stønader pga egen eller barnas sykdom/død eller at barna får støtteordninger. Alt peker stadig mer i retning av legekontor/helsetjeneste, NAV eller skole. Aggresjonen høres veldig kvinnelig ut i sin form, men også litt usikker her..

Endret av Miss Anthropy
Feilskrift
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste litt videre i Avisa Valdres fra 2015 og utover. Brevskriveren har vært kjent med hvem som har utført aborter og hva slags beløper det har vært søkt om med tanke på støtteordninger.... Man var i 2015 redd for at en ansatt i kommunen skulle ha brutt taushetsplikt og lekket informasjon. Det ble ikke tematiserer hvorvidt brevskriveren selv kunne være ansatt i kommunen..

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Anthropy skrev (14 minutter siden):

Leste litt videre i Avisa Valdres fra 2015 og utover. Brevskriveren har vært kjent med hvem som har utført aborter og hva slags beløper det har vært søkt om med tanke på støtteordninger.... Man var i 2015 redd for at en ansatt i kommunen skulle ha brutt taushetsplikt og lekket informasjon. Det ble ikke tematiserer hvorvidt brevskriveren selv kunne være ansatt i kommunen..

Hvem som har fått utført abort? Det er veldig sensitiv informasjon, som typisk kun leger og andre ansatte på legekontor kjenner til. 
Men søkt om diverse støtteordninger.. det har ikke noe med legekontor å gjøre. Hmmm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er Helsesøster eller sekretær på helsestasjon, og har en venninne i Nav som deler informasjon. 

Begynner nesten å tro det er flere som skriver brevene, eller at personen har en "hjelper" som kommer med informasjon. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert den som står bak er konservativt kristen eller og på ytterste høyre sida.  burde lete etter person som har hatt slike ytringer i andre fora.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banænie skrev (4 timer siden):

Kanskje hun er Helsesøster eller sekretær på helsestasjon, og har en venninne i Nav som deler informasjon. 

Begynner nesten å tro det er flere som skriver brevene, eller at personen har en "hjelper" som kommer med informasjon. 

 

Jeg tenker det holder å kjenne noen I helseyrket. Taushetsplikten er bare en illusjon for mange. Får de "gratis" tilgang på info, uten å måtte "hacke", sladrer de videre. 

Jeg tror ikke brevskriveren har tilgang på den taushetsbelagte infoen direkte. Da avslører du nesten deg selv. Vedkommende har gått klar i 25 år...

Jeg er heller ikke så overbevist om at dette må være en kvinne. Veldig mange menn moraliserer over kvinners seksualmoral. Menn er også mer opptatt av å ta "trygdesnylting" enn kvinner.

Når det er sagt har jeg ikke lest brevene akkurat, og de fleste menn jeg kjenner skriver for stygt. Og ser på abort som en privatsak... 50/50 på kvinne/mann i mim bok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (13 timer siden):

Hvem som har fått utført abort? Det er veldig sensitiv informasjon

Men også noe du kan dele med nær familie, som igjen deler videre.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (14 timer siden):

 Er hun/han svaksynt eller er det «caps lock»? 

Caps Lock for å ikke bli tatt på skriften. En ganske smart og slu person dette. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke lurt å lekke "fake info" for å spore? 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (19 minutter siden):

Men også noe du kan dele med nær familie, som igjen deler videre.

Helt sant. 
Det du sier om at vedkommende kan ha fått det fra helsepersonell er nok dessverre også riktig. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granita skrev (16 minutter siden):

Men er det ikke lurt å lekke "fake info" for å spore? 

Kjempeidé. Spre noe juicy, falsk info og se hva som skjer…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Kjempeidé. Spre noe juicy, falsk info og se hva som skjer…

Helst om pengesøknad siden det irriterer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granita skrev (24 minutter siden):

Men er det ikke lurt å lekke "fake info" for å spore? 

Ja, men nå sier programomtalen at saken er løst 😊 Tune inn på mandag...

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (På 27.2.2024 den 17.48):

Jeg så noen opprette en tråd om dette før i dag men plutselig var den borte så jeg fikk ikke kommentert. Men hva i alle dager er galt med en person som oppfører seg sånn over mange år?

Etter begravelsen kom hatbrevet - jeg knakk totalt (tv2.no) 

Vi snakker om å sende ut ekstremt stygge brev til folk og bruke et helt sinnssykt språk. Virker som det er veldig personlig også. Jeg gjetter at det er en dame. Tror dere politiet får løst saken?

Jeg tror det er en fra kvinneguiden i alle fall. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (2 minutter siden):

Ja, men nå sier programomtalen at saken er løst 😊 Tune inn på mandag...

Takk. Det hadde jeg ikke fått med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...