Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?


Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Jeg så noen opprette en tråd om dette før i dag men plutselig var den borte så jeg fikk ikke kommentert. Men hva i alle dager er galt med en person som oppfører seg sånn over mange år?

Etter begravelsen kom hatbrevet - jeg knakk totalt (tv2.no) 

Vi snakker om å sende ut ekstremt stygge brev til folk og bruke et helt sinnssykt språk. Virker som det er veldig personlig også. Jeg gjetter at det er en dame. Tror dere politiet får løst saken?

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være en vanskelig sak å etterforske, gitt såpass mye personlig informasjon i brevene.

  • Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde vel se blant dem som har barn som går på skole med sønnen til det lesbiske paret? Her burde det vel også være mulig å kunne se etter noen som har kjennskap til flere av folkene? Nå er jo ikke Fagernes akkurat verdens navle, så bygdefolket vet vel om hvem som dør av overdose og hvem som har en sønn med Trisomi 21, men det kan likevel være et utgangspunkt.

Det er vel noe i retning av det man før pleide å omtale som "mangelfullt utviklede sjelsevner."

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være en vanskelig sak å etterforske, gitt såpass mye personlig informasjon i brevene.

Jeg skjønner det heller ikke. Er politiet der helt tafatte eller hva er greia? Jeg skulle glatt løst det der innen to uker hvis jeg fikk alle som hadde fått hatbrev i ett rom sammen.

- Hun ene hadde ikke brukt etternavnet sitt på mange mange år, så nærstående å tro det var noen som vokste opp i samme "kull" som henne (passer ca årsmessig med hun moren til han som døde i 2018 kanskje? Dvs noen som er enten ca samme alder eller i generasjonen mellom de to.)

-De har kjennskap til psykiatri/NAV/helse/legning. 

-De har muligens 1 sønn (men flere enn 1 barn?) som også har vært innom rusmiljøet, ref det brevet til hun som mistet sønnen sin. Må da være rimelig lett å se på hvilke av guttene i hans kull/generasjon som slet med rus samtidig/etter hennes sønn? Politiet vet jo stort sett hvem og hva som rører seg. 

De skriver ting som "sykriati" eller hva det var. Som kan være et skalkeskjul, men kan også vitne om at det ikke akkurat er den skarpeste kniven i bøgda.

Jeg er helt sikker på at hvis alle som fikk brev går sammen, så hadde de løst det der for lenge siden. Og det er garantert noen der som vet noe. Noen som for eks har venn eller familiemedlem som sitter og syder og koker av hat og kommenterer på "lesber og mongoer" osv. 

  • Liker 30
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare sett reklamen, men har brevene blitt sjekket for fingeravtrykk og forsøkt matchet opp mot databasen?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde se på om de har noe eller noen til felles alle de som har fått brev.

Det må jo være fingermerker på brevene som tilhører personen, selv om det er mange som har tatt på brevene. Gjerningsmannen har jo tatt på brevet, så det burde være en smal sak å finne ut av. Hva med dna på frimerkene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellie Italia skrev (4 timer siden):

Jeg så noen opprette en tråd om dette før i dag men plutselig var den borte så jeg fikk ikke kommentert. Men hva i alle dager er galt med en person som oppfører seg sånn over mange år?

Etter begravelsen kom hatbrevet - jeg knakk totalt (tv2.no) 

Vi snakker om å sende ut ekstremt stygge brev til folk og bruke et helt sinnssykt språk. Virker som det er veldig personlig også. Jeg gjetter at det er en dame. Tror dere politiet får løst saken?

Jeg synes det er svak politiinnsats. De burde klart å finne ut hvem det er. Fagernes er ikke kjempestort, og det må være noen som har bodd der siden millenium og allerede var voksen da, siden første brev ble sendt i 2001. Vedkommende snakker også Valdres-dialekt (røper seg i brevene), er dårlig i rettskriving (har trolig ikke høyere utdanning), vedkommende har en sønn som driver med rus (skrev at han som tok overdose ødela livet til sønnen), skrivestilen minner etter min mening mest om en kvinne. Basert på alt det vil jeg anta at det er en kvinne, 40-65 år, uten høyere utdannelse, som har bodd i Valdres mesteparten av livet og som har en sønn. Med så sterkt behov for å spre hat mot andre, virker dette som en veldig bitter person som er misfornøyd med sitt eget liv og derfor må spre litt faenskap og ødelegge for andre.

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig om ingen har mistanke om noen som har sendt disse brevene, i og med at bygda er så liten. Men det er lang vei fra mistanke til å ha noen konkrete spor å gå etter. Det blir veldig spennende å se hva Åsted Norge finner ut av. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det er svak politiinnsats. De burde klart å finne ut hvem det er. Fagernes er ikke kjempestort, og det må være noen som har bodd der siden millenium og allerede var voksen da, siden første brev ble sendt i 2001. Vedkommende snakker også Valdres-dialekt (røper seg i brevene), er dårlig i rettskriving (har trolig ikke høyere utdanning), vedkommende har en sønn som driver med rus (skrev at han som tok overdose ødela livet til sønnen), skrivestilen minner etter min mening mest om en kvinne. Basert på alt det vil jeg anta at det er en kvinne, 40-65 år, uten høyere utdannelse, som har bodd i Valdres mesteparten av livet og som har en sønn. Med så sterkt behov for å spre hat mot andre, virker dette som en veldig bitter person som er misfornøyd med sitt eget liv og derfor må spre litt faenskap og ødelegge for andre.

Er enig i at skrivestilen er litt kvinnelig, men var en del der om at noem kvinner var udelikat/stygge osv, som får meg til å tenke en mann.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemy_87 skrev (46 minutter siden):

De burde se på om de har noe eller noen til felles alle de som har fått brev.

Det må jo være fingermerker på brevene som tilhører personen, selv om det er mange som har tatt på brevene. Gjerningsmannen har jo tatt på brevet, så det burde være en smal sak å finne ut av. Hva med dna på frimerkene? 

De sa at brevene var testet for fingeravtrykk, men så lenge personen ikke er i politiets database fra før så er det jo ingen match på evt. avtrykk. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en smart brevskriver ville nok ikke delt informasjon som kan identifisere vedkommende, eller?

Det er slett ikke sikkert brevskriver har en rusavhengig sønn som har vanket i samme miljø som han som døde av overdose, eller barn på samme skole som det likekjønnede paret (eller barn i det hele tatt), selv om det påstås i brevene. Vedkommende kan vel skrive hva-som-helst, så lenge det kan brukes til å nå målet om å hetse offeret? Kan være fri fantasi alt sammen.

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke bygde-Norge politiressurser på linje med mer sentrale strøk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satansopp skrev (15 timer siden):

Vel, en smart brevskriver ville nok ikke delt informasjon som kan identifisere vedkommende, eller?

Det er slett ikke sikkert brevskriver har en rusavhengig sønn som har vanket i samme miljø som han som døde av overdose, eller barn på samme skole som det likekjønnede paret (eller barn i det hele tatt), selv om det påstås i brevene. Vedkommende kan vel skrive hva-som-helst, så lenge det kan brukes til å nå målet om å hetse offeret? Kan være fri fantasi alt sammen.

Jeg tror også at alt kan være løgn og oppspinn, så vi må ikke se oss blinde på detaljer, men det er også et sånt sydende hat, så jeg ser ikke bort ifra at det er en ekte bitterhet ovenfor andre pga situasjoner.

Men det er i alle fall ganske sikkert at det er noen som er ganske så sneversynt og sur, ettersom de går etter alle som ikke passer inn i a4 mønster (lesbiske, downs syndrom, overvekt/psyke, rus osv). 

Jeg er helt sikker på at det sitter opptil flere på stedet der og mistenker familie og venner, med god grunn.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granita skrev (Akkurat nå):

Sikkert en sjalu eksvenninne fra ungdomsskolen eller før. 

Som har skrevet i over 20 år til flere folk i hele bygda?

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker som denne personen omgås folk siden hen har så mye detaljer å vise til. Personen er sannsynligvis i arbeid og får med seg «bygdesladder». Dette får meg til å tenke på en person som tilsynelatende er velfungerende utad, men som tar ut sine mørke sider gjennom disse brevene. Jeg tipper også at det er en dame. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (17 timer siden):

De skriver ting som "sykriati" eller hva det var. Som kan være et skalkeskjul, men kan også vitne om at det ikke akkurat er den skarpeste kniven i bøgda.

Det blir litt i samme gate som rassisit. En atypisk skrivefeil vil jeg påstå. Kan uansett aldri tenke meg at den «skarpeste kniven i bøgda» ville skrive noe slikt. Dette er nok en person som vet meget godt hva psykiatri er.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel familier hvor et familie-medlem har for eksempel slitt med kreft, har Downs syndrom, autisme, eller andre diagnoser som har gått ut i media om deres historier. Kan noen av de som har mottatt hatbrev i denne saken vært ute i media angående deres egen situasjon tidligere? 

Ukeblader kan jo ha noen slags "hjemme hos"-reportasjer, eller lignende, sånn at folk kan få lese hvordan familier med en eller annen diagnose egentlig lever. I så fall kan vel brev-skriveren i denne saken fått høre om disse personene via media, og man trenger ikke nødvendigvis kjenne personlig alle de som har mottatt brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noen i Valdres som spyr ut mye edder og galle på Facebook, slik at man kan kjenne igjen vedkommende på det. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...