Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?


Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Andro skrev (15 timer siden):

Uenig i det siste. Ingen får med seg mer enn de som er på kafé halve døgnet, og observerer og slarver om alle som går forbi. Mange pensjonister og uføre har faste ruter med ulike steder å drikke kaffe gjennom uka, så de får møtt flest mulig. De er nådeløse datasentraler de kaffehjernene.

Tror også at brevskriveren er nær seksti.

Tipper at dette mennesket har temmelig påfallende adferd og utsagn ellers også.

Enig i det, men siden vedkommende virker å se ned på folk som ikke er i arbeid/bidrar i samfunnet så virker det mer nærliggende at personen er i arbeid etter min mening. 

Jeg tror det er mulig at personen tilsynelatende kan fremstå som nokså normal, mens den eller de som står personen nærmest antakelig kjenner til at hen har en del spesielle holdninger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men stor nettverk, sitte på kaffé hele dagen, jeg er ikke så sikker på det? Dette er jo snakk om relativt liten plass, en type alle kjenner alle type plass. Et barn som har Downs syndrom, et barn som er mørkere i huden, er ganske synlige utad, man trenger ikke mer enn øyne, for å vite om det. Jeg bare tenker at på en liten plass, ryktene går, sladrene spres, er ikke det ganske vanlig? Tenker på de jeg kjenner personlig som er i 60-70 årene og bor på en liten plass, "vet alt om alle" men ingenting av faktisk verdi, noe som jeg ville anse å være verdt å vite om personen. Ingenting om hvor personene studerer eller jobber, interesser personen har, eller engang bor nå, hvis flyttet. Men vet alltid om hvem er foreldre og besteforeldre, hvem er syke i familien, hvem er alkoholiker og narkomaner i familien osv. Sånn veldig typisk bygdesladder, som personen som skriver brevene virker å ha kjennskap til. 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått endel morsomme hat-meldinger gjennom årene, men jeg putter dem bare bort og ler av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen poste screenshots kanskje fra åsted norge? jeg får ikke sett episoden utover da den gikk på tv men hadde vært kult om brevene osm ble vist kunne postes her så vi får se de i ro og mak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere så det kanskje, men vil påpeke at de bruker også 2 forskjellige A'er. Den ene er en og i andre brev er det A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (3 timer siden):

Men stor nettverk, sitte på kaffé hele dagen, jeg er ikke så sikker på det? Dette er jo snakk om relativt liten plass, en type alle kjenner alle type plass. Et barn som har Downs syndrom, et barn som er mørkere i huden, er ganske synlige utad, man trenger ikke mer enn øyne, for å vite om det. Jeg bare tenker at på en liten plass, ryktene går, sladrene spres, er ikke det ganske vanlig? Tenker på de jeg kjenner personlig som er i 60-70 årene og bor på en liten plass, "vet alt om alle" men ingenting av faktisk verdi, noe som jeg ville anse å være verdt å vite om personen. Ingenting om hvor personene studerer eller jobber, interesser personen har, eller engang bor nå, hvis flyttet. Men vet alltid om hvem er foreldre og besteforeldre, hvem er syke i familien, hvem er alkoholiker og narkomaner i familien osv. Sånn veldig typisk bygdesladder, som personen som skriver brevene virker å ha kjennskap til. 

Er faktisk overasket over voksne som drikker vin og sladrer om bygdas narkomane. Blir ikke mer dobbelmoral enn det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (På 27.2.2024 den 17.52):

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være en vanskelig sak å etterforske, gitt såpass mye personlig informasjon i brevene.

Det er vanskelig å vite hva politiet har gjort, men det burde jo være mulig å for eksempel lage en oversikt over alle som har fått slike brev og se hva slags forbindelser de har til hverandre. Kanskje er det fellesnevnere som hvem de kjenner, hvor de er fra, hvor de har gått på skole, eller annet. Det finnes jo verktøy fritt tilgjengelig for privatpersoner for å kunne sortere og sammenstille ulike typer informasjon, så da burde det være enkelt for politiet å bruke det samme.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (1 time siden):

Kan noen poste screenshots kanskje fra åsted norge? jeg får ikke sett episoden utover da den gikk på tv men hadde vært kult om brevene osm ble vist kunne postes her så vi får se de i ro og mak.

Det ligger bilder av dem et par sider tilbake i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (20 timer siden):

Tenk om den skyldige jobber i politiet 😮 Eller kjenner noen der. Blir spennende å følge med på neste Åsted Norge. 

Det holder neppe å kjenne noen i politiet. Det er ikke slik at en hvilken som helst ansatt i politiet kan påvirke straffesaker. Og det er et tydelig hierarki slik at selv en som jobber i saken ikke nødvendigvis kan gjøre så mye for å påvirke den. Det er mye regler for hvordan ting skal gjøres og dokumenteres. Og så er det sentrale organer som må involveres før en straffesak gjøres ferdig.

Det måtte være en ganske høyt oppe i systemet, kanskje. Men vedkommende ville kanskje da jobbet på en større stasjon, for eksempel, og ikke et lokalt kontor.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 29.2.2024 den 17.41):

Jeg tenker at det lureste for skribenten nå er å gå å melde seg selv, slik at saken blir opplart raskt og evnt slippe gravinga de gjør på åsted Norge.  Større sjanse for mindre straff også om personen melder seg og avgir en forklaring. 

Ja så blir det billigere for samfunnet  siden avsenderen er så opptatt av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ewna skrev (11 timer siden):

Enig i det, men siden vedkommende virker å se ned på folk som ikke er i arbeid/bidrar i samfunnet så virker det mer nærliggende at personen er i arbeid etter min mening. 
 

Det er veldig mange som projiserer sin egen skam. Tillegger andre de egenskapene de ikke liker ved seg selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som reagerer på der skriveren har krysset ut FI rett før "sure fitter" (😂), at de ikke krysser helt ut men bare markerer med 1 strek og skriver videre?

Vi lærte i skolen på 90tallet at sånn skulle man korrigere (uten korrekturlakk), men vi gjorde det alltid med mer enn 1 strek. Altså vi krysset ut hele greia? Men har sett flere fra "eldre skolegang" som bare bruker 1 strek, slik at man ser feilen under?? 

Noen andre som tenker noe om det? Hva gjorde/gjør dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på regelen om opphavsrett og svar til slettede innlegg. Minner derfor om at alle vedlegg som kommer fra en ekstern kilde, skal vise til den aktuelle kilden. Tips: bilder og illustrasjoner vil automatisk bygges inn i innlegget om bildets nettadresse/URL limes inn.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slo meg: En eldre dame jeg har lagt merke til i noen kommentarfelt.
Blond besteborgerlig pleier, som hakker på skeive og er veldig "fasadekristen".
Anne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er rart at dette ikke er mulig å løse. Jeg tror noen kjenner igjen denne skriften, og måten å tenke på. Det er jo veldig rart å bruke tid på å sende hatbrev til fremmede, men jeg tror ikke brevsenderen kjenner mottakerene personlig. Dette er mine refleksjoner:

Jeg tror det er en mann på grunn av fokuset på kvinnelige kjønnsdeler

Jeg tror personen har dårlig digital kompetanse, da brevene er håndskrevet. 

Jeg tror personen er født på 50-tallet +/- på grunn av at personen mestrer tegnsetting, særskriving og sier ting som «stoff» Og på grunn av g-ene. Jeg tror noen skrivefeil kan være plantet. Det kan også se ut som personen vanligvis skriver i kursiv. 

Denne personen sliter åpenbart med mye indre frustrasjon, og jeg er enig med dem som sier at dette kan handle om en religiøs person. 

Endret av Helene1982
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (På 27.2.2024 den 22.26):

Nå har jeg bare sett reklamen, men har brevene blitt sjekket for fingeravtrykk og forsøkt matchet opp mot databasen?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

miniomelett skrev (På 1.3.2024 den 18.07):

Dere så det kanskje, men vil påpeke at de bruker også 2 forskjellige A'er. Den ene er en og i andre brev er det A.

Skrifttolkeren mener det er samme person som har skrevet alle brevene, men at vedkommende bevisst har prøvd å kamuflere egen skrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 time siden):

Slo meg: En eldre dame jeg har lagt merke til i noen kommentarfelt.
Blond besteborgerlig pleier, som hakker på skeive og er veldig "fasadekristen".
Anne.

Vet du bosted? Er det i Valdres-traktene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sett på hvor personen blir oppmerksom på disse menneskene. Har det stått om dem i lokalavisa for eksempel - eller er det Facebook? Det er interessant at det er geografisk begrenset … har lokalavisa mottatt leserbrev og innlegg som omhandler disse temaene? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (På 29.2.2024 den 10.39):

Formen på S, U og V tyder på en person som lærte å skrive på 60 eller 70-tallet. U'en har en helt flat bunn, S'en rette streker og V'en avrundet bunn. Personer som lærte å skrive på 80 eller 90-taller vil typisk ha en mye rundere S, U med rund bunn og V med helt spiss bunn. Personer som lærte å skrive på 40 eller 50-tallet vil typisk ha ekstra knekk på nedstrekene på R og K og ekstra håndtak på G osv, noe som mangler (er dog enkelte steder). At mange av bokstavene har veldig varierende form tyder på at det bevisst forsøkes å fordreie håndskriften vekk fra hvordan personen normalt skriver. Litt vanskelig å tyde om det er kvinne eller mann som har skrevet det, men jeg heller mot en kvinne, jeg vil tippe hun er født rundt 1970.

 

Bacteria skrev (På 29.2.2024 den 10.45):

Jeg tror personen er eldre enn det.
Mamma født før krigen skrev sånne U -er med flat bunn. 

Jeg født sist på 60-tall lærte å skrive U med rund bunn. 
Jeg heller nå til at brevskriver er en mann, kanskje nå 60-70 år eller eldre.
 

Håndskriften er helt identisk med min og jeg lærte å skrive på 90 tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...