Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?


Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Jaja, litt annen (foreløpig) løsning enn jeg hadde tenkt ut. Har ikke sett denne tråden før, men jeg har tenkt mye på denne saken, og funnet min egen konklusjon. Jeg trodde brevskriveren var en kvinne (riktig), mellom 50 og 65 (også riktig). Jeg trodde også dette var en hjemmeværende husfrue, som var hjemme etter mannens ønske. Altså ingen naver, men en fin frue som tok seg av hjemmet til en høyerestående mann med mulig god inntekt. Feks rektor, lensmann, overlege etc. Og så tenkte jeg kvinnehatet kom enten av en stadig utro mann, eller usikkerhet på egen legning og dragning mot kvinner…. Må kanskje lese litt mindre krim fremover ja…. Håper inderlig denne saken blir helt avgjort så alle kan få fred og gå videre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VARM MELK skrev (2 timer siden):

Jaja, litt annen (foreløpig) løsning enn jeg hadde tenkt ut. Har ikke sett denne tråden før, men jeg har tenkt mye på denne saken, og funnet min egen konklusjon. Jeg trodde brevskriveren var en kvinne (riktig), mellom 50 og 65 (også riktig). Jeg trodde også dette var en hjemmeværende husfrue, som var hjemme etter mannens ønske. Altså ingen naver, men en fin frue som tok seg av hjemmet til en høyerestående mann med mulig god inntekt. Feks rektor, lensmann, overlege etc. Og så tenkte jeg kvinnehatet kom enten av en stadig utro mann, eller usikkerhet på egen legning og dragning mot kvinner…. Må kanskje lese litt mindre krim fremover ja…. Håper inderlig denne saken blir helt avgjort så alle kan få fred og gå videre.

Nå lo jeg godt her - og ikke for å være slem altså! Men ja, det blir liksom litt sånn som en dårlig roman, det hele.... Men jeg tror du har lest litt mange dameromaner, for "hjemmeværende husfrue" og rektor/lensmann med god inntekt, det tror jeg kun finnes i Margit Sandemo-bøker! 🤣

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for ryktespredning, spekulasjoner, persondebatt og identifisering av tredjeperson, samt svar til dette . 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (2 timer siden):

Nå lo jeg godt her - og ikke for å være slem altså! Men ja, det blir liksom litt sånn som en dårlig roman, det hele.... Men jeg tror du har lest litt mange dameromaner, for "hjemmeværende husfrue" og rektor/lensmann med god inntekt, det tror jeg kun finnes i Margit Sandemo-bøker! 🤣

Hehe, kanskje det ja😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det er rett person som er tatt. Blir ufattelig nyskjerrig på motivasjonen som ligger bak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charminia skrev (6 timer siden):

Håper virkelig det er rett person som er tatt. Blir ufattelig nyskjerrig på motivasjonen som ligger bak.. 

Ondskap? Eller  vært utsatt for noe i livet som hun vil ta ut på andre personer? 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ck1 skrev (1 minutt siden):

Ondskap? Eller  vært utsatt for noe i livet som hun vil ta ut på andre personer? 
 

Ikke sikkert personen blir tatt hvis ikke politiet åpner etterforskning.  Akkurat nå er saken henlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cafflatte skrev (10 minutter siden):

Ikke sikkert personen blir tatt hvis ikke politiet åpner etterforskning.  Akkurat nå er saken henlagt. 

Den er åpnet og en kvinne er siktet

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Den er åpnet og en kvinne er siktet

Oi, det visste jeg ikke.  Da håper personen blir tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cafflatte skrev (2 timer siden):

Ikke sikkert personen blir tatt hvis ikke politiet åpner etterforskning.  Akkurat nå er saken henlagt. 

Har du ikke fått med deg at politiet har siktet en person??

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er creepy av en eller annen grunn... Og ikke noe koselig for de som har fått brevene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må bli veldig vanskelig for denne kvinnen å fortsette å bo og jobbe i hjembygda etter en så skamfull sak. På et lite sted som Fagernes er det vanskelig å gjemme seg bort. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det store bygdedyret i papirform..

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det stått noen fremdriftslinker i full offentlighet, så må de veldig godt deles her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan politiet egentlig VITE om de har fått tak i riktig person? Med mindre personen de avhører velger å tilstå da.

Det kan vel hende at den som skrev brevene har  forsøkt å endre litt på sin egen skrift, for å villede. Eller man kan forsøke å skrive litt annerledes nå, dersom politiet ønsker å ta noen skrift-prøver eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (37 minutter siden):

Men hvordan kan politiet egentlig VITE om de har fått tak i riktig person? Med mindre personen de avhører velger å tilstå da.

Det kan vel hende at den som skrev brevene har  forsøkt å endre litt på sin egen skrift, for å villede. Eller man kan forsøke å skrive litt annerledes nå, dersom politiet ønsker å ta noen skrift-prøver eller noe.

Da tror jeg du undervurderer de sakkyndige. De tar skriftprøver av vedkommende. Det er ikke bare å endre skriften for å villede. Måten man holder pennen på og former bokstaver, vil avsløre personen.  Jeg så programmet, og de klarte å innhente en underskrift fra vedkommende, som ikke visste at den skulle bli brukt til dette. 

Det er også andre opplysninger som har relevans, blant annet hvor vedkommende har fått informasjon om personene fra, hvilke opplysninger de besitter. Dialektbruk og skrivestil. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

StinkySocks skrev (57 minutter siden):

Men hvordan kan politiet egentlig VITE om de har fått tak i riktig person? Med mindre personen de avhører velger å tilstå da.

Det kan vel hende at den som skrev brevene har  forsøkt å endre litt på sin egen skrift, for å villede. Eller man kan forsøke å skrive litt annerledes nå, dersom politiet ønsker å ta noen skrift-prøver eller noe.

Politiet baserer seg jo på seriøs etterforskning, ikke løse rykter, og det er jo mange saker hvor folk blir dømt pga fellende bevis, selv om de selv nekter straffeskyld. Men, kvinnen er jo bare siktet foreløpig, ikke tiltalt og dømt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags straff tror dere hun kan forvente, utenom bygdefolkets fordømmelse? 

Flere av hendelsene er foreldet. Det har gått 23 år siden første brev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pipaluk said:

Hva slags straff tror dere hun kan forvente, utenom bygdefolkets fordømmelse? 

Flere av hendelsene er foreldet. Det har gått 23 år siden første brev. 

Bot for hatkriminalitet er vel en mulighet. 

Men det å bli avslørt som en fæl person er nok verre. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, da fikk jeg rett i at dette er en person med familie; og fasaden i orden. 
Jeg ber dere ikke om å identifisere personen for meg, men kan noen bekrefte/avkrefte om personen er i arbeid eller ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...