Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?


Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Jeg kommer innimellom på den kommentaren i brevet til den etterlatte etter barnet som tok overdose, og jeg får et grøss gjennom meg. Jeg vet det finnes mye vold, drap og terror i verden, likevel er det som at tanken på at noen får seg til å skrive det og sende det til postkassa til noen er enda sykere for meg. Hun bor ikke i en krigssone, hun er ikke hjernevasket gjennom propaganda hele livet, likevel hater hun så sterkt at hun får seg til å skrive det til noen som har mistet barnet sitt. 

At de utsatte bare ønsker en unnskyldning og ikke at hun skulle få fengselsstraff (syns jeg leste det her?) er altfor "stort". Så raus hadde ikke jeg vært. På deres vegne håper jeg den skyldige må sone og betale erstatning. 

  • Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rainstorm2.0 skrev (4 minutter siden):

At de utsatte bare ønsker en unnskyldning og ikke at hun skulle få fengselsstraff (syns jeg leste det her?) er altfor "stort". Så raus hadde ikke jeg vært. På deres vegne håper jeg den skyldige må sone og betale erstatning. 

Helt enig med deg.

Og en unnskyldning fra denne personen vil jo bare være falsk, hun er ikke lei seg. Hun har holdt på med dette i 25+ år.

For et fælt menneske!

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gansketeit skrev (1 time siden):

Såpass ja. Ja jeg så innlegget hun hadde lagt ut på fb.

Men jeg forstår ikke hvorfor hun har fått så mange likes og hjertet på innlegget. Sikkert mange støttekommentarer også. Merkelig.

Kan du sende PM med hvordan jeg finner innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (3 minutter siden):

Kan du sende PM med hvordan jeg finner innlegget?

Til meg også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gansketeit skrev (9 timer siden):

Såpass ja. Ja jeg så innlegget hun hadde lagt ut på fb.

Men jeg forstår ikke hvorfor hun har fått så mange likes og hjertet på innlegget. Sikkert mange støttekommentarer også. Merkelig.

Tipper noen liker fordi de tror hun er uskyldig,

mens andre gjør det fordi de er redde for å komme i unåde hos henne? Kanskje hun er en sånn sterk type - som har en sånn effekt på folk?

Endret av AllahBallah
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de sier de ikke ønsker at hun skal få fengelsstraff tipper jeg handler om at de bare vil bevare freden i bygda. Det går foran alt, er min erfaring.  Man må ikke stikke seg for mye ut, man må ikke si for mye fra, man må ikke ha for sterke meninger eller følelser.  Heldigvis er ikke rettssystemet like rause., eller skal vi si unnvikende.  De dømmer etter bevis. 

Endret av parmanoia
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AllahBallah skrev (3 timer siden):

Tipper noen liker fordi de tror hun er uskyldig,

mens andre gjør det fordi de er redde for å komme i unåde hos henne? Kanskje hun er en sånn sterk type - som har en sånn effekt på folk?

Ja, du har sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 29.3.2024 den 23.44):

Det har du rett i - jamen er det en velsignelse at vi ikke kan lese andres tanker!😬

Jeg synes faktisk synd på den eventuelle familien til hat-skribenten... tenk hva ev barn må føle og kanskje får gjennomgå av lokalsamfunnet når det blir kjent hvem som er siktet (og senere forhåpentligvis tiltalt) for alle hatbrevene... Sjansen er jo stor for at de bor i lokalområdet og kanskje i Fagernes alle sammen, barn og mann og ev søsken av hat-skribenten. Sladder, bakvaskelse og ren hevnlyst kan bli sterk i lokalmiljøet.

Skamfulle og såret og sveket må de være alle sammen i familien hennes, SJOKKERTE, over å være i slekt med et så usselt og foraktelig menneske, som anonymt sitter og plager og terroriserer en hel bygd i så mange år! Jeg er nesten stum over at det går an!

Akkurat det. Hun har jo barnebarn som sikkert går/skal gå på skole med barn av ofrene. Tenk hvordan det blir for dem. Stakkars. Dette kommer det jo sikkert til å snakkes om i årevis fremover tror jeg. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i alle fall aldri flytte til Valdres etter denne reklamen. 

Hvis det er slik at man må være redde for å bli hetset og hatet av bygdedyret om man bor der. Samtidig er det jo for ille at andre om har røtter der skal føle seg presset ut. Dere som kjenner mer til stedet, er det utbredt med slike holdninger som kommer frem i brevene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (2 minutter siden):

Jeg vil i alle fall aldri flytte til Valdres etter denne reklamen. 

Hvis det er slik at man må være redde for å bli hetset og hatet av bygdedyret om man bor der. Samtidig er det jo for ille at andre om har røtter der skal føle seg presset ut. Dere som kjenner mer til stedet, er det utbredt med slike holdninger som kommer frem i brevene? 

Regner med at Valdres har like stor variasjon blandt sine innbyggere som ellers i landet . Noen få prosenter av jordas befolkning er sosiopater / psykopater etc . Å de er nok jevnt fordelt . Vil heller si at her er en dysfunksjonell kvinne , med tilsynelatende fin fasade avslørt . Det fins noen få sånne i alle samfunn . Forskjellen i Valdres , er at nå VET de hvem det er . 

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Regner med at Valdres har like stor variasjon blandt sine innbyggere som ellers i landet . Noen få prosenter av jordas befolkning er sosiopater / psykopater etc . Å de er nok jevnt fordelt . Vil heller si at her er en dysfunksjonell kvinne , med tilsynelatende fin fasade avslørt . Det fins noen få sånne i alle samfunn . Forskjellen i Valdres , er at nå VET de hvem det er . 

Jeg tenkte med tanke på utsagnet om at hun får så mange liker på forsvarstalen sin, og at mange er redd henne.

Det er et veldig lite sted med bare 17-18k innbyggere, og det er ikke nødvendigvis så stor variasjon i kultur på små tettsted. Det er kjent at det kan være vanskeligere å være "annerledes" på små tettsted der alle kjenner alle, enn i større byer. Heldigvis har verden gått fremover, men tidligere var det gjerne slik at om en var homofil så flyttet en fra bygda fordi det ikke var et værende sted å være. 

Derfor jeg ettersøkte fra folk som kjenner til stedet, eventuelt bor der, og ikke "regner med", for det er jo ikke godt å vite som utenforstående. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (11 minutter siden):

Jeg vil i alle fall aldri flytte til Valdres etter denne reklamen. 

Hvis det er slik at man må være redde for å bli hetset og hatet av bygdedyret om man bor der. Samtidig er det jo for ille at andre om har røtter der skal føle seg presset ut. Dere som kjenner mer til stedet, er det utbredt med slike holdninger som kommer frem i brevene? 

Nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (Akkurat nå):

Nei. 

Du sier nei (til at slike holdninger er utbredt) og like over her sa du at grunnen til at de ikke ønsker fengselsstraff for den skyldige er fordi de vil bevare freden i bygda. Det gir ikke helt mening for meg. Hvordan henger det sammen? Er det noen få sterke personligheter som skaper uro da mot en majoritet som ikke har slike holdninger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rainstorm2.0 skrev (6 minutter siden):

Jeg tenkte med tanke på utsagnet om at hun får så mange liker på forsvarstalen sin, og at mange er redd henne.

Det er et veldig lite sted med bare 17-18k innbyggere, og det er ikke nødvendigvis så stor variasjon i kultur på små tettsted. Det er kjent at det kan være vanskeligere å være "annerledes" på små tettsted der alle kjenner alle, enn i større byer. Heldigvis har verden gått fremover, men tidligere var det gjerne slik at om en var homofil så flyttet en fra bygda fordi det ikke var et værende sted å være. 

Derfor jeg ettersøkte fra folk som kjenner til stedet, eventuelt bor der, og ikke "regner med", for det er jo ikke godt å vite som utenforstående. 

Skjønner . Ja folk trykker nok likes , hjertet etc fordi de frykter henne. Evnt i sympati med mann , barn og barnebarn . Må være sykt ubehagelig å være i hennes innerste krets nå

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (På 31.3.2024 den 13.53):

Jeg vil i alle fall aldri flytte til Valdres etter denne reklamen. 

Hvis det er slik at man må være redde for å bli hetset og hatet av bygdedyret om man bor der. Samtidig er det jo for ille at andre om har røtter der skal føle seg presset ut. Dere som kjenner mer til stedet, er det utbredt med slike holdninger som kommer frem i brevene? 

Sånn er desverre Valdres, og mange andre bygder. Du skal ikke skille deg alt for mye ut, før du blir et samtaleemne. Noen av de jeg kjenner som bor oppi der pleier å si "så har de noe til kaffen i dag også" jeg hadde tenkt at tilgangen til Internett gjorde sladder overflødig, men tror det er en tradisjon de ikke blir kvitt. 

i tilegg:

Jeg tenker at miljøet fort blir sånn, når flesteparten av  de som bor der enten har veldig enkle eller praktiske jobber. ( transport/ butikk/ barnehage/gård). Å være intellektuell på bygda må være vanskelig.  Jeg kjenner folk som bor der oppe, og det er vanskelig å diskutere andre ting enn hva som skjer i bygda. Hva som skjer på landsbasis og på verdensbasis, er de ikke så interessert i. Så det har sikkert påvirkning på det sosiale miljøet 

 

Endret av Pipaluk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende innlegg og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snøvott skrev (På 29.3.2024 den 13.12):

Vedkommende er i arbeid, ja 

Da fikk jeg rett i at dette er en person med jobb, og hvertfall fasaden sånn noenlunde i orden. 
Ser det er noen i tråden som sier at dette må være en konservativ person som kanskje stemmer FrP. Masse folk med slike utdaterte holdninger i fex Ap og SP også. 
Jeg skjønner hvor antagelsen kommer fra, men vil advare om at hat,dårlige holdninger og psykisk uhelse forekommer over hele det politiske og religiøse spekteret. 
Å si noe sånt til en mor som har mistet barnet sitt i OD er ren ondskap, har ikke noe med politikk å gjøre. 
Heller selv mot det blå spekteret politisk, har ingenting imot hverken skeive eller melaninrike. Tvert imot. Og i alle fall ikke mennesker med syndromer (har et annerledes barn selv).

At noen i FrP har et problematisk syn på utlendinger og da særlig muslimer er en ting. Men har ikke inntrykk av at FrP-ere er imot homofile, og folk med Downs eller rusavhengige for den saks skyld. 

Endret av Bacteria
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (11 minutter siden):

Da fikk jeg rett i at dette er en person med jobb, og hvertfall fasaden sånn noenlunde i orden. 
Ser det er noen i tråden som sier at dette må være en konservativ person som kanskje stemmer FrP. Masse folk med slike utdaterte holdninger i fex Ap og SP også. 
Jeg skjønner hvor antagelsen kommer fra, men vil advare om at hat,dårlige holdninger og psykisk uhelse forekommer over hele det politiske og religiøse spekteret. 
Å si noe sånt til en mor som har mistet barnet sitt i OD er ren ondskap, har ikke noe med politikk å gjøre. 
Heller selv mot det blå spekteret politisk, har ingenting imot hverken skeive eller melaninrike. Tvert imot. Og i alle fall ikke mennesker med syndromer (har et annerledes barn selv).

At noen i FrP har et problematisk syn på utlendinger og da særlig muslimer er en ting. Men har ikke inntrykk av at FrP-ere er imot homofile, og folk med Downs eller rusavhengige for den saks skyld. 

Ja, tenker det er sant det du sier. Har ikke noe med politikk å gjøre, hun er bare spesielt ondskapsfull. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gansketeit skrev (På 3.4.2024 den 19.25):

Lurer på hvorfor hun ikke vil ha forsvarer.

Fordi hun har så grandiose tanker om seg selv, at hun ikke tror hun trenger en. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (7 minutter siden):

Fordi hun har så grandiose tanker om seg selv, at hun ikke tror hun trenger en. 

Ja, du har nok rett i det. Med det innlegget hennes på fb så ser det ut som hun tror hun kan lure alle.

Litt merkelig, for jeg tror nok at politiet kommer til å få nok bevis og indisier på at det er henne.

De har jo tatt beslag i private eiendeler og kommer nok til å kjøre henne på skrivetester. Det kan hun jo ikke akkurat nekte å gjennomføre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...