Gå til innhold

Er det egoistisk å ta selvmord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er egoistisk å tenke at noen skal møtte lide for at man selv skal slippe å sørge. Det er tortur å leve i den tilstanden. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes både òg. Man kan ha to tanker i hodet samtidig.

Jeg forstår ikke, men har likevel forståelse for at noen gjør det. 

Særlig menn velger de farligste metodene, og de er i tillegg mer spontane. 

Jeg synes det er egoistisk på samfunnsnivå at det legges ned psykiatriske institusjoner. 

Det er også skremmende hvor enkelt det er for legepersonell å (over)medisinere seg selv. 

Ingen som ikke har opplevd det selv kan sette seg inn i den ekstreme belastningen man påfører de etterlatte. Som oftest kommer det som lyn fra klar himmel og da blir skyldfølelsen ekstrem. 

Men med det sagt, det er ekstremt vondt å være så langt nede at man mister alt håp. Da har man selvsagt ikke evnen til å reflektere skikkelig over handlingene man er i ferd med å utføre :gruppeklem::trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg diskuterte dette med en exkjæreste og han mente det er egoistisk og at man må tenke på de etterlatte.

Jeg mener at vedkommende som tar selvmord har det så vondt, at hen ikke klarer å leve videre uansett hvor høyt vedkommende elsker sine nærmeste.

Anonymkode: 0a15c...7ae

De som mener dette er nok ganske enkle skrudd sammen...ingen ønsker i utgangspunktet å ta sitt liv men når hele verden er svart og en ikke ser noe lys i verden, så er ikke tankene rasjonelle nok til å ta de riktige valgene. En rasjonelt tenkende person tar ikke sitt liv, men en i psykisk ubalanse er urasjonell og tar de dårlige valgene, dessverre.

Anonymkode: d8756...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (48 minutter siden):

Det tror jeg ikke nødvendigvis. Noen er mer spontane enn andre. Hadde jeg vært det hadde jeg vært død for lengst. Men jeg er en overtenker og av den grunn kommer jeg aldri til å (klare) å ta mitt eget liv.

Nettopp. Skilsmisse eller miste jobben kan være det som får det til å bikke over for noen. Men man er neppe helt frisk psykisk, det kan nok ha ligget å murret i hjernen en stund.

Anonymkode: bbfce...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmord er ikke egoistisk. Det er egoistisk å skulle «tvinge» en person som bare ønsker å dø til å leve pga din egen redsel for å savne den avdøde.

Jeg har ett selvmordsforsøk bak meg og jeg hadde ingen lyst til å leve lenger. Jeg var så psykisk langt nede som det var mulig å komme. Hadde til og med barn som fremdeles var avhengig av meg. Jeg anså min fød som en lettelse for både barna mine og alle andre personer rundt meg. Alle ville få det så mye bedre uten meg.

Jeg har mistet familiemedlemmer, venner og kolleger til selvmord. Ikke en eneste gang har jeg sett på de som egoister. De orket ikke livet lenger og jeg forstår godt hvor vondt de har hatt det. Unner ingen den psykiske smerten de og jeg har vært igjennom.

Anonymkode: 1d6d5...188

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er ikke nødvendigvis egoistiske. De vil bare ha slutt på smerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er det ikke. Når det går så langt som selvmord tenker man at de som blir igjen vil «få det bedre uten meg», eller så er man så syk at man ikke klarer å tenke klart eller se noen annen utvei. Det er ikke egoistisk, selv om det selvfølgelig er forferdelig for de som sitter igjen. 
 

For meg blir dette som å spørre om det er egoistisk å dø av kreft. Er man syk så er man syk. Enkelte psykiske sykdommer er dødelige.

Anonymkode: 637b5...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

den som tar livet sitt tenker ofte at de som blir igjen har det bedre uten han/henne i livet sitt.

Selvmord er ikke egoistisk. Den som tar selv ord er i de aller fleste tilfeller veldig syk.

Anonymkode: 2d010...866

Dette, og kanskje fysiske eller psykiske smerter som gjør det uholdbart å leve videre. 

Det er vel også ganske egoistisk å ikke unne mennesker den hvilen de tror døden vil gi dem. Selv om jeg skulle ønske at de som går med tanker om selvmord ville be om, og ta i mot hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de som ser på selvmord som egoistisk, selv er egoistiske. Hvorfor skal et menneske som har det helt jævlig, slik at livet er helt kullsvart, holde ut fordi at noen andres liv blir trist hvis ikke?

Anonymkode: 86cee...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 9.44):

Så du tror at ungdom aktivt velger å henger seg i trappa hjemme, og at de tenker helt rasjonelt over at det kommer til å være deres egen mamma som finner dem? 

Anonymkode: 555c2...b72

Man har mange valg før man kommer så langt, og de valgene har alle. 

Anonymkode: 90d68...e1e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...