Gå til innhold

Er det egoistisk å ta selvmord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både Ja og nei mener jeg. Ja pga de etterlatte, men nei om personen har det så vondt i livet sitt og ikke hjelp eller behandling/medisiner fungerer. Evt alvorlig sykdom som fører til døden. 

Anonymkode: f32d9...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som tar selvmord antar jeg tenker at verden har det bedre uten. En har ikke noen plass her, er ikke nyttig, er bare i veien. 

Anonymkode: a499b...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (15 minutter siden):

Er en egoistisk når en dør av kreft?

Som oftest er en syk når en tar livet av seg selv. At vi ikke ser psykisk helse og sykdommer som like alvorlig som fysiske og at vi ansvarliggjør menneske med sykdommen i langt større grad når det er psykisk sykdom enn med fysisk sykdommer er ikke noe annet enn et gigantisk paradoks og en hemsko som ingen nytter godt av.

Nei det er ikke egoistisk 

Jeg tenker også selv om dette kan høres grotesk ut, men at folk må få lov til å bestemme over sitt eget liv og sin egen død, og tenker at noen ganger er det langt verre lidelser i livet enn døden. Og at det kan være minst like egoistisk av pårørende å be noen holde ut og holde ut og holde ut. Det er ikke alle som verken blir frisk eller blir bedre av psykisk sykdom slik mange ikke blir frisk av fysisk sykdom. Det må vi snart begynne å annerkjenne.

Enig med dette

Synes ikke det er egoistisk

Anonymkode: 0d1c8...9d1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo et egoistisk valg i den forstand at en gjør det jo for sin egen del fordi en ikke orker å leve mer. Når en er så langt nede at en ikke orker å leve mer, klarer en ikke å ta inn over seg hvilke konsekvenser og påkjenninger det vil påføre ens nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt er det et valg. 

Anonymkode: 90d68...e1e

Joda ALT man gjør i livet er utifra valg. (Jeg er ikke ts altså), men jeg vil anta utifra de få jeg har pratet med som har prøvd ta sitt liv ,men ble stoppet på et vis nærmest gledet seg til å endelig få ro...fred. Tenker at de var i oppfatning at alle fikk det bedre enn de, så ja allikevel et valg...MEN det som kommer først altså psykisk lidelse er IKKE et valg..... Du velger ikke mobbing, overgrep, traumer+++. 

Og det er jo ofte det som ligger i bunn. Ingen friske fornøyde mennesker parkerer utenfor huset sitt en vakker dag og tenker at i dag vil jeg ta mitt liv. Min oppfatning er og etter hva de fortalte at det ofte er planlagt en stund før. Derfor er det ofte slik at det kan komme som et sjokk for de etterlate...."hun virker mye bedre enn før,virket friskere"..... Men det tror jeg handler om at de er tilfreds med sitt kommende valg. 

Anonymkode: ff041...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har vært så langt inn i det mørket selv at det var ren flaks (riktige mennesker til rett tid) som gjorde at jeg overlevde. Jeg var 100% sikker på at verden ville bli et bedre sted uten meg. At ingen kom til å savne meg. At jeg bare var en plage for andre uansett og det var lettere og bedre at jeg ikke eksisterte mer. Har selv mistet noen nær meg til selvmord og aldri noengang tenkt at noen er egoister av det nei. For den ene tenker jeg også at det faktisk var bedre at det ble slik, de hadde lidd så uendelig lenge og aldri fått noe bedring av all mulig behandling. 
Jeg har også en nær venn som mistet pappan sin i selvmord som ungdom som sier det samme, absolutt ikke egoistisk. 

Anonymkode: 1336c...ab3

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en gang noen som fikk denne ideen om at å BEGÅ selvmord, eller TA livet sitt, er egoistisk. Mange kastet seg på en slik sjanse og trodde fullt og helt på noe så steike dumt. Selvmord er resultatet av at du er i sinnets dypeste mørke, og ikke orker flere eller større nederlag.

Egoister er de som sitter igjen i live og synes synd på seg selv, og ikke den som BEGIKK selvmord.

Endret av 1000x
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.Heller feigt mener nå jeg.

Anonymkode: 6e977...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både ja og nei.Heller feigt mener nå jeg.

Anonymkode: 6e977...008

Hvorfor er det feigt å dø av av sykdom? 

Anonymkode: ff258...25d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det feigt å dø av av sykdom? 

Anonymkode: ff258...25d

Var snakk om selvmord.

Anonymkode: 6e977...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Om man snur på det, er det ikke mer egoistisk at noen skal måtte leve i et helvete der hver eneste bidige dag er en pine, for at de rundt, gjerne friske mennesker som tåler mer, skal få slippe å oppleve et tap? 

Anonymkode: aca66...1db

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var snakk om selvmord.

Anonymkode: 6e977...008

Ja?

Du tror ikke at en er syk når en begår selvmord? Du tror helt friske mennesker uten noen lidelser begår selvmord? Er det det du tror?

 

Anonymkode: ff258...25d

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja?

Du tror ikke at en er syk når en begår selvmord? Du tror helt friske mennesker uten noen lidelser begår selvmord? Er det det du tror?

 

Anonymkode: ff258...25d

Ja jeg synes selvmord er feigt,sykdom eller ikke.

Anonymkode: 6e977...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg respekterer sykdom men om man leter alternativt så er det alltid et håp. Det er min mening. Jeg vet hvor vondt det er å miste noen og jeg ville ALDRI tatt mitt eget liv og påført andre smerte. 

Anonymkode: 90d68...e1e

Og du har åpenbart ALDRI vært så syk at selvmord var et reelt alternativ. Du ville blitt sjokkert over hvordan hjernen kan lure deg til å tro fullt og helt på ting som egentlig ikke stemmer. Som om at alle vil få det mye bedre om du dør. 

Anonymkode: 47e58...348

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg synes selvmord er feigt,sykdom eller ikke.

Anonymkode: 6e977...008

Ok så med dine ord synes du det er feigt å være syk. Det er et ganske spesielt og jeg vil si kunnskapsløst synspunkt. Synes du dette med andre sykdommer også der du vil tilskrive sykdomsbilde som feigt? 

Anonymkode: ff258...25d

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er ekstremt egoistisk. Spesielt om man har barn - da er det så langt forbi utilgivelig som man kommer! Har man blitt forelder, så har man enkelt og greit gitt avkall på det "alternativet". Det er egoistisk uansett, men på et helt nytt nivå dersom man har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok så med dine ord synes du det er feigt å være syk. 

 

Jeg sa SELVMORD var feigt.Har du vondt for å forstå hva andre mener?

Anonymkode: 6e977...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja?

Du tror ikke at en er syk når en begår selvmord? Du tror helt friske mennesker uten noen lidelser begår selvmord? Er det det du tror?

 

Anonymkode: ff258...25d

Personen du svarer har ikke evnen til å forstå, tror jeg. 

Anonymkode: a499b...1c7

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes nok det, men samtidig er det nok også rett at de som tar selvmord har det så vondt at de ikke klarer å vurdere sorgen de andre sitter igjen med på grunn av det valget. 

Det vil si, noen tar nok selvmord også fordi andre skal føle akkurat den smerten, men de er jo uansett ikke i balanse til å mestre den enorme smerten de føler på selv på andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke egoistisk eller feigt. Selvmord er resultat av alvorlig depresjon. Har du vært der, så skjønner du at dette er en mental sykdom, like alvorlig og reell som en hvilken som helst fysisk sykdom. Det er rundt 500 mennesker i året som tar livet sitt, ca 3/4 er menn. Dette er statistisk en større kilde til dødsfall en f.eks kreft og er et reelt samfunnsproblem vi ikke har lykkes å løse, vi har ikke engang kommet opp med løsninger som bedrer statistikken, ca 500 selvmord i året har vært et jevnt tall i mange, mange år nå. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...