Gå til innhold

Er det egoistisk å ta selvmord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K.B. skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du skjønner hva jeg sikter til. Depresjon er den bakenforliggende grunnen til så og si alle selvmord, men så finnes det noen få selvmord som har andre forklaringer, som ikke har med depresjon å gjøre, soldaten som tar livet sitt er motivert av å ikke lide som krigsfange, helt forståelig gitt situasjonen. Personen som dreper sin egen familie for så å ta sitt eget liv er som oftest drevet av ekstreme kontrollbehov og det er patologi i bunn. Så dette er en "ingen regler uten unntak" situasjon.

Jeg synes uansett det er temmelig meningsløst å diskutere. Det blir en pest eller kolera- diskusjon, for selvmord er grusomt for de etterlatte uansett. Det finnes ikke ok selvmord og ikke ok selvmord, for selvmord er forferdelig uansett. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp er noe av det mest egoistiske du kan gjøre. Spesielt viss du har barn.

Anonymkode: c3b0d...bfe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (6 minutter siden):

Jeg synes uansett det er temmelig meningsløst å diskutere. Det blir en pest eller kolera- diskusjon, for selvmord er grusomt for de etterlatte uansett. Det finnes ikke ok selvmord og ikke ok selvmord, for selvmord er forferdelig uansett. 

Selvmord er grusomt for de etterlatte som elsket den som tok livet sitt.

Men det er ikke ensbetydende med en egoistisk handling, utført av et egoistisk menneske med egoistiske intensjoner. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kermit2 skrev (Akkurat nå):

Selvmord er grusomt for de etterlatte som elsket den som tok livet sitt.

Men det er ikke ensbetydende med en egoistisk handling, utført av et egoistisk menneske med egoistiske intensjoner. 

Ja!

Det har jeg heller ikke sagt. Heller det motsatte, men jeg erkjenner at det finnes ulike psykiske brister. Jeg tviler på at noen av dem er valgt og ønsket. Jeg tror ikke noen som tar selvmord har det godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig egoistisk akkurat som at hele livet er egoistisk og dermed er spørsmålet for meg meningsløst siden jeg opplever alt vi gjør som egoistisk.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg diskuterte dette med en exkjæreste og han mente det er egoistisk og at man må tenke på de etterlatte.

Jeg mener at vedkommende som tar selvmord har det så vondt, at hen ikke klarer å leve videre uansett hvor høyt vedkommende elsker sine nærmeste.

Anonymkode: 0a15c...7ae

Nei, det er ikke egoisme, det er sykdom. Det eneste jeg anser som egoistisk er de som f.eks legger seg på togskinnene og gjør togførerne til "drapsmenn". Mange av disse blir fullstendig ødelagte av traumene av å ha drept noen

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg mener ja - 100% egoistisk. 

Ja det skyldes sykdom, men fremdeles egoistisk. 

Men igjen syns jeg ulike avhengighetssykdommer er egoistisk også, dersom man ikke tar imot hjelp. 

Anonymkode: 8be4b...6d4

Egoistisk å dø av kreft også da?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like egoistisk som å dø av kreft eller annen alvorlig sykdom vil jeg si. Har man kreft og dør er man alvorlig syk. Og er man så syk mentalt at man tar livet sitt, var man også alvorlig syk. Vi bruker kanskje utrykk som ‘kreften tok ham’ . Men om det handler om feks alvorlig depresjon som endte med selvmord, kunne man like godt sagt  ‘depresjonen tok ham’ .

  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (4 minutter siden):

Like egoistisk som å dø av kreft eller annen alvorlig sykdom vil jeg si. Har man kreft og dør er man alvorlig syk. Og er man så syk mentalt at man tar livet sitt, var man også alvorlig syk. Vi bruker kanskje utrykk som ‘kreften tok ham’ . Men om det handler om feks alvorlig depresjon som endte med selvmord, kunne man like godt sagt  ‘depresjonen tok ham’ .

Jeg kjenner en kristen som påstår at det til og med er "synd" å ta selvmord. Jeg blir helt forferdet og prøver å spørre han om det er synd å dø av kreft da, noe han ikke mener…

Like lite vet han at jeg selv sitter med et selvmordsforsøk bak meg. Jeg var da 18 år, med grove traumer bak meg, og hadde blitt sviktet av både barnevernet, skolen og psykiatrien som barn. Fikk aldri hjelp med traumene som barn, og ikke fanget opp igjen før en lege mottok meg som 18 åring. Hun sendte henvisning til dps. Da avslag nr 2 kom mistet jeg det fullstendig og ble akutt suicidal. Klikket helt, utførte selvmordsforsøket og la meg til å sove. Trodde jeg ikke kom til å våkne igjen, men gjorde (da dessverre) det. I mitt tilfelle følte jeg ikke at jeg gjorde verden en tjeneste ved å dø, jeg bare akutt kollapset og handlet på impuls. Orket ikke et sekund mer av den psykiske sykdommen, spesielt ikke uten hjelp…

Å skulle tenke at et menneske i sin dypeste krise begår en "synd" er helt fjernt for meg. Man er alvorlig syk. Det er ikke en tilstand man velger å havne i.

  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det feigt å dø av av sykdom? 

Anonymkode: ff258...25d

Når man holder sykdommens alvor skjult for sine nærmeste og man dør samme dag alle får vite det❤️

Anonymkode: bf380...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja?

Du tror ikke at en er syk når en begår selvmord? Du tror helt friske mennesker uten noen lidelser begår selvmord? Er det det du tror?

 

Anonymkode: ff258...25d

Det skjer jo. Ved samlivsbrudd eller mistet jobb kan man gjøre slikt i desperasjon. Uten at man egentlig er syk.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke egoistisk.

Anonymkode: 7984a...ff6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke egoistisk. 
Når man har kommet dit at man vil ta livet sitt, finnes det ikke noe lys lenger. 
Noen få gjør det på impuls i fylla, og da lurer man jo på om det er noe de ville gjort i edru tilstand også. Men det er uansett et mørke der som jeg ikke tror vi som ikke har opplevd det mørket, kan sette oss inn i. Derfor bør vi heller ikke dømme. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvsagt er det et valg. 

Anonymkode: 90d68...e1e

Så du tror at ungdom aktivt velger å henger seg i trappa hjemme, og at de tenker helt rasjonelt over at det kommer til å være deres egen mamma som finner dem? 

Anonymkode: 555c2...b72

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 time siden):

Det skjer jo. Ved samlivsbrudd eller mistet jobb kan man gjøre slikt i desperasjon. Uten at man egentlig er syk.

Da har man helt tydelig egentlig vært syk veldig lenge. 

Anonymkode: bbfce...df5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da har man helt tydelig egentlig vært syk veldig lenge. 

Anonymkode: bbfce...df5

Det tror jeg ikke nødvendigvis. Noen er mer spontane enn andre. Hadde jeg vært det hadde jeg vært død for lengst. Men jeg er en overtenker og av den grunn kommer jeg aldri til å (klare) å ta mitt eget liv.

Endret av DelvisPresley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg diskuterte dette med en exkjæreste og han mente det er egoistisk og at man må tenke på de etterlatte.

Jeg mener at vedkommende som tar selvmord har det så vondt, at hen ikke klarer å leve videre uansett hvor høyt vedkommende elsker sine nærmeste.

Anonymkode: 0a15c...7ae

hvem ? skal styre og avgjøre hvem sitt liv...Ingen har rett til å heve seg over liv, ikke engang overfor noen du ikke liker..grunnlaget er at alle menneskeliv er like my verdt.. et menneskeliv r ikke verdien av hva du formener deg om det til enhver tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det egoistisk. Det påfører andre en lidelse langt over den en har selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke egoistisk. Det er jo vedkommende sitt liv. Og folk som gjør det er alvorlig psykisk syk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk  sykdom tar livet av x antall folk ila et år.

Ingen normale "ønsker "å dø- de er syke i hodet.

Anonymkode: 17913...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...