Gå til innhold

Mangel på sosiale antenner under vennemiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen har bommet på rekeine. Det er forskjell å kjøpe 5 kg reker med eller uten "skall"

Anonymkode: c9ac6...e56

Da er det jo desto mer kritikkverdig om en person grabber til seg mer enn alle andre?

Er det for lite mat er det forventet av normalt oppegående personer at en sørger for at den maten som er blir delt på alle.

Er det for lite mat, så mangler en seriøst grunnleggende sosiale evner om en spiser seg selv mett på bekostning av alle andre.

Dessuten, så var dette et spleiselag der alle var involvert i planleggingen, og delte utgiftene. Personen visste godt hvor mye som var beregnet per person, av både reker og dyrt tilbehør som avokado.

Sylfrekt av en person som ønsker å spise lavkarbo, men kun betale det samme som alle andre i et spleiselag, men kun spise av det dyreste på bordet, og attpåtil gafle til seg mer enn sin del av spleisen uten tanke på andre.

Anonymkode: 7d70e...26a

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir alltid så forundret over hvor sjokkerte mennesker kan bli når de er i sosiale lag med noen uten sterke sosiale antenner. 

Har dere virkelig så lite erfaring med ulike mennesker? 

Ja det var dårlig folkeskikk av venninnen å forsyne seg så mye mer enn andre. Møter da folk med dårlig folkeskikk stadig vekk? Jeg pleier å humre litt for meg selv når jeg observerer slikt og tenke at fint, vedkommende koser seg, får beregne mer mat neste gang. 

Jeg har vokst opp med en far helt uten sosiale antenner og en mor som stadig rettet på han. 🫣 Han er verdens snilleste likevel selv om han ikke greier å forstå at geleen skal fordeles på alle rundt bordet, ikke bare han. Folk kan jo være snille og gode selv om de har dårlige antenner. Ingen grunn til å henge dem ut eller ta seg så innmari nær av det. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
LeneXCII skrev (15 timer siden):

Det kan du gjerne si, men det er vel normalt å utvise litt normal folkeskikk og vurdere mengden man forsyner seg med opp i mot mengden mat som settes fram!? 

Jeg har selv vært tilstede der en person forsynte seg med 8 stk kokte egg. Man tar ikke høyde for slikt. 

Enig, jeg er overrasket over at så mange tilsynelatende synes det er greit å forsyne seg uhemmet uten tanke på at det bør være nok til alle.

Hva om det hadde vært taco, og personene kun hadde spist kjøttdeig, eller en frokost der personen hadde gått inn for å spise seg mett på pålegg?

Det er ikke god folkeskikk å trøkke i seg enorme mengder uten å å ta hensyn til at andre også skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt å forsyne seg masse når man ser at det er lite.

Anonymkode: ec49b...824

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser du litt chips og sjokolade f eks daglig, legger du på deg. Trenger ikke være enorme mengder. 

Anonymkode: 7168d...eee

Det trenger man jo ikke, jeg kan spise dette daglig selv om jeg har gått ned i vekt. Det er jo totalen som har noe og si, ikke nødvndigvis hva jeg spiser. Ligger jeg på underskudd så legger jeg ikke på meg selv med godis spising. Men om jeg spiser uansett hva det er, mengder sv mat og ikke tenker på hvor mye kalorier da legger man på seg. Selv om man ikke har spist en eneste liten sjokoladebit. At det ikke er så sunt og spise godis hver dag, det er noe annet.

Anonymkode: 26177...0e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne lavkarbo-dama mangler fullstendig sosiale antenner, og jeg hadde sikkert sagt noe kjenner jeg meg selv rett….😈

Anonymkode: 42ff9...969

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med henne, er man gode venner tåler man og snakke om dette. Bedre en og tiske og viske. Lavkarbo eller ei. Jeg vet ikke om du la merke til det, men du tok såpass mye at det ikke var nok til oss andre. Vi hadde satt av en viss mengde til hver, men du tok veldig mye. Om du vet du er ekstra sulten så pass på neste gang og ta med litt mere. Blir hun sur ja da klarer man seg fint uten sånne venner, ikke alle klarer og se seg selv når det kommer til grådighet. Men det er jo ikke bedre og være mange vennniner som går bak ryggen hennes heller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (19 minutter siden):

Jeg har vokst opp med en far helt uten sosiale antenner og en mor som stadig rettet på han. 🫣 Han er verdens snilleste likevel selv om han ikke greier å forstå at geleen skal fordeles på alle rundt bordet, ikke bare han. Folk kan jo være snille og gode selv om de har dårlige antenner. Ingen grunn til å henge dem ut eller ta seg så innmari nær av det. 

Kvinner er altfor opptatte av å følge normer, være en kopi. Aldri skille seg ut, derfor blir det slik. Ekstremt konforme dessverre, kvinne er kvinne verst er jo et utrykk som også passer godt.

Men er ikke så opptatt av å gjøre ting riktig, hva som er sosialt godtatt. Derfor trives jeg bedre med menn enn kvinner i sosiale lag/aktiviterer.

Sosiale antenner, om det er dårlige eller gode må jo hver enkelt få vurdere. TS sine er ekstremt dårlige i mine øyne, ville aldri brukt tid på det mennesket. 

Anonymkode: 886ff...419

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Ts skriver:

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var invitert til rekeaften her en kveld, spleiselag, ca 10 gjester.

Anonymkode: 1d032...3a1

og første under skriver:

16 hours ago, AnonymBruker said:

Da hadde dere kjøpt altfor lite mat. Én person skal ikke klare å velte lasset med 10 stykker. 

Hvor mange kilo reker hadde dere kjøpt? 

Anonymkode: 57089...657

16 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som dere har servert for lite mat. 

Anonymkode: 05a32...296

16 hours ago, Hoia said:

Hvorfor inviterer dere til vennemiddag Det er helt i tiden å droppe brød, det burde du ha tenkt på! Bare være glad hun kom på besøk, og satte pris på maten. 

FORESLÅR AT DERE LESER HI NØYERE NESTE GANG. TS VAR IKKE VERTSKAP. HUN VAR INVITERT. 
Folk som ikke leser det som står, det er pinlig altså.

Anonymkode: d8b43...acb

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så Ts skriver:

og første under skriver:

FORESLÅR AT DERE LESER HI NØYERE NESTE GANG. TS VAR IKKE VERTSKAP. HUN VAR INVITERT. 
Folk som ikke leser det som står, det er pinlig altså.

Anonymkode: d8b43...acb

Ts var vel med å spleise på maten.

Anonymkode: 886ff...419

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, jeg synes faktisk det var utrolig merkelig oppførsel. Altså, damen så virkelig ikke annet enn rekene! Hun brukte de crispisalat bladene, fikk lesset skremt mange reker på ja

Anonymkode: 1d032...3a1

Ok, på måten ts svarer her så tror jeg det bare er en tulletråd. 

Anonymkode: 5b7fc...167

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde ikke brydd meg, og det bør ikke du gjøre heller. Hun må få spise det hun vil.

Det er heller ikke flaut, du synes det er flaut. Du er en lite støttende venn. Samtidig er du nedlatende som mener hun ikke "eier sosiale antenner". Det som derimot ikke er normalt er å skrive et slikt nedlatende innlegg om en venn. Det er en ting å skrive seg uforstående mot dette, men dette er kun nedlatende.

Anonymkode: db1fb...123

Problemet var vel at det ble for lite til de andre når hun måtte kompensere med ekstra mengde reker for å bli mett

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars kvinne. Hun hadde ingen venner rundt det bordet. En venn ville diskret gjort henne oppmerksom på at det kanskje var kjøpt inn litt lite reker. En venn ville ikke latt denne kvinnen sitte der intetanende, mens alle rundt bordet gav hverandre blikk som gjorde narr av henne. 

Voksne folk på 40 år? Så ekle dere er. 

Anonymkode: c0aa7...af4

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men herregud, har du ikke litt medfølelse, varme? Vennen din kom på besøk og spiste seg mett, kjipt at det ble for lite mat, neste gang kan du beregne noe annet. Det er ikke normalt å henge seg SÅNN opp i at en venn har spist litt mer enn du beregna, vis litt slack.

Anonymkode: 3203b...ae0

Hun beregne? Ikke ts som var vert. Og det var spleiselag. Hun venninnen kunne nevnt at kanskje det bør beregnes mer reker....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Hun beregne? Ikke ts som var vert. Og det var spleiselag. Hun venninnen kunne nevnt at kanskje det bør beregnes mer reker....

Jeg klarer fortsatt ikke å se for meg at et menneske har klart å spise over 1,5kg reker, mengder med majones, avokado og tilbehør - før 9 andre nærmet seg 0,5kg i snitt.

Jeg tror at enten har den som har kjøpt inn reker kommet til at det er alt for mye (selv om det var spleiselag, så antar jeg at det var en som stod for innkjøpet) og ikke turt å si at det ikke var så mye reker som de var enige om, eller så ble ts så overrasket over tempo og sammensetning hos en av deltakerne at h*n ikke vurderer helt objektivt hva som skjedde. 

Anonymkode: c4b8a...7bc

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke hvis man trener/er aktiv i proposisjonen med det

Anonymkode: 3203b...ae0

Proporsjon. Proposisjon er en ordklasse.

Kommentaren er irrelevant. Utgangspunktet er selvsagt at man inntar så mange kalorier at vekta verken går opp eller ned, altså akkurat det man trenger. Hvis man inntar MER enn det man trenger, går man opp i vekt. Poenget var at dette MER ikke trenger være «enorme mengder mat», men like gjerne små mengder kaloririke matvarer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik reker skal spises, uansett om man velger å ha brød eller salat under.

Huff, dette minner meg om noen i familien som kaster stygge blikk på deg om du legger mer enn en skinkeskive på brødskiva, eller ikke forsyner det med 2-3 ganger så mye poteter som kjøtt. 

Anonymkode: c29f3...c68

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være interessant å se denne historien, og denne tråden, som en allegori over våre dagers feilslåtte ressursforvaltning, og spesielt over perverse konsekvenser: Overvektig venninne, som i lengre tid har forsynt seg med litt mer enn hun trenger, bestemmer seg for å gå ned i vekt ved å droppe det billigste og minst ressurskrevende (brød), og fortsette å spise, eller spise mer, av det dyreste og mest ressurskrevende (reker, salat, avocado, majones). I et lukket system (en mengde mat som burde være rikelig, og som ville vært rikelig om det ble rettferdig fordelt, men som uansett er begrenset), ender resten av gjengen opp med å få for lite, uten å gjøre noe annet enn å utveksle blikk. 

Når man drøfter saken i ettertid, blir man ikke engang enige om hva som skjedde, man krangler om bagateller og anklager hverandre for både å være umodne og slemme. 

Det er noe så grunnleggende og forutsigbart menneskelig over dette. Det er i særdeleshet helt analogt med hvordan politikk og media opererer.

Anonymkode: 95b77...d98

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det trenger man jo ikke, jeg kan spise dette daglig selv om jeg har gått ned i vekt. Det er jo totalen som har noe og si, ikke nødvndigvis hva jeg spiser. Ligger jeg på underskudd så legger jeg ikke på meg selv med godis spising. Men om jeg spiser uansett hva det er, mengder sv mat og ikke tenker på hvor mye kalorier da legger man på seg. Selv om man ikke har spist en eneste liten sjokoladebit. At det ikke er så sunt og spise godis hver dag, det er noe annet.

Det var et EKSEMPEL. Fordi ts messer om «enorme mengder mat», og flere mente at for å bli ovevektig må man spise enorme mengder mat. Nei, man må ikke det, man må innta flere kalorier enn man trenger. Og det kan man fint klare uten å spise «enorme mengder», dersom man spiser kaloririke matvarer som f eks nøtter, chips eller sjokolade.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...