Gå til innhold

Mangel på sosiale antenner under vennemiddag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som middag?

Anonymkode: 7168d...eee

Ikke meg du spør. Men jeg spiser ett, og litt avokado med reker. Mannen spiser to. Da hauger vi godt på med reker. Til middag. 

I rekelag ville jeg beregnet mer. Jeg har jo sett at enkelte kan hive nedpå ganske godt med mat. Rester kan man alltid lage rekesalat av. 

Anonymkode: c29f3...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mener du preposisjon? Proposisjon betyr lovforslag.

Anonymkode: b8e1c...85f

Hahaha, du har helt rett!! Et det mulig 😂 Det ble morsomt. Det var personen jeg svarte som brukte ordet proposisjon, men mente proporsjon.

Anonymkode: 7168d...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør. Men jeg spiser ett, og litt avokado med reker. Mannen spiser to. Da hauger vi godt på med reker. Til middag. 

I rekelag ville jeg beregnet mer. Jeg har jo sett at enkelte kan hive nedpå ganske godt med mat. Rester kan man alltid lage rekesalat av. 

Anonymkode: c29f3...c68

Men da er nok du mer småspist enn vanlig. Jeg spiser ofte reker om sommeren, med venner på besøk, eller hos venner. Tror jeg hvertfall hadde reagert som vert hvis noen ikke forsynte seg to ganger (med to skiver), for da ville jeg vært bekynret for ar de ikke likte det eller at jeg manglet noe tilbehør e l…. 

Anonymkode: 7168d...eee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men da er nok du mer småspist enn vanlig. Jeg spiser ofte reker om sommeren, med venner på besøk, eller hos venner. Tror jeg hvertfall hadde reagert som vert hvis noen ikke forsynte seg to ganger (med to skiver), for da ville jeg vært bekynret for ar de ikke likte det eller at jeg manglet noe tilbehør e l…. 

Anonymkode: 7168d...eee

Spiser ganske normalt, vil jeg si. Legger ikke så mye merke til hva venninner forsyner seg med, men det jevne inntrykket er at vi spiser ganske likt. 

Så i min verden er en loffskive med mye reker, samt avokado med reker, absolutt en helt vanlig middagsporsjon. For en slank kvinne, midt i livet, som trener. 

Anonymkode: c29f3...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Spiser ganske normalt, vil jeg si. Legger ikke så mye merke til hva venninner forsyner seg med, men det jevne inntrykket er at vi spiser ganske likt. 

Så i min verden er en loffskive med mye reker, samt avokado med reker, absolutt en helt vanlig middagsporsjon. For en slank kvinne, midt i livet, som trener. 

Anonymkode: c29f3...c68

Kanskje en tirsdag når du trener, men en vennemiddag? Jaja. Jeg føler at det er høflig å forsyne seg to ganger (om man ikke blir servert en bestemt porsjon) for å vise at man liker maten. Man forsyner seg slik at man har plass til litt påfyll. Er det reker og man bare orker én skive, ville jeg nok likevel forsynt meg med noen reker til. 

Anonymkode: 7168d...eee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig slitsomt å være i en slik vennegjeng.

Her avregner vi ikke hvem som har glutenallergi, hvem som er avholds, hvem som spiser dobbelt så mye fordi de trener, hvem som ofte tar bilen og også kjører andre. Men viser raushet, og tenker at omsorg for hverandre er viktigere enn å skule stygt på den som ikke tok med en avokado i lomma. 

Anonymkode: c29f3...c68

Nettopp!

I en vennegjeng har man som regel folk med ulik appetitt, preferanser, allergier, osv, men jeg kjenner få som sitter og beregner spleiselag etter hvem som spiser minst og mest generelt og hvertfall ikke på ingrediensbasis fordi noen spiser mer av de dyrere varene enn andre. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig slitsomt å være i en slik vennegjeng.

Her avregner vi ikke hvem som har glutenallergi, hvem som er avholds, hvem som spiser dobbelt så mye fordi de trener, hvem som ofte tar bilen og også kjører andre. Men viser raushet, og tenker at omsorg for hverandre er viktigere enn å skule stygt på den som ikke tok med en avokado i lomma. 

Anonymkode: c29f3...c68

Dobbelpost 

 

Endret av Nymphadora
Dobbel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kanskje en tirsdag når du trener, men en vennemiddag? Jaja. Jeg føler at det er høflig å forsyne seg to ganger (om man ikke blir servert en bestemt porsjon) for å vise at man liker maten. Man forsyner seg slik at man har plass til litt påfyll. Er det reker og man bare orker én skive, ville jeg nok likevel forsynt meg med noen reker til. 

Anonymkode: 7168d...eee

Jeg trodde den kutymen var i ferd med å dø ut med besteforeldregenerasjonen som hadde opplevd sult. At høflighet handlet om å trykke nedpå mer mat enn man føler for, mat man ikke liker, og enda et kakestykke.

Jeg har rukket å bli 40. Men selv rundt meg har vi kommet dit at man kan møte til kafefredag på jobb, kun ta et glass vann. Uten at noen løfter et øyebryn over det. Eller at når Lise vil gå ned i vekt etter nyttår (selv om hun ikke sier det høyt) kun tar litt avokado og reker. 

Anonymkode: c29f3...c68

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det en uting av enkelte kun forsyner seg mye av enkelte ting (gjerne det som er eksklusivt å ment man skal forsyne seg lite av) og lite av tilbehøret (som er ment å fylle opp i tillegg til hovedingrediensen). De utallige trådene om tacomiddager der enkelte kun spiser av kjøttet og kanskje kombinerer med ost og samtidig dropper tilbehøret helt sier vel noe om at enkelte rett og slett ikke har sosiale antenner når de spiser borte. De som går på lavkarbodietter spiser ofte kun deler av menyen, og da gjerne kjøtt. Jeg har faktisk opplevd at en person kun spiste fyllet på pizzaen, dvs skrapte av toppingen og lot pizzabunnen ligge igjen på tallerkenen. Da bør man i hvert fall ha såpass skamvett at man følger med litt rundt bordet og passer på at alle faktisk får, ikke bare grabbe til seg  mesteparten av kjøttet og droppe tilbehøret helt slik at andre bare får en liten kjøttbit til tilbehøret. 

Ikke helt det sammen, men Lørdagsrådet tok opp et lite ostemysterie tidligere der de også deler noen fornøyelige historier om egne erfaringer ("hvor mange har du spist?") og hvor løsningen ble at de ble servert ferdig oppskåret så den ene ikke skulle grabbe til seg mesteparten.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden men en god del av innleggene. 

Det jeg tenker er at det er mindre viktig om det var beregnet nok mat. Det som er viktig er at man bruker hodet og hjertet og gjør er slags overslag ifht hvor mye man kan spise slik at alle får. Litt dårlig forklart kanskje. 
 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så støtter jeg TS sin reaksjon. Enhver må vurdere mengde ut i fra antall munner. Noe annet er uhøflig. Det er ikke slik at den som spiser raskest skal få mest. Det er udannet. 

Anonymkode: 645c7...c3e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neineinei, nå må jeg faktisk tenke meg om neste gang jeg skal på rekeaften. 

Både jeg og typen til søsteren min peiser på med så store mengder reke at du brødskiva forsvinner under tårnet av reker. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodtimes skrev (1 time siden):

neineinei, nå må jeg faktisk tenke meg om neste gang jeg skal på rekeaften. 

Både jeg og typen til søsteren min peiser på med så store mengder reke at du brødskiva forsvinner under tårnet av reker. 
 

Men da spiser dere vel også "reketårnet" på en måte som går litt saktere enn den som kjører "taco-metoden"?

Det står jo i HI eller senere innlegg at de andre spiste med kniv og gaffel, noe som setter ned tempoet i måltidet, og at hun som kun brukte salat som innpakning spiste med fingrene, noe som går fortere. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodtimes skrev (1 time siden):

neineinei, nå må jeg faktisk tenke meg om neste gang jeg skal på rekeaften. 

Både jeg og typen til søsteren min peiser på med så store mengder reke at du brødskiva forsvinner under tårnet av reker. 
 

Jepp. Dere må se hva de andre gjør 🤣. Men det kan jo være at det bugner av reker. Da er det selvsagt innafor å tårne 🥳.

 

Det koster ikke mye å ta et lite overblikk. Hvis du ser at verten og vertinnen har mellomrom mellom rekene på brødskiva si, mens du har et tårn, så er det et lite hint om at de muligens har beregnet for lite. Sånnt som skjer. 

Anonymkode: 645c7...c3e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt utrolig at noen fokuserer på hvor mye noen har spist i en middag. Da kan ikke takhøyden ha vært så stor, hvor gode venner er dere egentlig? Hvis det er fokus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Det ble beregnet for lite reker og hun leste heller ikke stemningen.. Når en person kan gjøre sånn at 9 andre mennesker ikke blir mette, da er det for lite mat(uansett hvor mye dere har kjøpt) 
Og ja, gjesten burde også lest stemningen! Har utallige ganger dratt fra reke kvelder og middager å vært ganske sulten🤦‍♀️ For det at det var beregnet for lite mat, noe jeg kan forstå, for det er ikke alltid lett å beregne, men jeg klarer selvsagt å styre meg💁‍♀️ Spesiellt om jeg er hos noen jeg ikke kjenner så godt..

Skulle jeg hatt 10 mennesker på reker hadde jeg MINIMUM beregnet 1 kg på hver…  For det at jo flere mennesker, jo mer reker går det.

Anonymkode: 2ffa3...b51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hmm..

Det ble beregnet for lite reker og hun leste heller ikke stemningen.. Når en person kan gjøre sånn at 9 andre mennesker ikke blir mette, da er det for lite mat(uansett hvor mye dere har kjøpt) 
Og ja, gjesten burde også lest stemningen! Har utallige ganger dratt fra reke kvelder og middager å vært ganske sulten🤦‍♀️ For det at det var beregnet for lite mat, noe jeg kan forstå, for det er ikke alltid lett å beregne, men jeg klarer selvsagt å styre meg💁‍♀️ Spesiellt om jeg er hos noen jeg ikke kjenner så godt..

Skulle jeg hatt 10 mennesker på reker hadde jeg MINIMUM beregnet 1 kg på hver…  For det at jo flere mennesker, jo mer reker går det.

Anonymkode: 2ffa3...b51

Ts her

Her var alle enige om at dette holdt, og alle visste hvor mange kilo som var kjøpt inn. 

Anonymkode: 1d032...3a1

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun pillet og spiste så fort at de andre ikke ble mette, så må hun ha en imponerende pilleteknikk! Jeg skulle gjerne tatt et kurs hos henne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg skjønner faktisk TS jeg. Har opplevd noe lignende i et selskap.

Verten hadde kjøpt inn snitter og fått beskjed av cateringsselskapet om å beregne 3-4 snitter pr person. Verten kjøpte inn 4 pr person på mellomgrovt brød og lagde en potetsalat og en god salat ved siden av for å ha litt og gå på. Blant gjestene var det flere småspiste barn, så dette burde vært nok mat i massevis. Verten arrangerer disse selskapene med jevne mellomrom og sitter som regel igjen med masse snitter etterpå.

Den ene gjesten hadde akkurat begynt på lavkarbodiett og forsynte seg grovt av pålegget. Brødet ble lagt til siden. Personen valgte heller ikke det pålegget som kanskje mettet litt (som f.eks karbonader eller eggerøre), men valgte snittene med tynne kjøttskiver. Potetsalaten var det for mye karbo i og salat kunne hun ikke ha pga at hun ikke likte en av ingrediensene. 

12 snitter forsynte hun seg av pålegget på! 12! Og hun klaget på at det var for lite mat og at hun ikke ble mett selv om det lå et helt hav av brød ved siden av tallerkenen hennes. Jeg skal love at vi andre rundt bordet tenkte vårt. Heldigvis kunne vi andre forsyne oss av både salat og potetsalat så alle ble mette, men dette syntes jeg faktisk at var litt spesielt. Hadde hun gitt beskjed på forhånd om dietten hadde verten garantert lagt til rette for dette. Eventuelt går det ann å spise litt før man kommer. Gjesten var veldig klar over menyen da dette er «fast tradisjon». Det hadde også vært noe helt annet om det var snakk om en allergi eller en intoleranse, men da gir man som regel også beskjed til verten på forhånd.

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er litt sjarmerende, jeg. Men jeg er ikke så usikker av natur. Hvis en trenger sånt å fokusere på for å hevde seg selv, så står det dårlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...