Gå til innhold

Du som er smart, hva er det du ikke forstår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor så mange smarte folk er så dumme, når jeg som er middels smart kan så mye mer.

Anonymkode: 70c0d...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er interessant å lese hvor mange som sliter med høyre og venstre. Det gjelder meg også.

Anonymkode: 17d2f...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få dette inn i nøtta: normalfordeling og standardavvik. Hva er ett standardavvik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (48 minutter siden):

Jeg klarer ikke å få dette inn i nøtta: normalfordeling og standardavvik. Hva er ett standardavvik??

Avvik fra standard?

Anonymkode: 216fb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialt samspill og hvordan noen finner tonen og blir venner. Og forblir venner.

Har jeg aldri fått til.... 

Anonymkode: c2ecc...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion og noter.

Anonymkode: 9fa12...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg som smart forstår ikke at folk i tråden her utgir seg for å være smart, når de har åpenbare problemer som kobles mot å være under middels begavet. 

Anonymkode: 216fb...a65

Og du er ikke smart nok til å forstå at smart kan defineres på flere måter. Hvis din definisjon av smart betyr over middels begavet på alle områder sosialt og akademisk så er det rart du er her inne på KG, og ikke opptatt med Nobeljobben din.

Anonymkode: 410e7...ebb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 12.15):

Dette har jeg også problemer med! Kan gå inn i en butikk og miste fullstendig retningssans når jeg går ut derfra igjen.

Anonymkode: 58fb0...3ab

Uff, ja, det er bare å se seg rundt og se hvilken butikk man var i sist, og gå motsatt retning fra det.

Anonymkode: 410e7...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 2.32):

Hvordan tar du bakkestart med manuell uten håndbrekk? Kaster foten fra brems over til gass og håper på at du finner "sweet spot" før bilen begynner å rulle? Ser for meg den når man står lukeparkert i en bratt bakke mellom to biler.

Jeg har prøvd å komme på noe jeg ikke forstår, men det er ærlig talt ikke så mye. Jeg er god i alt av skoleting og kan høyre og venstre. Da står vi igjen med partikkelfysikk og denslags. Jeg forstår ikke hvordan man får intereferens i double-slit eksperimentet...

Anonymkode: 36b25...dbb

Det er derfor vi brukte år og dag på å lære det. Tar bakkestart med manuell uten håndbrekk hele tiden, midt på vinteren med ei bil en meter bak. Man blir faktisk god på det også til slutt, men tror jo dagens ungdom som kjører opp til automat sparer 10 000 i kjøretimer kun for å slippe akkurat den bakkestarten der. Fikk ikke lov til å bruke brekk av kjørelærern.

Anonymkode: 410e7...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skarp? Har alltid vært skoleflink og har mastergrad med toppkarakter, men har nok ganske så gjennomsnittlig IQ vil jeg tro. Får ikke til å parkere en bil. Har så mange kjøretimer at kjøreskolen ikke ville ha meg mer. De ga meg sertifikatet, etter at jeg fikk klønet til en noenlunde parkering på tom parkeringsplass foran kjøreskolens lokaler. Men fordi jeg er ute av stand til å sette fra meg bilen under normale omstendigheter, altså ved siden av en annen bil, så kjører jeg ikke bil. Jeg ser forresten på evnen til å lukeparkere som en superkraft og tror at det er lettere å lære å fly, eller å gjøre seg usynlig. 

Anonymkode: 02178...524

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høy utdanning og veldig gode karakterer innen matte, statistikk og fysikk i studiene. Der er jeg smart.

Jeg sliter med å holde tråden i bøker med mange karakterer.

Jeg sliter veldig med å huske stedsnavn og finne frem på veien. Der er jeg ubegripelig dum.

Anonymkode: 3837d...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Pringle skrev (På 16.2.2024 den 13.35):

normalfordeling og standardavvik. Hva er ett standardavvik??

i portfolio management er det risiko. 

Jeg har et spm til dere smarte som ligger i samme kategori: 

hvorfor blander man to måter å regne med prosenter i en og samme formel? Det er totalt forvirrende. 

Jeg tenker da spesielt på formelen for portfolio risiko: 

vektA x variansA + vektB * variansB + 2 x vektA x vektB x SDA x SDB x korrelasjon. 

Vekt i A= 40% f.eks. 

Risiko A = 16%.  Risiko B = 12% 

Så blander man ved utregning: 

0,4^2 x 16^2 + osv.... 

hvorfor? Dersom man bruker 0.16 også for risiko f.eks må man huske å gange med 100. 

.. OK, hvis jeg tenker meg om så er det jo logisk at resultate ikke kan være en risiko på 0.05. Det blir for lite. Men jeg forstår ikke logikken bak formelen .. 

S

Anonymkode: 26042...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 17.41):

Jeg har over gjennomsnittet høy IQ (målt ordentlig,) men mestrer ikke stedsorientering. Tenker da ikke på å lære seg alt om geografi, men rett og slett å orientere meg. Dette gjelder også i egen by, og på steder jeg ferdes ofte. Det er ikke logisk for meg med retninger, og hvordan steder knyttes sammen.

Anonymkode: 410e7...ebb

Dette kunne jeg ha skrevet, tilfører at jeg sliter med matte. Fikk diagnosen dyskalkulia i fjor, alle brikkene falt på plass da. Jeg har høy prosseseringshastighet og over gjennomsnittlig IQ, men skjønner ikke bæret av sted/tall/tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...