Gå til innhold

Du som er smart, hva er det du ikke forstår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 17.35):

Ikke alle forstår alt. Alle trenger ikke å forstå alt. 

Men hva slags "enkle" ting sliter du med å forstå, til tross for at du er skarp som en pultost?

Jeg er ute etter virkelig enkle ting, altså ting som folk flest opplever som enkle, ikke kvantefysikk og sånt.

Anonymkode: fa7f8...6ed

Har enda ikke lært meg gangetabellen selv om jeg er høyt utdannet. Har virkelig gjort mange forsøk i voksen alder, men det eneste som sitter er 6x8. Alt annet må telles på fingrene. 

Anonymkode: 82120...86a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg så jævlig smart at det gjør noe, men jeg er god på det jeg er god på😂

 

Jeg kan ikke gangetabellen. Hvis noen spør om 9x4 så må jeg tenke 9+9 er 18, 18+18 er… "40"  (-4)… 36!! Sykt irriterende (for meg) gangetabellen gir meg ståpels på ryggen! Kan ikke noe for det, men det fester seg aldri! 6,8 og 9 gangen er verst. Vet det finnes et triks for 9 gangen, men jeg tenker for komplisert.

Anonymkode: c102c...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker aldri navn på «kjendiser» noe som gjør at jeg noen ganger faller litt ut av samtaler.

Husker ikke så godt sangtekster / dikt. Melodi, artist og navn på sang derimot sitter. 
 

Forstå hvordan noen folk bare «ikke skjønner» enkle ting. Helt greit å ikke kunne alt, men når man har demonstrert/forklart noe x antall ganger og personen «ahhh jeg skjønner ikke» det skjønner jeg ikke😅 Eks reglene i sjakk? Du trenger ikke å være god, men å lære reglene kan vel de fleste klare.

Anonymkode: d281c...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å skjønne helt greien med at såpass mange virker til å benytte enhver anledning til å føle seg spesielle og/eller kule? Oppfører seg rart liksom og skal markere seg… synes det er helt utrolig frekt, spesielt når jeg er et høflig menneske … bruker tiden min på tull og tøys. De virker ikke til å skjønne at de er relativt plagsomme heller og at det ikke er noe særlig å bli assosiert med denne gjengen som bare krever og krever uten å ha noe som veier opp for det 🙈 bare idioter som tråkker i salaten. 

Anonymkode: da993...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre og venstre bare setter seg ikke. Jeg er venstrehendt og har drevet med en sport der høyre og venstre var kjempeviktig, da brukte jeg fargede hansker for å huske.

Stedsansen min derimot er fenomenal. Jeg kan nesten alltid finne veien hjem eller for den del til et landemerke jeg bare har sett på kartet eller blitt fortalt at ligger i «bydel x». Selv fremmede steder jeg aldri har vært på før greier jeg å orientere meg frem i etter kort tid. New York var null stress, å forklare veien ned til togstasjonen med høyre og venstre derimot er bare ikke mulig😂

Anonymkode: 491e0...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant at så mange sliter med stedssans og å orientere seg. Nettopp det er en av mine styrker. Matte derimot er noe jeg sliter med. Hukommelsen er også en svakhet. Noen ganger lurer jeg på om jeg begynner bli dement, selv om jeg ikke engang har blitt 40 enda... Men det henger nok sammen med stress og depresjon.

Har også slitt en del med høyre og venstre. Godt å høre vi er flere! 😅

Anonymkode: d6d5e...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst - jeg er for dum til pluss og minus tydligvis: 

iflg. læreboka skal følgende være lik 1,254196

1,2437 * 1 + 1,11% * 273/360

Jeg får 1,254168845  

(Valutatransaksjon) 

Hvordan må jeg legge inn tallene her for å komme fram til riktig resultat? 

Anonymkode: 26042...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (På 5.2.2024 den 20.43):

Finne ut hvilket klesplagg som hører til hvilken unge, jeg relativ overbevist om det forgår en større konspirasjon, siden jeg tar oftere feil en en hva som skal være statistisk mulig.     

Den har mannen min også. Roper til meg at buksa til seksåringen er altfor liten, og kobler ikke at vi har en treåring også.

At treåringen nå går i klær seksåringen har brukt før, er ren konspirasjon. Ser den, haha!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn og ansikt. Husker i detalj hva noen hadde på seg i hvilken som helst situasjon (ikke klesmerker altså, bare hvordan plagget ser ut). Det er nesten som ett foto i hjernen hvor ansiktet er visket ut. Og jeg "ser" navnet over personen på bildet, men det er blurret ut. Klarer til gjengjeld å se hvor mange bokstaver det er i navnet 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiske ting utover å slå i en spiker. Skru sammen møbler og denslags. Ellers er det mye menneskelig oppførsel jeg sliter med å forstå. Og så forstår jeg ikke hvorfor folk vil ha barn. 

Anonymkode: 4ebf0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å huske forskjell på brutto og netto, men tror jeg endelig har forstått det nå! 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger i øvre del av normalen på IQ. Sliter veldig med å forstå sosialt spill. Det er fullstendig uinteressant for meg, anser jeg meg selv som sosialt klønete og har derfor vanskelig for å bygge relasjoner, og å beholde relasjoner. 

Har vanskelig å forstå hvordan en hjemmeside blir til. 

Og så har jeg vanskelig å forstå hvorfor saksbehandling i kommunen tar så lang tid. Og har selv arbeidet med saksbehandling i kommunen. Sendte inn klage på bostøtte før jul og har altså ennå ikke fått den behandlet. Skjønner ikke at det er mulig at folk er så treige.  Ja jeg skjønner jo at jeg ikke er alene på å klage, men likevel. Nav, lånekassen, kommunen typ alt har 8- 12 uker behandlingstid. For meg er det helt horribelt mot mennesker i en vanskelig situasjon. 

 

 

Anonymkode: 81a45...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker said:

seriøst - jeg er for dum til pluss og minus tydligvis: 

iflg. læreboka skal følgende være lik 1,254196

1,2437 * 1 + 1,11% * 273/360

Jeg får 1,254168845  

(Valutatransaksjon) 

Hvordan må jeg legge inn tallene her for å komme fram til riktig resultat? 

Anonymkode: 26042...6e1

 Jeg får 1.2521175. 

Anonymkode: 81a45...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kan forskjellen på høyre og venstre, man vet jo hvilken hånd man skriver med og da har man jo svaret der 🤷‍♀️ 

 

Men akkurat stedsans og høyre venstre er noe mange sliter med uavhengig av intelligens.

Anonymkode: 81f09...ee8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mastergrad og anser meg selv som rimelig skarp på mange felter, men bakkestart med manuelt gir er helt håpløst 🤪😂

Anonymkode: 019b6...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 1.23):

Nå er ikke jeg så jævlig smart at det gjør noe, men jeg er god på det jeg er god på😂

 

Jeg kan ikke gangetabellen. Hvis noen spør om 9x4 så må jeg tenke 9+9 er 18, 18+18 er… "40"  (-4)… 36!! Sykt irriterende (for meg) gangetabellen gir meg ståpels på ryggen! Kan ikke noe for det, men det fester seg aldri! 6,8 og 9 gangen er verst. Vet det finnes et triks for 9 gangen, men jeg tenker for komplisert.

Anonymkode: c102c...99b

9 gangen er «enkel» for du bare ganger tallet med 10 og trekker fra tallet en gang.  

Feks 6*9 = 6*10= 60 -6 = 54.

Ja, det er enklere å lære seg gangetabellen, men den har jeg aldri lært meg. Og jeg har to barn som JEG har øvd med til tester og de kan de utenatt. Jeg klarer det ikke, det bare fester seg aldri! 

Anonymkode: 81f09...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer og vintertid. Vet at man stiller klokka mot sommeren. En time fram på våren og en time tilbake på høsten. Må allikevel alltid tenke meg skikkelig om og se for meg hvordan lyset påvirkes av klokka, for så å skjønne om det blir lyst før eller senere når den stilles. Selv om jeg vet at vintertid gir tidligere lys på morgenen og sommertid gir lenger lys på kveldene, sliter jeg med å visualisere dette. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i å lese bøker, men sliter med en gang det beskrives geografi og glemmer stedsnavn på minutter. Jeg leste en del ekspedisjons/reise bøker en period. De er veldig interesannte, men jeg føler leseforståelsen min blir markant dårligere. Jeg er også svak matematisk. Om jeg skal f.eks prosentregne må jeg søke opp hvordan. Jeg klarer aldri å huske det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn, filmtitler, sangtitler, artister, skuespillere… 
 

Hva er favorittbandet ditt?

Øhh, ja, hva het de igjen..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...