Gå til innhold

Du som er smart, hva er det du ikke forstår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke alle forstår alt. Alle trenger ikke å forstå alt. 

Men hva slags "enkle" ting sliter du med å forstå, til tross for at du er skarp som en pultost?

Jeg er ute etter virkelig enkle ting, altså ting som folk flest opplever som enkle, ikke kvantefysikk og sånt.

Anonymkode: fa7f8...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller ikke får til.

Anonymkode: fa7f8...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over gjennomsnittet høy IQ (målt ordentlig,) men mestrer ikke stedsorientering. Tenker da ikke på å lære seg alt om geografi, men rett og slett å orientere meg. Dette gjelder også i egen by, og på steder jeg ferdes ofte. Det er ikke logisk for meg med retninger, og hvordan steder knyttes sammen.

Anonymkode: 410e7...ebb

  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarkasme og ironi kan være vanskelig. Særlig da jeg var barn merket jeg utfordringer ang dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor valutakurser påvirker den virkelige verden

Anonymkode: 59566...d97

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i det store og hele ganske oppegående, men enkelte typer info forsvinner ut av hodet mitt like raskt som jeg leser den.

Jeg jobber med tall til daglig (kundereskontro), jeg husker aldri hvilken vei kredit/debit går, må ha jukselapp når jeg fører bilag 😄 Har jobbet med det i 16 år. Det går jo bra, det er bare snakk om ulike koder, men det er irriterende.

Jeg er også helt idiot når det kommer til geografi, hva som ligger hvor. Vet som regel hvilket kontinent, og noen land er enklere enn andre, men hovedsaklig er jeg helt idiot.

Anonymkode: 78f21...de5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok en omfattende IQ test på sykehuset en gang, det scoret jeg relativt høyt på alle punkter 125-130, men på hukommelse nede på 90, så åpenbart at det er en av mine svakheter, jeg kan se en hel sesong av en serie, for så å ikke huske navnene til hovedkarakterene😅

Anonymkode: 6c1fb...e71

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig god I matematikk og logikk, men håpløs til å se for meg noe tredimensjonalt.

Synes også det er vanskelig å forstå når noen ikke forstår enkle ting. Jeg vet det høres arrogant ut.

Anonymkode: a5c72...771

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tok en omfattende IQ test på sykehuset en gang, det scoret jeg relativt høyt på alle punkter 125-130, men på hukommelse nede på 90, så åpenbart at det er en av mine svakheter, jeg kan se en hel sesong av en serie, for så å ikke huske navnene til hovedkarakterene😅

Anonymkode: 6c1fb...e71

Tror det er for mye tilgjengelig. Husker filmer jeg så som tenåring bedre enn ting jeg så i forrige uke. Da jeg var yngre var det sjelden jeg var på kino, og vi hadde én kanal, så det jeg så festet seg.

Fikk opp en eller annen meme om at alle har sett Love Actually, men ingen husker navnene. Jeg har sett den mange ganger og kom på ett (Aurelia) 😂 Har også generelt elendig hukommelse, synd når jeg egentlig elsker trivia, men sjelden husker dem.

Anonymkode: 78f21...de5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Mensa har jeg en IQ på 130+, men jeg sliter med å huske høyre og venstre. Vanlig klokke er også overraskende vanskelig, jeg må liksom tenke meg om hver gang jeg skal finne ut hvor mye klokka er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dysleksi fungerer.

Altså, jeg kan forstå de fleste andre diagnoser i større eller mindre grad, men jeg bare virkelig klarer ikke å forstå hvordan man f.eks ikke hører når det er dobbel konsonant. De prater jo helt fint, med trykk på rett sted osv, så hvordan er det så vanskelig for dem å høre hvordan det staves - det gir bare ikke mening for meg ... Dømmer dem ikke altså, er gift med en fantastisk mann med dysleksi, men det har alltid irritert meg at jeg ikke klarer å forstå det. 🤔

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne svare, men dessverre er jeg ikke så smart 😔

Anonymkode: f1dab...042

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månen! Greier ikke å få det inn i skallen hvordan den beveger seg, og hvorfor den av og til vises på natta og andre ganger om dagen. Skjønner at den har en omløpstid på 28 dager, flo og fjære, ny og ne. Alt det der går greit, men plutselig så dukker den opp, og andre ganger så kommer den ikke i det heletatt.  

Har prøvd flere ganger å se på dokumentarer, men det går liksom ikke inn. 

Anonymkode: 833cc...e11

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skulle ønske jeg kunne svare, men dessverre er jeg ikke så smart 😔

Anonymkode: f1dab...042

Det er åpent for denne gruppa også 🙂

Tenkte jeg skulle presisere det, men fikk det ikke til 😁

Anonymkode: fa7f8...6ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettskriving, spesielt lyder.

Anonymkode: a41be...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er i det store og hele ganske oppegående, men enkelte typer info forsvinner ut av hodet mitt like raskt som jeg leser den.

Jeg jobber med tall til daglig (kundereskontro), jeg husker aldri hvilken vei kredit/debit går, må ha jukselapp når jeg fører bilag 😄 Har jobbet med det i 16 år. Det går jo bra, det er bare snakk om ulike koder, men det er irriterende.

Jeg er også helt idiot når det kommer til geografi, hva som ligger hvor. Vet som regel hvilket kontinent, og noen land er enklere enn andre, men hovedsaklig er jeg helt idiot.

Anonymkode: 78f21...de5

Det er skremmende! Hilsen revisor

Anonymkode: c95ba...da1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er vanskelig å dividere uten kalkulator 😅

Anonymkode: f1dab...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å automatisere høyre og venstre, eller hvilken vei man må skru for å løsne eller stramme for eksempel skruer.

Anonymkode: 009e1...f19

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Klarer ikke å automatisere høyre og venstre, eller hvilken vei man må skru for å løsne eller stramme for eksempel skruer.

Anonymkode: 009e1...f19

Kanskje ikke så mye til hjelp i forhold til at det inneholder høyre og venstre, men når du har funnet det så kan du iallefall forsøke huskeregla right tight left loose i forhold til skruene 

Anonymkode: 410e7...ebb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Klarer ikke å automatisere høyre og venstre, eller hvilken vei man må skru for å løsne eller stramme for eksempel skruer.

Anonymkode: 009e1...f19

For mange er det enkleste å tenke på klokken. Den går mot høyre.
Eventuelt girspaken i en norsk bil, også på høyre side.

Annen måte er å lage en en L ved å strekke ut tommel og pekefinger. Den som ser ut som en L er venstre (Left) ;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...