Gå til innhold

Du som er smart, hva er det du ikke forstår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klarer ikke å automatisere høyre og venstre, eller hvilken vei man må skru for å løsne eller stramme for eksempel skruer.

Anonymkode: 009e1...f19

«Lefty loosy, righty tighty!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er boklig smart, men så lite praktisk anlagt at det er nesten tragisk. For eksempel håndarbeid, som virker som det kommer naturlig for omtrent alle andre, det kan jeg bare glemme. Om jeg så hadde hatt en pistol rettet mot meg, så hadde jeg ikke fått til å sy, hekle, strikke eller noe annet. En gang jeg skulle henge opp gardiner klarte jeg å lage hulle i veggen, og da jeg prøvde meg på dans i tenårene endte jeg opp med å sparke meg selv. 

I tillegg har jeg problemer med stedsans, forskjellen på høyre og venstre, og sliter litt med å holde styr på måleenheter. 

Og så forstår jeg absolutt ingenting av mannfolk, og er litt usikker på om det er normalt eller ikke 😅

Anonymkode: a3030...92a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så mange folk egentlig gidder å bruke så mye av livene deres på å lese hver eneste punktum en eller annen patetisk rosa-blogger legger ut. Deretter velger de å komme hit til Kvinneguiden utelukkende for å klage og sutre over disse rosa-bloggerne..              

Hva er egentlig "poenget" med å gi så mye oppmerksomhet til sånne folk da. Hvis man uansett ikke liker hva dem holder på med hele tiden, og bare kommer til å klage over alt de gjør? Til og med sitte i alle telle-trådene her på forumet burde være hakket mer spennende og livgivende enn alt det tøyset der.         

Anonymkode: 222e0...a08

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er ganske smart, har A i de fleste økonomiemnene fra universitetet, men brøk og regning med ukjente er fullstendig gresk for meg. Høyre og venstre er også vanskelig å huske, må se etter hvor klokka er, for den er alltid på høyre hånd😂

Anonymkode: f3285...b5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klarer ikke å automatisere høyre og venstre, eller hvilken vei man må skru for å løsne eller stramme for eksempel skruer.

Anonymkode: 009e1...f19

Samme her! Det var en dør hvor låsen var feil vei i et bygg jeg bodde i. Kjæresten brukte ikke den døra på lang tid, men jeg som alltid vender nøkler og låser begge veier uten å vite hvilken vei som er rett, gikk gjennom den flere ganger og glemte til å med å fortelle han om det. 

Men jeg er ikke smart og har denne defekten, jeg er normal til dum. 

Anonymkode: 24842...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke handlingen i filmer. Kan synes en film eller serie er kjempegod og spennende, men kan ikke gjengi handlingen om jeg skal beskrive den.

Hører heller ikke tekst i musikk, kun melodi og rytme. Låta kan handle om tiss og bæsj uten at jeg får det med meg. Kan til og med høre sangen inne i hodet, men helt umulig å gjengi tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er elendig på å ordinere meg på steder ..

Også sliter jeg med høyre og venstre.. hver gang noen bruker dette må jeg tenke tilbake på ett turnstevne som 8 åring der jeg sto til høyre ..

 

Anonymkode: 71d1c...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å forstå hvorfor og hvordan folk bekymrer seg så lite. 

Jeg synes også det er vanskelig å forstå hvordan noen, typisk hvermansen i kommentarfeltene på facebook, kan ha meninger og teorier som er helt ulogiske. Klarer ikke komme på et eksempel akkurat nå, selvfølgelig, men jeg er egentlig smart, jeg lover 🤦‍♀️

Jeg evner heller ikke å registrere forkjørsveiskilt. 

Anonymkode: 14930...f70

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke på noe særlig, ikke hverdagsting.

Tredimensjonale tegninger som man ser fra ulike vinkler og kanskje også innenfra, det slet jeg mye med, men fant en metode å løse det noenlunde bra.

Pga. enormt mye lærervikarer på barne- og ungdomsskolen lærte klassen min aldri ligninger, og når vi da fikk lærervikarer som ikke kunne det, da ble det bare en irritasjon, så det har jeg aldri lært meg. Har ikke hatt bruk for det heller, men lurer innimellom på om jeg skal låne meg en bok for å lære meg ligninger.

Jeg tenker egentlig at jeg kan klare det meste, eller at jeg kan lære meg det meste, om jeg går inn for det. Bortsett fra programmering - eller, kunne sikkert lært meg det også, men synes det er så usannsynlig kjedelig at jeg bare ikke gidder. Har en hjerne som liker mønster og ser systemer, så tror jeg kunne lært meg det, men har kommet til at det er noe jeg ikke trenger å lære.

Anonymkode: 86698...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror jeg er ganske smart, har A i de fleste økonomiemnene fra universitetet, men brøk og regning med ukjente er fullstendig gresk for meg. Høyre og venstre er også vanskelig å huske, må se etter hvor klokka er, for den er alltid på høyre hånd😂

Anonymkode: f3285...b5e

Har du klokka på høyre hånd? 😅

Anonymkode: a6b5d...3e9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt håpløs i vanlig matte. Teller på fingrene for enkle regnestykker, og må bruke kalkulator ofte. Men jeg lærte det aldri godt nok. Har lært meg noe matte selv opp gjennom årene, og jeg forstår prinsipper på ting, så jeg vet jeg ikke har dyskalkuli. Men jeg klarer ikke regne enkel hoderegning, prosent, brøk osv. 

Anonymkode: 6660f...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen evne for indre visualisering. Det er bare "tomt". Abstrakte ting som matte er det jeg liker best.

Anonymkode: 26986...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har over gjennomsnittet høy IQ (målt ordentlig,) men mestrer ikke stedsorientering. Tenker da ikke på å lære seg alt om geografi, men rett og slett å orientere meg. Dette gjelder også i egen by, og på steder jeg ferdes ofte. Det er ikke logisk for meg med retninger, og hvordan steder knyttes sammen.

Anonymkode: 410e7...ebb

Dette har jeg også problemer med! Kan gå inn i en butikk og miste fullstendig retningssans når jeg går ut derfra igjen.

Anonymkode: 58fb0...3ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har over gjennomsnittet høy IQ (målt ordentlig,) men mestrer ikke stedsorientering. Tenker da ikke på å lære seg alt om geografi, men rett og slett å orientere meg. Dette gjelder også i egen by, og på steder jeg ferdes ofte. Det er ikke logisk for meg med retninger, og hvordan steder knyttes sammen.

Anonymkode: 410e7...ebb

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Har null orienteringssans, selv ikke i bygninger. 

Klarer ikke bruke kart, altså geografien ser logisk ut på kartet, men jeg klarer liksom ikke å omsette det til praksis.

Kan heller ikke forskjell på høyre og venstre sånn intuitivt, slik som mange kan. Må alltid tenke nøye før jeg sier om noe er høyre eller venstre, og kan ofte ta feil. Merkelige greier.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (10 timer siden):

Husker ikke handlingen i filmer. Kan synes en film eller serie er kjempegod og spennende, men kan ikke gjengi handlingen om jeg skal beskrive den.

Hører heller ikke tekst i musikk, kun melodi og rytme. Låta kan handle om tiss og bæsj uten at jeg får det med meg. Kan til og med høre sangen inne i hodet, men helt umulig å gjengi tekst.

Hehe, jeg er motsatt. Husker teksten, men ikke melodien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet IQ'en min hos Mensa (den offisielle testen de kjører på blant annet universiteter nå og da), hadde visstnok en IQ på 120. Er flink med logiske oppgaver, men klarte såvidt å kave meg til en 4'er i matematikk på vgs. Kan ikke lese en bokside bare én gang, må lese den flere ganger for å forstå/huske innholdet. Leser for tiden ei bok om hvordan Norges landskap ble formet over flere milliarder år, men husker svært lite av detaljene. Hadde slitt med å gjenfortelle hvordan Gaustatoppen ble til, for å si det sånn😆

Og så er jeg litt typisk kvinne med at jeg ikke klarer å se for meg hvordan gater/veier/dalsøkk/fjell/fjorder ligger i forhold til hverandre. Jeg kan fint forstå og pugge et kart, men det er likevel vanskelig å orientere seg når jeg plutselig står i et gitt landskap.

Har også gitt opp å diskutere politikk, jeg orker ikke sette meg inn i hva alle mener eller "står for". Sannheten er jo at de fleste partier og politikere lover ditt og datt uten å løfte en finger for å gjøre en endring. Ofte fremstår politikk som mas, smisking og løgn.

Anonymkode: c59cb...aa3

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, Maatte_ha_konto said:

«Lefty loosy, righty tighty!»

Det er et utrykk jeg alltid har irritert meg over fordi man ikke uten mer informasjon kan vite hvilken vei det er. Man skrur jo ikke noe "til venstre" eller "til høyre", man skrur rundt og rundt.

Clockwise og counter-clockwise er nøyaktig beskrivende. Høyre og venstre er ikke.

Anonymkode: 26986...7a0

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et utrykk jeg alltid har irritert meg over fordi man ikke uten mer informasjon kan vite hvilken vei det er. Man skrur jo ikke noe "til venstre" eller "til høyre", man skrur rundt og rundt.

Clockwise og counter-clockwise er nøyaktig beskrivende. Høyre og venstre er ikke.

Anonymkode: 26986...7a0

Nei men du er vel ikke radikalt i autismespekteret? Du klarer å visualisere at det er «mot venstre og mot høyre»?

Hjelpes😹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maatte_ha_konto said:

Nei men du er vel ikke radikalt i autismespekteret? Du klarer å visualisere at det er «mot venstre og mot høyre»?

Hjelpes😹

Nei, faktisk ikke. Like mye av skruen spinner jo mot venstre og høyre samtidig.

Når folk sier "lefty loosie, righty tighty", så skjønner jeg hva de mener ikke fordi den setningen gir meg noe som helst nyttig informasjon, men fordi jeg husker at "lefty" er mot klokken og "righty" er med klokken.

Anonymkode: 26986...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 17.51):

Tror det er for mye tilgjengelig. Husker filmer jeg så som tenåring bedre enn ting jeg så i forrige uke. Da jeg var yngre var det sjelden jeg var på kino, og vi hadde én kanal, så det jeg så festet seg.

Fikk opp en eller annen meme om at alle har sett Love Actually, men ingen husker navnene. Jeg har sett den mange ganger og kom på ett (Aurelia) 😂 Har også generelt elendig hukommelse, synd når jeg egentlig elsker trivia, men sjelden husker dem.

Anonymkode: 78f21...de5

Sikkert en faktor også, men her er det nok noe genetisk også, for vært sånn siden jeg var barn. Til tider så ille at det er veldig pinlig, grenser for hvor mange ganger man ønsker å spørre noen om hva de heter feks. 

Sånn helt oppriktig skulle jeg heller ønske jeg hadde normal hukommelse, og mindre ferdigheter på logikk etc.  Jeg tror at en IQ på 130, men med veldig dårlig hukommelse er mer begrensende i hverdagen enn 100IQ, og veldig god hukommelse 

Anonymkode: 6c1fb...e71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...