Gå til innhold

Du som er smart, hva er det du ikke forstår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 17.35):

Ikke alle forstår alt. Alle trenger ikke å forstå alt. 

Men hva slags "enkle" ting sliter du med å forstå, til tross for at du er skarp som en pultost?

Jeg er ute etter virkelig enkle ting, altså ting som folk flest opplever som enkle, ikke kvantefysikk og sånt.

Anonymkode: fa7f8...6ed

Det vanskeligste å forstå er at majoriteten av kvinner velger å få barn med idioter, resten er relativt forståelig.

Anonymkode: 61805...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maatte_ha_konto skrev (1 time siden):

Nei men du er vel ikke radikalt i autismespekteret? Du klarer å visualisere at det er «mot venstre og mot høyre»?

Hjelpes😹

Det er mange veldig intelligente personer som sliter med høyre og venstre, uansett om de prøver hardt, høres rart ut ja, men det er definitivt et fenomen. Hadde en kompis som var sånn, ekstremt skarp, men høyre og venstre var som avansert algebra for han 😅

Anonymkode: 6c1fb...e71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2024 at 6:04 PM, AnonymBruker said:

Det er skremmende! Hilsen revisor

Anonymkode: c95ba...da1

Jeg vet! Det er litt som høyre og venstre hånd. Jeg vet det jo egentlig, men jeg må sjekke likevel. Det går helt fint altså, har ikke gjort noen store blundere etter den gangen jeg klarte å føre 1,7 mill. mot ørediff.kontoen, og da var det ren kløning (og jeg var helt ny).

Anonymkode: 78f21...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 17.45):

Jeg er i det store og hele ganske oppegående, men enkelte typer info forsvinner ut av hodet mitt like raskt som jeg leser den.

Jeg jobber med tall til daglig (kundereskontro), jeg husker aldri hvilken vei kredit/debit går, må ha jukselapp når jeg fører bilag 😄 Har jobbet med det i 16 år. Det går jo bra, det er bare snakk om ulike koder, men det er irriterende.

Jeg er også helt idiot når det kommer til geografi, hva som ligger hvor. Vet som regel hvilket kontinent, og noen land er enklere enn andre, men hovedsaklig er jeg helt idiot.

Anonymkode: 78f21...de5

Ingen som har lært deg å alltid starte med pengestrømmen? Så fører du det du står igjen med motsatt. Kjempelett å huske.
Går ikke an å ha jukselapp etter 16 år! :D

Jeg er også "idiot" på geografi, men det er jo ikke fordi jeg er dum, bare fordi jeg aldri har prøvd å lære meg det.

Anonymkode: c0002...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre og venstre tar lang tid. Har dårlig stedsans og husker ikke datoer (bursdager).

 

Anonymkode: 07987...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 17.41):

Jeg har over gjennomsnittet høy IQ (målt ordentlig,) men mestrer ikke stedsorientering. Tenker da ikke på å lære seg alt om geografi, men rett og slett å orientere meg. Dette gjelder også i egen by, og på steder jeg ferdes ofte. Det er ikke logisk for meg med retninger, og hvordan steder knyttes sammen.

Anonymkode: 410e7...ebb

Sånn var min superskarpe mattelærer fra videregående. Klarte aldri å ta lappen heller, bilkjøring ble for vanskelig for ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du klokka på høyre hånd? 😅

Anonymkode: a6b5d...3e9

HAHA, nå trodde jeg et øyeblikk at jeg var dust som har den på venstre😄

Anonymkode: dbe39...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 18.11):

Klarer ikke å automatisere høyre og venstre, eller hvilken vei man må skru for å løsne eller stramme for eksempel skruer.

Anonymkode: 009e1...f19

Se for deg at du skal åpne en kork på en brusflaske, det er noe de fleste har gjort så mange ganger at de husker. Stramme er andre veien. 

( De fleste skruer er ikke links) 

Anonymkode: 8993c...f60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dårlig på sangtekster, når jeg er på fest og «alle andre» begynner å synge etter musikken har jeg ikke en sjans 😂 
 

Forstår ikke hvordan noen tilsynelatende har full kontroll på alt i livet, husker alt de skal huske, og «alltid» har et shinet hus som ser ut som en bohus-katalog. Jeg er fryktelig distre, kommer gjerne et par minutter for sent og håper ofte at jeg ikke får uanmeldt besøk 😅🙈

Anonymkode: 3e70a...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre her at orienteringsans og forskjell på høyre venstre ikke betyr at en er dum.  Gikk ikke opp for meg at jeg hadde dårlig stedsans før jeg var voksen.  Trodde bare jeg var dum og vimsete som ikke fant fram.  Sliter i storbyer og på kjøpesentre også.  Lurer på hvorfor noen av oss er sånn. 

Anonymkode: 4276f...faa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dårlig på å huske navn, og så har jeg en tendens til å overvurdere andre (føler jeg litt for ofte blir overrasket over hvor lite folk kan og forstår av ting)

Anonymkode: 5e605...227

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er mange veldig intelligente personer som sliter med høyre og venstre, uansett om de prøver hardt, høres rart ut ja, men det er definitivt et fenomen. Hadde en kompis som var sånn, ekstremt skarp, men høyre og venstre var som avansert algebra for han 😅

Anonymkode: 6c1fb...e71

Ja, men klagen jeg fikk gikk direkte på at det riktige er å bruke clock-og counter-clockwise.

jeg er fullt klar over det, vi har alle ting vi ikke får dreisen på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å huske navn og ansikt, jeg møter mange ifbm jobben min, men greier sjeldent å plassere de før ut i samtalen.

Hoderegning, jeg er god i matematikk, men når det kommer til enkel hoderegning så stopper det opp for meg.

Anonymkode: 22a43...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finne ut hvilket klesplagg som hører til hvilken unge, jeg relativ overbevist om det forgår en større konspirasjon, siden jeg tar oftere feil en en hva som skal være statistisk mulig.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke høyre/venstre rent intuitivt. Jeg må tenke.

Også greier jeg aldri å huske hvilken vei jeg må vri for å skru på vannet i dusjen. Da prøver jeg meg fram.

Men ellers så er jeg Mensa-smart. 🤪

Anonymkode: 9d77c...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt følelsesstyrt selv om jeg er intelligent. 

Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan gjøre valg basert på logiske beslutninger fremfor at det skal «føles rett». 

Bolig må føles rett, mann må føles rett, det føles nesten alltid rett å bruke penger. 🙄

Anonymkode: 56ecb...2e1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Analog klokke. Må virkelig konsentrere meg, og har ikke selvtillit på at jeg ser rett. 

Anonymkode: d8025...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IQ på 136.. skjønner egentlig det meste om jeg vil.  Men jeg er lat..og da sier jeg vel ofte at "jeg ikke får til" 😅🙈

 

Noe jeg på ekte sliter med derimot er å huske høyre/venstre.  Helt skamfull!!

Anonymkode: 2974d...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg scorer godt over mensascore, men sliter med høyre og venstre. Har nå tatovert en liten v på venstre hånd og en liten h på høyre hånd.

Sliter også med å forstå sarkasme. Det går rett over hodet mitt, mange pinlige situasjoner pga det.

Anonymkode: 9c677...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være smart kan være så mangt da. Men for å svare på spørsmålet; ei jeg kjente fikk gode karakterer på skolen, kunne veldig mye fagstoff generelt, men så ekstremt naiv. Null sunn fornuft. Jeg måtte en gang stoppe henne fra å reise til et land hvor kvinner ikke har NOEN rettigheter, med en fyr hun ikke kjente fordi "han skulle bare ha ei pen dame på armen og skulle betale alt." Herregud... Og om han nå mot formoding ikke hadde onde hensikter hadde han ikke kunne vært verge for henne der nede uansett, fordi de var jo ikke i familie/gift!

 

Anonymkode: 1a113...4b4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...