Gå til innhold

Du som er smart, hva er det du ikke forstår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har mastergrad og anser meg selv som rimelig skarp på mange felter, men bakkestart med manuelt gir er helt håpløst 🤪😂

Anonymkode: 019b6...318

Neei, det går fint, du må bare høre på motoren! Øve på å holde bilen i ro med gass og clutch. Litt ekkelt på sånne bratte fergelemmer, men da kan du jukse og bruke håndbrekket. Fikk ikke begynne å lærekjøre før jeg kunne ta bakkestart uten håndbrekk, min far var beinhard på den regelen, og det har jeg alltid satt pris på i ettertid. 

Anonymkode: 14930...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Neei, det går fint, du må bare høre på motoren! Øve på å holde bilen i ro med gass og clutch. Litt ekkelt på sånne bratte fergelemmer, men da kan du jukse og bruke håndbrekket. Fikk ikke begynne å lærekjøre før jeg kunne ta bakkestart uten håndbrekk, min far var beinhard på den regelen, og det har jeg alltid satt pris på i ettertid. 

Anonymkode: 14930...f70

Hvordan tar du bakkestart med manuell uten håndbrekk? Kaster foten fra brems over til gass og håper på at du finner "sweet spot" før bilen begynner å rulle? Ser for meg den når man står lukeparkert i en bratt bakke mellom to biler.

Jeg har prøvd å komme på noe jeg ikke forstår, men det er ærlig talt ikke så mye. Jeg er god i alt av skoleting og kan høyre og venstre. Da står vi igjen med partikkelfysikk og denslags. Jeg forstår ikke hvordan man får intereferens i double-slit eksperimentet...

Anonymkode: 36b25...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier ikke retningssans. 

Anonymkode: 3a78c...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange smartinger som svarer her, fullt av einsteiner på KG. Imponerende 😏.

Anonymkode: 7a335...6fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt gjennomsnittlig når det komme til det meste, men denne tråden ga meg økt selvtillit. For det dere sliter med har jeg null problemer med. Takk for dagens ego boost. 

Anonymkode: fb1c3...c1c

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange smartinger som svarer her, fullt av einsteiner på KG. Imponerende 😏.

Anonymkode: 7a335...6fb

Alle har jo tatt online IQ tester og blitt målt til å være kjempesmart :) At det henger sammen med at tilbyderne ønsker å få folk til å kjøpe noe/fatte interesse for noe er det få som tenker over..

Uten å ta stilling til om jeg er smart eller ei..

Det jeg ikke forstår er gleden med å "leve sakte" (altså gjøre aktiviteter som ofte faller inn under livsnyting). Jeg skulle gjerne hatt evnen til å sitte på en kafe med en kopp kaffe og "se på livet", eller gå på en fjelltopp for å sitte i stillhet og nyte utsikten over en lengre tidsperiode osv (dere skjønner poenget).. For min del MÅ jeg hele tiden holde hodet opptatt, eller så begynner jeg å tenke / planlegge alt fra privatøkonomi til problemstillinger på jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Continuum skrev (På 11.2.2024 den 6.29):

Sommer og vintertid. Vet at man stiller klokka mot sommeren. En time fram på våren og en time tilbake på høsten. Må allikevel alltid tenke meg skikkelig om og se for meg hvordan lyset påvirkes av klokka, for så å skjønne om det blir lyst før eller senere når den stilles. Selv om jeg vet at vintertid gir tidligere lys på morgenen og sommertid gir lenger lys på kveldene, sliter jeg med å visualisere dette. 

Bare å tenke på at du lengter etter sommeren, så på høsten vil du tilbake til sommeren, og om våren så vil du frem til sommeren. (Så da blir forklaringen at du må stille klokken 1 time frem på våren, for da er du kommet en time "nærmere" sommeren, og motsatt på høsten)

Selv sliter jeg med å huske folk, både navn og ansikt. Kan bli noen ubehaglige episoder av det, og kanskje noen morsomme også. Møtte på en person når jeg og samboeren var ute og handlet, vi ble stående å snakke i 5 minutt, så spør samboeren "hvem var det" og jeg svarer som sant var "har ikke peiling". Og jeg har sikkert oversett fullstendig mange som jeg egentlig burde kjent, men jeg har vent meg til å hilse så snart noen hilser på meg.

Anonymkode: d9440...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 17.55):

Se for deg at du skal åpne en kork på en brusflaske, det er noe de fleste har gjort så mange ganger at de husker. Stramme er andre veien. 

( De fleste skruer er ikke links) 

Anonymkode: 8993c...f60

Gud bedre, der falt jeg av lasset! Null problemer med skruer og «righty tighty, lefty loosy», men det med kork på flaske ble vanskelig.
 

Måtte hente ei brusflaske og teste. Som (ekstremt) høyrehendt løsner jeg korken ved å holde flaska i høyre hånd, korken i venstre, og skru flaska mot høyre (med klokka) mens korken holdes stille/går mot venstre (mot klokka). 
 

Styrbord, babord… mye enklere. Mer visuelt. 

Anonymkode: d11bc...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bare å tenke på at du lengter etter sommeren, så på høsten vil du tilbake til sommeren, og om våren så vil du frem til sommeren. (Så da blir forklaringen at du må stille klokken 1 time frem på våren, for da er du kommet en time "nærmere" sommeren, og motsatt på høsten)

Selv sliter jeg med å huske folk, både navn og ansikt. Kan bli noen ubehaglige episoder av det, og kanskje noen morsomme også. Møtte på en person når jeg og samboeren var ute og handlet, vi ble stående å snakke i 5 minutt, så spør samboeren "hvem var det" og jeg svarer som sant var "har ikke peiling". Og jeg har sikkert oversett fullstendig mange som jeg egentlig burde kjent, men jeg har vent meg til å hilse så snart noen hilser på meg.

Anonymkode: d9440...3d8

Ja, det var i grunn akkurat det jeg sa. Jeg vet at den stilles mot sommeren. Altså en time fram på våren og en time tilbake på høsten. Jeg vet at dette medfører en time lenger lys på våren og en time tidligere lys på høsten. Problemet mitt er at jeg synes det er vanskelig å visualisere hvordan dette påvirker klokka. Det å se for seg hvordan lyset påvirkes av det nye klokkeslettet. Selv om jeg vet at det blir lyst en time senere på våren og da også mørkt en time senere, så synes jeg det er vanskelig å se for meg dette i forhold til klokka. Jeg vet hva som skjer, jeg ser det bare ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Continuum skrev (2 timer siden):

Ja, det var i grunn akkurat det jeg sa. Jeg vet at den stilles mot sommeren. Altså en time fram på våren og en time tilbake på høsten. Jeg vet at dette medfører en time lenger lys på våren og en time tidligere lys på høsten. Problemet mitt er at jeg synes det er vanskelig å visualisere hvordan dette påvirker klokka. Det å se for seg hvordan lyset påvirkes av det nye klokkeslettet. Selv om jeg vet at det blir lyst en time senere på våren og da også mørkt en time senere, så synes jeg det er vanskelig å se for meg dette i forhold til klokka. Jeg vet hva som skjer, jeg ser det bare ikke. 

Klarer ikke helt å forstå hvordan hjernen din virker, men kan prøve en mer komplisert forklaring (ihvertfall for de fleste) og se om det hjelper.

Jorden spinner rundt sin egen akse en gang per døgn (24 timer), en spinn rundt sin egen akse representerer 360 grader, om vi deler 360 grader på 24, så får vi 15 grader, det vil si at solen relativt flytter seg 15 grader på himmelen per time.

klokken 12 på dagen, det som også benevnes middag (mid-day), står solen på sitt høyeste. Og av den grunn så er det mid-day på forskjellige tider rundt omkring på jordkloden, og det er av den grunn vi har delt inn jorden i 24 tidssoner, hver tidssone er 15 grader og utgjør en time, dette for at vi vil at midt på dag, altså klokken 12:00 så skal solen stå på sitt høyeste samme hvor vi er i verden..

Solen står opp i øst og går ned i vest (skyldes at jorden dreier rundt sin egen akse mens solen står på samme plass, så når jorden dreier så vil deler av jorden komme i skygge, eller rettere sagt solstrålene når ikke til og det blir mørkt,

Så når vi stiller klokken, så sier vi i praksis at vi vil være i en annen tidssone, for vi ønsker lengre dager, spesiellt om sommeren, vi ønsker at det skal være lengre lyst om kvelden. Jordkloden kan vi ikke dreie på, så da stiller vi bare klokken en time frem om sommeren, så da har vi i praksis flyttet sola tilsynelatende 15 grader mot øst, og da vil den bruke en time lenger før den forsvinner ned i vest igjen på kvelden.

For meg som er navigatør så gir det mening, kanskje for deg også, selv om forklaringen kanskje kunne vært formulert bedre.

PS. for andre navigatører så kan jeg si at jeg har hoppet over slike ting som inklinsajonsvinkel og jordas bevegelse på den ekliptiske banen for å ikke komplisere mer enn nødvendig.

 

Anonymkode: d9440...3d8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Klarer ikke helt å forstå hvordan hjernen din virker, men kan prøve en mer komplisert forklaring (ihvertfall for de fleste) og se om det hjelper.

Jorden spinner rundt sin egen akse en gang per døgn (24 timer), en spinn rundt sin egen akse representerer 360 grader, om vi deler 360 grader på 24, så får vi 15 grader, det vil si at solen relativt flytter seg 15 grader på himmelen per time.

klokken 12 på dagen, det som også benevnes middag (mid-day), står solen på sitt høyeste. Og av den grunn så er det mid-day på forskjellige tider rundt omkring på jordkloden, og det er av den grunn vi har delt inn jorden i 24 tidssoner, hver tidssone er 15 grader og utgjør en time, dette for at vi vil at midt på dag, altså klokken 12:00 så skal solen stå på sitt høyeste samme hvor vi er i verden..

Solen står opp i øst og går ned i vest (skyldes at jorden dreier rundt sin egen akse mens solen står på samme plass, så når jorden dreier så vil deler av jorden komme i skygge, eller rettere sagt solstrålene når ikke til og det blir mørkt,

Så når vi stiller klokken, så sier vi i praksis at vi vil være i en annen tidssone, for vi ønsker lengre dager, spesiellt om sommeren, vi ønsker at det skal være lengre lyst om kvelden. Jordkloden kan vi ikke dreie på, så da stiller vi bare klokken en time frem om sommeren, så da har vi i praksis flyttet sola tilsynelatende 15 grader mot øst, og da vil den bruke en time lenger før den forsvinner ned i vest igjen på kvelden.

For meg som er navigatør så gir det mening, kanskje for deg også, selv om forklaringen kanskje kunne vært formulert bedre.

PS. for andre navigatører så kan jeg si at jeg har hoppet over slike ting som inklinsajonsvinkel og jordas bevegelse på den ekliptiske banen for å ikke komplisere mer enn nødvendig.

 

Anonymkode: d9440...3d8

He he. Er nok bare min hjerne som er litt spesiell. 

Jeg har ikke noe problemer med å akseptere hvordan det fungerer. Jeg VET hvordan det er. Derfor er det heller ikke vanskelig å forstå tidssoner, og hvordan lyset påvirkes av jordas rotasjon rundt egen akse. Det at jordas døgnrotasjon er 360 grader og en time da utgjør 15 grader. For meg er det selvsagt logisk at den siden som til en hver tid er rettet mot sola har dagslyset. På samme måte har jeg heller ikke problemer med å forstå sommer og vinter på nordlig- og sørlig halvkule på grunn av vinkelen/helningen på jordas akse slik den roterer rundt sola. Der hvor vi er nå, heller vi vekk fra sola og der blir kaldere og mørkere. 

Hvor det svikter hos meg, er det indre bilde av dagslyset i forhold til klokka. Etter litt knoting i hjernen klarer jeg å danne meg et slags bilde av prosessen (jeg ser som regel veldig klare bilder når jeg tenker). Jeg visualiserer altså som regel veldig lett. Jeg har derfor ikke noe problem med å forklare sommer og vintertid med ord. Jeg sliter bare med å se det klart, og jeg liker å ha klare bilder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 2.32):

Hvordan tar du bakkestart med manuell uten håndbrekk? Kaster foten fra brems over til gass og håper på at du finner "sweet spot" før bilen begynner å rulle? Ser for meg den når man står lukeparkert i en bratt bakke mellom to biler.

Anonymkode: 36b25...dbb

Hæ? Kaster foten over? Her kastes ingenting over. 

I en bratt bakke så holder du inne brems og clutch. Mens du fortsatt holder inne brems, slipper du sakte på clutchen til den tar. Når clutchen tar (noen biler er det lettere å kjenne enn på andre, men man bør bli kjent med egen bil) så kan du slippe bremsen, og bilen vil fortsatt stå i ro, så gir du forsiktig gass mens du slipper clutch forsiktig og bilen ruller opp bakken. 

Bakkestart, uten håndbrekk og kasting av føtter. 

Anonymkode: 95d44...3d6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i astronomi, men jeg klarer bare ikke å begripe at univers utvider seg. Jeg ser for meg en ballong som utvider seg, men det er jo noe der når den blir større. Universet derimot blir større uten at det fortrenger noe på utkanten.

Anonymkode: 6c26a...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har null stedssans, forstår ironi dårlig. Hukommelsen har enkelte hull, som hvor er nøklene mine og mobilen min hver dag og årstall setter seg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som smart forstår ikke at folk i tråden her utgir seg for å være smart, når de har åpenbare problemer som kobles mot å være under middels begavet. 

Anonymkode: 216fb...a65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en målt høy iq tatt av psykiater i forbindelse med mine evnerike barns utredninger.

Jeg sliter med skriftlig matte. Jeg er god i matematikk, men selvom jeg kan løse likninger med mange ledd og variabler i hodet, så forstår jeg ikke hvordan man løser det på pair.

jeg kan ikke høyre/venstre, men er god på himmelretninger og geografi. 

jeg husker aldri den politiske systemet i England med house of commons/house of Lords, medlemmene der og hvilken reell politisk innflytelse de har. Jeg må lese meg opp hver gang, og selvom jeg har gjort det 100 ganger, så sitter det ikke. 

jeg er visstnok totalt tonedøv. Jeg forstår det ikke selv, men i følge alle andre er det helt vilt hvor tonedøv jeg er. 

Mine barn scorer betraktelig høyere enn meg, ett av barna sliter med skriftlig matematikk på samme måte som meg, og sliter også med sosiale koder. Det andre barnet sliter med å forstå at hen er langt smartere enn de fleste andre på sin alder og forstår ikke at andre ikke forstår. 

Anonymkode: 6096e...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/4/2024 at 5:35 PM, AnonymBruker said:

Ikke alle forstår alt. Alle trenger ikke å forstå alt. 

Men hva slags "enkle" ting sliter du med å forstå, til tross for at du er skarp som en pultost?

Jeg er ute etter virkelig enkle ting, altså ting som folk flest opplever som enkle, ikke kvantefysikk og sånt.

Anonymkode: fa7f8...6ed

Jeg kan ikke si det ikke er mye jeg ikke forstår! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (På 4.2.2024 den 17.43):

Sarkasme og ironi kan være vanskelig. Særlig da jeg var barn merket jeg utfordringer ang dette.

Jeg sliter også med dette av og til. Noen ganger går det ikke opp for meg før lenge etterpå hva de egentlig mente og at det var ironi eller sarkasme det de sa. Og da føler jeg meg litt dum.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke si det ikke er mye jeg ikke forstår! 

Det er jo faktisk definisjonen på en som vet lite

Anonymkode: f0c7d...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor jeg har tatt så dumme valg i livet mitt!

Anonymkode: 1e646...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...