Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»

Venkman

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er en ting som er helt riv ruskende galt i denne saken. Uavhengig om hun har/hadde gjort noe galt eller ikke.

At media får tilgang til raporten før de det gjelder får det. Er meg et stort mysterium.  Jeg syntes også det er helt feil av media å gå ut med resultatet  før de det gjelder har fått den.

De mister da retten og muligheten til å gå igjennom resultatet og enten akseptere eller bestride denne rapporten  først.  

Saken blir jo da en gapestokk rettsak. Og blir dømt ute muligheter for å forsvare seg. Konsekvensen er å miste jobben og tilitt. 

Dette er jeg prinsipielt mot , iht å håndtere offentlig en sak på den måten. 

Nesten så man kan lure på om noen ønsker henne ut.

Derimot hadde hun fått den selv først, og fått muligheten til å vurdere om dette kan klages på. Og så fortsatt vært skyldig. Da er det helt riktig å miste jobben.  

Dette er ikke riktig håndtert i en retts stat. Og noen andre bør også miste jobben for å lekke rapporten før hun har fått den

Endret av Krokenguri
Retting av skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bombasi skrev (8 minutter siden):

Dette er sprøtt! 43%! Halve oppgaven deres er ren kopi av andres verk! Og enda mener hun at det er feil. 

Bevisst juks, kalles dette. Med påfølgende løgner for å forsvare seg. 

Kjerkol står ribbet på sidelinjen etter dette. Hvem i alle dager vil ansette henne, slik hun har holdt på? 

Juks er èn ting, hadde hun bare lagt seg flat for det. Sånn som Moxnes som stjal. Men å kjøre "en Erna" ved å skjule sine handlinger med arroganse og mottrekk, og så bli avslørt, river henne som person i biter. 

Og hvordan i alle dager kom denne mastergraden igjennom plagiatkontrollen i første omgang?! 

Moxnes la seg vel ikke flat før han det ble lagt frem bevis på hva han hadde gjort. Han "kjørte Erna" så lenge det lot seg gjøre. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bombasi said:

Juks er èn ting, hadde hun bare lagt seg flat for det. Sånn som Moxnes som stjal.

Moxnes var ikke akkurat flink til å legge seg flat.  Han løy hele veien om hva han hadde gjort og måtte hele tiden endre på historien ettersom nye fakta og videobevis kom frem.  Han dro ut saken i lang tid i stedet for  bare innrømme hva han hadde gjort med en gang og trekke seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Aricia said:

På NRK akkurat nå: 43% tekstlikhet i Kjerkols oppgave! :overrasket:

https://www.nrk.no/norge/les-plagiat-fellelsen-som-fikk-store-til-a-ta-grep-1.16842295

Nesten halve oppgaven ren avskrift, med andre ord. Men bare en redigeringsfeil, seff.

Ellevilt at de i det hele tatt fikk oppgaven godkjent og trodde de slapp unna med dette... 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (3 minutter siden):

Moxnes la seg vel ikke flat før han det ble lagt frem bevis på hva han hadde gjort. Han "kjørte Erna" så lenge det lot seg gjøre. 

SVK skrev (2 minutter siden):

Moxnes var ikke akkurat flink til å legge seg flat.  Han løy hele veien om hva han hadde gjort og måtte hele tiden endre på historien ettersom nye fakta og videobevis kom frem.  Han dro ut saken i lang tid i stedet for  bare innrømme hva han hadde gjort med en gang og trekke seg. 

Moxnes la seg iallfall flat når han var blitt avslørt. Kjerkol har blitt avslørt, men gjør det fortsatt ikke.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan virkelig begynne å lure på om det er noen innad som har lekket avgjørelsen i går og satte Kjerkol litt sjakk matt. Tror hun var ganske så forbanna på dette og lot det gå utover fornuften i avskjedstalen i dag. For den talen tjente ikke hennes sak, grøss og gru. 
Men de som har godkjent denne masteren burde jo også få refs her, hvordan går det ann å gå fra en god karakter til underkjennelse på så få år? Det er veldig spesielt for å si det mildt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (1 time siden):

Enig i mye her, dette MÅ få konsekvenser for utdanningssektoren! Kan jo bare nevnte ABE-reformen og finansieringsmodellen for utdanning.....her har de over flere år klart å spare seg til fant!

Absolutt! Dette er gjennomgående for hele sektoren. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spekuleres i at hun ikke utestenges pga det er flere år siden oppgaven ble levert. Ikke at jeg synes det er en veldig god grunn... 

[43% av denne posten er Ctrl c Ctrl v fra en annen side] 😁

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (58 minutter siden):

Kan du utdype den forkastelige jobben hun har gjort? Er ingen fan, men har inntrykk av innsatsen som helseminister har vært innafor når jeg har snakket med folk i Helsedirektoratet bla. 

Håndteringen av Helse Nord-saken var ikke god. 
Hun vil ikke ta i Helseplattformen, som truer med å kjøre hele Helse Midt i grøfta økonomisk i tiår framover, noe som vil gå ut over pasientene. 
Hun er ikke populær i helsevesenet. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (54 minutter siden):

Litt mer enn "kun" 19 % tekstlikhet nå. Klagenemnda mener det er 43 % tekstlikhet.

«Plagiatet har gjort seg gjeldende i form av direkte avskrift eller lettere omskriving uten kildehenvisninger. Fusk i form av plagiat i et omfang som her, kan ikke ha oppstått uten forfatterens kjennskap til handlingen totalt sett. Selv om nemnda kan være enig i at det i enkelte tilfeller kan være mulig å miste oversikt over kildene, kan ikke dette gjøres gjeldende over såpass mange treff som nemnda har vist til. Nemnda for studentsaker har dermed kommet til at Kjerkol har fusket forsettlig.»

https://www.nrk.no/norge/les-plagiat-fellelsen-som-fikk-store-til-a-ta-grep-1.16842295

Etter dagens pressekonferanse ble de rapportert at en betydelig større prosentdel av tekstlikhet hadde blitt avdekket. Med tanke på at dette utgjør omtrent halvparten av oppgaven er dette svært bekymringsfullt. Vel vitende om dette stod Kjerkol likevel frem som om ingenting galt hadde skjedd fra deres side, i kjent stil. Hun tok ikke et sekund på å beklage eller ta ansvar for situasjonen, selv ikke med direkte spørsmål fra pressen. Denne fasaden både hun og andre politikere opererer med, er en gjenganger.  Jeg mener at både hun og Støre gjorde dårlige figurer i dag, og Støre ser bare ut til å snu seg med vinden. Heldigvis måtte hun tre av som helseminister. 

Det blir interessant å se om vedtaket fra nemda blir offentliggjort.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (4 minutter siden):

Etter dagens pressekonferanse ble de rapportert at en betydelig større prosentdel av tekstlikhet hadde blitt avdekket. Med tanke på at dette utgjør omtrent halvparten av oppgaven er dette svært bekymringsfullt. Vel vitende om dette stod Kjerkol likevel frem som om ingenting galt hadde skjedd fra deres side, i kjent stil. Hun tok ikke et sekund på å beklage eller ta ansvar for situasjonen, selv ikke med direkte spørsmål fra pressen. Denne fasaden både hun og andre politikere opererer med, er en gjenganger.  Jeg mener at både hun og Støre gjorde dårlige figurer i dag, og Støre ser bare ut til å snu seg med vinden. Heldigvis måtte hun tre av som helseminister. 

Det blir interessant å se om vedtaket fra nemda blir offentliggjort.

Det ligger ute! 

https://www.vg.no/nyheter/i/1MPn7K/nrk-43-prosent-tekstlikhet

Direkte lenke via NRK her https://fido.nrk.no/a26f2c01696612868bf77e935676522304f62ad2c9519ef0ba2131422ad85623/Kjerkol Møteprotokoll - Sak 34-24(2185826.1).pdf

Endret av minimymlen
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 timer siden):

Jeg tror ingen mennesker i Norge har gjennomgått kildene til studiepartneren sin og sjekket for testlikheter før KI. Så det kan godt hende Kjerkhol ikke har gjort noe verre enn oss andre

Hvis man leverer noe som man er solidarisk ansvarlig for, som en forskningsartikkel eller som her oppgave, så er man objektiv ansvarlig for hele oppgaven. Hvis du velger å stole på noen, eller kanskje ikke har skrevet noe selv men betalt en annen student til å skrive alt.... Så er det kun ditt ansvar. Det er et objektivt ansvar, og hvis du tenker deg om, så er det umulig å tenke seg at det skal være annerledes. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I nytt på nytt diskuterer de plagiatsaken og Bård spør «er du overrasket over at hun gikk av» - tror dere de har spilt inn dette og gamblet på at det var det som ville skje? Mener de spiller inn torsdager🤭 Håper de tar for seg selve avskjeden/pressekonf neste uke, her var det mye å ta av! 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengte brukere, spekulasjoner, brudd på regelen som gjelder opphavsrett, brudd på underforumets retningslinjer, persondebatt, personangrep, avsporing, brukerdebatt, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd, identifisering av privatpersoner og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
minimymlen skrev (På 12.4.2024 den 21.26):

Takk. Hadde ikke fått med meg dette.

Adressa skriver forøvrig i dag at Kjerkol ikke ser ut til å gi seg med det første, og at hennes advokat mener at masteren ikke kan annulleres.

Begrunnelsen synes jeg er betenkelig, og samsvarer lite med vedtaket fra nemda, slik jeg leser den.

Sitat

– I denne saken er det ingen som har anført at det er noe nytt faktum, som tilsier at sensurvedtaket fra 2021 er ugyldig. Sensorene brukte sitt forvaltningsskjønn og kom til at det ikke var grunnlag for å mistenke at studentene hadde fusket. Deretter ga de mine klienter sensur 

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/0VjQo2/kjerkols-advokat-mener-masteren-ikke-kan-annulleres

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2024 at 9:49 PM, Fremmed fugl said:

Hvis man leverer noe som man er solidarisk ansvarlig for, som en forskningsartikkel eller som her oppgave, så er man objektiv ansvarlig for hele oppgaven. Hvis du velger å stole på noen, eller kanskje ikke har skrevet noe selv men betalt en annen student til å skrive alt.... Så er det kun ditt ansvar. Det er et objektivt ansvar, og hvis du tenker deg om, så er det umulig å tenke seg at det skal være annerledes. 

I tillegg så har Kjerkol aldri sagt "ja, det er plagiat, men det er ikke jeg som ha plagiert". Når Kjerkol aldri har sagt det er medstudenten som har plagiert så er de tingen grunn til å tro at det kun er medstudenten som har plagiert. Kjerkol har sagt at det er brukt de samme orden fordi de brukte samme forskningsmetode. 

Argumentene advokaten til Kjerkol brukte var også at nembden ikke hadde lov å  i ettertid vurdere om det er plagiat i oppgaven. Det er jo ikke et forsvar man ville brukt om man ikke har plagiert.  Det er også snakk om 43 prosent tekstlikhet. Så det er vel trolig begge som har vært med på jukset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (På 12.4.2024 den 14.59):

Det er vittig at Kjerkol sier hun ikke vet om hun vil skrive ny oppgave, siden det er ganske mye jobb når man må holde orden på kilder og sånt :D

Dessuten har hun levert en oppgave «etter beste evne» som hun sier, da blir det naturlig nok vanskelig å skrive ny😆

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2024 at 7:45 PM, Krokenguri said:

Jeg syntes det er en ting som er helt riv ruskende galt i denne saken. Uavhengig om hun har/hadde gjort noe galt eller ikke.

At media får tilgang til raporten før de det gjelder får det. Er meg et stort mysterium.  Jeg syntes også det er helt feil av media å gå ut med resultatet  før de det gjelder har fått den.

De mister da retten og muligheten til å gå igjennom resultatet og enten akseptere eller bestride denne rapporten  først.  

Saken blir jo da en gapestokk rettsak. Og blir dømt ute muligheter for å forsvare seg. Konsekvensen er å miste jobben og tilitt. 

Dette er jeg prinsipielt mot , iht å håndtere offentlig en sak på den måten. 

Nesten så man kan lure på om noen ønsker henne ut.

Derimot hadde hun fått den selv først, og fått muligheten til å vurdere om dette kan klages på. Og så fortsatt vært skyldig. Da er det helt riktig å miste jobben.  

Dette er ikke riktig håndtert i en retts stat. Og noen andre bør også miste jobben for å lekke rapporten før hun har fått den

Slik jeg forstod det så fikk Kjerkol muntlig beskjed på onsdagen. Så hun fikk vite at hun fikk vite da at hun hadde jukset og fikk begrunnelsen for konklusjonen. Men så velger Kjerkol å late som om hun ikke har fått noe beskjed fordi hun enda ikke har fått den skriftlig. På torsdag kommer mediene med konklusjonen. Så det er jo etter Kjerkol har fått beskjed og først på fredagen publiseres rapporten. 

Ja, det er noen som har lekket til media, men det er ikke slik at mediene satt med informasjonen før Kjerkol. Det virker mer som det var Kjerkol som løy da hun sa hun ikke hadde fått konklusjonen og at mediene da velger å publisere før hun annonserer konklusjonen er da ganske naturlig.

Kjerkol mistet heller ikke jobben fordi mediene  gikk ut med informasjonen.  Kjerkol mistet jobben fordi hun hadde jukset og løyet om det. I tillegg til at nemben hadde kommet til konklusjonen at hun jukset. Om ingen hadde lekket til mediene så hadde Kjerkol fortsatt måttet gå av på fredagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...