Gå til innhold

Krangel om sex…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jaha? Og du snakker av erfaring??

Jeg har hatt samme mann i over 20 år, og gjør dette flere ganger i måneden. Vi har et supert samliv

 

Anonymkode: 28a69...1c8

Uff, stakkars deg! Du må sørge for at han får behovene sine dekket, hvis ikke så kontrollerer han deg med sitt humør. 

Jeg får flere gode grunner til at singellivet er aller best. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (2 timer siden):

Har aldri truffet en kvinne som mener sex er noe hun bør gi som belønning. For kvinner er det naturligvis slik at vi ønsker sex når vi har lyst på sex. 

Menn har i større grad holdninger angående at sex er noe de fortjener når de har vært flinke, men det må nesten menn stå for selv. Det er ikke slik vi kvinner tenker. Iallefall ikke før det blir et ubehagelig press fra mannen om å få sex når han føler at han fortjener det. Som ikke nødvendigvis er basert på at han har gjort en innsats engang. En del menn mener faktisk at de fortjener sex bare fordi de er i forhold med kvinnen og ikke utro. 

Eneste kvinner jeg kan tenke meg gir sex som belønning i utgangspunktet er der hele forholdet er en slags byttehandel. Ung pen kvinne vs eldre mann valgt av penger for eksempel. Altså forhold som i utgangspunktet er en slags avtale om byttehandel av goder. (Om enn inngått i taushet om det.)

Det henger jo gjerne sammen med at disse mennene har lært hva som skal til for at det blir sex. 

I en dem forhold er det kvinnen som kontrollerer tilgangen og bestemmer når man skal ha sex. Det ser vi masse eksempler på her på KG, også denne tråden. Det er jo ikke tilfeldig at det også blir noen gnisninger på veien da. Både fra kvinnens side som her, men også fra mennenes side. 

"Vi hadde sex nylig", ergo det har ikke gått lang nok tid, og "vi skal ha date i morgen", ergo gjør han det "bra" der kan det ende med sex i morgen. Det passer best for henne, og dermed er det muligheten han har. Dersom han for eksempel ikke orker i morgen, skal vi ikke se bort i fra at sjansen er gått for noen dager.

Det er ikke sunt, og det ødelegger et forhold. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå må du følge med. Jeg kommenterte et innlegg om at mannen blir sur fordi han ikke "får" sex. Det er jo der problemet ligger, hvis man har et forhold bygd rundt at dette er en belønning. Så generaliserer du med "menn" og "vi kvinner". Det blir jo veldig banalt da.

I dette tilfellet "fikk" ikke mannen sex, døra var stengt, og han ble sur. Mange av innleggene bærer tydelig preg av at mannen må godta at han får "nei" til sex og ikke bli sur. Det er altså et slags maktforhold her. Mens jeg mener et langsiktig forhold i større grad må bygge på andre holdninger og gjensidig respekt, kommunikasjon og ansvar fra begge parter for å fungere.

Anonymkode: 9f381...5a9

Selvfølgelig må man godta et nei angående å "få" sex. Alvorlig talt, selv tenåringer vet at sex skal være noe gjensidig, og at man må tåle å få nei. Å være i et forhold endrer ikke det. Man har ikke og skal ikke ha sex med noen som ikke ønsker sex. 

At han blir sur for å få nei er maktmisbruk. Emosjonell utpressing. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Det henger jo gjerne sammen med at disse mennene har lært hva som skal til for at det blir sex. 

I en dem forhold er det kvinnen som kontrollerer tilgangen og bestemmer når man skal ha sex. Det ser vi masse eksempler på her på KG, også denne tråden. Det er jo ikke tilfeldig at det også blir noen gnisninger på veien da. Både fra kvinnens side som her, men også fra mennenes side. 

"Vi hadde sex nylig", ergo det har ikke gått lang nok tid, og "vi skal ha date i morgen", ergo gjør han det "bra" der kan det ende med sex i morgen. Det passer best for henne, og dermed er det muligheten han har. Dersom han for eksempel ikke orker i morgen, skal vi ikke se bort i fra at sjansen er gått for noen dager.

Det er ikke sunt, og det ødelegger et forhold. 

Det er ikke det som står.

Anonymkode: 6f039...88c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er absolutt ikke åpenbart, ettersom du må skrive "mellom linjene" hele tiden, og spekulere i om ts har sex for husfredens skyld, når hun tydelig skriver at hun svarer nei når hun ikke orker. Likemåte.

Anonymkode: 6f039...88c

Ja, det står jo i førsteposten at hun frykter for at han blir sur i flere dager. Ergo husfreden er brutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det som står.

Anonymkode: 6f039...88c

Du må nesten begynne å skrive innlegg med litt mer substans enn dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (27 minutter siden):

Det står mellom linjene. Hun har bestemt at de hadde sex nylig, og at det var en mulighet etter en date dagen etter. Hun har lagt en plan på egenhånd om når de skal ha sex, og sørger for å kontrollere tilgangen.

Det står mellom linjene at de har sex når hun vil, og han skal ikke bli sur eller komme med innvendinger til dette. De hadde trodd alt sex "nylig". Det får holde.

Poenget med at TS påpeker at de nylig har hatt sex, og har avtalt date neste dag, er at dette ikke er et forhold der de aldri har sex. Det står ikke mellom linjene at de har sex når begge samtykker, og at hun synes der er slitsomt når han blir sur når han ikke får sex hver gang han vil. Han har laget en plan på egenhånd der han vil ha sex umiddelbart når det passer ham, og om han ikke får viljen sin 24/7, men blir møtt med: Jeg orker ikke nå, men gjerne i morgen, blir han potte sur.

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva gjør jeg med dette? Han har ingen forståelse for meg eller innsikt i egen oppførsel. 

Anonymkode: 7b9e5...fbb

Hva du gjør? Ingenting. Be han ta seg sammen hvis han lager dårlig stemning. Han må da tåle å et nei en kveld eller to innimellom. Du må for all del ikke bukke under for sexpress og mas når du ikke ønsker det. Han har tydeligvis surket seg til viljen tidligere, siden det er en strategi han tyr til under selveste julen også. 

Hva er han, 16 år? 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

Det henger jo gjerne sammen med at disse mennene har lært hva som skal til for at det blir sex. 

I en dem forhold er det kvinnen som kontrollerer tilgangen og bestemmer når man skal ha sex. Det ser vi masse eksempler på her på KG, også denne tråden. Det er jo ikke tilfeldig at det også blir noen gnisninger på veien da. Både fra kvinnens side som her, men også fra mennenes side. 

"Vi hadde sex nylig", ergo det har ikke gått lang nok tid, og "vi skal ha date i morgen", ergo gjør han det "bra" der kan det ende med sex i morgen. Det passer best for henne, og dermed er det muligheten han har. Dersom han for eksempel ikke orker i morgen, skal vi ikke se bort i fra at sjansen er gått for noen dager.

Det er ikke sunt, og det ødelegger et forhold. 

Man får sex om man har kåt partner som også ønsker sex. Vanskeligere er det ikke, men man kan ikke kreve kåt partner heller på "bestilling". Enten er partner kåt, eller har lyst til å bli kåt, og er ikke partner kåt og også for sliten/ikke i humør til å bli kåt må man akseptere et nei. Fordi det ikke blir riktig å ha sex om partner ikke er kåt eller i humør til å bli kåt. Å bli sur for å få nei hjelper absolutt ikke på slik situasjon. 

At mannen har lært seg at det hjelper å mase/bli sur er at mannen driver emosjonell utpressing, og det har virket for ham, men det har likevel ALDRI vært ok at han presser på til sex på slike måter. Kvinner som har menn som tror det må bli FLINKERE til å si nei, og stå på det, og menn som driver på slik må innse hvor feil det er. Man skal ALDRI presse noen som ikke ønsker sex til sex!!!!!!!

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/seksuell-helse/te-og-samtykke-til-sex

Endret av Trolltunge
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Du må nesten begynne å skrive innlegg med litt mer substans enn dette.

Nei. Du må begynne å skrive sannferdig og konkret opp mot saken og slutte og dikte i vei som du føler.

Anonymkode: 6f039...88c

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Poenget med at TS påpeker at de nylig har hatt sex, og har avtalt date neste dag, er at dette ikke er et forhold der de aldri har sex. Det står ikke mellom linjene at de har sex når begge samtykker, og at hun synes der er slitsomt når han blir sur når han ikke får sex hver gang han vil. Han har laget en plan på egenhånd der han vil ha sex umiddelbart når det passer ham, og om han ikke får viljen sin 24/7, men blir møtt med: Jeg orker ikke nå, men gjerne i morgen, blir han potte sur.

Nå er det litt vanskelig å vite hva "nylig" er. Eneste man kan anta er at det gjerne er noen dager eller uker siden, ellers ville det stått noe annet.

Jeg tror dog ikke problemet er at de ikke har sex her og nå i dag, men at det er en gjentagende greie. Alle må forstå at sex ikke alltid er på menyen, og godta dette. Samtidig blir det et problem om det gang på gang blir slik at den ene vil og den andre avviser og lager sin plan for når det skal skje. Man kan ikke forvente at den andre er klar og villig hver gang, men jeg tenker jo at man er sammen av en grunn og at sex i utgangspunktet er noe positivt man vil gjøre med partneren sin. Om det blir et pliktløp og en vare som en av partene kontrollerer og den andre må gjøre seg fortjent til, så blir det et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja er forhold består av mange kompromisser. Men én ting man aldri bør gjøre hvis man ikke egentlig ønsker det, er sex. Det er fordi sex er noe helt annet enn vanlige hverdagslige ting. Sex er det som skaper forholdet. Det mest sårbare og intime vi har. Å kompromisse på sex blir derfor å gå på akkord med det som dypest sett definerer deg som menneske. 
En partner som ikke forstår dette mangler grunnleggende respekt for kjæresten sin. Og det vil, alltid, ødelegge forholdet på sikt. 

Anonymkode: 8dc45...161

Jeg synes at denne holdningen er noe man må kunne problematisere.

Nei, selvfølgelig, man skal ikke ha sex med hvem som helst. Man skal være klar over at sex og følelser er knyttet sammen for mange av oss. Å ha sex med mange eller med fremmede, kan være et uttrykk for lav selvrespekt.

Det er jeg enig i.

Men dette her synet på sex som noe hellig og dyrebart, det gjør jo også at enkelte føler skam knyttet til sex.

Og tar man denne anstrengte holdningen med seg inn i et forhold så føler man seg nærmest utsatt for overgrep dersom man kjenner en ståkuk i ryggen eller han spør om noe man ikke har fått planlagt ti dager i forveien og kjent skikkelig godt etter at man har lyst til.

Det må kunne gå an at når man inngår et forhold så har man faktisk tatt det valget;

Ja til å ha sex med den man er sammen med.

Ikke nok med det, man har også tatt valget om å prioritere sex med den man er sammen med.

Enkelt og greit.

Så må man snakke sammen da, og finne ut de gangene man virkelig ønsker å prioritere sex. Hvis partner da mener at sex er viktig for han de gangene dere har mye besøk og liten tid til hverandre, så er det fair. Hvis du synes sex utgår etter selskap, fordi du stresser med selskap og vil spise mye ribbe, så er det også fair. Men da må dere innse at her har dere en konflikt og komme til enighet om hva dere gjør med denne konflikten.

Og da har begge to like mye rett.

Det kan ikke være sånn at den ene hele veien føler og tror og tar for gitt at hun har mer rett og at hennes prioriteringer er mer høyverdige og riktige og familievennlige og samfunnstjenlige enn hans.

Spør barna hva de vil ha, lykkelige foreldre som bor sammen og har det fint sammen, eller sju sorter kaker til jul og perfekt svor.

Det kan heller ikke være sånn at sex med en allerede kvalifisert partner skal opp til nøye vurdering hver eneste gang for å hindre at man føler seg utsatt for overgrep. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (5 minutter siden):

Man får sex om man har kåt partner som også ønsker sex. Vanskeligere er det ikke, men man kan ikke kreve kåt partner heller på "bestilling". Enten er partner kåt, eller har lyst til å bli kåt, og er ikke partner kåt og også for sliten/ikke i humør til å bli kåt må man akseptere et nei. Fordi det ikke blir riktig å ha sex om partner ikke er kåt eller i humør til å bli kåt. Å bli sur for å få nei hjelper absolutt ikke på slik situasjon. 

At mannen har lært seg at det hjelper å mase/bli sur er at mannen driver emosjonell utpressing, og det har virket for ham, men det har likevel ALDRI vært ok at han presser på til sex på slike måter. Kvinner som har menn som tror det må bli FLINKERE til å si nei, og stå på det, og menn som driver på slik må innse hvor feil det er. Man skal ALDRI presse noen som ikke ønsker sex til sex!!!!!!!

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/seksuell-helse/te-og-samtykke-til-sex

Jeg tror ikke problemet her er at hun ikke klarer å si nei, så ta det med ro.

Problemet her har allerede oppstått. Han ønsker mer sex, hun vil ikke ha like mye sex. Han blir frustrert og sur, noe som gjør at hun får enda mindre lyst. Hvis han oppfører seg, og ikke blir sur, får hun mer lyst. Oppfører han seg, får han belønningen som hun kontrollerer - sex.

Om problemet kan løses henger vel sammen med to ting her. Vil hun ha sex med han, eller gjør hun det kun for å beholde han? Har de så ulik sexdrive at det er mulig å holde sammen? Det er ikke godt å vite. Om hun fremdeles i utgangspunktet tenner på han og at de begge liker å ha sex omtrent like ofte i utgangspunktet, lar dette seg løse. Det krever kommunikasjon, men også at man prøver å unngå at sex blir en vare. For eksempel ved at hun tar mer initiativ til sex, så han ikke er den som må gjøre det hver gang og tåle de avvisningene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ham dessverre, men han har mye å lære. Kona og jeg har ikke hatt sex på fem år selv om jeg trenger det ukentlig. Jeg spør bare en gang i halvåret og og vet at jeg må være like glad når hun sier nei. At det ødelegger livsgleden min å leve med avvisning har jeg fortalt henne, men selvsagt skal ingen tvinges til sex. Godt skuespill er hemmeligheten til et langt ekteskap. 

Anonymkode: dc5ea...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig må man godta et nei angående å "få" sex. Alvorlig talt, selv tenåringer vet at sex skal være noe gjensidig, og at man må tåle å få nei. Å være i et forhold endrer ikke det. Man har ikke og skal ikke ha sex med noen som ikke ønsker sex. 

At han blir sur for å få nei er maktmisbruk. Emosjonell utpressing. 

Sukk. Det er ikke "nei"et som er viktig her, selvsagt skal man respektere det. Det er institusjonen bak vi snakker om. 

Anonymkode: 9f381...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 timer siden):

Har aldri truffet en kvinne som mener sex er noe hun bør gi som belønning.

Ut fra svarene her på KG så later det til at det er slik de fleste kvinner fungerer. Mannen mø støvsuge godt nok eller så fungerer ikke det magiske maskineriet…

Anonymkode: fbd42...595

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (2 minutter siden):

Nå er det litt vanskelig å vite hva "nylig" er. Eneste man kan anta er at det gjerne er noen dager eller uker siden, ellers ville det stått noe annet.

Jeg tror dog ikke problemet er at de ikke har sex her og nå i dag, men at det er en gjentagende greie. Alle må forstå at sex ikke alltid er på menyen, og godta dette. Samtidig blir det et problem om det gang på gang blir slik at den ene vil og den andre avviser og lager sin plan for når det skal skje. Man kan ikke forvente at den andre er klar og villig hver gang, men jeg tenker jo at man er sammen av en grunn og at sex i utgangspunktet er noe positivt man vil gjøre med partneren sin. Om det blir et pliktløp og en vare som en av partene kontrollerer og den andre må gjøre seg fortjent til, så blir det et problem. 

Jeg mener at et godt sexliv er viktig for et forhold. Det er ikke det eneste som betyr noe, men for mange er det forskjellen mellom vennskap og kjæreste. Jeg har selv følt på å være i forhold der han hadde lavere sexlyst enn meg selv, og det det var ekstremt frustrerende.Men jeg har også vært i forhold der han vil oftest, og det har blitt en situasjon er han inviterer og jeg svarer ja eller nei. Sexlyst kan variere gjennom livet, men generelt har vi alle en baseline som bør matche vår partner – å ikke ta hensyn til sexpreferanser når man velger partner er ikke en god idé. Som for eksempel noen som vil at deres partnere ikke skal like sex, men bli hypersexuelle når de går inn i et forhold med dem.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke problemet her er at hun ikke klarer å si nei, så ta det med ro.

Problemet her har allerede oppstått. Han ønsker mer sex, hun vil ikke ha like mye sex. Han blir frustrert og sur, noe som gjør at hun får enda mindre lyst. Hvis han oppfører seg, og ikke blir sur, får hun mer lyst. Oppfører han seg, får han belønningen som hun kontrollerer - sex.

Om problemet kan løses henger vel sammen med to ting her. Vil hun ha sex med han, eller gjør hun det kun for å beholde han? Har de så ulik sexdrive at det er mulig å holde sammen? Det er ikke godt å vite. Om hun fremdeles i utgangspunktet tenner på han og at de begge liker å ha sex omtrent like ofte i utgangspunktet, lar dette seg løse. Det krever kommunikasjon, men også at man prøver å unngå at sex blir en vare. For eksempel ved at hun tar mer initiativ til sex, så han ikke er den som må gjøre det hver gang og tåle de avvisningene som kommer.

Hun skrev at hun ikke hadde lyst på sex. Var sliten. Slikt må en voksen mann og god partner takle. 

Ellers er jeg enig angående god kommunikasjon, og hun må virkelig sette foten ned for at han raser/furter seg til sex. Det vil ødelegge henne seksuelt å gi etter for slikt, og dermed også ødelegge grunnlaget for at de kan ha et positivt sexliv. 

Slik jeg leser det vil hun ha sex med sin  mann, men ikke når hun er for sliten og ikke i humør til det. Hvilket er absolutt normalt. 

Denne episoden sier forøvrig ingenting om hvem av dem som ønsker sex mest generelt, men kun om at hun var sliten og ikke i humør til det denne gangen, og at hans reaksjon på dette var å bli sur. En voksen mann og god partner ville ikke bare akseptere et nei når partner sier hun er for sliten, men ikke engang ønske sex når hun ikke ønsker sex, fordi man selvfølgelig ikke knuller på partner som ikke ønsker sex. Man knuller ikke noen som ikke ønsker sex. Vi har en del ord for slikt. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at et godt sexliv er viktig for et forhold. Det er ikke det eneste som betyr noe, men for mange er det forskjellen mellom vennskap og kjæreste. Jeg har selv følt på å være i forhold der han hadde lavere sexlyst enn meg selv, og det det var ekstremt frustrerende.Men jeg har også vært i forhold der han vil oftest, og det har blitt en situasjon er han inviterer og jeg svarer ja eller nei. Sexlyst kan variere gjennom livet, men generelt har vi alle en baseline som bør matche vår partner – å ikke ta hensyn til sexpreferanser når man velger partner er ikke en god idé. Som for eksempel noen som vil at deres partnere ikke skal like sex, men bli hypersexuelle når de går inn i et forhold med dem.

Når jeg har startet et forhold så har sexlysten tilsynelatende alltid vært stor og gjensidig.

Det har aldri skjedd at jeg som nyforelsket har fått høre «du, forresten, om 5 år eller 2 barn så blir jeg frigid». Det kommer snikende over tid til man en dag får høre at «du, sex er ikke noe viktig for meg. Eller det er viktig for meg at du ikke har sex med andre, men sånn for meg personlig så er instagram for viktig til å kaste bort tid på sex».

Anonymkode: fbd42...595

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (25 minutter siden):

Hva du gjør? Ingenting. Be han ta seg sammen hvis han lager dårlig stemning. Han må da tåle å et nei en kveld eller to innimellom. Du må for all del ikke bukke under for sexpress og mas når du ikke ønsker det. Han har tydeligvis surket seg til viljen tidligere, siden det er en strategi han tyr til under selveste julen også. 

Hva er han, 16 år? 

Også i "selveste julen" da gitt. Her er det mye rart...

Anonymkode: 9f381...5a9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...