Gå til innhold

Slanking - ikke lov å være tynn lenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 7.38):

Grunnen er jo, som du vet selv, at det å ikke ha fett på kroppen lenge var skjønnhetsidealet og ga status. Når du sier du vil slanke deg, og du faktisk allerede er tynn, så henger ikke det sammen med helse, men å sikre status. Statusjakt er en hagen etter å sette seg selv over andre eller posisjonere seg selv i forhold til andre. Hvorfor er det du vil dele med andre? 

Heldigvis er det ikke sånn lenger. Det er bevist at de med et par kilo for mye (uten å gå over i fedme) faktisk lever lengst. Selv om jeg ikke kan linke til beviset her og nå. 

Anonymkode: 881f8...aaf

Snakk om å ilegge en annent mennesker holdninger de selv ikke har ytret….🙄

Anonymkode: eb384...f9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 16.14):

Peneste BMI er godt under 22 for kvinner flest. Folk flest vet dette og folk som er godt opplest på studier vet at BMI 20-22 sånn generelt er sunnest. Det er der majoriteten av befolkningen burde vært. 

Det burde ikke vært noe skam for normalvektige å slanke seg. Samme om det er for helse, se mer attraktiv ut eller bare for å føle seg bedre i egen kropp. 

Anonymkode: 1693e...390

Tenker jeg og.

Samtidig vet jeg at mange sliter med overvekt og slanking av ulike grunner. 

Jeg er opptatt av å holde en noenlunde stabil vekt som jeg har holdt i hele mitt voksne liv. For å holde vekten, må jeg noen ganger stramme inn på hva jeg spiser. Det sier jeg ikke høyt, for det kan støte disse som ikke klarer/orker å slanke seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne og eldre var ikke så redd for å kommentere kroppene til unge mennesker før da.

Anonymkode: 0f32a...62f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/15/2023 at 6:25 PM, AnonymBruker said:

Det stemmer. Den absolutt sunneste BMI for helse er mellom 20 og 22: https://www.bmj.com/content/353/bmj.i2433

"However, the lowest mortality was observed in BMI range 20-22 among studies of never smokers with longer durations of follow-up (≥20 and ≥25 years)."

Det burde ikke vært forbundet med noe som helst kontrovers at folk ønsker å holde seg, eller komme til, denne optimale BMI'en. Jeg skjønner at folk som sliter med overvekt og spiseforstyrrelser kan bli trigga av andre som ønsker det, men det får være måte på hvor mye hensyn man skal ta. Skal alle rundt en tørrlagt alkoholiker alltid avstå fra å drikke eller nevne drikking fordi det kan "trigge"? Hvor mye krav legger folk med avhengighetsproblematikk på samfunnet rundt dem for egne issues?

Anonymkode: 21b13...822

For å nyansere dette: For folk som har vore overvektige eller slitt med fedme vil ikkje det å nå ned til «normal» BMI versus overvektig ha effekt på helsa. Har du slitt med overvekt på eit eller anna tidspunkt vil den auka mortaliteten vere der uansett BMI. Det er dermed forskjell på kva som er sunnast for folk som alltid har vore normalvektige, versus folk som ikkje har det. For folk som er eller har vore overvektige vil nok den mest helsefremmande BMIen vere den ein kan halde livet ut. Dette er grunnen til at dei fleste vektreduksjonsintervensjonar har ein moderat prosentmessig vektnedgang som mål, og ikkje ein viss BMI.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6324399/

Endret av aazy
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 10.47):

Jeg insisterer absolutt ikke  ikke på at man behøver å snakke om det i sosiale sammenhenger, det har jeg aldri gjort i tråden eller innlegget heller. Jeg stiller spørsmål til kommentaren din om at slanking  være en negativ ting. Jeg synes ikke slanking på død og liv er nødt til å være en uting, selv om man har en «normal» vekt. 

Så ser jeg at jeg er nødt til å nevne det igjen siden du ikke forstår hva jeg skriver: Jeg skjønner at jeg ikke er nødt til å opplyse andre om det. Kommentaren min på jobb var ikke ment for å opplyse, det var ment som small talk. På samme måte som folk snakker om været, klær og barna sine. Så har jeg så klart forstått av slanking ikke er et small talk-emne i Norge, men noe som stikker ekstremt dypt hos mange. 
Ts

Anonymkode: cedb5...fe6

Mange over hele verden ja.

Men vi lever i et demokrati, og du kan gjerne like og gjennomføre slanking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, aazy said:

For å nyansere dette: For folk som har vore overvektige eller slitt med fedme vil ikkje det å nå ned til «normal» BMI versus overvektig ha effekt på helsa. Har du slitt med overvekt på eit eller anna tidspunkt vil den auka mortaliteten vere der uansett BMI. Det er dermed forskjell på kva som er sunnast for folk som alltid har vore normalvektige, versus folk som ikkje har det. For folk som er eller har vore overvektige vil nok den mest helsefremmande BMIen vere den ein kan halde livet ut. Dette er grunnen til at dei fleste vektreduksjonsintervensjonar har ein moderat prosentmessig vektnedgang som mål, og ikkje ein viss BMI.

Jeg tenker at dette er jo bare nok en grunn til at normalvektige bør passe på vekten og slanke seg straks det er antydning til behov. Alle bør jobbe for å ikke bli overvektig og holde en sunn og lav/normal vekt gjennom hele livet.

Ellers så er det en hel haug med helsefordeler man kan oppnå ved å kvitte seg med overvekt/ekstra vekt som denne studien ikke har sett på.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aazy skrev (7 timer siden):

Som den over sier: Det er nettopp derfor vi som samfunn bør ha et større fokus på forebygging kontra behandling av overvekt. 

Og da starter vi sosialt. At en allerede normalvektig person som TS ønsker å gå ned noen kilo for å føle seg vel i egen kropp bør ikke som flere i tråden mener automatisk bety for omverdenen:

- At hun har et forstyrret kroppsbilde

- At hun "trigger" de som sliter med vekt eller forholdet til mat

- At hun er usunn. 

Vi er blitt som USA - et samfunn av kollektiv overspising og så et behandlingssamfunn for konsekvensene av overspising. Medisiner for å behandle diabetesen vi har spist oss på, kolesterolet, nye ledd når kroppen ikke lenger makter å bære kiloene, og medisiner som regulerer apetitt. Tipp topp medisinske løsninger når vekten har blitt uhåndterlig. 

Vi MÅ innføre et større fokus, både på nasjonalt, og sosialt nivå, på forebygging av overvekt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at dette er jo bare nok en grunn til at normalvektige bør passe på vekten og slanke seg straks det er antydning til behov. Alle bør jobbe for å ikke bli overvektig og holde en sunn og lav/normal vekt gjennom hele livet.

Ellers så er det en hel haug med helsefordeler man kan oppnå ved å kvitte seg med overvekt/ekstra vekt som denne studien ikke har sett på.

Då har du misforstått poenget mitt, at BMI 20-25 *ikkje* er best for folk som allereie er overvektige eller har fedme. Ja, dei som er normalvektige vil få helsegevinst ved å halde vekta, som fleire i tråden har sagt før meg. Poenget mitt er at ved overvekt er anbefalinga å ikkje gå opp ytterlegare. For folk med fedme, eller eks-feite, er ikkje "normal" BMI ein bra indikator på helsegevinst. Ofte vil mange fokusere på diett og ikkje t.d. fysisk aktivitet, og tenkje at så lengje vekta er lav nok er helsegevinsten oppnådd. Det er den altså ikkje. Berre for å nyansere tråden litt mtp. at brorparten av Noregs befolkning no er overvektige eller har fedme. Ein god BMI for allereie normalvektige er ein ting, men mesteparten av Noreg (og KG) har meir å vinne på å fokusere på ting som fysisk aktivitet og kroppssamansetting framfor BMI.

Endret av aazy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nettopp derfor vi som samfunn bør ha et større fokus på forebygging kontra behandling av overvekt. 

Yepp. Og jeg mener det er viktig at man må kunne snakke åpent om vekt uten frykt for at noen skal bli spiseforstyrret eller alt for krenket. Jeg tror en viss mengde åpenhet kan være forebyggende for mange med spiseforstyrrelser. 

Vanlig overvekt koster nå helsevesenet i Norge mer enn fedme. Dette har med den store folkemengden som er overvektig. Det er ekstremt viktig å forebygge. Vi vet også at folk har en tendens til å bli større med tiden. Ikke bare er overvekt et problem, men langt flere ligger høyt i normalvektig område. Høy normalvekt blir for stadig flere til overvekt. Overvekt blir for stadig flere til fedme.

Jeg ser mye holdninger i samfunnet som bare gjør situasjonen verre. Glad for at en person sa direkte til meg at jeg var blitt "chubby". Jeg gjorde tiltak og ble slank. Hadde jeg fått høre de typiske skrønene om hvor flott jeg var uansett vekt, og de typiske skrønene overvektige ofte kommer med om hvor sunt det er med "noen kilo ekstra" så hadde jeg garantert vært overvektig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var tenåring og drev med idrett aktivt var det mange som kommenterte vekten, da var jeg for aktiv, for tynn, og det var utrolig at lille meg kunne spise så mye osv osv - så ble jeg syk, medisiner som gjorde at vekten økte.. da var  de samme menneskene raskt ute med å si "men du bør jo trene slik du gjorde før" eller "nå har du blitt litt rund, kanskje du skulle tenke på å slanke deg" og slik gikk årene - så snudde sykdommen og jeg raste ned i vekt - da ble kommentarene fra de samme folka "nå har du blitt for tynn altså, får du i deg nok mat egentlig" - det rare var at alle egentlig visste at det var sykdommen og ikke vekten som var et problem.. Det er utrolig hva folk kan få seg til å si. Og mene om hva andre tenker..

Anonymkode: f5573...1bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 12.16):

Ved å si at du ønsker å gå ned i vekt, antyder du at synes at andre som er større enn deg er feite og burde slanke seg.

Det er ansett som umusikalsk og overfladisk.

Så ja, dette bør du holde for deg selv. 

Anonymkode: 359dc...8ea

Om jeg sier jeg har lyst til å være blond betyr det at jeg ser på de som er brunetter som under meg? 🙄 Makan til usikkerhet. Ja, det er typisk norsk å være usikker og at enhvers ønske om å forbedre seg er et tegn på at jeg ikke er bra nok. 

Bare fordi man vil ha noe for seg selv, betyr ikke at man peker en moraliserende finger mot de som ikke har det.

Anonymkode: c335e...575

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Yepp. Og jeg mener det er viktig at man må kunne snakke åpent om vekt uten frykt for at noen skal bli spiseforstyrret eller alt for krenket. Jeg tror en viss mengde åpenhet kan være forebyggende for mange med spiseforstyrrelser. 

Vanlig overvekt koster nå helsevesenet i Norge mer enn fedme. Dette har med den store folkemengden som er overvektig. Det er ekstremt viktig å forebygge. Vi vet også at folk har en tendens til å bli større med tiden. Ikke bare er overvekt et problem, men langt flere ligger høyt i normalvektig område. Høy normalvekt blir for stadig flere til overvekt. Overvekt blir for stadig flere til fedme.

Jeg ser mye holdninger i samfunnet som bare gjør situasjonen verre. Glad for at en person sa direkte til meg at jeg var blitt "chubby". Jeg gjorde tiltak og ble slank. Hadde jeg fått høre de typiske skrønene om hvor flott jeg var uansett vekt, og de typiske skrønene overvektige ofte kommer med om hvor sunt det er med "noen kilo ekstra" så hadde jeg garantert vært overvektig. 

Ja, det er så utrolig destruktivt. Av og til lurer jeg på hvilken klode jeg har kommet på når det faktisk finnes mennesker som kaller seg "fettaktivister", og som lever som influencere og debattanter av denne tittelen. Og omverden hyller deres modige stemmer i stedet for å automatisk kategorisere disse som spiseforstyrret, nøyaktig det samme som pro-anorektiske holdninger.

Og mens samfunnet jobber med å normalisere overvekt så sliter søsteren min som er sykepleier sliter ut sin egen kropp med stadig tyngre pasientløft og et overbelastet helsevesen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nesten som det ikke er lov å være tynn lenger, så jeg er enig med ts. Vi har blitt en befolkning med overvektige, så vi kunne godt tatt av noen kilo veldig mange av oss. Selv er jeg overvektig med bmi på 25,5. Jeg er nå i gang med å slanke meg, fordi det er for mye fett på kroppen. Men jeg kan ikke si høyt at jeg slanker meg, men jeg kan si at jeg vil bli sunnere. Det er akseptert. 

Anonymkode: d92d8...a3e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 16.25):

Enig med deg og ts!

Etter større vektnedgang har jeg i flere år fått høre hvor stygg, tynn og ekkel jeg er av tykke familiemedlemmer som har slanket seg hele livet men aldri kommet i mål. Noen har til og med tatt slankeoperasjon men gått opp. Disse skryter også veldig når de har gått ned i vekt. Viser pene klær og ny klesstørrelse. Og mat da. Jeg blir beskylt for alt mulig, men det er DE som er sykelig opptatt av mat og slanking!! Mye mer enn meg. Det er nok sjalusi, mindreverdighetskomplekser og mye selvhat (de som kjefter og mobber). Dersom du også er pen (eller penere enn dem) blir mobbingen enda verre...

Si meg, er det nordmenn som er i særklasse her eller er dette normalt?

Anonymkode: 13459...54b

Å kalle familiemedlemmer for stygge og ekle er da virkelig ikke typisk nordmenn, uansett om de er tynne eller tjukke. Familien din (inkludert deg) har tydeligvis mye større problemer enn kropp og vekt.

Anonymkode: 881c6...5e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er så utrolig destruktivt. Av og til lurer jeg på hvilken klode jeg har kommet på når det faktisk finnes mennesker som kaller seg "fettaktivister", og som lever som influencere og debattanter av denne tittelen. Og omverden hyller deres modige stemmer i stedet for å automatisk kategorisere disse som spiseforstyrret, nøyaktig det samme som pro-anorektiske holdninger.

Og mens samfunnet jobber med å normalisere overvekt så sliter søsteren min som er sykepleier sliter ut sin egen kropp med stadig tyngre pasientløft og et overbelastet helsevesen. 

Ja det er sykt å observere. 

Blant annet ligger det en del veldig store markedskrefter bak noe av dette. F.eks er det visse fettaktivister som blir betalt for å lage tiktok videoer. Hvem betaler? F. eks matindustri som profitterer grovt på alle som er overvektige. Eller selskaper som tjener på behandling av uhelsen. Kroppspositivisme som primært fokuserer på kraftig overvekt, fremfor tynne og normalvektige er jo helt fantastisk for disse selskapene. 

Det høres kanskje ut som konspirasjonsteorier. Og det er nok litt i grenseland for trådens tema, men for deg og andre som er interessert kan jeg anbefale å høre minst 6 minutter av denne podkasten. Eller hopp til 22.55 og hør litt relatert til Ozempic, Novo Nordic og hva betalt doktor fra Harvard kan finne på å si. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 12.23):

Du er inne på noe. Mange må slanke seg i hemmelighet om de ønsker å gå ned noen kilo. Du blir sett på som en forræder av alle de som selv ikke har viljestyrke. De sier du er bra nok og fin, fordi de frykter at de selv skal tvinges til å gjøre en innsats. Det er så mye koseligere å bare spise og se på tv.

Anonymkode: f3edc...8b1

Dette har ingenting med viljestyrke å gjøre. Hun ER slank og godt innenfor normalvekt, ergo har hun ingen HELSEMESSIGE grunner til å slanke seg. Heller ingen estetiske grunner. Hun vil være TYNN. Å ville slanke seg når man allerede ER slank, tyder på spiseforstyrrelse og forvridd syn på egen og andres kropper. 

Anonymkode: 7d6d4...62c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 13.49):

Jepp, typisk at de mindre attraktive tjukkasene blir krenka av alt vi slanke og sexy damer sier.

Anonymkode: 7e87c...77a

Jeg er normalvektig. Du blir for øvrig ikke sexy når du går fra slank til syltynn. Pupper/former forsvinner, og du blir flat. Ingenting sexy ved det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 18.36):

For å legge til: å slanke seg og å ta vare på egen helse er forsåvidt to forskjellige ting som du skriver, men som regel går de jo hånd i hånd. Majoriteten av de som slanker seg ønsker en sunnere og bedre livsstil. Så er det så klart dessverre noen som driver med usunn slanking. 

Anonymkode: cedb5...fe6

Normalvektige/slanke har INTET behov for å slanke seg for helsas skyld. Det er ikke helsefremmende å være for tynn heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Normalvektige/slanke har INTET behov for å slanke seg for helsas skyld. Det er ikke helsefremmende å være for tynn heller.

Kommer an folk sitt syn/definisjon på disse tingene (slank/tynn/normalvektig).

Å slanke seg hver gang man treffer BMI 21, og så gå ned til BMI 20-20,5 er mye sunnere enn å slanke seg fra 26 til 24,5.

Relation between body mass index up to 30 and the relative risk of type 2 diabetes, hypertension, coronary heart disease, and cholelithiasis in women (Panel A) and men (Panel B). Relation between the change in weight and the relative risk of type 2 diabetes, hypertension, coronary heart disease, and cholelithiasis in women (Panel C) and men (Panel D). From: Willett WC, Dietz WH, Colditz GA (1999). Guidelines for healthy weight. N Engl J Med. 341, 427–434.

"Epidemiological studies have found strong direct associations between increasing body mass index (BMI) and risks of developing type 2 diabetes, cardiovascular disease, and several types of cancer, beginning from BMI of 20–21 kg m−2."

"From a clinical and public health point of view, maintaining a healthy weight through diet and physical activity should remain the cornerstone in the prevention of chronic diseases and the promotion of healthy aging."

https://www.researchgate.net/publication/260835824_Optimal_body_weight_for_health_and_longevity_Bridging_basic_clinical_and_population_research

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja for det å være normalvektig med en BMI på 19/20 og det å være normalvektig med en BMI på 24.9(rett under overvektig) er jo akkurat det samme🙄

Anonymkode: eb384...f9e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...