Gå til innhold

❤️ Prøverør 2024 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos meg er det ikke hverken pga kapasitet eller antall sykluser (jeg har ikke syklus) de ønsker. Det ble forklart at det er pga at jeg må prøve 6 måneder til fordi jeg kan bli gravid på letrozol og må da prøve det enda flere ganger. 

Anonymkode: 9efda...04e

Muligens møtt en vanskelig lege eller sykehus som fremdeles praktiserer helst 1 år prøving du da.. Som sagt veldig individuell praksis på dette på lands basis. Og det burde vært lik praksis over alt i det offentlige.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene90 skrev (5 minutter siden):

Muligens møtt en vanskelig lege eller sykehus som fremdeles praktiserer helst 1 år prøving du da.. Som sagt veldig individuell praksis på dette på lands basis. Og det burde vært lik praksis over alt i det offentlige.. 

Retningslinjene sier 1 år så det skal faktisk være lik praksis selv om din venninne da var heldig (eller uheldig) å slippe å prøve ett helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, altså vi har sånn egentlig god tid med tanke på alder, så vi trenger ikke stresse med den IVF-greia enda, men bare litt trasig når vi var innstilt på det. Men vi håper jo nå at jeg kan bli gravid "naturlig" (altså med letrozol og ikke ivf) som sagt og at embryoet holder seg i live neste gang.. 

Anonymkode: 9efda...04e

Hvor gammel er du? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare til flere her: vi har prøvd under 1 år på søsken, men har møtt veldig stor forståelse for at vi ønsket IVF, mtp historikk. Dette hos privat klinikk i Norge. Så de private tar ihvertfall individuell vurdering 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (31 minutter siden):

Retningslinjene sier 1 år så det skal faktisk være lik praksis selv om din venninne da var heldig (eller uheldig) å slippe å prøve ett helt år.

Lik praksis er det ikke verken på henvisningstid, ventetid for behandling eller behandlingsopplegg. Det er man raskt på HelseNorge og ulike assistert befruktnings sider. Stor individuell forskjell fra landsdel til landsdel, samt sykehus til sykehus. 

Som igjen er en retningslinje fra 2017, som er i endring - både privat og offentlig - noe man ser tydelig dersom man følger med i ulike forum etc. En endring som er meget positiv. 

5 år tilbake i tid, måtte man gjerne vente lengre enn 1 år før man ble henvist - hele 25% måtte vente 2 år eller mer.. Nå går det heldigvis raskere - noe både offentlige og private gyn anbefaler både i inn og Utland - mye basert på at alderen for førstegangsfødende er stigende - snitt alderen på landsbasis for førstegangsfødende passerte 30,1 år i 2021. Mens det for 10 år siden var 28.7 på landsbasis. Høres kansje lite ut, men i det store bildet har mye å si når stadig flere trenger hjelp via assistert befruktning eller ved hjelp av medikament behandling for å oppnå graviditet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanidke skrev (8 timer siden):

For å svare til flere her: vi har prøvd under 1 år på søsken, men har møtt veldig stor forståelse for at vi ønsket IVF, mtp historikk. Dette hos privat klinikk i Norge. Så de private tar ihvertfall individuell vurdering 😊

Private har lenge kjørt sitt eget løp 😁 noe som er forståelig for min del da de ikke skal forvalte offentlige penger som de offentlige klinikkene skal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (7 timer siden):

Private har lenge kjørt sitt eget løp 😁 noe som er forståelig for min del da de ikke skal forvalte offentlige penger som de offentlige klinikkene skal. 

Offentlig gjøres nå det samme i stor grad - heldigvis. For det er ikke noe godt medisinsk grunnlag for at man skal måtte prøve i 1 år før henvisning, så lenge man fyller alle andre kriterier for å få innvilget hjelp.  Vi vet alle at selv etter henvisning er det veldig stor variasjon på ventetiden videre før man faktisk er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanidke skrev (18 timer siden):

Hvor gammel er du? 😊

28.

Anonymkode: 9efda...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har vi vært på oppstartsamtale i Porsgrunn. Var en god opplevelse og sitter igjen med et godt inntrykk av dem. Fikk oppstart med medisiner på neste syklus, allerede om 2 uker. Mannlig faktor, og fikk beskjed om at det var veldig liten sjangs naturlig 😅

Enn så lenge føler vi oss optimistiske til første forsøk, blir spennende tider fremover ☺️

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2024 at 6:53 PM, Skogsjente said:

Hei!

Nå har vi vært på oppstartsamtale i Porsgrunn. Var en god opplevelse og sitter igjen med et godt inntrykk av dem. Fikk oppstart med medisiner på neste syklus, allerede om 2 uker. Mannlig faktor, og fikk beskjed om at det var veldig liten sjangs naturlig 😅

Enn så lenge føler vi oss optimistiske til første forsøk, blir spennende tider fremover ☺️

Hei Skogsjente ☘️

Jeg har også fått oppstart med medisiner om to uker, neste siklus. Men mulig jeg må utsette pga av mye hosting etter sykdom. Hørt at formen bør være topp før oppstart med ivf. Men satser på at hosten går over og jeg blir med på oppstart i begynnelsen av mars. Mannlig faktor her og, alt er fint med meg, regelmessige menser, fint AMH. Hvor gammer er du? Hvilke hormoner har du fått i protokollen? Jeg gruer meg skikkelig til hormonbehandling, har aldri tok hormoner før og er veldig bekymret for formen :( går på offentlig IVF i Tromsø.

Hyggelig å være med! Masse lykke til til alle, krysser fingrene for at 2024 blir lucky år 🍀🍀🍀

Endret av Yogasoul
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yogasoul skrev (1 time siden):

Hei Skogsjente ☘️

Jeg har også fått oppstart med medisiner om to uker, neste siklus. Men mulig jeg må utsette pga av mye hosting etter sykdom. Hørt at formen bør være topp før oppstart med ivf. Men satser på at hosten går over og jeg blir med på oppstart i begynnelsen av mars. Mannlig faktor her og, alt er fint med meg, regelmessige menser, fint AMH. Hvor gammer er du? Hvilke hormoner har du fått i protokollen? Jeg gruer meg skikkelig til hormonbehandling, har aldri tok hormoner før og er veldig bekymret for formen :( går på offentlig IVF i Tromsø.

Hyggelig å være med! Masse lykke til til alle, krysser fingrene for at 2024 blir lucky år 🍀🍀🍀

Håper hosten din gir seg sånn at du får forsøk nå! De sa ikke noe til meg om at formen må være tipp topp, men så var jeg frisk på oppstartsamtalen da. Men hvis du har igjen litt hoste men er på bedring bør det gå greit eller?

Så fint at alt er bra med din syklus, håper det gir oss gode sjangser 🤞 Jeg har også regelmessige sykluser, men jeg hadde litt lav AMH, den var 10. Så jeg får nok ut litt færre egg enn normalen. Er 29 år og har ikke barn fra før. Hva med deg?

Jeg skal ta Menopur fra dag 1 og Fyremadel fra dag 5. Ovitrelle for eggløsning. Er spent og gleder meg egentlig bare til å starte opp. De sa til meg at de vanligste bivirkningene var hodepine og menssmerter, og et svingende humør. Så skal vel takle det greit. Kanskje man er så heldig å slippe bivirkninger også. Hvilke medisiner fikk du? Blir spennende om vi kan følge hverandre, og evt om det er flere som skal ha forsøk snart. Eggløsning i morgen på meg, så ligger ann til mens og sprøytestart 24 februar ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsjente skrev (På 7.2.2024 den 18.53):

Hei!

Nå har vi vært på oppstartsamtale i Porsgrunn. Var en god opplevelse og sitter igjen med et godt inntrykk av dem. Fikk oppstart med medisiner på neste syklus, allerede om 2 uker. Mannlig faktor, og fikk beskjed om at det var veldig liten sjangs naturlig 😅

Enn så lenge føler vi oss optimistiske til første forsøk, blir spennende tider fremover ☺️

Så spennende og gøy å høre! 🤩

Skal på oppstart i Porsgrunn i starten av april, så var super godt å høre dette. Ble positivt overrasket over ventetiden. Sendte inn henvisning 24.01, og fikk svar i går 08.02.


Håper det klaffer for dere 💛 Vi er også unge uten barn, så opplevd å bli ikke tatt seriøst offentlig hittil. Ble heldigvis tatt veldig(!!) godt i mot hos Sørlandet privatsykehus. 

Hvordan gjør dere det med kvitteringer på medisinen? Har lest at man burde ta vare på dem da noe kan bli refundert? 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært på ultralyd etter 8 dager med stimulering. Endometrium på 11mm. 11 folliker over 10mm alt fra 12-18 mm. Klar for egguttak på Mandag. Dette blir spennende 😁 dette er vårt første forsøk.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vameam96 skrev (4 timer siden):

Har nå vært på ultralyd etter 8 dager med stimulering. Endometrium på 11mm. 11 folliker over 10mm alt fra 12-18 mm. Klar for egguttak på Mandag. Dette blir spennende 😁 dette er vårt første forsøk.

Masse lykke til 🤞

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt hele 3 sprøyter med Menopur x 300iu og føler meg kjempefin. Har vært litt bekymra for denne "brennende smerten" som Menopur vistnok kunne gi men foreløpig føler jeg meg bare litt små-støl i magen. :)
Første ultralyd skjer på mandag og jeg gruer meg. I januar hadde AMH'en min økt fra 3.3 til 5.4pmol (yay små gleder), men jeg vet ingenting om min FSH. I oktober var den på hele 19 og jeg er kjempebekymra for at den skal ødelegge for både antall egg og kvaliteten på disse....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2024 at 2:13 PM, Skogsjente said:

Håper hosten din gir seg sånn at du får forsøk nå! De sa ikke noe til meg om at formen må være tipp topp, men så var jeg frisk på oppstartsamtalen da. Men hvis du har igjen litt hoste men er på bedring bør det gå greit eller?

Så fint at alt er bra med din syklus, håper det gir oss gode sjangser 🤞 Jeg har også regelmessige sykluser, men jeg hadde litt lav AMH, den var 10. Så jeg får nok ut litt færre egg enn normalen. Er 29 år og har ikke barn fra før. Hva med deg?

Jeg skal ta Menopur fra dag 1 og Fyremadel fra dag 5. Ovitrelle for eggløsning. Er spent og gleder meg egentlig bare til å starte opp. De sa til meg at de vanligste bivirkningene var hodepine og menssmerter, og et svingende humør. Så skal vel takle det greit. Kanskje man er så heldig å slippe bivirkninger også. Hvilke medisiner fikk du? Blir spennende om vi kan følge hverandre, og evt om det er flere som skal ha forsøk snart. Eggløsning i morgen på meg, så ligger ann til mens og sprøytestart 24 februar ☺️

Tror det er nok lurt å ha bra frisk form før oppstart da er det mye "stress" for kroppen med alle sprøyter osv. Har AHM på 12.2 (ref prøve i juni). Jeg er 33 og har ikke barn fra før. Vi har begynt å prøve siden januar 2022 men fikk vite at det er en mannlig faktor i mai da mannen leverte prøven. Fikk sjokk da siden jeg har alltid trodd at jeg blir gravid naturlig. Jeg driver nye med yoga, spiser sunt og har alltid fått beskjed fra gynekolog at kroppen min er veldig fin og klar til å bli gravid og liksom ingenting er feil. Mora min er lege og altid passa på meg om at alle prøvene ser fin ut. Kunne aldri tenkt at det blir en mannlig faktor i mitt liv...det var mange tunge følelser hele høsten, ble nesten deprimert. 

Fikk resept på Pergoveris fra dag 2 og Gonapeptyl fra dag 5 (usikker). Er det noen andre her som prøvd Pergoveris? Noe bivirkninger?? Usikker hvorfor jeg fikk Pergoveris og ikke Menopur. Går du på offentlig ivf? :)

Har også fått innkalling til gynekolog 13 februar, skal sjekke om at alt er grei før eventuelt oppstart på dag 2 av syklus. Tipper det blir 28 februar. Gruer meg til sprøyter. Har enda ikke hentet medisiner på apotek. Men du høres veldig optimistisk og klar, så bra at du føler deg klar og ser på det med åpen hjerte av glede 🍀

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/9/2024 at 5:23 PM, Vameam96 said:

Har nå vært på ultralyd etter 8 dager med stimulering. Endometrium på 11mm. 11 folliker over 10mm alt fra 12-18 mm. Klar for egguttak på Mandag. Dette blir spennende 😁 dette er vårt første forsøk.

Hei hei! Hvilke medisiner fikk du for stimulering? Formen var fin? Så godt å høre at du er klar for egguttak 🙏fortell gjerne mer når du har vært der. Krysser fingrene for at alt går fint med deg 🍀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yogasoul skrev (8 timer siden):

Hei hei! Hvilke medisiner fikk du for stimulering? Formen var fin? Så godt å høre at du er klar for egguttak 🙏fortell gjerne mer når du har vært der. Krysser fingrene for at alt går fint med deg 🍀

 Siden de ikke har funnet noe galt med meg så har jeg kun tatt 125 Gonal-F i 8 dager, samt fyremadel i 5. Igår kveld ble det ovitrelle. Så idag er en sprøytefri dag🤗

Grunnet for at vi gjennomgår ivf er mannligfaktor så det blir icsi på oss.

Formen har nesten vært topp hele veien, det er ikke en tilfølge så her føler jeg meg heldig🙏🏻 Har drukket masse vann og spist sunnt, tror det kan hjelpe litt på veien.

lykke til når tiden for start på sprøyter kommer for deg også. Husk å slapp av i magen når du setter de, da kjennes alt mye bedre ut.

Endret av Vameam96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vameam96 skrev (11 timer siden):

 Siden de ikke har funnet noe galt med meg så har jeg kun tatt 125 Gonal-F i 8 dager, samt fyremadel i 5. Igår kveld ble det ovitrelle. Så idag er en sprøytefri dag🤗

Grunnet for at vi gjennomgår ivf er mannligfaktor så det blir icsi på oss.

Formen har nesten vært topp hele veien, det er ikke en tilfølge så her føler jeg meg heldig🙏🏻 Har drukket masse vann og spist sunnt, tror det kan hjelpe litt på veien.

lykke til når tiden for start på sprøyter kommer for deg også. Husk å slapp av i magen når du setter de, da kjennes alt mye bedre ut.

Masse lykke til med egguttak i morgen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vameam96 skrev (12 timer siden):

 Siden de ikke har funnet noe galt med meg så har jeg kun tatt 125 Gonal-F i 8 dager, samt fyremadel i 5. Igår kveld ble det ovitrelle. Så idag er en sprøytefri dag🤗

Grunnet for at vi gjennomgår ivf er mannligfaktor så det blir icsi på oss.

Formen har nesten vært topp hele veien, det er ikke en tilfølge så her føler jeg meg heldig🙏🏻 Har drukket masse vann og spist sunnt, tror det kan hjelpe litt på veien.

lykke til når tiden for start på sprøyter kommer for deg også. Husk å slapp av i magen når du setter de, da kjennes alt mye bedre ut.

Lykke til! 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...