Gå til innhold

❤️ Prøverør 2024 ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble gravid uten IVF (med letrozol) nå i januar, men det ble spontanabort så jeg må vente et halvt år til på IVF nå sier de fordi det betyr jo at det kan gå uten IVF. Det er litt kjipt når vi i utgangspunktet kunne ha oppstart snart, men samtidig har vi øynet et håp om at det faktisk kan gå uten IVF dette her. 

Anonymkode: 9efda...04e

Det ligner litt på oss, vi har blitt gravide selv men bruker ganske lang tid (6-12 mnd) og har hatt flere MA/SA. Vi endte med å gå for IVF likevel for at ikke det skal gå så lang tid. Vi har gått privat, mulig offentlige sykehus er strengere på hvor lenge man har prøvd. Nå skal det sies at jeg var veldig lei av prøving og motivert for IVF, og det er jo noe dere må kjenne på selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

baby24*håper* skrev (19 timer siden):

Hei jenter 😃 hvor lenger har dere symptomer/bivirkninger etter stopp av progesteron? Denne kvalmen vil ingen ende ta 🤢 negativ test, så må være den som er grunnen...

Mine plager (pga progesteron) blir bedre 2-3 dager etter jeg slutter på progesteron støtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble gravid uten IVF (med letrozol) nå i januar, men det ble spontanabort så jeg må vente et halvt år til på IVF nå sier de fordi det betyr jo at det kan gå uten IVF. Det er litt kjipt når vi i utgangspunktet kunne ha oppstart snart, men samtidig har vi øynet et håp om at det faktisk kan gå uten IVF dette her. 

Hvor lenge har dere prøvd?  Går offentlige IVF, hatt flere SA/MA. Må vente til hcg er 0 før nytt forsøk, så har variert fra gang til gang hvor lenge vi har måttet vente. Man skal ikke gå i gang med nytt forsøk dersom man har hcg i kroppen da dette kan bidra til overstimulering (hvis man har styrt syklus f.eks) og at kroppen ikke er like mottagelig for nytt egg. Det er gode medisinske årsaker til at man må vente, selv om det er kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (41 minutter siden):

Hvor lenge har dere prøvd?  Går offentlige IVF, hatt flere SA/MA. Må vente til hcg er 0 før nytt forsøk, så har variert fra gang til gang hvor lenge vi har måttet vente. Man skal ikke gå i gang med nytt forsøk dersom man har hcg i kroppen da dette kan bidra til overstimulering (hvis man har styrt syklus f.eks) og at kroppen ikke er like mottagelig for nytt egg. Det er gode medisinske årsaker til at man må vente, selv om det er kjipt. 

Jeg tolker ventingen fordi de får det til selv og derfor ikke kvalifiserer for ivf før det har gått X antall mnd uten graviditet :-) noe som gjelder for alle for øvrig. Det tar ikke 6 mnd for hcg å bli under 5.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (10 minutter siden):

Jeg tolker ventingen fordi de får det til selv og derfor ikke kvalifiserer for ivf før det har gått X antall mnd uten graviditet 🙂 noe som gjelder for alle for øvrig. Det tar ikke 6 mnd for hcg å bli under 5.

Oi, ble litt bekymret nå! Har hatt to positive graviditeter på rad med provera/letrozol/ovitrelle. Begge dessverre med SA. Har PCOS og prøvd i 1 år. Har fått henvisning til IVF. Men kan det være jeg ikke får lov å starte fordi man har «fått det til» siste 6 mnd? 😢 Var så veldig forberedt på å få lov å begynne å prøve så fort henvisningen min ble behandlet og jeg fikk time? Kanskje ikke sånn det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra95 skrev (21 minutter siden):

Oi, ble litt bekymret nå! Har hatt to positive graviditeter på rad med provera/letrozol/ovitrelle. Begge dessverre med SA. Har PCOS og prøvd i 1 år. Har fått henvisning til IVF. Men kan det være jeg ikke får lov å starte fordi man har «fått det til» siste 6 mnd? 😢 Var så veldig forberedt på å få lov å begynne å prøve så fort henvisningen min ble behandlet og jeg fikk time? Kanskje ikke sånn det funker?

Strengt tatt skal man ha prøvd I 1 år uten oppnådd graviditet/1 år siden forrige graviditet, men jeg har selv opplevd at dersom de tolker det som at det vil ta uhensynsfull lang tid å lykkes så får man likevel ivf selv om man har vært gravid innen 12 mnd. Men det er gjerne etter flere aborter vel og merke. Dette var hos st Olavs :-) 

Edit: ivf er nokså invasiv og de vil selvsagt ha behandling på lavest mulig nivå, dvs medisinerte sykluser dersom det gjør at man kan lykkes.

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (1 time siden):

Jeg tolker ventingen fordi de får det til selv og derfor ikke kvalifiserer for ivf før det har gått X antall mnd uten graviditet :-) noe som gjelder for alle for øvrig. Det tar ikke 6 mnd for hcg å bli under 5.

Nei, men man vente til hcg er 0, samt at de ønsker 1-3 sykluser før neste innsett, og varierer fra person til person og mist til mist hvor lang tid det tar før syklus starter opp igjen. 

Jeg måtte vente 6 mnd etter ene MA, men ble 8mnd pga sykluskrøll, nå ved sist MA var jeg klar med nytt forsøk etter 3.5mnd for syklus kom raskt i gang. 

Samme har vært etter mine SA, ene var vi i gang etter 4mnd, andre var vi nesten passert 6mnd merket. 

Det er ingen fasit på det. Og det varierer noe fra sted til sted offentlig hvordan de praktiserer hvor mange sykluser de vil ha mellom også kommer hcg tiden på toppen for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (34 minutter siden):

Strengt tatt skal man ha prøvd I 1 år uten oppnådd graviditet/1 år siden forrige graviditet, men jeg har selv opplevd at dersom de tolker det som at det vil ta uhensynsfull lang tid å lykkes så får man likevel ivf selv om man har vært gravid innen 12 mnd. Men det er gjerne etter flere aborter vel og merke. Dette var hos st Olavs :-) 

Edit: ivf er nokså invasiv og de vil selvsagt ha behandling på lavest mulig nivå, dvs medisinerte sykluser dersom det gjør at man kan lykkes.

1 års regelen er det flere og flere leger/ sykehus som viker fra. De tar mer individuelle vurderinger enn 1 år bastant som tidligere.  Har en venninne nå, påvist pcos, prøvd selv 6mnd med provera og letrozol og ble nå henvist til IVF. De var innstilt på å måtte prøve lengre og vente, fått svar på henvisning og skal i gang i slutten av mars, 12 uker etter henvisning ble sent. 

Er store forskjeller rundt i landet på ventetid og praksis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (6 minutter siden):

Nei, men man vente til hcg er 0, samt at de ønsker 1-3 sykluser før neste innsett, og varierer fra person til person og mist til mist hvor lang tid det tar før syklus starter opp igjen. 

Jeg måtte vente 6 mnd etter ene MA, men ble 8mnd pga sykluskrøll, nå ved sist MA var jeg klar med nytt forsøk etter 3.5mnd for syklus kom raskt i gang. 

Samme har vært etter mine SA, ene var vi i gang etter 4mnd, andre var vi nesten passert 6mnd merket. 

Det er ingen fasit på det. Og det varierer noe fra sted til sted offentlig hvordan de praktiserer hvor mange sykluser de vil ha mellom også kommer hcg tiden på toppen for mange. 

Jeg har dessverre hatt mange MA og vet alt om at det kan ta tid for kroppen å komme tilbake i syklus, men det er noe helt annet enn 6 mnd karens fra klinikken - for slik er det ikke :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (2 timer siden):

Har prøvd i litt over ett år, men siden jeg fikk diagnose PCOS og har anovulasjon ble vi henvist før ett år var gått. 

De mener ikke at jeg skal vente 6 mnd for at HCG skal bli 0. Det er ikke derfor vi må vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanidke skrev (2 timer siden):

Det ligner litt på oss, vi har blitt gravide selv men bruker ganske lang tid (6-12 mnd) og har hatt flere MA/SA. Vi endte med å gå for IVF likevel for at ikke det skal gå så lang tid. Vi har gått privat, mulig offentlige sykehus er strengere på hvor lenge man har prøvd. Nå skal det sies at jeg var veldig lei av prøving og motivert for IVF, og det er jo noe dere må kjenne på selv 😊

Ja, altså vi har sånn egentlig god tid med tanke på alder, så vi trenger ikke stresse med den IVF-greia enda, men bare litt trasig når vi var innstilt på det. Men vi håper jo nå at jeg kan bli gravid "naturlig" (altså med letrozol og ikke ivf) som sagt og at embryoet holder seg i live neste gang.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra95 skrev (1 time siden):

Du kan ringe de og spørre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har prøvd i litt over ett år, men siden jeg fikk diagnose PCOS og har anovulasjon ble vi henvist før ett år var gått. 

De mener ikke at jeg skal vente 6 mnd for at HCG skal bli 0. Det er ikke derfor vi må vente.

Nei noen steder er det ventetiden som er 6mnd pga kapasitet, andre steder går det på hvor mange sykluser de ønsker etc.. Det er veldig varierende.. hadde vært mye enkelte for alle pasienter om det var lik behandling offentlig over alt - selv med ulike kapasitet. 

Supert at dere slapp prøve 1 helt år, flere og flere slipper det før henvisning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (54 minutter siden):

Jeg har dessverre hatt mange MA og vet alt om at det kan ta tid for kroppen å komme tilbake i syklus, men det er noe helt annet enn 6 mnd karens fra klinikken - for slik er det ikke :-) 

Det sa jeg heller ikke at det var. Det er ikke noe fasit på hvor lenge man må vente. Det er individuelt og varierer fra klinikk til klinikk - like mye offentlig som privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (13 minutter siden):

Nei noen steder er det ventetiden som er 6mnd pga kapasitet, andre steder går det på hvor mange sykluser de ønsker etc.. Det er veldig varierende.. hadde vært mye enkelte for alle pasienter om det var lik behandling offentlig over alt - selv med ulike kapasitet. 

Supert at dere slapp prøve 1 helt år, flere og flere slipper det før henvisning ;)

Hos meg er det ikke hverken pga kapasitet eller antall sykluser (jeg har ikke syklus) de ønsker. Det ble forklart at det er pga at jeg må prøve 6 måneder til fordi jeg kan bli gravid på letrozol og må da prøve det enda flere ganger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos meg er det ikke hverken pga kapasitet eller antall sykluser (jeg har ikke syklus) de ønsker. Det ble forklart at det er pga at jeg må prøve 6 måneder til fordi jeg kan bli gravid på letrozol og må da prøve det enda flere ganger. 

Muligens møtt en vanskelig lege eller sykehus som fremdeles praktiserer helst 1 år prøving du da.. Som sagt veldig individuell praksis på dette på lands basis. Og det burde vært lik praksis over alt i det offentlige.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helene90 skrev (5 minutter siden):

Muligens møtt en vanskelig lege eller sykehus som fremdeles praktiserer helst 1 år prøving du da.. Som sagt veldig individuell praksis på dette på lands basis. Og det burde vært lik praksis over alt i det offentlige.. 

Retningslinjene sier 1 år så det skal faktisk være lik praksis selv om din venninne da var heldig (eller uheldig) å slippe å prøve ett helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, altså vi har sånn egentlig god tid med tanke på alder, så vi trenger ikke stresse med den IVF-greia enda, men bare litt trasig når vi var innstilt på det. Men vi håper jo nå at jeg kan bli gravid "naturlig" (altså med letrozol og ikke ivf) som sagt og at embryoet holder seg i live neste gang.. 

Hvor gammel er du? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare til flere her: vi har prøvd under 1 år på søsken, men har møtt veldig stor forståelse for at vi ønsket IVF, mtp historikk. Dette hos privat klinikk i Norge. Så de private tar ihvertfall individuell vurdering 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (31 minutter siden):

Retningslinjene sier 1 år så det skal faktisk være lik praksis selv om din venninne da var heldig (eller uheldig) å slippe å prøve ett helt år.

Lik praksis er det ikke verken på henvisningstid, ventetid for behandling eller behandlingsopplegg. Det er man raskt på HelseNorge og ulike assistert befruktnings sider. Stor individuell forskjell fra landsdel til landsdel, samt sykehus til sykehus. 

Som igjen er en retningslinje fra 2017, som er i endring - både privat og offentlig - noe man ser tydelig dersom man følger med i ulike forum etc. En endring som er meget positiv. 

5 år tilbake i tid, måtte man gjerne vente lengre enn 1 år før man ble henvist - hele 25% måtte vente 2 år eller mer.. Nå går det heldigvis raskere - noe både offentlige og private gyn anbefaler både i inn og Utland - mye basert på at alderen for førstegangsfødende er stigende - snitt alderen på landsbasis for førstegangsfødende passerte 30,1 år i 2021. Mens det for 10 år siden var 28.7 på landsbasis. Høres kansje lite ut, men i det store bildet har mye å si når stadig flere trenger hjelp via assistert befruktning eller ved hjelp av medikament behandling for å oppnå graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...