Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Piinki skrev (2 timer siden):

Det beste for en kvinne er å bli ferdig med å bære og føde innen hun er 25 år. Men slik er ikke det norske samfunnet tilrettelagt.

Ved 30 år begynner det å bli veldig seint og å få barn rundt 40 år burde kvinnen ha sluppet. Og 45+ er litt ugreit synes jeg. Mye mer ugreit om en tenåring bærer og føder. 

Generelt selvsagt. Kvinner gjør heldigvis akkurat som de selv vil med sine kropper. 

Vel, jeg har straks seks barn. I de tre svangerskapene jeg gikk igjennom i tjueåra hadde jeg invalidiserende bekkenløsning fra henholdsvis uke 12/19/17.  I de tre svangerskapene jeg har gått gjennom etter fylte 35 har jeg ikke hatt antydning til bekkenløsning. Vet hva jeg hadde valgt om igjen, for å si det sånn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lorieen skrev (33 minutter siden):

Vel, jeg har straks seks barn. I de tre svangerskapene jeg gikk igjennom i tjueåra hadde jeg invalidiserende bekkenløsning fra henholdsvis uke 12/19/17.  I de tre svangerskapene jeg har gått gjennom etter fylte 35 har jeg ikke hatt antydning til bekkenløsning. Vet hva jeg hadde valgt om igjen, for å si det sånn! 

Les slutten på min kommentar igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 time siden):

Jeg leste et sted at gjennomsnittlig alder ved fødsler i steinalderen var rundt 30 år. Halvparten av formødrene dine har fått barn altfor sent, ifølge deg. Men likevel er du her, og du er kanskje til og med glad for at du er her?

Alle innlegg kan by opp til med konflikt tydeligvis. Vær grei da og les hva jeg skriver uten å tenke at det er et angrep på noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 time siden):

Jeg leste et sted at gjennomsnittlig alder ved fødsler i steinalderen var rundt 30 år. Halvparten av formødrene dine har fått barn altfor sent, ifølge deg. Men likevel er du her, og du er kanskje til og med glad for at du er her?

Tror du forstod det feil. Forventet levealder ved fødsel var 30 år, altså fra du ble født kan man forvente å leve i 30 år. 

Anonymkode: 62fb1...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma var nesten 41 da hun fikk meg. Nå er jeg snart 27 og mamma snart 68. Jeg har ikke brydd meg. Jeg personlig synes mamma har vært mye yngre (i hodet) enn hennes fysiske alder. Jeg har aldri synes det har vært flaut😊

Anonymkode: 5a7e9...2c8

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Piinki said:

Alle innlegg kan by opp til med konflikt tydeligvis. Vær grei da og les hva jeg skriver uten å tenke at det er et angrep på noen. 

Det står at det er din personlige mening, og ikke et angrep på noen. Greit nok. Men du mener altså fortsatt at halvparten av dine formødre har født "for seint" ifølge din personlige mening.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.08):

Jeg følte meg for gammel for et til barn da jeg bikket 30 år. 

Anonymkode: 43f83...d9d

Dette sier mest om din sosiale status 

Anonymkode: 25b3a...f91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, at menn var noen steder 30, og neppe så barnet vokse opp. 

Anonymkode: 62fb1...bcc

 

"For eksempel kan vi se at det i de østasiatiske befolkningene var en tendens til at fedrene var eldre enn mødrene, mens vi i de europeiske befolkningene kan se at faren og moren var noenlunde like gamle, sier Macià."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Individuelt. Men tenker man er for gammel når man ikke lenger har overskudd til å følge opp barnet skikkelig. 

Jeg planlegger å bli gravid neste år, da vil jeg være 39 år 😊 Føler meg på ingen måte for gammel.

Anonymkode: 96a71...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yodas skrev (1 time siden):

Det står at det er din personlige mening, og ikke et angrep på noen. Greit nok. Men du mener altså fortsatt at halvparten av dine formødre har født "for seint" ifølge din personlige mening.

Nei. Det er ikke det jeg sier i det hele tatt. 

Om du absolutt vil krangle med meg kan du sende meg ei melding i innboks, så tar vi det der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piinki skrev (1 time siden):

Les slutten på min kommentar igjen. 

 

Hvorfor det? Jeg fikk med meg det du skrev første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Piinki skrev (4 timer siden):

Det beste for en kvinne er å bli ferdig med å bære og føde innen hun er 25 år. Men slik er ikke det norske samfunnet tilrettelagt.

Ved 30 år begynner det å bli veldig seint og å få barn rundt 40 år burde kvinnen ha sluppet. Og 45+ er litt ugreit synes jeg. Mye mer ugreit om en tenåring bærer og føder. 

Generelt selvsagt. Kvinner gjør heldigvis akkurat som de selv vil med sine kropper. 

 

Edit: dette er min personlige mening og ikke ment som et angrep på godt voksne mødre. 

 

«Ved 30 år begynner det å bli veldig seint»?

Er du klar over at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er 30,2 år?

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Tror jeg har lest at menn som er eldre også kan forårsake slike problemer. 

Anonymkode: 74195...c14

Ja, men langt sjeldnere enn kvinner (ca. 1/10 så mange) og ved betydelig høyere alder enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

«Ved 30 år begynner det å bli veldig seint»?

Er du klar over at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er 30,2 år?

Kan ikke jeg få ha den meninga da? Når du fødte, når andre tråden har født og når nabokjærringa fødte er jo fullstendig irrelevant for hva jeg mener. 

Jeg mener at yngre kropper er bedre å bære og føde med enn eldre kropper. 

Generelt var et ord jeg brukte. Og at kvinner gjør heldigvis akkurat som de vil. 

Men jeg personlig synes 30 år er seint. 

Dere kan sitere meg og fortelle om dere sjøl alt dere vil. Min mening står seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piinki skrev (13 minutter siden):

Kan ikke jeg få ha den meninga da? Når du fødte, når andre tråden har født og når nabokjærringa fødte er jo fullstendig irrelevant for hva jeg mener. 

Jeg mener at yngre kropper er bedre å bære og føde med enn eldre kropper. 

Generelt var et ord jeg brukte. Og at kvinner gjør heldigvis akkurat som de vil. 

Men jeg personlig synes 30 år er seint. 

Dere kan sitere meg og fortelle om dere sjøl alt dere vil. Min mening står seg. 

For all del. Du kan mene hva du vil. Og forskning støtter deg jo i mye av det du mener, så sånn sett har du jo et poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...