Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Piinki said:

Kan ikke jeg få ha den meninga da?

Du kan ha akkurat hvilke meninger du vil. Men poenget med et diskusjonsforum er liksom å diskutere forskjellige meninger, og da må man også kunne si imot.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt opp til hvilket liv en lever og hva en ønsker ut av det. 
Jeg fikk første det året jeg fylte 20 og siste det året jeg fylte 36.
Jeg er rolig som person, aldri hatt ett stort behov for uteliv og ønsket meg veldig barn. Så jeg valgte å få flere når de eldste nærmet seg myndige. 

Fordelen som ung var mer ork og energi. Kunne glatt finne på noe med ungene nesten hver dag etter barnehagen og i helgene. Var mye sosial med andre som hadde barn. Ulempen (for min del) var dårligere økonomi, mindre stabilitet i forholdet og mindre forståelse på mange områder. 

Nå som 38-åring blir det en del roligere dager. Blir fortere sliten og orker ikke finne på fullt så mye som før. Men dagene er dog mer forutsigbare for ungene.
Økonomien og forholdet er mer stabilt og som mor har jeg mye mer forståelse for andre pga alder og livserfaring. 

Har alltid ønsket meg mange barn (og har fått en fin flokk)., men hvor tøft det er/var å være tenåringsmor hadde jeg aldri kunne forestilt meg! Har også diagnose barn, det har gått veldig fint men medfører mye ekstra oppfølging og møter.

Hadde jeg visst alt om hvordan samfunnet utviklet seg og hvor mye feks sosiale medier er med på og ødelegge mye ungdom hadde jeg nok fått færre barn og vært yngre når jeg fikk de siste. (Klarer ikke helt å henge på alt lengre 😅

finnes nok ingen fasit på når en er for gammel (bortsett fra biologisk klokke) men jeg tror jeg ville hatt siste mellom 25-30 om jeg skulle valgt fra øverste hylle.. 

Anonymkode: d43ea...2a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.41):

Personlig så tenker jeg at det er greit å få siste barnet når man er rundt 35. Min mor var 38 når hun fikk sitt siste barn på 80-tallet, husker det som en liten «skandale» på den tiden. Nå er jo det blitt ganske vanlig. Men, når jeg tenker på hvor mye mitt yngste søsken alltid har bekymret seg for sine «eldre» foreldre så vet jeg ikke helt hva jeg tenker om temaet. Søskenet vårt var jo mye yngre enn oss når vi mistet foreldrene våre og taklet den biten veldig annerledes enn oss. Så både jeg og søskene mine fikk barna våre når vi var i 25-30 års alderen. 
 

 

Anonymkode: fe6e0...549

Å få barn i slutten av 30-årene er overhodet ikke noe nytt. Ser du tilbake i tid før p-pillen kom, så var det ganske vanlig at kvinner fikk barn fra de giftet seg tidlig i 20-årene og gjennom hele sin fertile periode. 

Jeg driver endel med slektsgranskning, og det er ikke noe nytt fenomen å få barn etter fylte 40, for å si det sånn. Min mormor fikk siste barn i slutten av 30-årene og min oldemor fikk sistemann da hun var 43. 

Anonymkode: 564aa...370

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du forstod det feil. Forventet levealder ved fødsel var 30 år, altså fra du ble født kan man forvente å leve i 30 år. 

Anonymkode: 62fb1...bcc

Det var jo bare fordi spedbarnsdødeligheten var så høy. Overlevde du 5 års dagen din i gamledager kunne du regne med å leve til du ble 60-70. 

Anonymkode: b9845...7e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er for gammel når man begynner å bli sliten av små ting og ikke kan se for seg å ha ansvar for et barn 18 år fremover i tid. For noen kan man være for gammel når man er 40 andre 45. Man kjenner seg selv best. For min del er det å få barn før 25 helt vanvittig men for noen passer det perfekt. Jeg ville leve livet før jeg fikk barn, ja vet man kan leve livet med barn også men slettes ikke på samme måte. Derfor fikk jeg første som nesten 37-åring. Føler meg ikke gammel nei🤣

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (På 26.10.2023 den 16.18):

For dere som sier 30 eller 35. Tenk på at det kanskje sitter prøvende her og nå føler det er for sent. 

Ta den vurderingen før dere faktisk taster iveg,

Folk må vel få lov å ha sin mening uten at folk skal bli krenka av det. Noen mener 30 eller 35 er for sent, enkelt og greit. Det er ikke noe slemt eller ondsinnet bak det, det er kun en mening. Er de så hårsåre så får de la være å gå innpå en tråd som spør om hva folk mener om dette emnet da. 

Anonymkode: ba9e9...f1e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Folk må vel få lov å ha sin mening uten at folk skal bli krenka av det. Noen mener 30 eller 35 er for sent, enkelt og greit. Det er ikke noe slemt eller ondsinnet bak det, det er kun en mening. Er de så hårsåre så får de la være å gå innpå en tråd som spør om hva folk mener om dette emnet da. 

Anonymkode: ba9e9...f1e

Enig og jeg har sittet der selv med IVF og hele pakka. Begynte med prøving da jeg var 29 og ble ikke barn før 3 år etter, så jeg angrer på å ikke ha begynt før. 

Anonymkode: c7e82...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.05):

Leste her inne om ei som var uplanlagt gravid og 39, fikk svar om at det blir flaut for barnet med så gammel mot. Man burde heller ikke være for ung, mye fordommer mot unge mødre også. 

Anonymkode: 94ddc...e95

De som svarer på den måten er umodne og lite oppegående. Uten noe særlig livserfaring og evne til refleksjon er det lett å trekke slike bastante konklusjoner. Mange av disse folka kommer til å måtte spise sine egne ord når de blir litt eldre og må innse at livet ikke alltid kan detaljplanlegges. Har sett mange møte seg selv i døren der 🙂

Slike svar som du nevner her , der folk nærmeste mener man skal ta abort for å slippe å bli gammel mor i en alder av 39 ,er noe av det mest latterligste å lese her på KG. Det skinner så tydelig igjennom hva slags type personer som har skrevet det. 

Anonymkode: 564aa...370

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinne, når du tenker du er gammel nok. Ingen vet hvor lenge man lever eller hvilken helse man får. 

Anonymkode: 35ebf...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn tidlig, som 21 og 24. For meg var det uaktuelt å få flere barn etter 35 men jeg skjønner jo at ikke alle begynner så tidlig 😅 

Anonymkode: 4471a...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen styrer dette selv. 
Om man ikke blir gravid på vanlig vis etter fylte 40, er man for gammel.

 

Anonymkode: 8fbde...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Naturen styrer dette selv. 
Om man ikke blir gravid på vanlig vis etter fylte 40, er man for gammel.

 

Anonymkode: 8fbde...c4e

Jeg mener at dette ikke er en god metode. Først og fremst fordi fruktbarhet ikke betyr at man er en god forelder. Unge menn og kvinner trenger av og til hjelp, og det betyr ikka at de ikke burde få barn. Men jeg er enig med deg i at rundt 40 er en slags naturlig grense. Det naturen ikke gjør, er å styre virile menn på 70 år, som ikke bryr seg om de er 80 når barnet er 10. Man vet aldri når man mister foreldrene sine, men man blir ikke 110 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg ikke om når folk flest får barn (selv fikk jeg mine mellom 27 og 32). Det jeg kjenner at jeg håper, er at mine egne barn ikke venter for lenge med å få barn. Om min eldste hadde fått barn når hun var 20, så hadde det passet veldig greit for meg. Men sånn realistisk set,at så skjønner jeg at det ikke nødvendigvis er så heldig for min datter. Men jeg ønsker iallefall veldig sterkt å få være en stor del av mine barnebarns liv. 

Anonymkode: 08636...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville jeg ikke ha flere barn etter jeg fylte 30. Hadde riktignok to barn da og hadde nok kjent det annerledes om jeg ikke hadde noen.

Anonymkode: c3f96...d79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For min del ville jeg ikke ha flere barn etter jeg fylte 30. Hadde riktignok to barn da og hadde nok kjent det annerledes om jeg ikke hadde noen.

Anonymkode: c3f96...d79

Meg over her:

Ville bare legge til at jeg ikke tenker for mye på hva andre velger å gjøre i sin situasjon. 

Anonymkode: c3f96...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Helene1982 said:

Jeg mener at dette ikke er en god metode. Først og fremst fordi fruktbarhet ikke betyr at man er en god forelder. Unge menn og kvinner trenger av og til hjelp, og det betyr ikka at de ikke burde få barn. Men jeg er enig med deg i at rundt 40 er en slags naturlig grense. Det naturen ikke gjør, er å styre virile menn på 70 år, som ikke bryr seg om de er 80 når barnet er 10. Man vet aldri når man mister foreldrene sine, men man blir ikke 110 heller.

Hvor ofte hender det at 70-åringer blir fedre? Da snakker vi vel om "kjendiser" med masse penger. Og er det verre å ha en 70 år gammel far enn å ikke ha en far i det hele tatt? Det finnes jo single kvinner som velger å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Bryr meg ikke om når folk flest får barn (selv fikk jeg mine mellom 27 og 32). Det jeg kjenner at jeg håper, er at mine egne barn ikke venter for lenge med å få barn. Om min eldste hadde fått barn når hun var 20, så hadde det passet veldig greit for meg. Men sånn realistisk set,at så skjønner jeg at det ikke nødvendigvis er så heldig for min datter. Men jeg ønsker iallefall veldig sterkt å få være en stor del av mine barnebarns liv. 

Anonymkode: 08636...610

Jeg håper ikke mine barn får barn når de er 20. Det er lurt å få seg en utdannelse først, ok økonomi og stabilt forhold.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (4 minutter siden):

Hvor ofte hender det at 70-åringer blir fedre? Da snakker vi vel om "kjendiser" med masse penger. Og er det verre å ha en 70 år gammel far enn å ikke ha en far i det hele tatt? Det finnes jo single kvinner som velger å få barn.

Nei det er ikke verre, men dette er ikke en konkurranse om å være den dårligste faren. Jeg tror ikke man skal avfeie barn som er unfanget med kunstig befruktning og deres behov for å lære om sitt opphav, men Jeg tror det å miste en forelder som barn, er noe man ikke burde legge til rette for. Og ja, man vet ikke når noen dør, men er man 80, er det større sjanse enn om man er 50-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 7.52):

Nå husker hun dette godt fordi hun ble sjokkert av beskjeden. Men alt i orden. kg har talt, og jeg tar det til etterretning. Jeg skal ringe og opplyse henne om at vilt fremmede har konkludert med at dette aldri skjedde 😅

Anonymkode: 6d427...700

Altså, det skjedde jo helt sikkert at hun ble fortalt det. Men alder for førstegangsfødene tidlig 1980 var ca 25 år, så hun var jo ikke elder førstegangsfødene. Kanskje kan det være fint å vite at her var det en lege som tok feil, om hun ble sjokkert den gangen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...