Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er opp til hver enkelt, hvordan man føler seg og hvor man er i livet. Det finnes ikke noe riktig svar til dette.

Anonymkode: 5eb25...079

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Denne debatten som dukker opp på KG innimellom minner meg om utdannelsesnivået og klassebakgrunnen som hersker her. Ingen i mitt virkelige liv ville leet på et øyebryn av mødre på 40, men er på KG er det mange som mener 30 (!) er øvre grense😬😬😬

Anonymkode: b9845...7e9

Folk på KG tror jo at 30-åringer går rundt med rullator, og at 40-åringer ligger senile på gamlehjemmet.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvor mange ganger denne typen spørsmål dukker opp på KG. På ene siden har man dem som gnåler om hvor ille det er å få barn over 35-40 år. På den andre siden har man dem som har fått barn over 35 år. 

Blir man aldri lei av å bry seg så mye om andres alder når de får barn? 


Tenk. Mange av dere som sier det ille å få barn over 35-40 ville kanskje aldri blitt født hvis deres tidligere slekt hadde holdt seg til å få barn frem til maks 30-35 år.
Før i tiden fikk man barn så lenge man kunne. Kanskje noen til og med ikke fikk barn før sent.
Hvem er dere til å «bestemme» over andres kropper? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WilliamB skrev (8 timer siden):

35 for kvinner. 50 for menn.

haha. kvinner lever mye lengre enn menn. 

Anonymkode: 44b12...bc7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 timer siden):

Tror  det er en fordel for kvinner å få nr 1  før man er 35  men den siste kan fødes mye senere. Far kan godt være 45+, men helst ikke over 55 , slik at han har fysikk til å stille opp for barna de 20 første årene deres.

Eldre fedre øker risikoen for; https://nhi.no/familie/barn/barn-av-eldre-fedre/

Anonymkode: 9986c...8f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Eldre fedre øker risikoen for; https://nhi.no/familie/barn/barn-av-eldre-fedre/

Anonymkode: 9986c...8f5

Her konkluderes det med at risikoen for sykdom er lav. 

Dessuten er vel risikoen for å få skilte foreldre, måtte flytte hver uke hele oppveksten og forholde seg til voksne omsorgspersoner som kommer og forsvinner, stesøsken, halvsøsken og alt det medfører av ustabilitet for barnet, høyere jo yngre foreldrene er. 

Anonymkode: 5eb25...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er for gammel når man er lei unger og det ikke lenger rasler i eggstokkene av å se spedbarn. 

Jeg er 44 og har venninner som har spedbarn må. Jeg finnes ikke interessert i å holde dem en gang. La meg slippe, helst. 

Ellers er man for gammel når man ikke lenger er fruktbar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Naboen her er over 70 mens thaikona er rundt 30...

Anonymkode: 4cff5...793

Da er de nok glad i hverandre og du er en mistroisk og fordomsfull nabo. 

Anonymkode: 5eb25...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er satt en grense på 46 for IVF foreks her, tenker det sikkert er en fornuftig grense. 

Anonymkode: 2ceec...f86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har fysisk, mental og økonomisk kapasitet til å følge opp barna, og kan bli gravid, så er det uproblematisk å få barn. Jeg har fått barn som 20-åring, og jeg får mitt siste barn om under to måneder, som 41-åring. Jeg er en mye bedre forelder nå enn jeg var da jeg var 20 og student.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (4 minutter siden):

Så lenge man har fysisk, mental og økonomisk kapasitet til å følge opp barna, og kan bli gravid, så er det uproblematisk å få barn. Jeg har fått barn som 20-åring, og jeg får mitt siste barn om under to måneder, som 41-åring. Jeg er en mye bedre forelder nå enn jeg var da jeg var 20 og student.

Det er ofte uproblematisk å få dem, men ikke nødvendigvis å følge dem opp, selv om alle disse komponentene skulle være tilstede ;)

Anonymkode: 5eb25...079

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da er de nok glad i hverandre og du er en mistroisk og fordomsfull nabo. 

Anonymkode: 5eb25...079

Hvor står det at jeg mener det? Synes det er trist for ungene som må leve med far som er på alder med oldefar og trolig ikke får oppleve at ungene blir voksne...

Anonymkode: 4cff5...793

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor står det at jeg mener det? Synes det er trist for ungene som må leve med far som er på alder med oldefar og trolig ikke får oppleve at ungene blir voksne...

Anonymkode: 4cff5...793

Han kan leve til de er voksne, og han kan være en god far og støtte til tross for høy alder. 

Har du en garanti for at en ung pappa lever til barna er voksne? For at han blir hos moren? For at han er trofast, en god rollemodell eller en god far? 

Ja, du er er korttenkt og fordomsfull. Hvorfor skal du kalle moren en thaidame? Hva er poenget ditt?

Anonymkode: 5eb25...079

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ofte uproblematisk å få dem, men ikke nødvendigvis å følge dem opp, selv om alle disse komponentene skulle være tilstede ;)

Anonymkode: 5eb25...079

Så lenge man er frisk og sprek så er det ingen forskjell på om man er 25 eller 40, bortsett fra at man gjerne er bedre bemidlet og etablert som 40-åring enn som 25-åring. Man har uansett ingen garanti for at man klarer å følge opp ungene sine til de er voksne. Man kan få kreft og dø før man er 30, eller man kan være frisk og sprek til man er nærmere 80. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (13 minutter siden):

Så lenge man er frisk og sprek så er det ingen forskjell på om man er 25 eller 40, bortsett fra at man gjerne er bedre bemidlet og etablert som 40-åring enn som 25-åring. Man har uansett ingen garanti for at man klarer å følge opp ungene sine til de er voksne. Man kan få kreft og dø før man er 30, eller man kan være frisk og sprek til man er nærmere 80. 

Sant så sant

Anonymkode: 5eb25...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For meg er det uaktuelt å flere flere etter fylte 30. Men generelt vil jeg si 35 år.

Anonymkode: 4f9fa...d43

Så leit at du tenker sånn. Har du brukt 20-årene dine som småbarnsmor, du da? 20-årene er de beste årene, de får man aldri igjen, det er da mange studerer, reiser, opplever mye nytt, treffer mange nye folk osv. 30-årene er ideelt å få barn og starte det livet, etter min mening.

Anonymkode: c78f0...042

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Naboen her er over 70 mens thaikona er rundt 30...

Anonymkode: 4cff5...793

Navogubben kan få problemer med å følge opp eventuelt nye barn når de kommer opp i tenårene pga sykdommer, slitasje og aldring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva mener du er på vanlig måte? Du mener vel ikke at de av oss med sykdommer som pcos og endometriose ikke skal få hjelp til å få barn om vi trenger det?

Anonymkode: 76782...80f

Ganske trygg på at ikke det var det hun mente her, med mindre man velger å tolke i aller verste mening og tatt ut av sammenheng.

;)

Anonymkode: dcc39...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...