Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kroppen velger å avslutte mulighetene for å bli gravid i.l.a. 40-åra, men for noen etter femti.
Alle som kan bli gravide er unge nok til å få barn. Ingen kan være for gammel til å bli gravid uten hjelp.
Den som eier kroppen kjenner selv kva den greier, og andre har ingenting med det.

Endret av Andro
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarene vil nok variere veldig utifra hvem som svarer og hvilke liv de lever. For ei som bodde på bygda og fikk barn som 22-åring så vil alt over 33 virke aaaalt for gammelt!
Mens hun som bor i storbyen og er i et miljø hvor utdanning, karriere og selvutvikling har vært viktig - så vil kanskje 33 år høres helt perfekt ut. Kanskje t.o.m litt ungt.

Jeg er 36 og prøver å få mitt første barn. Selvsagt skulle jeg gjerne fått barn før, men det var bare ikke mulig før jeg møtte min samboer. Jeg har utdannet meg, bodd her og der i verden, levd i et kunstnermiljø og livet har vært det motsatte av kjedelig. INGEN av kvinnene i samme miljø fikk barn før de bikka 30. Ingen av mine venninner, søsken eller nære bekjente. Men det er mange på min alder som har startet prøvingen, eller som har rukket å fått en liten smårolling på et par år. Eller som planlegger det i nærmeste fremtid. Jeg er glad for at jeg ikke er unormal i mitt miljø iallefall. :)

Så jeg føler meg IKKE for gammel. Men håper jeg kan rekke å få to barn før jeg er 40. Men det går helt fint om jeg bikker 40 også. For selv om jeg er ung til sinns og holder meg frisk og sunn og ser yngre ut enn jeg er - så bryr ikke eggstokkene seg om det. 😛

Anonymkode: 93b4c...5c0

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skremmer meg å nærme seg 30, ikke ha livet på stell, ikke ha god erfaring med menn, ikke vite om jeg ønsker barn. Vet ikke om det er redselen for å gå glipp av valget eller barneønske jeg kjenner på. Kjenner morsfølelsene når jeg ser babyer.

Vet at kvinner kan få barn alene, så må vel senke skuldrene og tenke på å fryse egg om det blir et sterkt ønske. 

Rart at det er så vanskelig å finne en å få barn med, når det er den ene tingen arter gjør. Men alle arter har jo kanskje sine komplikasjoner rundt akten og samlivet. Kan være glad det ikke er meningen jeg skal spise han etterpå eller noe annet sykt et av krypdyrene eller insektene, husker ikke hvillket, gjør. 

Anonymkode: 74195...c14

Syns du babyer er søte, litt slik hundevalper er søte, eller har du lyst til å bli forelder?  

Har du lyst nattevåk, diagnoser, barnehage, Sfo, matpakker, foreldremøter, vrange tenåringer og evig bekymring? 

Er det en mann du kan tenke deg en livslang relasjon til i livet ditt, er du evnt klar for å møte barnets 1000 spørsmål og dets mulige tomrom i livet hvis du velger donor? 

Jeg synes fortsatt at babyer er søte, jeg liker barn - men jeg hadde aldri lyst til å bli forelder.

Du MÅ ingenting, ditt valg.

Anonymkode: 2685c...6a2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

30 er absolutt siste frist.

Anonymkode: bff6c...94e

Da hadde vi hatt svært få norske barn 😅 

Anonymkode: 1080c...6ee

  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde vi hatt svært få norske barn 😅 

Anonymkode: 1080c...6ee

Javel? Alle jeg kjenner har vært yngre enn det. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som fikk barn etter 25.

Anonymkode: bff6c...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg for gammel når jeg fikk min 4 da jeg var 32, skulle ønske jeg fikk alle mine før 30. 

Men hva andre får bryr jeg meg ikke om, men det er en tanke om hvor gammel er jeg når barnet mitt er 20. Min mor fikk meg når ho var 29 år, jeg har allerede mistet henne og jeg er 40. Så vi har jo ingen garanti hvor lenge vi er jer uansett. 

Anonymkode: ecedf...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva med besteforeldre? Er det ingen som tenker at barna skal ha noen når de blir eldre??

Anonymkode: 62389...75f

Det får ikke mine uansett, er jeg en dårlig mor? 
Mine er borte og hans bor i et annet land så de sees sjelden. 

Anonymkode: 6a5b6...89d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er grensa 35. Men det har vel med å gjøre at jeg ønsker å være ferdig med barnehagebarn når jeg bikker 40 og har lyst til å ha unger på vei ut av redet før jeg er for langt ut i 50-åra. Fikk nr 1 når jeg var 29 og er 33 når nr. 2 blir født. 

Ellers er det jo opp til hver enkelt. Har ei bekjent som var 46 med nr 1 og 48 med nr 2. 

Anonymkode: 78835...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det får ikke mine uansett, er jeg en dårlig mor? 
Mine er borte og hans bor i et annet land så de sees sjelden. 

Anonymkode: 6a5b6...89d

Ifølge KG så må en få barn for å ikke bli ensom som gammel.....

Så ifølge KG må din mann snart flytte hjem så hans foreldre ikke bli ensomme som gamle.....😑

 

Anonymkode: 2685c...6a2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Javel? Alle jeg kjenner har vært yngre enn det. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som fikk barn etter 25.

Anonymkode: bff6c...94e

Alle du kjenner er da litt uvanlige for landet vårt og tiden vi lever i. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er nå på 30,2 år.

Finnmark har lavest gjennomsnittsalder på førstegangsfødende, der er snittet på 27,5 år.

I Oslo er den på 31,5 år.

Anonymkode: 77a9e...e56

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Javel? Alle jeg kjenner har vært yngre enn det. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som fikk barn etter 25.

Anonymkode: bff6c...94e

Ikke alle bor i grisgrendte strøk på bøgda uten særlig annet enn å ta seg til enn å lage barn og gjøre som alle andre gjør.

Anonymkode: 6d62f...a26

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Syns du babyer er søte, litt slik hundevalper er søte, eller har du lyst til å bli forelder?  

Har du lyst nattevåk, diagnoser, barnehage, Sfo, matpakker, foreldremøter, vrange tenåringer og evig bekymring? 

Er det en mann du kan tenke deg en livslang relasjon til i livet ditt, er du evnt klar for å møte barnets 1000 spørsmål og dets mulige tomrom i livet hvis du velger donor? 

Jeg synes fortsatt at babyer er søte, jeg liker barn - men jeg hadde aldri lyst til å bli forelder.

Du MÅ ingenting, ditt valg.

Anonymkode: 2685c...6a2

Det er derfor jeg lurer, det er et ekstremt stort valg en ikke kan angre på. Er veldig klar over virkeligheten. Det er ikke en hundevalp følelse, men mors følelse, vil beskytte dem, ta vare på dem. 

Liker spørsmål delen av livet med barn. Det er rutinene og den ekstreme redselen for at det skal skje dem noe jeg er redd kommer til å bli vanskelig og ønsker ikke feile dem. 

Har ingen problemer med livslange relajsoner, men har ikke funnet en mann jeg ønsker å få barn med, som jeg elsker som kjereste. Men har heller ikke lett så alvorlig hardt for å være ærlig. Bruker for mye tid på å tenke, for lite på å gjøre. 

Tror det blir nei til barn, men det er den tvilen og den lille sorgen og rare lengselen etter å ta vare på noen. 

Anonymkode: 74195...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle du kjenner er da litt uvanlige for landet vårt og tiden vi lever i. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er nå på 30,2 år.

Finnmark har lavest gjennomsnittsalder på førstegangsfødende, der er snittet på 27,5 år.

I Oslo er den på 31,5 år.

Anonymkode: 77a9e...e56

Sykt.

Min mor var 20 da hun fikk meg (førstefødt) og 24 da hun fikk den siste, og det vil jeg si er perfekt alder. Da kan man ha et godt forhold som voksne mennesker og finne på morsomme ting sammen, og ikke bruke en masse tid på å besøke en dement mor på gamlehjem.

Anonymkode: bff6c...94e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle bor i grisgrendte strøk på bøgda uten særlig annet enn å ta seg til enn å lage barn og gjøre som alle andre gjør.

Anonymkode: 6d62f...a26

Jeg bor i en av Norges største byer, men takk for innspillet.

Anonymkode: bff6c...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor så mamge sier at de følte seg gamle når de fikk barn i 30 årene. Det er absolutt ikke gammelt. Jeg fikk barn når jeg var 18, 21 og 32 år, og jeg vil si at siste gangen var absolutt beste alder å få barn. Greit at folk ønsker forskjellige ting, men å si at for eksempel en på 35 år er for gammelt synes jeg er rart. 

Anonymkode: a5147...b91

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...