Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk siste barnet da jeg var noen mnd fra 40,12 år siden. Ikke vært flaut for barnet så langt, og huset er fullt av unger så og si hver dag. Koser meg masse, og vi finner på mange aktiviteter, alene eller med vennene til barnet. 

Ingen grunn til å gro fast i sofaen og forfalle selv om man har passert 40

Anonymkode: 75d38...bf4

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg fikk siste som 37-åring, og det var for gammelt. Nå som barna har blitt eldre, har vi ikke samme overskudd til yngste, som vi hadde til de eldste. 
 

også noe å tenke på at min overgangsalder blir samtidig som yngstes pupertet… 

Anonymkode: 89e69...b12

Du hadde nok hatt mer overskudd til yngste om du ikke hadde flere barn fra før. Tror de fleste blir slitne av 3+ barn uansett alder. 

Anonymkode: 1080c...6ee

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel strengt tatt være på plass innen 38 år. Gamle kjerringer som skal ha barn fordi de har feilprioritert livet sitt og nå er desperate får skylde seg selv. Det kan selvsagt tenkes at man har noen få råtne egg igjen i kartongen etter dette også, men da er man helt på grensa. Kunstig befruktning og hjelp er bare egoisme, stakkars barn. Selvsagt unntak for de som av andre grunner ikke kan få på egenhånd, men da er man gjerne to og har ordnet dette før den tid.

Anonymkode: b352f...749

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er sikker på at man klarer å henge med, følge opp og være deltakende i barnets liv, også når barnet er 16, er man ikke for gammel. Eller man ikke blir en byrde mtp. alder når barnet selv blir ung voksen og skal etablere seg og sette eget liv. 

Anonymkode: 62fb1...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er min grense 35 år. Fikk min første 29 år gammel. Er 31 nå og usikker på om det blir en til...

Jeg synes det er fascinerende med folk som har ønsket seg (og kan få) barn i alle år, men velger å vente til 40+. Da somler man for mye spør du meg😅

Anonymkode: a7e5c...430

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Burde vel strengt tatt være på plass innen 38 år. Gamle kjerringer som skal ha barn fordi de har feilprioritert livet sitt og nå er desperate får skylde seg selv. Det kan selvsagt tenkes at man har noen få råtne egg igjen i kartongen etter dette også, men da er man helt på grensa. Kunstig befruktning og hjelp er bare egoisme, stakkars barn. Selvsagt unntak for de som av andre grunner ikke kan få på egenhånd, men da er man gjerne to og har ordnet dette før den tid.

Anonymkode: b352f...749

Gammel kjerring når man er 38? 
Det er veldig vanlig i større byer å få barn i den alderen. På bygda er det annerledes ja. Og vi har prioritert helt riktig. Hus, hytte, bil, karriere og økonomi er på plass. Økonomi ikke minst til å følge opp barna med klær, utstyr, ferier, idrett og hjelp når de skal inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: ca2ff...91e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykt.

Min mor var 20 da hun fikk meg (førstefødt) og 24 da hun fikk den siste, og det vil jeg si er perfekt alder. Da kan man ha et godt forhold som voksne mennesker og finne på morsomme ting sammen, og ikke bruke en masse tid på å besøke en dement mor på gamlehjem.

Anonymkode: bff6c...94e

Fordelen er jo kanskje man ender som dement der samtidig😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Andro said:

Kroppen velger å avslutte mulighetene for å bli gravid i.l.a. 40-åra, men for noen etter femti.
Alle som kan bli gravide er unge nok til å få barn. Ingen kan være for gammel til å bli gravid uten hjelp.
Den som eier kroppen kjenner selv kva den greier, og andre har ingenting med det.

Enig, og biologisk alder er veldig reelt. Man kan styre biologisk alder selv med kosthold, trening og livsstil. En på 40 kan ha samme biologiske alder som en svært usunn 25-åring. De med lav biologisk alder ser også yngre ut nettopp fordi de har lavere alder enn den kronologiske. Og når kroppen sier stopp og stopper eggproduksjonen er man for gammel, så enkelt. 

Anonymkode: d8c43...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig er min grense 35 år. Fikk min første 29 år gammel. Er 31 nå og usikker på om det blir en til...

Jeg synes det er fascinerende med folk som har ønsket seg (og kan få) barn i alle år, men velger å vente til 40+. Da somler man for mye spør du meg😅

Anonymkode: a7e5c...430

Virker som mange i tråden tenker man skal velge første og beste å få barn med, blir det så hyggelig for disse barna med samlivsbrudd da fordi man bare valgte barnefar utifra desperasjon? Og nei, jeg snakker ikke om å være en prinsesse som dumper for enhver ting, men at man ikke har møtt noen man føler kjemi med eller at det som i mitt tilfelle ble slutt med et langvarig forhold rett før det var naturlig med barn. Har som mange andre kvinner flere interesserte menn etter meg, men jeg har overhode ingen tiltrekning eller følelser tilbake og hadde slått opp pronto etter fødsel, burde jeg da som 33 snart 34 få barn med en av de eller prøve å vente litt til hvor jeg kanskje treffer en det klaffer med? 

Lett for folk som faktisk er i forhold å si at man bare skal få tidlig og ikke vente. 

Anonymkode: d8c43...966

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

40. Etter det kan man gi seg/gi opp. 

Anonymkode: 143de...2ce

Kjenner ei som fikk alle sine barn etter førti. Fem stykk. Gikk helt strålende fint.
Det eneste som er riktig er å gjøre som man har lyst til.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du fremsetter at det ikke stemmer at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende"? Hvorfor i alle dager skulle hun finne på noe sånt😆?

Anonymkode: 6d427...700

Men hun var jo ikke det. Hun var helt på gjennomsnittet for landet på den tiden. Er jo som å si at en 30 åring er eldre førstegangsfødende, som er gjennomsnittsalderen for i dag.

Anonymkode: bb280...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hehe ja, min mor sa at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende" da hun fødte min søster som 25-åring i 84. Det var virkelig andre tider på 80-tallet.

Så til spørsmålet generelt: man er for gammel når kroppen ikke lenger er i stand til å bære frem et barn. De har gjennom genetiske undersøkelser funnet ut at de i steinalderen fikk barn seinere enn det vi i Norge i etterkrigstiden har sett på som "normalt" og "sunt". Å få barn gjennom 30-årene er verken unaturlig eller noe nytt og moderne.

P.s. min oldemor fødte sistemann som 43-åring på tidlig 50-tallet. Før prevensjon var vanlig fikk man faktisk barn så seint.

Anonymkode: 6d427...700

Dette!

80-tallet var et uvanlig tiår. Men var vel da først at forsvarlig prevensjon «satte seg». P-pillene var ikke lenger så proppfulle av hormoner og spiral mer skånsomt. Generasjonene før fikk barn helt til naturen stoppet og for mange var amming den eneste prevensjonen de hadde. Å få barn sent i 40-årene var helt vanlig for over 100 år siden. Vel og merke som sistemann i en allerede stor søskenflokk. 
I vår tid får man barn i en alder der det nå blir en liten kræsj med både pleietrengende foreldre og barnebarn på en gang og samtidig som man er i full jobb enda. 

 

 

 

Anonymkode: 8aac2...b1b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette!

80-tallet var et uvanlig tiår. Men var vel da først at forsvarlig prevensjon «satte seg». P-pillene var ikke lenger så proppfulle av hormoner og spiral mer skånsomt. Generasjonene før fikk barn helt til naturen stoppet og for mange var amming den eneste prevensjonen de hadde. Å få barn sent i 40-årene var helt vanlig for over 100 år siden. Vel og merke som sistemann i en allerede stor søskenflokk. 
I vår tid får man barn i en alder der det nå blir en liten kræsj med både pleietrengende foreldre og barnebarn på en gang og samtidig som man er i full jobb enda. 

 

 

 

Anonymkode: 8aac2...b1b

Helt enig! Alle de som maser om at det er unaturlig å få barn i 40-åra, ignorerer at dette har vært normen historisk sett bortsett fra noen få tiår. Det var heller ikke uvanlig at en mor gikk gravid med siste barn samtidig som eldste datter var gravid med første, altså at barn og barnebarn kunne være nære i alder. 

Min mormor fikk første barn da hun var 29 og siste og sjette da hun var 42. Tok noen år fra hun traff morfar til de hadde nok penger til å gifte seg og stifte familie. 

Anonymkode: d4524...d06

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Man» er ingenting. Jeg personlig satte grensen min ved 43, fikk min siste da jeg var 39, vi hadde lyst og ork for én til, men hadde bestemt meg for at hvis det ikke hadde skjedd før fyller 43, blir det ikke. Og det ble ikke. Hvorfor lurer du på hva andre mener og gjør? 
Du er for gammel når du føler deg for gammel. Det er selvfølgelig veldig forskjellig å få et barn når man er 41 hvis det er første barnet, hvis man har en treåring fra før, hvis man har en 13, 16 og 18- åring fra før. 
Samme gjelder jo hvordan det er å ha en 15-åring når man er 55, det kan være helt topp og fungere bedre enn å ha det når man er 35, eller ikke. 
Folk er forskjellige og lever forskjellige liv i forskjellige familier. 
 

Anonymkode: 39f3c...9b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten som dukker opp på KG innimellom minner meg om utdannelsesnivået og klassebakgrunnen som hersker her. Ingen i mitt virkelige liv ville leet på et øyebryn av mødre på 40, men er på KG er det mange som mener 30 (!) er øvre grense😬😬😬

Anonymkode: b9845...7e9

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Denne debatten som dukker opp på KG innimellom minner meg om utdannelsesnivået og klassebakgrunnen som hersker her. Ingen i mitt virkelige liv ville leet på et øyebryn av mødre på 40, men er på KG er det mange som mener 30 (!) er øvre grense😬😬😬

Anonymkode: b9845...7e9

Jepp. Møtte mange mødre i permisjon som var i slutten av 30-åra og flere som hadde passert 40. Helt normalt i byer. De unge mødrene her i byen har ofte lav/ingen utdanning og bor i de billigste og dårligste strøkene.

Anonymkode: 51d02...3cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe ja, min mor sa at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende" da hun fødte min søster som 25-åring i 84. Det var virkelig andre tider på 80-tallet.

Så til spørsmålet generelt: man er for gammel når kroppen ikke lenger er i stand til å bære frem et barn. De har gjennom genetiske undersøkelser funnet ut at de i steinalderen fikk barn seinere enn det vi i Norge i etterkrigstiden har sett på som "normalt" og "sunt". Å få barn gjennom 30-årene er verken unaturlig eller noe nytt og moderne.

P.s. min oldemor fødte sistemann som 43-åring på tidlig 50-tallet. Før prevensjon var vanlig fikk man faktisk barn så seint.

Anonymkode: 6d427...700

Tviler på det. Jeg er født på 70-tallet og har alltid fått høre at min mor trodde hun var eldre førstegangsfødene. Hun var 28. Hun fikk beskjed om at det var hun ikke. 

Anonymkode: a61cf...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange mener man er for gammel i 40 årene. Leste her inne om ei som var uplanlagt gravid og 39, fikk svar om at det blir flaut for barnet med så gammel mot. Man burde heller ikke være for ung, mye fordommer mot unge mødre også. Så hvilken alder er det passende å få barn tenker dere?

Anonymkode: 94ddc...e95

Det har ingen noe med faktisk og det er ikke alle som kan bestille barn dessuten er det vel en fordel og vente med barna til du har en mann du ønsker å måtte forholde deg til i minst 20år frem i tid og ikke minst en god far til dine kommende barn. 

Alternativt blir jo at alle må bare gå rundt og bli gravid med hvem som helst bare for å bli gravid tidlig nok.

Dessuten er det helt sykt å legge seg oppi når folk skal få sine barn.

Så lenge du og partner har kapasitet til å følge opp barna om så ene må dra litt mer og andre litt mindre pga sykdommer så så være så er det i orden.

Så lenge man ikke slår barna, bryter lover, er onde mennesker, gir blanke f , priorterer seg selv heller enn barna og at man har mulighet å gi de tak over hodet og mat på bordet og klær på kroppen og er i stand til å vise kjærlighet og se barna og møte dem med rett type kjærlighet og bidra positivt i deres vekst så kan man få barn.

Om man får naturlig, via IVF eller hvordan.

Så er det OK.

Anonymkode: 5362b...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...