Gå til innhold

"Jeg skal amme hvor jeg vil, fordi jeg kan"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 12.44):

Jeg har observert siste tiden at kvinner ammer overalt, noe som i utgangspunktet er helt greit. Men allikevel virker det som om de velger ut enkelte plasser hvor de får flest mulig øyne på seg. Jeg er selv høygravid og har planer om å amme, og må baby ha mat hvis jeg er på kafé så skal hun få det, men jeg kommer allikevel til å plassere meg i en god sofa i hjørnet av kafeen. Hvorfor er det sånn at enkelte så absolutt skal være så offentlig som mulig? Og tar bilder av et ammende barn og legger det ut på Instagram osv?

Kanskje jeg er litt sær, men nå har ikke jeg noen planer om å legge ut bilder av barnet mitt på noen som helst form for sosial plattform. Synes enkelte mødre nå om dagen virker veldig selvopptatte og oppmerksomhetssyke

Anonymkode: 0f156...f08

Man kan amme hvor man vil. Det er ikke nødvendig å trekke ned t-skjorten så hele brystet kommer fram. Man tar bare et tynt sjal fra halsen, så kan babyen suge mens brystet er dekket av et sjal. Ingen blir forlegne av å se et florlett sjal. Hilsen en som har ammet overalt, uten å vise bryst.

Anonymkode: 5444b...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.16):

Jeg kan faktisk få lov å ha egne meninger   :) det er det som er så fint med ytringsfrihet.  Jeg holder det dog for meg selv, med unntak av at jeg ønsket å høre andres meninger på et anonymt forum selvsagt

Anonymkode: 0f156...f08

Du mener A og gjør A. En annen mener B og gjør B. 

Du sier at "man kan faktisk få lov å ha egen mening og si det man mener. Bra. Men er det ikke absurd at samtidig mener du at noen andre er selvopptatte som mener noe annet. Ser du at det ikke helt henger på greip? Altså jeg er enig i at du har lov å mene A og at det greit at du gjør A, men fortjener ikke de like mye aksept som du mener DU fortjener, eller har du en spesiell rettighet som er unik?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (På 24.10.2023 den 18.53):

Tipper ts endrer mening når hun er i situasjonen selv 😅

Skjønner ikke hvorfor du tror det? Jeg har ammet to selv og er enig med TS

Anononyma skrev (På 24.10.2023 den 18.53):

Jeg ammer når og hvor det passer meg og barnet mitt. Koster meg nøyaktig ingenting. Glemmer faktisk litt å følge med på omgivelsene mine så aner ikke om folk står og ser surt på meg - men det må de gjerne gjøre!

Anonymkode: f36d5...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (11 minutter siden):

Er det ikke bare perverse folk som seksualiserer å mate en baby?   

Selvfølgelig er det det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er litt sånn flashback til meg selv før jeg fikk barn. Gud bedre å dømmende idiot jeg var.

Men så fikk jeg kolikkunge som kun roet seg med pupp i munnen. Tilslutt så var jeg så SLITEN, men samtidig utsultet på sosial kontakt, at jeg ved ett tilfelle klasket puppen i panna på ungen uten å innse det, på kafeen på kjøpesenteret. Så sliten og på automodus var jeg. 

Gudene vet hvor lenge jeg satt sånn før jeg la merke til det. Det må ha vært 30-40 min iallefall. For ungen roet seg den, å sovnet. Og jeg fikk skravlet med venninna mi i fred. Jeg tenkte ikke over det før det inni hodet mitt var programert inn rapetid. Det tok jo gruelig lang tid før ungen ble "ferdig".

Så der hadde jeg sittet intetanende om at guttungen hadde brukt puppen min til hatt. Til allmenn beskuelse. 

Det er ingenting ekkelt eller provoserende med mødre som ammer babyer. Det er ren biologi.

Har du ett problem med det er det du som er problemet. 

Anonymkode: bc8ef...1b0

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ammende kvinnfolk har ikke rett på kafeen mer enn det jeg har. Skal man amme, skjuler en seg.

Hvis jeg hadde vært mann, hadde jeg satt meg ved sidebordet og glodd iherdig på puppen mens jeg smilte ekkelt.

Anonymkode: f3f52...0be

Så du tenner på babyer med pupp i munnen. Du vet det er ett eget ord for det? Det begynner på P. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når jeg kommer over damer som absolutt skal dra frem puppen i full belysning. pleier jeg å gå litt nærmere også stirrer jeg ekelt på de, viser at dette tenner meg og selvfølgelig vise at kulen i buksa vokser. 
De fleste stopper ganske fort og gjør det aldri igjen.

og jeg holder på å dø av latter. (jeg liker ikke det de gjør, og de liker ikke hva jeg gjør. vinn vinn)

Anonymkode: 066db...139

Så du tenner på babyer med pupp i munnen.. Du vet det er ett eget ord for det? Det begynner på P. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (1 time siden):

Så hvis du hadde vært mann, så hadde du trakassert ammende kvinner, men siden du er kvinne, så lar du være? Okidoki.

Hadde glodd ja. Å glo er ikke trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kommer over damer som absolutt skal dra frem puppen i full belysning. pleier jeg å gå litt nærmere også stirrer jeg ekelt på de, viser at dette tenner meg og selvfølgelig vise at kulen i buksa vokser. 
De fleste stopper ganske fort og gjør det aldri igjen.

og jeg holder på å dø av latter. (jeg liker ikke det de gjør, og de liker ikke hva jeg gjør. vinn vinn)

Anonymkode: 066db...139

:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så du pleier å glo på ammende kvinner? Hvorfor det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, ammende kvinnfolk har ikke rett på kafeen mer enn det jeg har. Skal man amme, skjuler en seg.

Hvis jeg hadde vært mann, hadde jeg satt meg ved sidebordet og glodd iherdig på puppen mens jeg smilte ekkelt.

Å bli glodd på av mannfolk er så vanlig at jeg ikke hadde lettet et øyelokk.. Jeg har heldigvis den evnen at jeg ikke trenger å følge så godt med på hva andre driver med. Å amme er ikke noe annerledes enn at noen sitter og leser eller skravler. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er det. Når man utfører en handling som formål å skremme, ydmyke, krenke, være fiendtlig eller nedverdigende er det trakassering. 

Dermed kan å glo absolutt være trakassering dersom formålet er å ydmyke eller skremme en ammende fra å amme offentlig. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at barnet må få mat når som helst og hvor som helst - fordi det er ikke alltid sofaen i hjørnet er ledig. Da må man sitte ved det cafebordet som er ledig, kanskje midt i cafeen fordi det er ikke noe annet alternativ. Eller midt mellom butikkhyllene på kiwi eller hvor det skulle være - og man ikke har noe egnet sted i umiddelbar nærhet. 

Det med sosiale medier er for å normalisere det. Dessverre er det nødvendig. Ditt innlegg er et bevis på det. Det er ingen som ammer for oppmerksomhet, de gir barnet sitt mat.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem amme. Flott med å få se litt fri pupp i ny og ne. DIGG!!!!

Anonymkode: b2784...a1a

Men du ser jo ikke en pupp. Det man ser under amming er bakhodet til en baby.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg ts. Verste eksempelet var hun Bare bra mat dama, som insisterte på å amme på avdeling eller i garderoben ved henting/levering av 2 åringen. Når hun ble tilbudt sofaen på personalrommet, så foretrakk hun fortauet foran barnehagen. Ingen hensyn til guttungen, eller samværet dem to imellom, det viktigste var å bli sett på. 

Anonymkode: 34fc2...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.16):

Det tenker du kanskje nå, FØR du har fått barn og erfaring med amming...

Noen babyer bruker evigheter på å spise. Det er lite kult å sitte to timer i en krok av caféen, mens venninnene du gikk dit med sitter og slarver noen bord bortenfor... 

Man kan bli fryktelig ensom og isolert når man har en baby. Om man skal låse seg til å kun amme "bortgjemt i en krok", blir det enda verre. 

Jeg var veldig ukomfortabel med offentlig amming, men altså, om jeg skulle gjemt meg bort i en krok, hadde jeg ikke fått vært sosial i det hele tatt. Begge mine babyer var sånne som omtrent bodde på puppen, og hver amming kunne ta halvannen til to timer. I månedsvis. 

Anonymkode: 22ed4...057

Tiltredes! Sånn var det her også 👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 8135e...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.24):

Jeg har født (og ammet) to barn, hengt med to barselgrupper og en haug med ammende venninner og ikke en eneste gang har jeg opplevd at noen ammer barnet sitt "på en så offentlig måte som mulig". Den mest offentlige måten man kan amme sitt barn på vil jo være å vrenge av seg på overkroppen, stille seg på et bord og rope "Her skal det ammes!" mens man stapper melkesprengt pupp i trynet på (ofte) vrælende barn. Personlig tenker jeg jo at det hadde hatt en viss underholdningsverdi, men jeg mistenker at jeg aldri får oppleve det. Litt fordi folk flest ikke er blottere. Mest fordi det er føkkings hardt arbeid å amme, og du gidder i alle fall ikke gjøre det demonstrativt 😉

Ellers hadde jeg ca tjue sekunders reaksjonstid om jeg ville unngå en hysterisk skrikende unge - og tro meg, du får sjukt mye mer oppmerksomhet av et barn som skriker som om du heller kokende vann på det, enn du får av diskret amming i den sofaen du allerede sitter i selv om du synes den er feil plassert i lokalet, så jeg har valgt minst mulig skrik når jeg var i den situasjonen. Om det gjør meg til en oppmerksomhetssjuk jævel, så står jeg trygt i det kjenner jeg. 

Anonymkode: 73c0c...bcc

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 8135e...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.24):

Jeg har født (og ammet) to barn, hengt med to barselgrupper og en haug med ammende venninner og ikke en eneste gang har jeg opplevd at noen ammer barnet sitt "på en så offentlig måte som mulig". Den mest offentlige måten man kan amme sitt barn på vil jo være å vrenge av seg på overkroppen, stille seg på et bord og rope "Her skal det ammes!" mens man stapper melkesprengt pupp i trynet på (ofte) vrælende barn. Personlig tenker jeg jo at det hadde hatt en viss underholdningsverdi, men jeg mistenker at jeg aldri får oppleve det. Litt fordi folk flest ikke er blottere. Mest fordi det er føkkings hardt arbeid å amme, og du gidder i alle fall ikke gjøre det demonstrativt 😉

Ellers hadde jeg ca tjue sekunders reaksjonstid om jeg ville unngå en hysterisk skrikende unge - og tro meg, du får sjukt mye mer oppmerksomhet av et barn som skriker som om du heller kokende vann på det, enn du får av diskret amming i den sofaen du allerede sitter i selv om du synes den er feil plassert i lokalet, så jeg har valgt minst mulig skrik når jeg var i den situasjonen. Om det gjør meg til en oppmerksomhetssjuk jævel, så står jeg trygt i det kjenner jeg. 

Anonymkode: 73c0c...bcc

Du vet nok selv at du, og de fleste som deg, aldri vil bli betraktet som en oppmerksomhetssjuk jævel. Det står vel ikke et ord i denne kommentaren som skulle tilsi det.

Men de finnes! De roper høyt i mediene. De driter seg ut med oppmerksomhetsbehovet sitt, for ungen i denne sammenhengen gir de faen i. 

Anonymkode: 34fc2...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...