Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader


keops

Anbefalte innlegg

Sommerkommer skrev (8 minutter siden):

Man risikerer ikke hele karrieren sin for skarve 1,8 mill. Er ikke en årslønn engang det. Helt åpenbart at dette ikke er gjort med vilje fra Erna sin side

Spiller ingen rolle om det var med vilje eller ikke - hun var statsminister, det var hennes ansvar å vite og handle etter fakta.

Jeg håper dette bli en øyeåpner for folk flest, hvor råtten store deler av det politiske miljøet er.

Det er veldig talende når Frp og Listhaug nå knapt kommenterer noe som helst. Jeg antar at Frp har hatt så mange helt uakseptable saker selv at de ikke ønsker å risikere mer søkelys mot seg selv i øyeblikket...

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, keops said:

Ok, jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du mener å sitte på bedre info om hvordan Finnes, kundene til Næss og publikum generelt tenker. Du har gjentatte ganger henvist til en slags inkompetanse på aksjehandelfeltet du mener de som er kritisk til Erna m/fam sine disposisjoner besitter. Alt fra tilfeldige debattanter her til erfarne investorer og finansfolk mener du altså tar grundig feil.

Blir umulig å ta seriøst.

Altså flere steder leser jeg at Finnes sine aksjeaktiviteter forsøkes fremstilt som ekstreme, noe jeg tror kan være feil. At dette er mer normalt enn mange tror blant de som har den hobbyen (lavnivå day-trading) og som har like mye private penger til disposisjon. Javel, hvis journalistene ønsker å være informative i stedet for å delta i å piske opp en lynsjestemning (frem med høygaflene folkens!), hvorfor graver de da ikke opp tall over hvor mange som er like "ekstreme" blant alle de som bedriver denne hobbyen og som har like mye penger mellom hendene som han?

Det ene sitatet fra Næss henger nesten ikke på greip, han både antyder spillegalskap og samtidig motsier det: « – Handelen indikerer at han er spillegal, men han har ikke sølt bort pengene. Det ville en spillegal person ha gjort. »

Endret av LCFA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (1 minutt siden):

Altså flere steder leser jeg at Finnes sine aksjeaktiviteter forsøkes fremstilt som ekstreme, noe jeg tror kan være feil. At dette er mer normalt enn mange tror blant de som har den hobbyen (lavnivå day-trading) og som har like mye private penger til disposisjon. Javel, hvis journalistene ønsker å være informative i stedet for å delta i å piske opp en lynsjestemning (frem med høygaflene folkens!), hvorfor graver de da ikke opp tall over hvor mange som er like "ekstreme" blant alle de som bedriver denne hobbyen og som har like mye penger mellom hendene som han?

Dette handler jo ikke om hva som er vanlig blant personer som liker å daytrade, det handler om hva man kan forvente av statsminister og ektefelle i forhold til redelighet.

Det er jo relativt ekstremt å gjennomføre flere tusen transaksjoner over flere år, når du hevder at du kun eier fond og ikke driver med aksjehandel? I tillegg forholder man seg ikke til habilitetsregler som selv små barn forstår bare de får det forklart.

 

  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (12 minutter siden):

Ser ikke hva du mener er feil? Det er jo helt riktig at antall handler Robert Næss gjør i sine fond ikke kan sammenlignes med antall handler en daytrader gjør.

Ja, det er riktig isolert sett. Det er derimot ikke riktig at ingen andre enn den som skrev dette har peiling på aksjehandel og grunnleggende økonomi. Man kan lett få det inntrykket av å lese svarene til vedkommende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkommer skrev (12 minutter siden):

Ja det er gjerne sant. Men jeg svarte noen som tilsynelatende mente dette var gjort av Erna med vilje for å tjene penger. det er det jo åpenbart ikke. 1,8 mill på 8 år er lommerusk for dem

Jeg tror det. Men sier også at om hun ikke visste det er det like ille. Da kan jo alle bare skylde på ektefellen. Lettvint og greit.

Lommerusk eller ikke, for meg og mange andre er ikke dette lommerusk. Det er nesten 2 millioner!

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lawyam said:

Det var vel fordelt på alle årene, men jeg har større problem med at 'var det over 100 millioner' han hadde brukt i løpet av disse årene på spekulasjonene og hvordan bruker noen så mye penger uten at kona vet det?

Han har jo ikke brukt 100 mill. Dette er summen av kjøp og salg. Hvis du kjøper en sykkel for 3000 og selger den for 3000 så har du ikke brukt 6000.

Endret av LCFA
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Brian skrev (46 minutter siden):

Av alle dagens nyheter tar denne kaka:

Sjeføkonom om Erna Solberg:

Mener hun tjener for dårlig

I kjølvannet av aksjeskandalene mener sjeføkonom at det er på tide å gi politikere litt bedre betalt.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mener-hun-tjener-for-darlig/80203633

Hjelpe meg; ifølge vedkommende er grunnen til skandalene altså at de stakkars politikerne får for lite betalt.

Men de uføre på minstesats tjener nok til å klare seg selv i følge Høyre. Og for å sitere Erna så trenger vi ingen tannhelsereform for hun «har råd til å betale tannlegeregningen selv, og det har mange andre også». Også har vi det berømte sitatet fra pandemitiden «De fattige var vel fattige før og». 

Endret av *blueberry*
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken burde ha sprukket for lenge siden.

Artikkel fra 2014:

Solbergs ektemann nekter å offentliggjøre aksjeinvesteringer

Statsministerens ektemann Sindre Finnes bør fortelle hvor han eier aksjer, mener Tina Søreide, en av Norges fremste korrupsjonseksperter. Hun får støtte av en korrupsjonsrapport. Folkevalgte kan i dag skjule sine investeringer gjennom sine ektefeller.

https://www.nrk.no/norge/solbergs-ektemann-nekter-a-offentliggjore-aksjeinvesteringer-1.12016451

  • Liker 8
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (13 minutter siden):

Jeg tror det. Men sier også at om hun ikke visste det er det like ille. Da kan jo alle bare skylde på ektefellen. Lettvint og greit.

Lommerusk eller ikke, for meg og mange andre er ikke dette lommerusk. Det er nesten 2 millioner!

Over 8 år!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på ingen måte at Erna ikke visste om dette. Disse politikerne og alle løgnene samt lovbruddene er jeg møkka lei av. Det er ikke rart at folk ikke har tillit til politikere og at forakten vokser i befolkningen. Erna må gå! 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (1 time siden):

Men hvorfor MÅTTE han absolutt handle og holde det skjult da? Hvis ikke det er noe suspekt over dette?

Jeg tror Erna visste det jeg. Men om hun ikke gjorde det, kan det bare være sånn at ektefellene kan brukes som scapegoats? Vi kan jo ikke vite sikkert hva som har foregått.. utrolig lettvint å greit da. 
At alle har potensiale til å både stjele og lyve må du vel være enig i at vi må ha større tillit til de som styrer landet vårt vel? 
Mannen har visst han ikke burde handle! Skulle tro de hadde mer å «tape» enn mannen i gata.. meeeen..

Å ikke vite, kommer også i flere nyanser, kanskje hun ikke ønsket å vite. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgekarjol skrev (10 minutter siden):

Denne saken burde ha sprukket for lenge siden.

Artikkel fra 2014:

Solbergs ektemann nekter å offentliggjøre aksjeinvesteringer

Statsministerens ektemann Sindre Finnes bør fortelle hvor han eier aksjer, mener Tina Søreide, en av Norges fremste korrupsjonseksperter. Hun får støtte av en korrupsjonsrapport. Folkevalgte kan i dag skjule sine investeringer gjennom sine ektefeller.

https://www.nrk.no/norge/solbergs-ektemann-nekter-a-offentliggjore-aksjeinvesteringer-1.12016451

Se her ja. Merkelig tidspunkt nyheten kom ut. Etter valget og greier. Fy flate.

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Å ikke vite, kommer også i flere nyanser, kanskje hun ikke ønsket å vite. 

Forståelig, menneskelig sett, men som statsminister var det hennes plikt og hun inntar offerrollen nå og mener at alt står seg hvis Sindre ikke får lov å kjøpe flere aksjer....

Endret av Lawyam
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg stemmer på partiet Høyre, bare for å få det avklart - og er svært glad for at Høyre gjorde et godt valg. Med det sagt: Å sitte på dette til etter valget synes jeg blir feil. Ja man kan si at man ikke ønsker at private feilgrep skal gå utover partiet - men det gjør det jo. Det er uredelig å holde dette for deg selv, selv om, og kanskje spesielt om, du virkelig ikke visste hva mannen din drev med.

Dersom hun visste at mannen eide aksjer i Hydro skulle hun selvsagt meldt seg inhabil - det er ikke komplisert og noe man må kunne forvente at politikerne klarer. For hver liknende sak som dukker opp, smuldrer tilliten til de som styrer landet.

Det KAN hende hun snakker sant om at hun ikke visste at han fortsatte å kjøpe aksjer. Jeg tviler sterkt på at alle politikere som er gift har gått til banken over ektefellens hode og forlangt utskrifter av alt ektefellen foretar seg - folk flest stoler på den man er gift med. Om hun snakker sant kan jeg ikke fatte at en ektefelle vil ødelegge så mye for sin andre halvdel ved å gjøre noe så idiotisk. 

 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at hun ikke vet og har visst hele tiden. Hun er vant til å ha makt og at folk tror på henne bare hun er retorisk. 
 Jeg mener hun lever i en verden av overflod der hun ikke tar seg bry med å ta inn over seg hvordan mange i landet her har det, historisk sett uttaler hun seg veldig kynisk og har tidvis rakket ned på oss vanlige folk.

 

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonio said:

Når man i tillegg kryder det med litt språk rundt incel-problematikk og 'alfahann', så blir det jo deretter. 

'Dakars Sindre, han kjedet seg så han bedrev storstilt innsidehandel som familien Solberg har tjent 1.8 millioner på.'

Lukten av trangsynt skråsikkerhet som jeg aner her og i mediene generelt misliker jeg. Forsøkte derfor å se det fra flere vinkler med psykologiske briller. Men burde visst bedre, alt som stikker ut skal hamres ned i toleransens navn er den nye tidsånd.

Han kunne trolig tjent mer om han hadde lagt de samme pengene i "dumme" kjedelige indeksfond og bare latt pengene hvile urørt der i like mange år. Oktober 2013 - oktober 2021 (ca Ernas tid som statsminister) var tross alt år der Oslo Børs hovedindex mer enn doblet seg. Så at han "bare" tjente 1.8 millioner er vel heller et godt tegn på at han IKKE utnyttet insideinformasjon hvis han startet med f eks to millioner.

For da ville han nemlig tjent mye mer!

Endret av LCFA
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (6 timer siden):

Tydeligvis forskjell på folk. Man kan lure på hvor mye som skal til før hun er ferdig.

Har noen sjekket hvor mange kriminelle som blir politikere? Virker som alt er lov. Nå mangler det bare at de finner noe snusk på «tåkefyrsten»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...