Gå til innhold

Du som er øvre middelklasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 12.44):

Har vi klasseskille i Norge?? 

Anonymkode: 8a284...1f0

Nei, fryktelig lite i Skandinavi ifht. mange land i Europa.  England f.eks.

Anonymkode: 709b5...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

God form er viktigere eller like viktig som å lese en bok, å ingenting som sier man ikke kan lese før eller etter eller for all del lytte på bok mens man løper. Ikke at jeg er i farta selv så det er sagt, men gidameg en dag håper jeg at jeg er på akrobatisk nivå i mykhet og har skikkelig god kondis. Kryss fingrene for meg. 

Anonymkode: fb12d...bdc

Hvorfor er det viktigere å trene kroppen enn intellektet?

Dette intervjuet handlet om hva toppledere fokuserer på når de møter andre toppledere. Hun syntes at det var leit at de bare snakket om egen fysisk trening, og ikke om sånt som gjør deg smart og kunnskapsrik.

Jeg skulle gjerne ha vært i bedre form. Fordi det gir god helse og et langt liv. Som toppleder så tror jeg at kunnskap og intelligens er viktigere enn store leggmuskler.

Anonymkode: 77e5f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2023 at 5:52 PM, AnonymBruker said:

En utenlandsk (Fransk?) kvinnelig toppleder kom med et hjertesukk: hvorfor er det sånn at Norske toppledere primært fokuserer på smøretips til Birken eller sykkeldeler i unobtainium, heller enn en god bok?

Burde ikke samfunnstoppene, de som skal føre organisasjoner og landet til nye høydepunkt være vel så interessert i ideer og tanker, som de er i faste lår og det å svette mer enn kompisen fra NHH?

Anonymkode: 77e5f...c42

Angående dette. Dette med å fortelle hvilke bøker man har lest handler jo også om status. På Linkedin og lignende kan man ofte se samfunnstopper komme med bokanbefalinger. I en del tilfeller kan man også lure på om de faktisk har lest bøkene eller om de kun sier de har lest dem for å øke sin egen status. 

Anonymkode: 21b7c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 17.52):

En utenlandsk (Fransk?) kvinnelig toppleder kom med et hjertesukk: hvorfor er det sånn at Norske toppledere primært fokuserer på smøretips til Birken eller sykkeldeler i unobtainium, heller enn en god bok?

Burde ikke samfunnstoppene, de som skal føre organisasjoner og landet til nye høydepunkt være vel så interessert i ideer og tanker, som de er i faste lår og det å svette mer enn kompisen fra NHH?

Anonymkode: 77e5f...c42

Hjertesukket høres ut som en hersketeknikk spør du meg.

Det sagt får jeg selv litt fnatt av godt voksne menn som driver med selvskryt om fysisk form og trening. Men, jeg får det samme av folk som briefer med at de har lest run-of-the-mill bok-klassikere som de fleste vet essensen av, selv om de ikke nødvendigvis har lest dem selv. Oser litt mindreverdighetskompleks når folk har behov for å trekke inn slikt.

Anonymkode: 46eb6...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 11.43):

Jeg vet ikke om vi er så opptatt av klasser lenger. Jeg føler ingen særlig tilhørighet til noen klasse og har ikke behov for å definere meg selv på den måten.

Jeg er hyggelig og høflig ved bordet, men har aldri eiet en hummergaffel og kan ikke sablere en Champagne.

Jeg kan godt høre på klassisk musikk, men jeg ser alltid  Melodi Grand Prix.

Jeg har lest alle bindene av På sporet av den tapte tid, men også Hitchiker’s guide to the galaxy.

Jeg kan se japanske animes og sære franske filmer, men også banal amerikansk skrekk.

På veggene mine har jeg bilder som er malt av en slektning, og i hyllene er det Star Wars-figurer. 

Jeg kommer antagelig fra øvre middelklasse, men ut ifra inntekt og formue i dag, er jeg nok heller vanlig middelklasse. For meg betyr det ikke noe annet enn at jeg har et visst lønnsnivå.

Anonymkode: febe6...d17

Klasser er kanskje annerledes i dag enn det var tidligere, pga. høy sosial mobilitet. Samtidig er det ganske interessant å lese denne tråden, da klasseskillet absolutt ikke er borte, men fordi det har endret seg?

Jeg tror også at veldig mange ikke tenker over klasse før de begynner å tenke over forskjellene. Jeg gjorde aldri det som barn. Og jeg la også mer merke til det etter at pappa og mamma ble skilt og jeg selv fikk barn.

Mamma vokste opp i øvre middelklasse, min far i arbeiderklasse. Selv vokste jeg vel opp i et ganske vanlig middelklassehjem.

Mamma vokste opp med forskjellige stuer til forskjellig bruk, barna gikk på turn og langrenn og kunne spille et instrument, og foreldrene var alltid velkledde. De hadde kvalitetsmøbler fra Afdal og co og reiste på dannelsesreiser. De så Dagsrevyen, hørte på Jan Garbarek og klassisk musikk, leste Morgenbladet og Dag og Tid og var interesserte i politikk. På veggene hang det kunst av norske billedkunstnere, og det var keramikk av norske kunsthåndverker. Frivillig arbeid var viktig. De var med i Rotary (aner ikke om det var en middelklassegreie). Min far hadde hatt en helt annen oppvekst, selv i dag sparer han på finklærne sine som var hippe på 80-tallet, han har vært mye mer opptatt av merker og har hatt annerledes bordskikk.

Merket som sagt mer da jeg ble litt eldre og så hva som var forskjellene. Vokste opp med ganske streng bordskikk, vi måtte alltid sitte pent i møblene (kunne ikke ha bena over kantene eller klemme flat pynteputene), bordet skulle dekkes ordentlig, duk til høytider (selvsagt strøket), man måtte pynte seg når man skulle i teateret osv. Forskjeller jeg kanskje legger mest merke til nå er språk, oppførsel og kunnskap, f.eks. at man vet mer om Kardashian enn Kaci Kullmann-Five. Generelt hvordan kunnskap er vinklet, og at man tar ulike referanser i en samtale fordi man er samfunnsengasjert og har lest bøker eller hører på radio, ikke bare sett på tv og lest kulørt presse. 😄 

Har selv et helt vanlig hjem. Alle fettere og kusiner og søsken har minst en mastergrad, det er vel det eneste som i dag skiller seg litt ut, selv om det i liten grad gjør det også. Og at vi velger P2 foran reality. 😄 I dag ser man jo ikke de store forskjellene, men det jeg tenker er en veldig stor forskjell, er hvor mye enklere barn av middelklassen har det gjennom studier og med boligkjøp, så det vil jeg definitivt si at har vedvart.

Sosiale forskjeller har økt mye de siste årene. I denne tråden snakkes det om de mer overflatiske tingene, men jeg tror klasse er viktig å snakke om. Og at vi bør ha fokus på det, og at det skal fortsette å være høy sosial mobilitet i Norge. Utdanning og en trygg og god bolig må være for alle, det samme med en trygg jobb som ikke er helseskadelig. Sånn er det dessverre ikke for alle i dag.

Anonymkode: e7739...c70

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...