Gå til innhold

Du som er øvre middelklasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til deg som er i øvre middelklasse. Har du andre manerer, høflighetsfraser, bordetikette enn oss i de lavere sjiktene? Altså ting som ikke er materielle, men som du ser er forskjellig?

Anonymkode: 0b3f7...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til deg som er i øvre middelklasse. Har du andre manerer, høflighetsfraser, bordetikette enn oss i de lavere sjiktene? Altså ting som ikke er materielle, men som du ser er forskjellig?

Anonymkode: 0b3f7...b2f

De har mye penger og om de pengene er av gammel type, så blir sosioøkonomien også deretter. De vet hvordan man bretter servietten på restaurant for å si det sånn.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du spør.

Ruller spaghettien i skjea.

Sjekker foreldrene i klassen på skattelistene

Anonymkode: bdc08...2b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på om du har arva din plass i hierarkiet, eller om du er selfmade - og på hvilken måte.
Ofte kommer refleksjon og etikette litt sammen med utdanning, om man ikke har det med seg hjemmefra.
Noen nyrike tjener seg opp til dyre vaner uten å ha lært seg vanlig folkeskikk, og blir ikke sosialt inkludert av folk med samme inntekt.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det? I min familie: vi tar med barna på restaurant og lærer dem å holde vinglass, ha serviett i fanget og å spise med bestikk til flere retter. Vi tar dem med på ferieturer med innslag av kultur, religion og historie (inspirert av dannelsesreiser i gamledager). Her besøker vi gamle steder og bygninger og museer. Vi foreldrene vet eller leser oss opp på ting vi gjenforteller eller diskutere med barna. Aner ikke hvor vanlig dette er? Det er også nesten fravær av banning hjemme hos oss.

 

Anonymkode: 2e10d...0f6

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er i øvre middelklasse, men jeg kommer fra en familie som har hatt penger. Har også god råd, sammenlignet med mange andre. I dag har jeg en del venner med like god råd, men som ikke kommer fra penger, og jeg legger merke til noen forskjeller på de "nyrike"

De prater om penger. Diskuterer lønn, eller hva huset/bilen/båten koster. Det er ikke kutyme der jeg kommer fra.

De er opptatt av merker. De kjøper merkeklær hvor merkene er tydelige. En venninne fortalte meg at det var poengløst å kjøpe dyre klær hvis merket ikke syntes. Da har du misforstått, vi kjøper ikke klær fordi de er dyre, vi kjøper dyre klær fordi de har god kvalitet.

De er litt harry i valgene sine. Ofte blir det litt too much, fordi de har råd. Less is more er ikke en greie for nyrike.

Noen av dem ser ned på folk som ikke har penger.

De gir ikke til veldedighet og bidrar ikke i frivillighet.

Anonymkode: 1f267...033

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har vi klasseskille i Norge?? 

Anonymkode: 8a284...1f0

Eh, ja.

Anonymkode: 0b1d9...690

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen av dem ser ned på folk som ikke har penger.

Ser du ned på dem som er nyrik eller vulgær-rik?

Anonymkode: 77e5f...c42

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser du ned på dem som er nyrik eller vulgær-rik?

Anonymkode: 77e5f...c42

Ja

Anonymkode: 5f7f8...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser du ned på dem som er nyrik eller vulgær-rik?

Anonymkode: 77e5f...c42

Jeg ser ikke ned på nyrike, men jeg kan styre meg for vulgaritet. Og så synes jeg vel litt synd på de som ikke kan være venner med helt vanlige trailersjåfører eller hjelpearbeidere, fordi de har mindre penger enn dem. Man går jo glipp av en haug med fantastiske mennesker på den måten...

Anonymkode: 1f267...033

  • Liker 23
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre bordskikk :) aldri albuer på bordet, kan holde en skje, innta maten med albuene inntil kroppen osv. 

Banner ikke. Bakgrunn påvirker språket, bruker nol andre ord og begreper. Opptatt av å hilse, si takk osv , også i butikker.

Er vant til museer, historiske severdigheter, andre severdigheter. Kan også fortelle om disse til mine barn, som har blitt med siden de ble født.

 

 

 

Anonymkode: b9a20...ea5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er opptatt av merker. De kjøper merkeklær hvor merkene er tydelige. En venninne fortalte meg at det var poengløst å kjøpe dyre klær hvis merket ikke syntes. Da har du misforstått, vi kjøper ikke klær fordi de er dyre, vi kjøper dyre klær fordi de har god kvalitet.

Anonymkode: 1f267...033

Quiet luxury gir status i de rette miljøene.

Anonymkode: 1ab22...ead

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg er litt mer heldig enn andre, men gjør ikke noe ut av det. Er oppdratt til å være forsiktig med penger, uansett hvor mye min mann og jeg har.

Det jeg kan se på som forskjeller, er at jeg har mulighet til å ikke tenke hvilken matbutikk jeg skal handle i. Weekendturer til storbyer, med innslag av kultur -og matopplevelser. Samtidig tilbringer vi tid i skog og mark, i telt og DNT-hytter. 

Føler meg ikke anderledes enn andre. Og jeg kjenner meg ikke igjen i mye av det som nevnes i tråden. 

Anonymkode: 8d029...644

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, kjenner igjen mye her. Ikke banning, og generell høflighet. Vi takker, åpner dører for hverandre og hilser pent, hver dag, hjemme. Leser bøker og går i museer. Opptat av kunst og musikk, barna får musikkundervisning. 

Snakker aldri om penger med barna, bare helt generelt at vi har en del verdier og andre har mindre, og å snakke om hva man eier, tjener eller ting koster gjør man bare ikke (unntatt bruk av deres egne lommepenger da, og helt generelt, er ting verdt prisen. 

Men har både familie og nære venner som ikke er øvre middelklasse, og forskjellene er ikke veldig store. Litt på kultur og dette med banningen, da, og de snakker mer om penger. Vi velger helt forskjellige restauranter hver for oss og har ulik smak i mat, de drikker brus til maten for eksempel. 

 

Anonymkode: 5993c...bb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser du ned på dem som er nyrik eller vulgær-rik?

Anonymkode: 77e5f...c42

Jeg elsker nyrike. De har blitt rike pga. eget talent og innsats, ikke arv og nepotisme.

Anonymkode: 1ab22...ead

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig generaliseringer, og dette gjelder på langt nær alle. Jeg har venner som ikke er middelklasse, og de er veldig oppegående, ålreite mennesker med gode evner alle veier. Gjengangerne jeg merket meg i min oppvekst i arbeiderby er disse: de er ofte materialistiske, og fasaden er det som gjelder. Kan gjerne bruke opp lønna på dyre klær, for detter å se ned på andre for å være "gjerrige" og å "ha masse penger". De ser gjerne også ned på folk med høyere utdanning og mener at de er dumme og "ikke vet hvordan verden henger sammen". Mye endimensjonalt tankesett, som oppstår i miljøene, uten at det betyr at enkeltindividene ikke er i stand til å se kompleksiteten I ting, men det er ofte ikke akseptert å påpeke nyansene. Grovt språk er også en gjenganger. Man må akte seg for å bruke hele vokabularet sitt, fordi man da blir sett på som snobbete og sosialt inkompetent som bruker det de mener er vanskelige ord.

Anonymkode: b0237...5a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig generaliseringer, og dette gjelder på langt nær alle. Jeg har venner som ikke er middelklasse, og de er veldig oppegående, ålreite mennesker med gode evner alle veier. Gjengangerne jeg merket meg i min oppvekst i arbeiderby er disse: de er ofte materialistiske, og fasaden er det som gjelder. Kan gjerne bruke opp lønna på dyre klær, for detter å se ned på andre for å være "gjerrige" og å "ha masse penger". De ser gjerne også ned på folk med høyere utdanning og mener at de er dumme og "ikke vet hvordan verden henger sammen". Mye endimensjonalt tankesett, som oppstår i miljøene, uten at det betyr at enkeltindividene ikke er i stand til å se kompleksiteten I ting, men det er ofte ikke akseptert å påpeke nyansene. Grovt språk er også en gjenganger. Man må akte seg for å bruke hele vokabularet sitt, fordi man da blir sett på som snobbete og sosialt inkompetent som bruker det de mener er vanskelige ord.

Anonymkode: b0237...5a2

Edit: Jeg beskrev arbeiderklassen fra middelklasseperspektiv. Beklager at jeg gjorde dette feil 🙃

Anonymkode: b0237...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...