Gå til innhold

Du som er øvre middelklasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeffe skrev (2 timer siden):

Aldri fising ved bordet mens vi spiser.

Fiser istedet mens vi blir vist til bordet.

 

Høyt?

Anonymkode: 5a5d8...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Jeg er også fra arbeiderklassen, og synes det å takke for i går er vanlig. Riktignok blir det oftest på sms nå for tida.

Hvilke farger utenom hvitt som ikke kan brukes i bryllup (f.eks. at rødt visstnok ikke kan brukes) tror jeg er sånt som kommer fra amerikanske filmer og ikke norsk øvre middelklasse. 

 

Å takke for i går gjorde vi hvis vi møtte vertskapet dagen etter selskapet. Vi ringte ikke ens ærend for å takke, vi takket jo da vi gikk derfra.

Og helt ærlig, jeg syntes det ble veldig mye med 30 takkesamtaler dagen etter en større selskap. 

Men det er kanskje mer en regional skikk enn klasseskikk?

Angående farger i bryllup var det klassetilhørighet som var forklaringen jeg fikk da jeg ble korrigert for feil farge...

Anonymkode: 19342...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (7 minutter siden):

Jeg tror folk legger veldig forskjellige ting i "øvre middelklasse". Mange av tingene som nevnes her, høres mer overklasse ut etter mitt syn.

Ifølge noen definisjoner er man øvre middelklasse om man har mastergrad, noe som gjør meg til øvre middelklasse, selv om min kulturbakgrunn er arbeiderklasse/lavere middelklasse.

Min definisjon (mulig jeg tar feil 🙂). 

Fint hus.

Foreldre med gode jobber/lederstillinger. Gjerne det samme med besteforeldre. 

Bøker og kunst i hjemmet.

Ny bil, som byttes annet hvert år.

Selskaper i stedet for fester (altså litt stil over det) 

Kultur/reiser 

Samfunnsengasjert

Viktig med skikk og bruk/god oppdragelse

Kunne sikkert kommet på mer 🙂

Anonymkode: 7ee49...518

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min definisjon (mulig jeg tar feil 🙂). 

Fint hus.

Foreldre med gode jobber/lederstillinger. Gjerne det samme med besteforeldre. 

Bøker og kunst i hjemmet.

Ny bil, som byttes annet hvert år.

Selskaper i stedet for fester (altså litt stil over det) 

Kultur/reiser 

Samfunnsengasjert

Viktig med skikk og bruk/god oppdragelse

Kunne sikkert kommet på mer 🙂

Anonymkode: 7ee49...518

Vil hevde at i enkelte kretser er det mer status å ikke ha bil, eller evt. å ha veteranbil, eller en fransk/italiensk bil (som ikke blir byttet hvert år). Typisk de som var 68-generasjon og nå er professorer, psykologer eller tilsvarende. Kjenner noen slike. 

Disse anser feks BMW og Audi som harry. 

Anonymkode: cfecf...62a

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (7 minutter siden):

Jeg tror folk legger veldig forskjellige ting i "øvre middelklasse". Mange av tingene som nevnes her, høres mer overklasse ut etter mitt syn.

Ifølge noen definisjoner er man øvre middelklasse om man har mastergrad, noe som gjør meg til øvre middelklasse, selv om min kulturbakgrunn er arbeiderklasse/lavere middelklasse.

Det er jo smått komisk når 45 % av osloborgerne mener de tilhører øvre middelklasse. Gammel undersøkelse, men tipper den fortsatt er ganske valid.

Typiske yrker for øvre middelklasse er: lege, advokat, tannlege, forskere (eks. professorer). Ullevål Hageby, et nabolag i Oslo, er et erketypisk nabolag for den øvre middelklassen/kultureliten.

Anonymkode: 1ab22...ead

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg vokste opp i et blandet miljø. Jeg var fra middelklasse, og mine beste venninner opp gjennom barndommen (og fremdeles) er fra sosialøkonomisk underklasse, ulikt nivå av middelklasse, nyrike familie og gamle penger. Dette ga oss alle en enorm sosial forståelse og opplæring, og ja det er store ulikheter angående forventet og faktisk språk og oppførsel. 

En fellesnevner blant denne egentlig ulike venninneflokken var imidlertid at samtlige var svært smarte jenter, og samtlige lærte dermed fort å bevege oss sømløst mellom de ulike forventningene til språk og oppførsel i hverandres ulike miljøer. Det er faktisk en egenskap som har vært nyttig videre i livet. Du kan slippe hver av oss ned i hvilket som helst miljø, og vi vil, om vi ønsker (det er ikke nødvendigvis alltid tilfellet) kunne oppføre oss og kommunisere nøyaktig som forventet og ønsket. Vi kan være svært folkelige og svært dannet, alt ettersom. Jeg vet at vi alle har brukt disse evnene til å være en sosialt sett dyktig kamelon jevnlig opp gjennom livet, og jeg tviler ikke på at det har gitt oss fortrinn i forhold til dem som ikke fikk en slik bred opplæring i hvordan forventninger er til språk og oppførsel i ulike miljøer, og ovenfor ulike mennesker. For ja, det er svært ulike ønsker og forventninger i ulike miljøer, og det er også en (ubevisst eller bevisst?) hang til å være negativ til mennesker som ikke snakker og oppfører seg som et miljø forventer, og anser som riktig. Å ha lært å opptre som ønsket i ulike miljøer har derfor vært et nyttig redskap i livet. 

En slik oppvekst og opplæring har også medført at min krets gjennom livet har vært svært åpen for ulike typer mennesker, og vurderer en person mer ut fra egenskaper som menneske enn fra sosialøkonomisk bakgrunn. Dette innebærer imidlertid ikke at alle og enhver har blitt likt og vært velkommen inn i vår krets. Vi ble ikke fri fra fordommer og ting vi misliker. Vi også liker våre like, bare at det innebærer mennesker som ikke bryr seg om sosialøkonomisk bakgrunn og tilhørighet, og både snobbete mennesker, som ikke liker "bærmen", og mennesker som ikke "tåler ansiktet på" dem de anser som "fisefine" har ikke hatt tilgang på vår spraglete krets. Slike fordommer har vi avvist, fordi det ville være fordommer mot noen av våre egne. Det er nok også en viss form for intellektuelle fordommer i min krets. Ingen mennesker som ikke har en viss intellektuell kapital har fått innpass. De passer ikke inn. Så svært lærerikt var det, men i bunn og grunn endte vi opp slik de fleste mennesker ender opp med å være; Man trives best med dem som er lik seg selv. Lik oss har bare blitt formet til å være basert på andre kriterier enn sosialøkonomisk status. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øvre middelklasse er mye forskjellig.

De som tilhører utdanningseliten (Brahmin-sjiktet som Piketty kaller det) har normalt dannelse i den forstand at de har relativt bred elementærkunnskap om filosofi, historie, musikk, billedkunst, litteratur, vitenskap mv.. De kan skille mellom Celine og Celan, og mellom Hegel og Fichte, men er ikke så opptatt av hvilken side av tallerkenen hummergaffelen skal ligge på. 
 

Kapitalborgerskapet har typisk mindre dannelse i betydningen ovenfor, men prøver å kompensere ved å beherske skikk og bruk, og kunne mest mulig om mat og vin. Det siste blir ofte et slags kulturelt substitutt for litteratur og kunst. 
 

Ellers er det interessant å merke seg pengefolkets aldri sviktende (Bourdieuske) interesse  for å konvertere økonomisk kapital til kulturell kapital

Anonymkode: 13bc8...a96

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil hevde at i enkelte kretser er det mer status å ikke ha bil, eller evt. å ha veteranbil, eller en fransk/italiensk bil (som ikke blir byttet hvert år). Typisk de som var 68-generasjon og nå er professorer, psykologer eller tilsvarende. Kjenner noen slike. 

Disse anser feks BMW og Audi som harry. 

Anonymkode: cfecf...62a

Jeg aner som sagt ikke hvilken klasse jeg tilhører, men bil betyr absolutt ingen ting, så sant det ikke er en klassisk veteranbil. Aller helst skal det være økonomisk og ikke skille seg ut. Gjengs for mine likesinnede er at vi ikke liker å bruke så mye penger (det er derfor vi har mye penger). Jeg har venner som har kjøpt seg ny Audi, kostet på ekstra fete felger og ekstrautstyr, og forventer at jeg skal bli imponert. Særlig fordi de forteller meg prisen. Jeg blir ikke imponert, jeg blir lattermild...

 

Anonymkode: 1f267...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke endre klassen du er født inn i. Men dine barn kan ha en klasse over deg, om du har gjort en klassereise. 

Anonymkode: 45d46...bef

Man kan jo ikke endre noen forhold ved ens foreldres situasjon da en ble født, det sier seg selv, men man kan jo endre sin egen sosioøkonomiske status som voksen gjennom utdanning og arbeid. 

At man må være født inn i en overklassefamilie for å være det selv, er nok en ganske utbredt oppfatning sånn rent uformelt (eller hva jeg skal kalle det), men statistikere og lignende bruker en blanding av egen utdanning og inntekt når de skal gruppere folk etter klasse i de fleste sammenhenger (altså ikke foreldre eller besteforeldres utdanning/inntekt - det er i så fall bare om de skal undersøke effekten av foreldres utdanning/inntekt). 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Å takke for i går gjorde vi hvis vi møtte vertskapet dagen etter selskapet. Vi ringte ikke ens ærend for å takke, vi takket jo da vi gikk derfra.

Og helt ærlig, jeg syntes det ble veldig mye med 30 takkesamtaler dagen etter en større selskap. 

Men det er kanskje mer en regional skikk enn klasseskikk?

Angående farger i bryllup var det klassetilhørighet som var forklaringen jeg fikk da jeg ble korrigert for feil farge...

Anonymkode: 19342...f38

Det med takking vil jeg tro kan være både regionalt og en forskjell mellom generasjoner. Moren min, datter av en fabrikkarbeider, skal alltid ringe og takke dagen etter :) 

Neste gang noen av svigersene dine kommer med påstander om feil farge i bryllup, kan du si at hvis de kjente til norske tradisjoner, ville de visst at tradisjonelt gikk bruden og de fleste av gjestene i sort. At man ikke kan gå i sort eller rødt (og kanskje enda flere farger for alt jeg vet) er noe som kommer fra amerikanske filmer. Dronning Sonja har gått i rødt i bryllup flere ganger! Hun er muligens hevet over normal etikette, da :ler:

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fiffen spiser vi selvfølgelig sjokoladen med kniv og gaffel.

Hvordan spiser du den da?

Med hendene!?

 

5b14444e048d4fb6921718048829e891.png

 

Anonymkode: 85762...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du tar helt feil. Er man velbemidlet så er man såpass fri at man ikke bryr seg om hva andre tenker. De kler seg gjerne litt sjuskete, er ikke så opptatt av hår, sminker seg ikke nødvendigvis, osv. Det er wannabes som kanskje bor i et dyrere område enn de egentlig kjenner som er opptatt av det du skriver om. 

Anonymkode: f8c15...a4b

Stemmer.

Derav uttrykket filthy rich på engelsk.

Anonymkode: 85762...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil hevde at i enkelte kretser er det mer status å ikke ha bil, eller evt. å ha veteranbil, eller en fransk/italiensk bil (som ikke blir byttet hvert år). Typisk de som var 68-generasjon og nå er professorer, psykologer eller tilsvarende. Kjenner noen slike. 

Disse anser feks BMW og Audi som harry. 

Anonymkode: cfecf...62a

Sant, spesielt for kultureliten i storbyene. For eksempel var Citroën Berlingo deres foretrukne bil for 10-15 år siden. Harald Eia, som bor på Berg i Oslo, gikk fra Berlingo til Tesla Model S.

Anonymkode: 1ab22...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min definisjon (mulig jeg tar feil 🙂). 

Fint hus.

Foreldre med gode jobber/lederstillinger. Gjerne det samme med besteforeldre. 

Bøker og kunst i hjemmet.

Ny bil, som byttes annet hvert år.

Selskaper i stedet for fester (altså litt stil over det) 

Kultur/reiser 

Samfunnsengasjert

Viktig med skikk og bruk/god oppdragelse

Kunne sikkert kommet på mer 🙂

Anonymkode: 7ee49...518

Ny bil som byttes? Nei…, det har da sjelden de/vi/øvre middelklasse? (I sin tid) Dyr bil som beholdes er mer vanlig.

Anonymkode: 5993c...bb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, overklasse bruker gjerne arvede kvalitetsklær. Kong Charles har gjentatte ganger blitt sett i sin fars frakk fra 50-tallet etter at prins Philip døde. Bustete hår, kvalitetsplagg uten merker, kan godt være ganske fargerike og eksentriske. Cordbukse på en mann kan være en indikasjon på overklasse. Tweed. Kashmir. Men en ting, overklasse har aldri utgåtte eller slitne sko. De kan se slufne ut, bustete på håret, men absolutt aldri slitne sko. Klokker er aldri flashy.

Anonymkode: 45d46...bef

Ha ha, det har jeg aldri tenkt over. Men du er spot on :ler:

Anonymkode: 0b3f7...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Til deg som er i øvre middelklasse. Har du andre manerer, høflighetsfraser, bordetikette enn oss i de lavere sjiktene? Altså ting som ikke er materielle, men som du ser er forskjellig?

Anonymkode: 0b3f7...b2f

Ja det vil jeg si, både bedre manerer og hygiene 

Anonymkode: 4b04b...c78

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for at du spør.

Ruller spaghettien i skjea.

Sjekker foreldrene i klassen på skattelistene

Anonymkode: bdc08...2b9

Det der er ikke øvre middelklasse. 
 


 

Anonymkode: 32fcd...2c3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, det har jeg sett en del gjør. Det sies den skal gjøre det for å opprettholde balanse. Nuvel, vedkommende som i sin tid ble kalt Solkongen hadde syfilis. Syfilis gir stive ledd, og fingrene rammes ofte først, så når han drakk te så gjorde selvfølgelig alle de andre det samme og så ble det  moderne blant fine folk å drikke te med strittende lillefinger. 
(Referans:https://historienet.no/samfunn/hverdagsliv/usynlig-morder-syfilis-satte-motestandard )


For øvrig legger jeg blant annet merke til bordmanerer og hvordan man oppfører seg mot andre mennesker, om man er høflig eller ikke, og om man har bøker eller kunst i huset. 

Noe det syndes altfor mye mot er at om man skal presse seg forbi folk som sitter i en konsert- eller kinosal skal man ha fremsiden mot dem. Altså ikke ha rumpa mot de du passerer. 

Var veldig glad i Skikk og bruk-boken, men folk vet jo knapt hva det er lenger: https://www.nb.no/items/a77760f3bb5df5841c97deecb0a0b178?page=4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Å takke for i går gjorde vi hvis vi møtte vertskapet dagen etter selskapet. Vi ringte ikke ens ærend for å takke, vi takket jo da vi gikk derfra.

Og helt ærlig, jeg syntes det ble veldig mye med 30 takkesamtaler dagen etter en større selskap. 

Men det er kanskje mer en regional skikk enn klasseskikk?

Angående farger i bryllup var det klassetilhørighet som var forklaringen jeg fikk da jeg ble korrigert for feil farge...

Anonymkode: 19342...f38

Dronning Sonja har gått med rød kjole i bryllup, så de farge-greiene er bare å se bort fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye sprøyt. Jeg kjenner mange som etter de definisjonene jeg kan finne tilhører øvre middelklasse. Det  er egentlig ganske lite av det som nevnes som kan anses som fellesnevner for de. Jeg tror de fleste som tilhører øvre middelklasse har en ting felles. De tenker svært lite over at de er det. De fleste vet at de ligger i det øvre skiktet når det gjelder økonomi, men gjør absolutt ingen ting ut av det. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror enkelte verdier går igjen, som opptatthet av helse, kosthold, trening og aktivitet, utdanning, kultur og reise.

Hvis jeg skal beskrive min stereotypiske oppfatning av øvre middelklasse i Norge (ta det med en klype salt):

Høy utdanning, ofte bosatt på «riktig adresse» (typ Oslo Vest/Asker/Bærum), mye ute i skog og mark, bedriver typisk langrenn og løping, har hytte og en dyr, avdempet elektrisk SUV, har setter eller annen fuglehund. Investerer i utdanning for barna og reiser mye. Klær og vesker er av høy kvalitet, men ikke flashy («stealth wealth»). Med unntak av finanseliten stort sett veldig omgjengelige og jordnære folk, er min erfaring.

Anonymkode: 67ae8...a7e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...