Gå til innhold

Du som er øvre middelklasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kanskje det? I min familie: vi tar med barna på restaurant og lærer dem å holde vinglass, ha serviett i fanget og å spise med bestikk til flere retter. Vi tar dem med på ferieturer med innslag av kultur, religion og historie (inspirert av dannelsesreiser i gamledager). Her besøker vi gamle steder og bygninger og museer. Vi foreldrene vet eller leser oss opp på ting vi gjenforteller eller diskutere med barna. Aner ikke hvor vanlig dette er? Det er også nesten fravær av banning hjemme hos oss.

 

Anonymkode: 2e10d...0f6

Du tror helt seriøst at dette er noe man må være i høyere middelklasse for å gjøre? Og høyere middelklasse i Norge? Da snakker vi de rikeste i landet hvor penger (og "dannelse") har gått i arv i generasjoner. Befinner du deg der?

Vi har ingen "klasse" over dette her i landet.

Anonymkode: 36ba5...e81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kanskje det? I min familie: vi tar med barna på restaurant og lærer dem å holde vinglass, ha serviett i fanget og å spise med bestikk til flere retter. Vi tar dem med på ferieturer med innslag av kultur, religion og historie (inspirert av dannelsesreiser i gamledager). Her besøker vi gamle steder og bygninger og museer. Vi foreldrene vet eller leser oss opp på ting vi gjenforteller eller diskutere med barna. Aner ikke hvor vanlig dette er? Det er også nesten fravær av banning hjemme hos oss.

 

Anonymkode: 2e10d...0f6

Det hørtes ut som min oppvekst, i arbeiderklassen med foreldre som ikke engang tok seg råd til at vi fikk gå i barnehage eller SFO. 
De prioriterte spare opp til ferier fremfor å sende oss på sfo/barnehage, eller kjøpe nye klær til oss. Og i stedet for "bamseklubben" på ferie, så tok vi lokale busser, spiste lokal mat , og fikk se andre severdigheter enn der turistene sto i kø. 

Anonymkode: d262b...458

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kanskje det? I min familie: vi tar med barna på restaurant og lærer dem å holde vinglass, ha serviett i fanget og å spise med bestikk til flere retter. Vi tar dem med på ferieturer med innslag av kultur, religion og historie (inspirert av dannelsesreiser i gamledager). Her besøker vi gamle steder og bygninger og museer. Vi foreldrene vet eller leser oss opp på ting vi gjenforteller eller diskutere med barna. Aner ikke hvor vanlig dette er? Det er også nesten fravær av banning hjemme hos oss.

 

Anonymkode: 2e10d...0f6

Hvorfor lærer dere ungene å holde vinglass? Aldersgrensene gjelder for alle, også øvre middelklasse. En ting folk ikke tenker over er at øvre middelklasse kanskje drikker mindre alkohol enn mange andre. Jeg kan fint drikke bare vann på restaurant, for vin er tomme kalorier og helt unødvendig midt i uka. Dessuten er synlig beruselse ikke et alternativ. 
 

Ellers tror jeg de fleste kan kjenne seg igjen i det du beskriver, uavhengig av klasse

Anonymkode: 1f267...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt - banning. Det er en fæl uting som gjør at jeg ser ned på noen. Ikke om det skjer en sjelden gang i blant, men når det blir en del av den dagligdagse talen. Det er ikke noe røft eller ekte over det, bare et tegn på dårlig ordforråd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen29 skrev (8 minutter siden):

Som allerede nevnt - banning. Det er en fæl uting som gjør at jeg ser ned på noen. Ikke om det skjer en sjelden gang i blant, men når det blir en del av den dagligdagse talen. Det er ikke noe røft eller ekte over det, bare et tegn på dårlig ordforråd.

Det er mye banning i den øvre middelklassen. Men det brukes nok litt annerledes. Gjerne for å understreke et poeng e.l. Jeg vil da ikke si at det er et tegn på dårlig ordforråd. 

Anonymkode: 8d029...644

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mindre banning

Anonymkode: 2e6d5...801

Banning har faktisk med intellekt å gjøre. Men middelklassen er, og spesielt øvre middelklasse, desperate etter å gjøre alt riktig, at det ikke er en eneste flekk på fasaden. Så en evig streben etter perfeksjon, eller det de tror er det, er typisk middelklasse, og spesielt øvre. Barna spiller tennis, golf, sjakk etc. Fordi det er «riktig». 

Anonymkode: 45d46...bef

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger spesielt merke til bordmanerer, eller mangelen på det. Slurping og raping, slikke seg på fingrene, slikke på kniven osv. 

Anonymkode: a7f1b...55d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så en evig streben etter perfeksjon, eller det de tror er det, er typisk middelklasse, og spesielt øvre. Barna spiller tennis, golf, sjakk etc. Fordi det er «riktig». 

Anonymkode: 45d46...bef

Du tar helt feil. Er man velbemidlet så er man såpass fri at man ikke bryr seg om hva andre tenker. De kler seg gjerne litt sjuskete, er ikke så opptatt av hår, sminker seg ikke nødvendigvis, osv. Det er wannabes som kanskje bor i et dyrere område enn de egentlig kjenner som er opptatt av det du skriver om. 

Anonymkode: f8c15...a4b

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre middelklasse snakker aldri om penger. Overklassen snakker kun om penger om de har kjøpt noe billig, noe øvre middelklasse aldri ville innrømme en gang. En i diktator på klassetilhørighet. 

Anonymkode: 45d46...bef

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tar helt feil. Er man velbemidlet så er man såpass fri at man ikke bryr seg om hva andre tenker. De kler seg gjerne litt sjuskete, er ikke så opptatt av hår, sminker seg ikke nødvendigvis, osv. Det er wannabes som kanskje bor i et dyrere område enn de egentlig kjenner som er opptatt av det du skriver om. 

Anonymkode: f8c15...a4b

Nå snakker du om overklassen. Det er de du her beskriver. 

Anonymkode: 45d46...bef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp i hjem med god råd. Riktignok på 70-tallet, så kanskje litt eldre enn dere andre her. To foreldre i full jobb.

Nøye med bordskikk. Og med å uttrykke seg med godt språk/uttale ord korrekt. Viktig med skole. Pent og ordentlig kledt. Innprentet at man har ansvar for å skape sin egen suksess. Lært opp til å lese aviser/se Dagsrevyen/diskutere politikk og samfunn fra tidlig alder. Lært om økonomi hjemmefra. En veldig bevisst oppdragelse på at vi skulle bli selvstendige, og prøve å ordne ting selv.

Kanskje litt spesielt, men min mor kom fra et hjem med mye penger og anseelse. Min far kom fra fattige kår med lite omsorg. Jeg vokste opp med hushjelp de første årene av mitt liv. Hun bodde hos oss, og hadde fri en dag i uka.

Anonymkode: 7ee49...518

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror helt seriøst at dette er noe man må være i høyere middelklasse for å gjøre? Og høyere middelklasse i Norge? Da snakker vi de rikeste i landet hvor penger (og "dannelse") har gått i arv i generasjoner. Befinner du deg der?

Vi har ingen "klasse" over dette her i landet.

Anonymkode: 36ba5...e81

Bare du som ikke vet at det er en overklasse i Norge også. 

Anonymkode: 45d46...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar helt feil. Er man velbemidlet så er man såpass fri at man ikke bryr seg om hva andre tenker. De kler seg gjerne litt sjuskete, er ikke så opptatt av hår, sminker seg ikke nødvendigvis, osv. Det er wannabes som kanskje bor i et dyrere område enn de egentlig kjenner som er opptatt av det du skriver om. 

Anonymkode: f8c15...a4b

Jeg leste innlegget ditt feil, beklager. Du skriver jo middelklasse, ikke øvre middelklasse eller overklasse. Det er disse jeg sikter til, spesielt overklasse.

Anonymkode: f8c15...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke øvre middelklasse, men deler av slekta på mannens side er det.

Og det er mange ting jeg (som med min arbeiderklassetilhørighet) aldri har visst om før jeg kom inn i den familien. 

Det er vanskelig å komme med konkrete eksempler, men det å ringe for å takke dagen etter et selskap var helt fremmed for meg.

Å presentere den man anser for å ha lavest rang før man presenterer den med høyere rang.

Hvilke farger utenom hvitt som ikke kan brukes i bryllup.

Hvordan holde et stetteglass.

Konversering.

Osv...

Anonymkode: 19342...f38

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke øvre middelklasse, men deler av slekta på mannens side er det.

Og det er mange ting jeg (som med min arbeiderklassetilhørighet) aldri har visst om før jeg kom inn i den familien. 

Det er vanskelig å komme med konkrete eksempler, men det å ringe for å takke dagen etter et selskap var helt fremmed for meg.

Å presentere den man anser for å ha lavest rang før man presenterer den med høyere rang.

Hvilke farger utenom hvitt som ikke kan brukes i bryllup.

Hvordan holde et stetteglass.

Konversering.

Osv...

Anonymkode: 19342...f38

Jeg er også fra arbeiderklassen, og synes det å takke for i går er vanlig. Riktignok blir det oftest på sms nå for tida.

Hvilke farger utenom hvitt som ikke kan brukes i bryllup (f.eks. at rødt visstnok ikke kan brukes) tror jeg er sånt som kommer fra amerikanske filmer og ikke norsk øvre middelklasse. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror folk legger veldig forskjellige ting i "øvre middelklasse". Mange av tingene som nevnes her, høres mer overklasse ut etter mitt syn.

Ifølge noen definisjoner er man øvre middelklasse om man har mastergrad, noe som gjør meg til øvre middelklasse, selv om min kulturbakgrunn er arbeiderklasse/lavere middelklasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leste innlegget ditt feil, beklager. Du skriver jo middelklasse, ikke øvre middelklasse eller overklasse. Det er disse jeg sikter til, spesielt overklasse.

Anonymkode: f8c15...a4b

Ja, overklasse bruker gjerne arvede kvalitetsklær. Kong Charles har gjentatte ganger blitt sett i sin fars frakk fra 50-tallet etter at prins Philip døde. Bustete hår, kvalitetsplagg uten merker, kan godt være ganske fargerike og eksentriske. Cordbukse på en mann kan være en indikasjon på overklasse. Tweed. Kashmir. Men en ting, overklasse har aldri utgåtte eller slitne sko. De kan se slufne ut, bustete på håret, men absolutt aldri slitne sko. Klokker er aldri flashy.

Anonymkode: 45d46...bef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Jeg tror folk legger veldig forskjellige ting i "øvre middelklasse". Mange av tingene som nevnes her, høres mer overklasse ut etter mitt syn.

Ifølge noen definisjoner er man øvre middelklasse om man har mastergrad, noe som gjør meg til øvre middelklasse, selv om min kulturbakgrunn er arbeiderklasse/lavere middelklasse.

Du kan ikke endre klassen du er født inn i. Men dine barn kan ha en klasse over deg, om du har gjort en klassereise. 

Anonymkode: 45d46...bef

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, overklasse bruker gjerne arvede kvalitetsklær. Kong Charles har gjentatte ganger blitt sett i sin fars frakk fra 50-tallet etter at prins Philip døde. Bustete hår, kvalitetsplagg uten merker, kan godt være ganske fargerike og eksentriske. Cordbukse på en mann kan være en indikasjon på overklasse. Tweed. Kashmir. Men en ting, overklasse har aldri utgåtte eller slitne sko. De kan se slufne ut, bustete på håret, men absolutt aldri slitne sko. Klokker er aldri flashy.

Anonymkode: 45d46...bef

Sportsskjorter. For eksempel skjorte på skitur. Nikkers og anorakk. Aldri shorts i offentlighet (kvinner: aldri shorts). Ingen tatoveringer eller piercinger, ingen avvikende hårfarger. 

Anonymkode: 5993c...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...