Gå til innhold

Du som er øvre middelklasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det tror jeg kommer helt an på om det er nye eller gamle penger involvert. 

Jeg kommer fra en familie som har vært i øvre/vanlig middelklasse gjennom generasjoner (det har veksla litt så klart). Jeg er nå gift med en som kommer fra som nesten kan sies å være nærmest lavere arbeiderklasse, og det merkes på nettopp feks manerer og bordettikkete, og hvor nøye man er med hvordan ting skal se ut rett og slett. Feks svigermor mente at vi ikke trengte å stryke duken til et middagsselskap vi skulle ha. For meg er det helt uaktuelt å legge på en skrukkete duk. Jeg er vant til at vi står ved stolen ved bordet før vi setter oss til det er klart for å sette seg, mens mannen er vant med at man setter seg med det samme. Mange sånne småting som ulikt. 

Anonymkode: 65176...b96

Jeg er imponert over at du ikke kan legge på en skrukkete duk 😅 Jo eldre jeg blir jo mer komfortabel er jeg med at jeg er blodharry. Ikke sånn må-plumpe-ut-med-alt-man-tenker-på-harry, men faen ikke langt ifra. Ja, jeg banner for mye.

Anonymkode: 6f8a7...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av postene snakker om sosiale koder. Jeg tror at det er like mange sosiale koder i arbeiderklasse og overklasse, men de signaliserer vel gruppetilhørighet.

Norge har ikke hatt adel på lang, lang tid, og protestantisk fundamentalisme sammen med sosial-demokrati synes å ha sprengt de vanntette skottene mellom klasser.

Jeg har vært borti fattig og rik, nye og gamle penger som røyker, roper, banner, spiser stående mens de fiser… jeg tror at «familiekultur» betyr mer enn «klasse» i Norge i dag.

Anonymkode: 77e5f...c42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 16.09):

Jeg aner som sagt ikke hvilken klasse jeg tilhører, men bil betyr absolutt ingen ting, så sant det ikke er en klassisk veteranbil. Aller helst skal det være økonomisk og ikke skille seg ut. Gjengs for mine likesinnede er at vi ikke liker å bruke så mye penger (det er derfor vi har mye penger). Jeg har venner som har kjøpt seg ny Audi, kostet på ekstra fete felger og ekstrautstyr, og forventer at jeg skal bli imponert. Særlig fordi de forteller meg prisen. Jeg blir ikke imponert, jeg blir lattermild...

 

Anonymkode: 1f267...033

En venninne sa til meg, da jeg kom i min Mercedes coupe, jeg blir ikke imponert over at du tar opp masse lån for å kjøre en slik bil. Da jeg svarte at jeg ikke har lån på bilen ble det et litt annet ansiktsutrykk. 

Anonymkode: 45d46...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En venninne sa til meg, da jeg kom i min Mercedes coupe, jeg blir ikke imponert over at du tar opp masse lån for å kjøre en slik bil. Da jeg svarte at jeg ikke har lån på bilen ble det et litt annet ansiktsutrykk. 

Anonymkode: 45d46...bef

Hm… hvorfor snakker dere i det hele tatt om hvordan du har finansiert bilen din? 
Pris, lønn og lån snakker vi aldri om i min omgangskrets. 

Anonymkode: febe6...d17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hm… hvorfor snakker dere i det hele tatt om hvordan du har finansiert bilen din? 
Pris, lønn og lån snakker vi aldri om i min omgangskrets. 

Anonymkode: febe6...d17

Nettopp. Å prate om penger er skikkelig fy-fy. Det gjelder alt, fra hva man tjener til om man får igjen på skatten. Hvis noen spør hva noe koster, svarer man noe diffust, som "det var ikke all verden", uansett om det koster en formue. Dette er det jeg regner som hovedskillet mellom nyrike og gamle penger. Bordmanerer, høflighetsfraser osv kan man lære seg, men å ikke snakke om penger er en ryggmargsrefleks hos noen få...

Anonymkode: 1f267...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bruk av penger. Selv har jeg vokst opp i øvre middelklasse, men samtidig vokst opp med et ideal at å kjøpe noe bare for noe er fint eller ser dyrt ut er fullstendig bortkastede penger. Så det er egentlig først som voksen jeg selv innser at min egen familie er godt bemidlet. Istedenfor for dyre biler og klær så går pengene til andre ting. Det tok litt tid før jeg innså at ikke alle hadde "villa", to hytter, feriehus i utlandet i tillegg til flere eiendommer her hjemme. Dyre biler er bortkastede penger, det samme er å kjøpe andre varer som er dyre på grunn av merket de har.

Jeg vil ikke kalle meg selv øvre middelklasse selv nå, da jeg har et helt vanlig yrke med normal inntekt. Dog er jo bagasjen der. Jeg vet jeg vil arve mye, men jeg samtidig ikke sløse bort penger på tull. Når jeg ser venner gjøre håpløse økonomiske investeringer kjenner jeg at jeg blir oppgitt. For eksempel å ta opp dyre billån fordi man vil ha ny bil, men knapt nok ha råd til mat. Da kjenner jeg oppgittheten er vanskelig å skjule. Samtidig ser jo jeg mine egne foreldre tviholde på å spare på ting som virker på kanten til idiotisk, for eksempel ved å nekte å kjøpe ny ostehøvel da den gamle er knekt, men fungerer enda, eller å insistere på å pakke niste når man skal ut å fly fordi det er så dyrt på Gardermoen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 14.57):

Hm… hvorfor snakker dere i det hele tatt om hvordan du har finansiert bilen din? 
Pris, lønn og lån snakker vi aldri om i min omgangskrets. 

Anonymkode: febe6...d17

Bare fordi hun tok det opp. Og hun er fra en annen klasse enn meg. Og jeg svarer når noen spør. Vi drøftet ikke pris, bare om man hadde lån eller ei. 

Anonymkode: 45d46...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 15.28):

Nettopp. Å prate om penger er skikkelig fy-fy. Det gjelder alt, fra hva man tjener til om man får igjen på skatten. Hvis noen spør hva noe koster, svarer man noe diffust, som "det var ikke all verden", uansett om det koster en formue. Dette er det jeg regner som hovedskillet mellom nyrike og gamle penger. Bordmanerer, høflighetsfraser osv kan man lære seg, men å ikke snakke om penger er en ryggmargsrefleks hos noen få...

Anonymkode: 1f267...033

Men, dette er middelklassen. Overklassen kan faktisk snakke om penger. Ikke beløp, men man kan snakke om penger. 

Anonymkode: 45d46...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 timer siden):

Angående bruk av penger. Selv har jeg vokst opp i øvre middelklasse, men samtidig vokst opp med et ideal at å kjøpe noe bare for noe er fint eller ser dyrt ut er fullstendig bortkastede penger. Så det er egentlig først som voksen jeg selv innser at min egen familie er godt bemidlet. Istedenfor for dyre biler og klær så går pengene til andre ting. Det tok litt tid før jeg innså at ikke alle hadde "villa", to hytter, feriehus i utlandet i tillegg til flere eiendommer her hjemme. Dyre biler er bortkastede penger, det samme er å kjøpe andre varer som er dyre på grunn av merket de har.

Jeg vil ikke kalle meg selv øvre middelklasse selv nå, da jeg har et helt vanlig yrke med normal inntekt. Dog er jo bagasjen der. Jeg vet jeg vil arve mye, men jeg samtidig ikke sløse bort penger på tull. Når jeg ser venner gjøre håpløse økonomiske investeringer kjenner jeg at jeg blir oppgitt. For eksempel å ta opp dyre billån fordi man vil ha ny bil, men knapt nok ha råd til mat. Da kjenner jeg oppgittheten er vanskelig å skjule. Samtidig ser jo jeg mine egne foreldre tviholde på å spare på ting som virker på kanten til idiotisk, for eksempel ved å nekte å kjøpe ny ostehøvel da den gamle er knekt, men fungerer enda, eller å insistere på å pakke niste når man skal ut å fly fordi det er så dyrt på Gardermoen. 

Du høres mer ut som overklasse. En sliten ostehøvel finnes ikke hos øvre middelklasse, der er det perfeksjon som gjelder. Overklassen gir faen i om ostehøvelen er knekt. Om den fortsatt kan brukes. 

Anonymkode: 45d46...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, dette er middelklassen. Overklassen kan faktisk snakke om penger. Ikke beløp, men man kan snakke om penger. 

Anonymkode: 45d46...bef

Ja? Og tråden handler om øvre middelklasse. Hvorfor dra inn overklasse? Hvis man er overklasse ville ingen mistenkt at bilen var belånt...

Anonymkode: 1f267...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en søster som har kommet seg opp til øvre middelklasse. Hun er overlege, gift med overlege, bor på Oslo vest osv. Masse penger. De er bare utrolig vellykkede. Jeg dasser rundt med 10 ekstra kilo mens de går Birken, løper maraton og ser helt smashing ut. Men klart det ligger mye grunnleggende lykke i å ha masse penger 😆

Anonymkode: 6b391...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som alltid har særpreget vestens middelklasse er statusangsten  og de nesten paniske forsøkene på å imitere overklassens levemåte og stil. Det er også typisk at dannelse primært betraktes som noe utvendig (bordskikk, klesstil osv..) snarere enn som kunnskap og innsikt.

Anonymkode: 13bc8...a96

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/15/2023 at 12:39 PM, AnonymBruker said:

Til deg som er i øvre middelklasse. Har du andre manerer, høflighetsfraser, bordetikette enn oss i de lavere sjiktene? Altså ting som ikke er materielle, men som du ser er forskjellig?

Anonymkode: 0b3f7...b2f

Tenker ikke så mye over det, men ja har nok det. Greie skillsets å ha når man velger å bruke det, og du kan passe greit med flere, da du bruker det når det passer, og kan velge å droppe det når det ville vært "for stivt" for anledningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som alltid har særpreget vestens middelklasse er statusangsten  og de nesten paniske forsøkene på å imitere overklassens levemåte og stil. Det er også typisk at dannelse primært betraktes som noe utvendig (bordskikk, klesstil osv..) snarere enn som kunnskap og innsikt.

Anonymkode: 13bc8...a96

En utenlandsk (Fransk?) kvinnelig toppleder kom med et hjertesukk: hvorfor er det sånn at Norske toppledere primært fokuserer på smøretips til Birken eller sykkeldeler i unobtainium, heller enn en god bok?

Burde ikke samfunnstoppene, de som skal føre organisasjoner og landet til nye høydepunkt være vel så interessert i ideer og tanker, som de er i faste lår og det å svette mer enn kompisen fra NHH?

Anonymkode: 77e5f...c42

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ser vi ikke flere overleger og investement bankers og direktører kaste seg ut i samfunnsdebatten og bidra med sitt vidsyn og intellekt også når det handler om noe utenfor deres kjerne-område?

Anonymkode: 77e5f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var født inn i øvre middelklasse/øvre sjiktet av borgerklassen, han utstod det ikke, og dette overførte han også på oss barna. Handlet nok mye om at han hadde "arbeiderklasse" venner i oppveksten.

 

Anonymkode: 46eb6...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maatte_ha_konto

Jeg banner mye. Er en vanlig lønnsmottaker.

jeg kjenner en selvgjort mange-millionær. Personen er ikke noe annerledes, eneste er mer fritid enn vi andre, det er også det jeg skulle hatt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg banner en del, det er ikke bra, fiser også. Er nok litt white-trash arbeiderklasse 

Anonymkode: 5a5d8...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En utenlandsk (Fransk?) kvinnelig toppleder kom med et hjertesukk: hvorfor er det sånn at Norske toppledere primært fokuserer på smøretips til Birken eller sykkeldeler i unobtainium, heller enn en god bok?

Burde ikke samfunnstoppene, de som skal føre organisasjoner og landet til nye høydepunkt være vel så interessert i ideer og tanker, som de er i faste lår og det å svette mer enn kompisen fra NHH?

Anonymkode: 77e5f...c42

God form er viktigere eller like viktig som å lese en bok, å ingenting som sier man ikke kan lese før eller etter eller for all del lytte på bok mens man løper. Ikke at jeg er i farta selv så det er sagt, men gidameg en dag håper jeg at jeg er på akrobatisk nivå i mykhet og har skikkelig god kondis. Kryss fingrene for meg. 

Anonymkode: fb12d...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...