Gå til innhold

Du som er øvre middelklasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tenker derr der oppe i øvre at alle vi i nedre banner, ikke har manerer, ikke leser bøker, tar med ungene på kultur, ikke diskuterer samfunn?

Anonymkode: edbde...85c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

tenker derr der oppe i øvre at alle vi i nedre banner, ikke har manerer, ikke leser bøker, tar med ungene på kultur, ikke diskuterer samfunn?

Anonymkode: edbde...85c

Det ene utelukker vel heldigvis ikke det andre? Man kan jo fint tilhøre lavere sosioøkonomiske lag og ha de samme verdiene og interessene. 

Anonymkode: 67ae8...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle hva jeg som er nederst på rangstigen gjør?
Huset mitt er full av kunst. Jeg kjenner mange kunstnere. Jeg hører på klassisk musikk og kan gjerne synge opera.
Liker å gjøre kulturelle ting. Er veldig høflig. Har selv jobbet i servicebransjen, men det er ikke det som gjør at jeg vet hvordan man skal oppføre seg blant folk. Jeg tror ikke det at man kommer fra øvre middelklassen er det som gjør at et menneske velger å unngå å fise og drite i full offentlighet.

Anonymkode: dfad3...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten litt kvalm av noen av innleggene jeg leser her...

Anonymkode: 5857c...bc3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er det.  Holder det med gamle penger? Eventuelt hvor mye? De siste ti årene har generasjonen over min blitt borte. Det har endret på veldig mye. 

Anonymkode: 2e4e8...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta én kategori - bordmanerer. Jeg opplever at de litt mer oppegående kan:

vente med å forsyne seg til det er sagt værsågod, holde bestikk, spise med lukket munn, spørre om å sende, ha lave albuer, si at det smakte godt, takke for maten, ikke slurpe, konversere, ikke sitte med hodet ned i tallerkenen, spise grønnsaker, vente med å starte på dessert til alle har fått, uoppfordret hjelpe til med å rydde av bordet, mm. 

Anonymkode: a0def...c45

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del generelle ting: 

-har et bevisst forhold til skjermbruk

-holder seg oppdaterte på nyheter og politikk

-språklig sterke (kan forskjell på de/dem, han/ham, da/når, hvilken/hvem, mm), banner ikke

-er normalvektige, tar vare på helsa, og har et naturlig utseende

-tygger ikke tyggis overalt, eller med åpen munn

-gode på allmennkunnskap som historie, geografi, kultur, kan ting om naturen, kan flere språk

-høflige, og har høflige barn

Anonymkode: a0def...c45

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å ta én kategori - bordmanerer. Jeg opplever at de litt mer oppegående kan:

vente med å forsyne seg til det er sagt værsågod, holde bestikk, spise med lukket munn, spørre om å sende, ha lave albuer, si at det smakte godt, takke for maten, ikke slurpe, konversere, ikke sitte med hodet ned i tallerkenen, spise grønnsaker, vente med å starte på dessert til alle har fått, uoppfordret hjelpe til med å rydde av bordet, mm. 

Anonymkode: a0def...c45

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En del generelle ting: 

-har et bevisst forhold til skjermbruk

-holder seg oppdaterte på nyheter og politikk

-språklig sterke (kan forskjell på de/dem, han/ham, da/når, hvilken/hvem, mm), banner ikke

-er normalvektige, tar vare på helsa, og har et naturlig utseende

-tygger ikke tyggis overalt, eller med åpen munn

-gode på allmennkunnskap som historie, geografi, kultur, kan ting om naturen, kan flere språk

-høflige, og har høflige barn

Anonymkode: a0def...c45

Manerer er en selvfølge, det stemmer nok bra resten også. Jeg føler likevel at jeg ikke akkurat oppfyller alle beskrivelsene som er kommet frem her. Privat så lever jeg ganske nøkternt, starter og avslutter dagen i arbeidsklær. Det ble jeg opplært til fra barndommen.

Anonymkode: 2e4e8...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (1 time siden):

Hva er øvre middelklasse?

If you know, you know

Anonymkode: 0b3f7...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er flyttet fra Generell debatt. Den er ryddet for avsporing, tulleinnlegg, gjengivelse av innhold fra Facebook, innlegg kun bestående av video- eller bildelenker og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 12.39):

Til deg som er i øvre middelklasse. Har du andre manerer, høflighetsfraser, bordetikette enn oss i de lavere sjiktene? Altså ting som ikke er materielle, men som du ser er forskjellig?

Anonymkode: 0b3f7...b2f

Jeg merker iallefall forskjell på hvem som har høyere utdannelse og ikke, i måten å formulere seg på og snakke. Selve språket.

Arbeiderklasse er lett å gjenkjenne - klær, språk etc.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 16.8.2023 den 0.39):

Her var det mye sprøyt. Jeg kjenner mange som etter de definisjonene jeg kan finne tilhører øvre middelklasse. Det  er egentlig ganske lite av det som nevnes som kan anses som fellesnevner for de. Jeg tror de fleste som tilhører øvre middelklasse har en ting felles. De tenker svært lite over at de er det. De fleste vet at de ligger i det øvre skiktet når det gjelder økonomi, men gjør absolutt ingen ting ut av det. 

Jeg er enig i dette. De som er øvre middelklasse eller overklasse, tenker sjelden over det selv, og legger som regel ikke merke til forskjeller. Det er heller oss andre som legger merke til forskjellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 20.34):

If you know, you know

Anonymkode: 0b3f7...b2f

Ok, for en som ikke vet, definer klassen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp hadde familien min litt mer penger enn gjennomsnittet. Jeg tror kanskje vi var øvre middelklasse. 
Vi ble lært opp til at vi ikke skulle begynne å spise før alle hadde fått mat. Vi spør om noen vil ha den siste sjokoladebiten/poteten/ kakestykket. Vi forsyner oss beskjedent dersom det er lite mat, eller spør om det er mer på kjøkkenet. Ellers lærte vi å ta ut tallerken og glass, og takke for maten.
Rundt bordet snakker vi ofte om generelle emner, heller enn om oss selv. Vi stiller oppfølgingsspørsmål, bruker ordspill, vrir på ting og ser saker fra ulike vinkler uavhengig av hva vi egentlig mener. Vi er ikke alltid politisk korrekte, men liker å diskutere. 

Anonymkode: febe6...d17

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger servietten på fanget før man begynner å spise.

Anonymkode: 0b3f7...b2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viser interesse for, og sier noe pent om maten. 

Anonymkode: febe6...d17

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sånne ting var selvsagte helt til sønnen min uttrykte takknemlighet for å ha lært det etter å ha gjort militærtjeneste med folk som aldri hadde lært disse tingene. Noen av dem hadde ikke vokst opp med spisebord i huset i det hele tatt.

Anonymkode: 972c1...a29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 12.39):

Til deg som er i øvre middelklasse. Har du andre manerer, høflighetsfraser, bordetikette enn oss i de lavere sjiktene? Altså ting som ikke er materielle, men som du ser er forskjellig?

Anonymkode: 0b3f7...b2f

Det tror jeg kommer helt an på om det er nye eller gamle penger involvert. 

Jeg kommer fra en familie som har vært i øvre/vanlig middelklasse gjennom generasjoner (det har veksla litt så klart). Jeg er nå gift med en som kommer fra som nesten kan sies å være nærmest lavere arbeiderklasse, og det merkes på nettopp feks manerer og bordettikkete, og hvor nøye man er med hvordan ting skal se ut rett og slett. Feks svigermor mente at vi ikke trengte å stryke duken til et middagsselskap vi skulle ha. For meg er det helt uaktuelt å legge på en skrukkete duk. Jeg er vant til at vi står ved stolen ved bordet før vi setter oss til det er klart for å sette seg, mens mannen er vant med at man setter seg med det samme. Mange sånne småting som ulikt. 

Anonymkode: 65176...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi er så opptatt av klasser lenger. Jeg føler ingen særlig tilhørighet til noen klasse og har ikke behov for å definere meg selv på den måten.

Jeg er hyggelig og høflig ved bordet, men har aldri eiet en hummergaffel og kan ikke sablere en Champagne.

Jeg kan godt høre på klassisk musikk, men jeg ser alltid  Melodi Grand Prix.

Jeg har lest alle bindene av På sporet av den tapte tid, men også Hitchiker’s guide to the galaxy.

Jeg kan se japanske animes og sære franske filmer, men også banal amerikansk skrekk.

På veggene mine har jeg bilder som er malt av en slektning, og i hyllene er det Star Wars-figurer. 

Jeg kommer antagelig fra øvre middelklasse, men ut ifra inntekt og formue i dag, er jeg nok heller vanlig middelklasse. For meg betyr det ikke noe annet enn at jeg har et visst lønnsnivå.

Anonymkode: febe6...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...