Gå til innhold

Du med BMI over 35, hva spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ca 200 kcal i 1 brødskive med smør og gulost, så bare brødskivene dine alene utgjør 1200 kcal. Hvis du i tillegg spiser "mer enn du trenger" til middag, pluss frukt og yoghurt daglig, så ligger du garantert på ca 3000 kcal daglig. Og langt mer den dagen i uka hvor du spiser godteri i tillegg. 

Anonymkode: decfc...705

Det hun du siterer spiser, og som du kritiserer, er en helt vanlig ukesmeny for mange normalvektige. Det er vanskelig å leve på minuskalorier over lang tid når man dessverre er utstyrt med en kropp som legger lett på seg. Vi kjemper hele tiden - hele livet. 

Anonymkode: 6ecad...4da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg gikk fra 160 til 120 ! Så var matinntaket slik!   Frokost : 3 ostesmørbrød med masse på! Lunch; gjerne en burger fra burger King med fullt tilbehør! Middag : store porsjoner med saus og potet! Kveldsmat: 2 ostesmørbrød ! !                         Men nå spiser jeg slik frokost : 1 skål havregrøt med ferskplukka bær ;) lunch: 1/2 appelsin og en gulerot! Middag: rent kjøtt med grønnsaker ! Kvelds: en kopp yoghurt naturell ,med eplebiter i;)! Trener annenhver dag på fitness studio og

Endret av Anciol
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det hun du siterer spiser, og som du kritiserer, er en helt vanlig ukesmeny for mange normalvektige. Det er vanskelig å leve på minuskalorier over lang tid når man dessverre er utstyrt med en kropp som legger lett på seg. Vi kjemper hele tiden - hele livet. 

Anonymkode: 6ecad...4da

Kvinner som spiser 3000 kcal daglig er IKKE slanke! 😅 Ikke med mindre de er svært aktive og trener mye. Poenget mitt er at så lenge hun jeg siterte spiser 3000 kcal daglig, så vil hun aldri klare å holde seg innenfor normal BMI:

Forbrenningen når du sitter er anslagsvis 75 kalorier per time. En stillesittende kvinne i alderen 19 til 30 forbrenner 1800 til 2000 kalorier daglig, mens en stillesittende kvinne i alderen 31 til 51 forbrenner omtrent 1800 kalorier per dag.

Skyld for all del på PCOS, på "en kropp som legger på seg lett" osv. Men spiser man 3000 kcal daglig uten en skikkelig aktiv livsstil ved siden av, så sier det seg selv at man vil ende opp med en BMI mellom 30-40.

Anonymkode: decfc...705

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinner som spiser 3000 kcal daglig er IKKE slanke! 😅 Ikke med mindre de er svært aktive og trener mye. Poenget mitt er at så lenge hun jeg siterte spiser 3000 kcal daglig, så vil hun aldri klare å holde seg innenfor normal BMI:

Forbrenningen når du sitter er anslagsvis 75 kalorier per time. En stillesittende kvinne i alderen 19 til 30 forbrenner 1800 til 2000 kalorier daglig, mens en stillesittende kvinne i alderen 31 til 51 forbrenner omtrent 1800 kalorier per dag.

Skyld for all del på PCOS, på "en kropp som legger på seg lett" osv. Men spiser man 3000 kcal daglig uten en skikkelig aktiv livsstil ved siden av, så sier det seg selv at man vil ende opp med en BMI mellom 30-40.

Anonymkode: decfc...705

Jeg har selv en mor som spiser 1 skive til frokost, 1 skive til lunsj, f eks 2 poteter og 2 kjøttkaker til middag + en skive til kvelds. Da opprettholder hun en vekt på 58 kg, og hun er 165 cm høy. Hun er middels aktiv. Når jeg ser på hva de virkelig slanke folka på jobb spiser, så går det veldig mye i salat og proteiner. Er det kake, pølse eller lignende til kos, så forsyner de seg så og si aldri.

Anonymkode: decfc...705

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ca 200 kcal i 1 brødskive med smør og gulost, så bare brødskivene dine alene utgjør 1200 kcal. Hvis du i tillegg spiser "mer enn du trenger" til middag, pluss frukt og yoghurt daglig, så ligger du garantert på ca 3000 kcal daglig. Og langt mer den dagen i uka hvor du spiser godteri i tillegg. 

Anonymkode: decfc...705

Dette likner på hva jeg spiser, men dropper middagen hvis jeg har spist 6 brødskiver. Alt. 4 brødskiver og en ganske stor middag. Propudding til kvelds. Spiser mye mer søtt enn deg. I fysisk aktivitet ca. 8 timer i uka, 3 av disse jogging. Har bmi på 19. Synes ikke du spiser så mye mer enn meg da. Så det har nok litt med biologi og gener å gjøre også! 

Anonymkode: bada1...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pcos er ofte en gjenganger når det kommer til overvekt, men lurer på at pcos er en komplikasjon til overvekten, mange med for høy bmi får påvist dette samtidig med endometriose, når jeg fikk diagnosen pcos og endometriose fikk jeg fortalt at det var svært uvanlig at så tynne mennesker som meg hadde denne tilstanden og at det ofte er overvektige som utvikler dette. Tror egentlig ikke at det skal ha så mye å si for vektnedgang mer aktivitet og matinntak. At noen sliter med vektreduksjon er nok også noe som kan skje etter årevis med jojoslanking og gjerne tilbakefall der vekta øker med mer enn den var før, det endrer jo forbrenningen.

overvekt sammen med mange andre avhengighetssykdommer må ofte starte med å behandle årsaken og først da kan den som har denne belastningen gjøre noe med selve vekta

Anonymkode: 386e1...99a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ca 200 kcal i 1 brødskive med smør og gulost, så bare brødskivene dine alene utgjør 1200 kcal. Hvis du i tillegg spiser "mer enn du trenger" til middag, pluss frukt og yoghurt daglig, så ligger du garantert på ca 3000 kcal daglig. Og langt mer den dagen i uka hvor du spiser godteri i tillegg. 

Anonymkode: decfc...705

Du overdriver. En brødskive har ca 100 kalorier, så det blir 600 kcal i brød. Så kommer pålegget i tillegg. Det vet vi ingenting om her, men du får jo veldig mye pålegg for 600 kcal som er ditt anslag, og det er jo veldig enkelt å finne pålegg som er svært kalorifattig, så her synes jeg rett og slett du troller. Og uansett om man spiser for 600 i pålegg og en stor middag så er det langt opp til 3000 kcal. 

Anonymkode: e3009...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 23.8.2023 den 19.07):

det er der er mye mer enn 2500 - 3000 kalorier.

Det er 600 kalorier per 100 g i melkesjokolade, så om du får i deg en plate på 200 g så er det 1200 kalorier!

Ostepop: 560 kalorier per 100 g, så spiser du en stor ostepop så har du spist 1500 kalorier til sånn ca..

Øl: 215 kalorier per halv liter.

Du spiser også 2 porsjoner middag, som vil tilsvare dobbelt mengde enn hva du trenger.

Med kostholdet som du beskriver så er du nok heller oppe i 4500 - 5000 kalorier om dagen, noe som er dobbelt så mye av hva du trenger. 

Med den mengden du spiser så vil du bare fortsette med å legge på deg. Det er kanskje ikke et problem for deg nå, men hva når du om 20 år sitter der 50 kg mer enn nå med diabetes, hjerte og kar sykdom, vond rygg og vonde knær og ikke finner klær som passer? Du orker ingenting lenger pga overvekten.

Innlegget mitt er ikke ment vondt,jeg vil bare du skal tenke over hva du gjør.

Tar det ikke vondt, men litt morsomt at du tror jeg ikke vet eller tenker over hva konsekvensene av det er 😊 Vil nok tro at ingen som spiser så mye som dette tror at det er bærekraftig, men heller et ledd i en overspisingslidelse.

Anonymkode: ca277...1c4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tar det ikke vondt, men litt morsomt at du tror jeg ikke vet eller tenker over hva konsekvensene av det er 😊 Vil nok tro at ingen som spiser så mye som dette tror at det er bærekraftig, men heller et ledd i en overspisingslidelse.

Anonymkode: ca277...1c4

Eg tenker at ein slik meny er eit stort teikn på at ein ikkje elskar seg sjølv 😕

Anonymkode: 1b869...2b7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde også veldig høy BMI. eg la som sakt på meg når eg gikk gravid, å kiloene dei datt liksom ikke av av seg selv kan man si :D men eg har funne noe som fugerte veldig godt for meg :D❤️ å eg har nå tatt også 7 kilo bare di siste 10 dagene :D 

å nå skal eg inn i en ny 30 dagers boost å gleder meg syyykt til det :D

Anonymkode: 853c0...b24

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg hadde også veldig høy BMI. eg la som sakt på meg når eg gikk gravid, å kiloene dei datt liksom ikke av av seg selv kan man si :D men eg har funne noe som fugerte veldig godt for meg :D❤️ å eg har nå tatt også 7 kilo bare di siste 10 dagene :D 

å nå skal eg inn i en ny 30 dagers boost å gleder meg syyykt til det :D

Anonymkode: 853c0...b24

7 kg på. 10 dager????? Da må du ha ekstremt høy BMI 

Anonymkode: 2cc2c...c18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

7 kg på. 10 dager????? Da må du ha ekstremt høy BMI 

Anonymkode: 2cc2c...c18

Det var det jeg tenkte også, hun må være ekstremt stor. 7kg er 8% av min kroppsvekt, at det skulle forsvinne på 10 dager er helt komisk å tenke seg.

Anonymkode: 813dd...c21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Eg hadde også veldig høy BMI. eg la som sakt på meg når eg gikk gravid, å kiloene dei datt liksom ikke av av seg selv kan man si :D men eg har funne noe som fugerte veldig godt for meg :D❤️ å eg har nå tatt også 7 kilo bare di siste 10 dagene :D 

å nå skal eg inn i en ny 30 dagers boost å gleder meg syyykt til det :D

Anonymkode: 853c0...b24

Bare komisk hele greia, hadde du gått ned 7 kg på 10 dager så hadde du nok veid langt over 200 kg 

Anonymkode: 2cc2c...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt 34 i bmi en periode, etter et svangerskap hvor jeg var kjempesulten i 9 måneder. Brukte noen år på å orke å ta tak, men opprettholdt den vekta med å spise mye brødmat til frokost/lunsj/kvelds, pluss småspise et eller annet på vei hjem fra jobb (iskaffe, liten baguett eller hva som helst med karbohydrater), for store porsjoner til middag og for hyppige utskeielser med sjokolade og kaker, og kaffemaskin på jobb med kaffe mocca kl 14 når hungeren ble for stor. Altså en hel haug av småtteri som til sammen gjorde at jeg aldri ble kvitt kiloene.

Ble deprimert til slutt, først da klarte jeg å finne motivasjon til å gjøre noe med det, men jeg må ned i 13–1500 kalorier i døgnet for å gå ned, pluss gode treningsøkter. Så det er ikke enkelt, og jeg har erfart hvor lett det er å feilvurdere eget kosthold 💜 
 

 

Anonymkode: 4470b...88c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 12.07):

Det er ca 200 kcal i 1 brødskive med smør og gulost, så bare brødskivene dine alene utgjør 1200 kcal. Hvis du i tillegg spiser "mer enn du trenger" til middag, pluss frukt og yoghurt daglig, så ligger du garantert på ca 3000 kcal daglig. Og langt mer den dagen i uka hvor du spiser godteri i tillegg. 

Anonymkode: decfc...705

Jeg er ikke enig i regnestykket ditt her. 1800 kalorier på litt for mye middag og litt frukt og yoghurt? Kanskje 1000?

Anonymkode: 4470b...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på 33/34, men har vært over 35. Spiser lite mat, sikkert for lite de fleste dagene, men drikker en boks eller to med cola og spiser ei stor plate sjokolade nesten hver dag.. Så jeg vet jo hvor mitt problem ligger! Klarer i perioder å kutte ned på sjokolade og brus, men sliter også mye med smerter, og i de verste smerteperiodene er det ekstra vanskelig å ta gode valg for meg selv.

Anonymkode: 29d7a...776

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke enig i regnestykket ditt her. 1800 kalorier på litt for mye middag og litt frukt og yoghurt? Kanskje 1000?

Anonymkode: 4470b...88c

Det er ihvertfall langt over 2000 kalorier, over 1000 kalorier eller mer bare i brødskivene 

Anonymkode: 2cc2c...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ihvertfall langt over 2000 kalorier, over 1000 kalorier eller mer bare i brødskivene 

Anonymkode: 2cc2c...c18

brødskivene trenger ikke være mer enn 600 + litt magert pålegg. En dagsmeny med seks skiver og litt for mye middag kan lett komme på under 2000 kcal. Jeg skjønner ikke motivasjonen for å late som det er over 30 prosent mer enn det faktisk er. Det lukter god gammeldags fatshaming.

Anonymkode: e3009...28b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

brødskivene trenger ikke være mer enn 600 + litt magert pålegg. En dagsmeny med seks skiver og litt for mye middag kan lett komme på under 2000 kcal. Jeg skjønner ikke motivasjonen for å late som det er over 30 prosent mer enn det faktisk er. Det lukter god gammeldags fatshaming.

Anonymkode: e3009...28b

Bare fordi noen er ærlig så er det fatshaming?  En skive med smør og pålegg er ikke bare 100 kalorier 

Anonymkode: 2cc2c...c18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

brødskivene trenger ikke være mer enn 600 + litt magert pålegg. En dagsmeny med seks skiver og litt for mye middag kan lett komme på under 2000 kcal. Jeg skjønner ikke motivasjonen for å late som det er over 30 prosent mer enn det faktisk er. Det lukter god gammeldags fatshaming.

Anonymkode: e3009...28b

Her er det en person som selv mener hun spiser lite, og at den høye vekten kanskje skyldes diabetes. Da er det jo ikke fatshaming å faktisk orientere vedkommende at det hun spiser ikke er lite i det hele tatt, og faktisk en god grunn til vekten hun har. Du glemmer også mellommåltidet og den daglige kokesjokoladen, pluss godteri i helgene. Personen har jo selv listet opp dagsinntaket sitt, det er lov å kommentere. Og ingen har vært ufine, bare realitetsorientert.  Jeg er en person med normal bmi i nedre halvdel, og jeg spiser ca halvparten av det hun har skrevet opp. Det er derfor jeg er normalvektig.

Anonymkode: 813dd...c21

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...